Kirjoittaja Aihe: Mielekäs elämä  (Luettu 2020 kertaa)

Paikalla Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Mielekäs elämä
« : 02.04.18 - klo:19:16 »
Olen saanut elää mielenkiintoisen elämän. Ja näyttää siltä, että elämä on käymässä entistä mielenkiintoisemmaksi. Suurimman osan elämästäni olen ollut uskossa. Ensin lapsenuskossa, ja 16 -vuotiaasta henkilökohtaisessa uskonsuhteessa Jumalaan. Minulla ei siis ole kuin muutaman vuoden kokemus siitä ajasta, jolloin ajattelin ottaa ilon irti elämästä. Nyt olen todella kiitollinen siitä, etten saanut iloa irti.

Kiinnostaisi tietää, mitä uskosta osattoman mielestä olen menettänyt uskoni tähden. Olenko menettänyt jotain sellaista, jolla on jotain todellista arvoa?
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Paikalla Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Mielekäs elämä
« Vastaus #1 : 02.04.18 - klo:21:14 »
Kiinnostaisi tietää, mitä uskosta osattoman mielestä olen menettänyt uskoni tähden. Olenko menettänyt jotain sellaista, jolla on jotain todellista arvoa?

Erityisesti Albertin näkemys tästä asiasta kiinnostaisi. Tietenkin myös muiden, jotka sattuvat tätä lukemaan.

Kun ikää alkaa olla enemmän, niin yhä vähemmän kiinnostavat  ne asiat, jotka ennen olivat tärkeitä. Matkusteleminen ja elämysten tavoittelu on kokonaan jäänyt pois. Nyt en juuri halua lähteä reissuun, vaikka joku maksaisi kulut. Reilut 25 v. sitten kävin kerran Israelissa. Kovasti viihdyn kotioloissa ja erityisesti haluan käydä kahdessa pienpiirissä, jotka ovat 3 km:n päässä. Viihdyn kirjallisuuden parissa, mutta edellytän, että kirjoissa käsitellään hengellistä todellisuutta. Myös uskonystäviä haluan tavata ihan kasvotusten, mutta myös puhelimitse ja tietysti netin välityksellä.

Huomaan, että minulle ovat tulleet tärkeiksi samat asiat kuin edesmenneelle isälleni, joka sanoi vähän ennen kuolemaansa, että ne viimeiset vuodet olivat hänen elämänsä parasta aikaa.
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa KeNi

  • Viestejä: 45
Vs: Mielekäs elämä
« Vastaus #2 : 02.04.18 - klo:21:42 »
Omasta puolestani jaan pitkälle Pauluksen ajatuksia siitä mitä asioita arvostan, pidän tärkeinä. Arvelen, että ikääntymisen myötä suhde eri asioihin muuttuu. Huomaa, että oman kuolevaisuuden ja rajallisuuden tunnot läpäisevät nykyisin herkemmin tietoisuuden kuorikerrosta kuin aiemmin. Ehkä hyvä niin. Todellisuus mm. kuoleman suhteen lienee se minkä Daavid totesi Joonatanille: "on vain askel minun ja kuoleman välillä". Toki tausta tässä on se, että Daavid nuoresta iästään todella oli kuoleman vaarassa pakoillessaan kuningas Saulia. Mutta ko. tosiasiaa se ei kuitenkaan muuta.

Tähän ovat varmaan impulsseja antaneet yhtäältä useat, suunnilleen omaan ikäluokkaani kuuluvat kuolemantapaukset. Jotkut heistä ovat olleet hyvin läheisiäkin.

Itsekin viihdyn hyvän, lähinnä hengellisen ja teologisen kirjallisuuden parissa. Pidän myös kovasti keskusteluyhteyksistä joissa voidaan pohtia erityisesti hengellisiä kysymyksiä. Parissa pienryhmässä olenkin osallisena, joista toinen on ns. Raamattupiiri ja toinen mikä on aivan vastikään alkanut ns. teologiaryhmä. Olen näistä hyvin innostunut.

Paikalla Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Mielekäs elämä
« Vastaus #3 : 02.04.18 - klo:21:56 »
Elämä käy päivä päivältä rikkaammaksi, ei taloudellisesti vaan sisällöllisesti. Se, että näkee Jumalan johdatusta elämänsä ei vaiheissa, ei tarkoita sitä, että elämä olisi ollut jotenkin helppoa. Ei niin, mutta vaikeatkin kriisit aikanaan ovat johtaneet asioihin, joiden arvon on tullut ymmärtämään vasta myöhemmin. Uskon että näin tulee olemaan jatkossakin.
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

albert1

  • Vieras
Vs: Mielekäs elämä
« Vastaus #4 : 02.04.18 - klo:22:47 »
Kiinnostaisi tietää, mitä uskosta osattoman mielestä olen menettänyt uskoni tähden. Olenko menettänyt jotain sellaista, jolla on jotain todellista arvoa?
Erityisesti Albertin näkemys tästä asiasta kiinnostaisi. Tietenkin myös muiden, jotka sattuvat tätä lukemaan.


