Kirjoittaja Aihe: Uudestisyntyminen  (Luettu 984 kertaa)

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Uudestisyntyminen
« : 12.02.18 - klo:12:10 »
Uudestisyntymistä on sivuttu täällä monissa yhteyksissä, mutta ajattelin, että asia on niin merkityksellinen, että sille voisi olla ihan oma keskustelunsa. Vastausten löytyminen näihin kysymyksiin vähentänee monia opillisia riitakysymyksiä. Itse asennoidun niin, että olen valmis tarkistamaan kantaani ja jopa muuttamaan käsityksiäni, jos ne osoittautuvat virheellisiksi.

Voisi aloittaa vaikka sarjalla kysymyksiä, joista meillä itsekullakin voi olla omat (oikeat tai väärät) käsityksemme:

1. Mitä uudestisyntymä on?
2. Milloin uudestisyntymä tapahtuu?
3. Mitä uudestisyntymässä tapahtuu?
4. Voiko ihminen uudestisyntyä useammin kuin kerran?
5. Minkä ikäisenä uudestisyntymän voi kokea?
6. Mitkä ovat uudestisyntymän edellytykset?
7. Mitkä ovat uudestisyntymän seuraukset?
8. Voidaanko uudestisyntymän hetki määritellä etukäteen?
9. Onko uudestisyntymätön ihminen kaikissa tapauksissa kadotettu?

Näiden kysymysten lisäksi noussee vielä esiin lisäkysymyksiä, jotka olisi hyvä myös kirjata ylös. Toivomus on tietenkin se, että etsitään Raamatusta perustelut vastauksille.
 

 
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Uudestisyntyminen
« Vastaus #1 : 12.02.18 - klo:12:57 »
Yksi lisäkysymys:

10. Voiko ihminen itse vaikuttaa mitenkään uudestisyntymiseensä ja jos voi, niin miten?
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

JPK

  • Vieras
Vs: Uudestisyntyminen
« Vastaus #2 : 12.02.18 - klo:19:06 »
Johanneksen evankeliumissa sanotaan:

Lainaus
Joh.1:12-13 "Mutta kaikille, jotka ottivat hänet vastaan, hän antoi voiman tulla Jumalan lapsiksi, niille, jotka uskovat hänen nimeensä, jotka eivät ole syntyneet verestä eikä lihan tahdosta eikä miehen tahdosta, vaan Jumalasta."

Herra Jeesuksen Kristuksen vastaanottaminen omaan elämään pelastajana - Raamatun ilmoituksen mukaan - on tässä pääasia. Tästä seuraa, että Jeesus antaa Hänet vastanottaneille voiman/oikeuden tulla Jumalan lapsiksi. Tätä perustaa usko Jeesuksen nimeen, jossa yksin on pelastus.

Lainaus
Aapeli Saarisalon käännös:
"Mutta kaikille, jotka ottivat Hänet vastaan, Hän antoi vallan tulla Jumalan lapsiksi, niille, jotka uskovat Hänen nimeensä
."

Heistä - Jeesuksen vastaanottaneista - sanotaan, että he eivät ole syntyneet ihmisestä ("syntyneet verestä eikä lihan tahdosta eikä miehen tahdosta"), vaan he ovat syntyneet Jumalasta.


Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Uudestisyntyminen
« Vastaus #3 : 12.02.18 - klo:20:16 »
Esitin toisaalla ajatuksen, että lapsi on syntinen, mutta pelastuu, koska hänellä ei ole epäuskoa. Oheinen sivusto puhuu lapsen pelastumisesta:

https://www.gotquestions.org/Suomi/vastuullinen-ika.html
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

JPK

  • Vieras
Vs: Uudestisyntyminen
« Vastaus #4 : 12.02.18 - klo:20:48 »
Jumalan rakkaus, vanhurskaus (eli oikeudenmukaisuus) ilman muuta pelastaa kaikki abortoidut (murhatut) lapset sekä pienenä tästä ajasta poistuneet.

Reijo Telaranta kirjoittaa.

Lainaus
Toisen vielä selvemmän vihjeen me löydämme Toisesta Samuelin kirjasta. Kuningas Daavid oli tehnyt aviorikoksen Batseban kanssa. Rangaistukseksi Jumala antoi heidän vastasyntyneen poikansa sairastua ja kuolla. Niin kauan kun sairas lapsi eli, Daavid itki ja paastosi, mutta kun lapsi kuoli, tapahtui jotain odottamatonta:

Palvelijat kysyivät: "Mitä tämä tarkoittaa? Kun poika oli vielä elossa, sinä paastosit ja itkit, mutta nyt, kun hän on kuollut, sinä nouset ja rupeat syömään." Hän vastasi: "Kun poika oli elossa, minä paastosin ja itkin, sillä ajattelin: 'Ehkäpä Herra armahtaa minua ja lapsi saa elää.' Miksi nyt enää paastoaisin, kun hän on kuollut? Voinko saada hänet takaisin elämään? Minä menen aikanaan hänen luokseen, mutta hän ei voi palata minun luokseni." (2.Sam.12:21-23)

Daavid, joka oli tunnustanut syntinsä ja saanut ne anteeksi, uskoi kuollessaan menevänsä sinne, missä hänen poikansa jo häntä odotti.

http://www.reijotelaranta.fi/reijon_blogi/paasevatko_abortoidut_sikiot_kuolleena_syntyneet_ja_kastamatta_kuolleet_vauvat_taivaaseen/


Tämä Raamatun kohta ilmoittaa totuuden: Jumala ottaa luokseen kirkkauteen jokaisen syyttömästi murhatun (abortti) tai muusta syystä poistuneen (esim. keskenmeno) pienen lapsen ja vauvan.