Minä olin aikanani uskonnollinen etsijä, tutkin eri uskontoja ajatellen, että löydän kyllä sen oikean. Siirryin luterilaisuudesta katolisen kirkon jäseneksi. Se oli suuri pettymys. Löysin kyllä lopulta oikean ratkaisun, sillä hylkäsin kaikki uskonnot totuuden vastaisina liioittelijoina. Tieteen ja uskonnon kaksintaistelussa valitsin tieteen.

Elämänasennettani voisi kuvata liberaaliksi humanismiksi. Humanismi tarkoittaa ihmisen arvostamista. Tunnen suurta myötätuntoa vähemmistöryhmiä kohtaan, jotka usein kärsivät ennakkoluuloista. Tällaisia ovat mm. ihmiset, jotka eivät kuulu seksuaaliseen valtavirtaan. USA:ssa käydessäni tunsin myötätuntoa mustaa miestä kohtaan.

Verrattuna uskonnolliseen kauteeni humanismi palautti levollisuuden mieleeni. Uskonnon koin uskotteluksi ja kaksinaamaisuudeksi, ulospäin näyteltiin muuta kuin mitä sisäisesti todella oltiin. Kutsuisin sitä tekopyhyydeksi.

Koin myös, että kirkossa oli peiteltyä antisemitismiä, mikä ilmeni mm. papin lauseessa, että juutalaiset olivat itse syypäitä kohtaloonsa. En voinut olla sellaisen yhteisön jäsen. Tajusin samalla sen, että kristinuskosta löytyy paljon antisemitististä asennetta, jota natsit käyttivät hyväkseen.

Mietiskelijä

  • Vieras
Vs: Mielekäs elämä
« Vastaus #5 : 03.04.18 - klo:07:21 »
Elämä käy päivä päivältä rikkaammaksi, ei taloudellisesti vaan sisällöllisesti. Se, että näkee Jumalan johdatusta elämänsä ei vaiheissa, ei tarkoita sitä, että elämä olisi ollut jotenkin helppoa. Ei niin, mutta vaikeatkin kriisit aikanaan ovat johtaneet asioihin, joiden arvon on tullut ymmärtämään vasta myöhemmin. Uskon että näin tulee olemaan jatkossakin.

Suokoon Herra Sinulle vielä runsaasti elämän päiviä ja niin kuin ovat Sinun päiväsi niin olkoon voimasikin.

Tässä tahdon sanoa yhden asian seurattuani palstalla käytyä keskustelua nimimerkin Albert1 kanssa. (Tuossa ylempänä Albert1 kertoikin avoimen ja rehellisen tuntuisesti uskonnollisista etsinnöistään ja valinnoistaan). Itse olen kokenut, että tällaisten Jumalan kieltäjien kanssa keskustelut eivät johda mihinkään. Evankeliumin kerrottuamme voimme vain toivoa ja rukoilla, että sana sattuisi ja sen kuulija havaitsisi itsensä syntiseksi Jumalan edessä. Niin kauan kun ihminen luulee pärjäävänsä omillaan ja uskoo elämän päättyvän kuolemaan hän ei tarvitse Jeesusta, mutta jos käy niin, että ihmisestä tulee syntinen joka tarvitsee anteeksiantoa niin sitten hän voi kääntyy anomaan armoa ja apua Jeesukselta. Jos tätä ei tapahdu niin Jeesuksen risti on ihmiselle vain jotain samaa, mitä 1.kirjeessä Korittolaisille Paavali sanoi: juutalaisille pahennus (alkutekstissä skandaali) ja kreikkalaisille hullutus.

Olin nuorempana innokas väittelemään vastustajien kanssa, mutta nykyisin kerron evankeliumin ihmiselle joka sen tahtoo kuulla ja jätän sitten hänet Jumalan armon haltuun: ehkäpä jonain päivänä hän kääntyy Jumalan puoleen vaikka aluksi torjuisikin Jeesuksen.


albert1

  • Vieras
Vs: Mielekäs elämä
« Vastaus #6 : 03.04.18 - klo:07:53 »
 Mietiskelijä: " Itse olen kokenut, että tällaisten Jumalan kieltäjien kanssa keskustelut eivät johda mihinkään."


Näistä uskontoon liittyvistä kysymyksistä ihan kaikkein keskeisin ja tärkein liittyy jumalan olemassaoloon, sen toteen näyttämiseen, että ihmiskuntaa johtaa viime kädessä rakkaudellinen taivaan isä. En lakkaa ihmettelemästä, miten heikosti tämän kaikkivaltiaaksi kutsutun jumalolennon tahto toteutuu maailmassamme. Siksi suhtaudun olemassaoloon epäilevästi, mutta ehdottoman varma en voi asiasta olla.

Juuri äsken tuli uutisista surullisia tietoja Myanmarista, jossa muslimien ja rohingojen väliset ristiriidat ovat jälleen kärjistyneet. Niiden taustalla ovat myös uskonnolliset erot islamin ja kristinuskon välillä. Jos tätä uskonnollista vastakkainasettelua ei olisi, olisiko koko konflikti voitu välttää? Joka tapauksessa uskonnolliset eroavuudet kärjistävät tilannetta. Buddha vastusti väkivaltaa, samoin Kristus. Kuinka heikosti nämä eettiset periaatteet toteutuvatkaan käytännön ristiriidoissa?

Olisiko maailma turvallisempi paikka elää ilman uskontoja? Sitä kannattaa miettiä.

Paikalla Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Mielekäs elämä
« Vastaus #7 : 03.04.18 - klo:08:00 »
Olisiko maailma turvallisempi paikka elää ilman uskontoja? Sitä kannattaa miettiä.

Onhan sitä yritetty saada aikaan. Neuvostoliitossa, Kiinassa, Kambodzassa jne. Mitä on saatu aikaan? Miljoonittain ruumiita. Uskontojen poistamiseksi pitäisi poistaa ihminen. Jokainen ihminen on uskonnollinen - ateistikin.

Tämä keskustelu vai ajatukset erääseen vanhaan ketjuun (vastaus 7);
http://puimatanner.net/index.php?topic=662.msg31206#msg31206
« Viimeksi muokattu: 03.04.18 - klo:08:10 kirjoittanut Paulus »
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Paikalla Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Mielekäs elämä
« Vastaus #8 : 03.04.18 - klo:11:01 »
Minä olin aikanani uskonnollinen etsijä, tutkin eri uskontoja ajatellen, että löydän kyllä sen oikean. Siirryin luterilaisuudesta katolisen kirkon jäseneksi. Se oli suuri pettymys. Löysin kyllä lopulta oikean ratkaisun, sillä hylkäsin kaikki uskonnot totuuden vastaisina liioittelijoina. Tieteen ja uskonnon kaksintaistelussa valitsin tieteen.

Arvelen tunnistavani tuon ongelmasi. Kyllä sen sanoakin voin, mutta pelkkänä pään tietona et voi siitä hyötyä.

Täällä keskusteltiin toisaalla siitä, kuka on kristitty. Kysymys on oikeastaan väärin asetettu, pitäisi kysyä: "Kuka on Jumalan lapsi?" Yleisessä kielenkäytössä kuka tahansa on kristitty, jos kuuluu johonkin kirkkoon tai kristilliseen yhteisöön. Kristityksi voi ryhtyä tai ruveta, mutta Jumalan lapseksi synnytään. Raamattu käyttää tästä käsitettä uudestisyntyminen. Ja ihminen ei saa sitä itse aikaan.

Vierastit sitä, kun sanoin, että kaikkia kutsutaan aterialle. Ateria on kuitenkin hyvä kuvaus asiasta. Ihmisellä on pelottavan suuri vastuu asiasta, koska hän voi estää uudestisyntymisen kieltäytymällä kutsusta. Kun suostumme tulemaan aterialle, niin meille on katettu kaikki tarvittava valmiiksi ja kaikki tarjotaan lahjana "talon" puolesta. Ei siis mitään täytymistä tullaksemme kelvollisiksi Jumalalle. Valitettavasti monet uskonnolliset yhteisötkin ovat tämän totuuden unohtaneet.
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Paikalla Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Mielekäs elämä
« Vastaus #9 : 03.04.18 - klo:11:16 »
Tässä tahdon sanoa yhden asian seurattuani palstalla käytyä keskustelua nimimerkin Albert1 kanssa. (Tuossa ylempänä Albert1 kertoikin avoimen ja rehellisen tuntuisesti uskonnollisista etsinnöistään ja valinnoistaan). Itse olen kokenut, että tällaisten Jumalan kieltäjien kanssa keskustelut eivät johda mihinkään.

Olet varmaankin oikeassa, osittain. Haluan kuitenkin ottaa tähän asiaan hieman laajemman näkökulman. Näitä keskusteluja seuraa yllättävän paljon ihmisiä "vieraan" statuksella. Monet kipuilevat näiden samojen kysymysten kanssa. Siksi mielestäni on hyväksi jatkaa keskustelua ja oikoa erilaisia harhakäsityksiä, ehkäpä joku saa näistä sysäyksen todelliseen mielenmuutokseen. Muistan, kuinka itsekin paheksuin asioista puhumista uskon tyrkyttämisenä, kunnes vielä sitten samana päivänä vastasin kutsuun "tahdon". Ja siitä se lähti.
« Viimeksi muokattu: 03.04.18 - klo:11:26 kirjoittanut Paulus »
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

albert1

  • Vieras
Vs: Mielekäs elämä
« Vastaus #10 : 03.04.18 - klo:12:21 »
Lainaus käyttäjältä: albert1 - tänään kello 07:53
Olisiko maailma turvallisempi paikka elää ilman uskontoja? Sitä kannattaa miettiä.

Paulus:Onhan sitä yritetty saada aikaan. Neuvostoliitossa, Kiinassa, Kambodzassa jne. Mitä on saatu aikaan? Miljoonittain ruumiita. Uskontojen poistamiseksi pitäisi poistaa ihminen. Jokainen ihminen on uskonnollinen - ateistikin.


On hyvä muistaa, että ihmiskunnan alkuvaiheisiin kuuluu uskonnoton kausi, uskonnot ovat myöhäisiä tulokkaita Homo sapiensin historiassa.

Uskontojen asteittainen väheneminen ja katoaminen historian kentältä tapahtuu vain valistuksen ja tiedon tason kohoamisen kautta. Nämä kommunistien ja muidenkin - esim. aikanaan Neron - väkivaltaiset yritykset oli tuomittu epäonnistumaan, sillä kristittyjen julma kohtelu herätti vain kansan myötätunnon heitä kohtaan. Sanottiin, että marttyyrien veri oli siemen. Se piti paikkansa.

Ajatus siitä, että tappamalla ja vangitsemalla hävität ideologian - siis uskonnollisen sellaisen - on jo lähtökohdissaan paitsi julma myös menettelytapana virheellinen. Se ei johda siihen tulokseen, mitä tekijät toivovat, se on nähty useaan kertaan historian saatossa. Et voi kieltää aatetta, ellei sinulla ole keinoa tunkeutua ihmisen ajatusmaailmaan. Tarvittaisiin "ajatuspoliisi", josta Orwell kirjoissaan puhuu.

Yksi kysymys kristinuskon jumalan olemuksesta. Miksi hän on salattu jumala, jos kuitenkin haluaa pelastaa koko luomansa ihmiskunnan? Miksei hän voi olla avoin, kaikkien nähtävä ja koettavissa oleva todellisuus, jonka olemassaoloa ei silloin tarvitsisi epäillä?

Uskonnolliset tekstit ovat viime kädessä vain ihmisten töitä, ne eivät sinänsä todista jumalan olemassaoloa, ainoastaan kirjoittajan omasta uskosta.

Paikalla Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Mielekäs elämä
« Vastaus #11 : 03.04.18 - klo:17:37 »
On hyvä muistaa, että ihmiskunnan alkuvaiheisiin kuuluu uskonnoton kausi, uskonnot ovat myöhäisiä tulokkaita Homo sapiensin historiassa.

Haiskahtaa legendalle. Todisteita tarvittaisiin…
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

albert1

  • Vieras
Vs: Mielekäs elämä
« Vastaus #12 : 03.04.18 - klo:19:52 »
   
Vs: Mielekäs elämä
Lainaus käyttäjältä: albert1 - tänään kello 12:21
On hyvä muistaa, että ihmiskunnan alkuvaiheisiin kuuluu uskonnoton kausi, uskonnot ovat myöhäisiä tulokkaita Homo sapiensin historiassa.

Paulus:Haiskahtaa legendalle. Todisteita tarvittaisiin…

Ei ole legendaa, tiedon lähde on Hararin teos " Sapiens, ihmisen lyhyt historia" s.33.

"Ajanjaksolla, joka alkoi n. 70 000 vuotta sitten, ja päättyi n. 30 000 vuotta sitten, keksittiin vene, öljylamppu  ... tältä aikakaudelta ovat peräisin kiistattomat todisteet uskonnosta, kaupankäynnistä ja sosiaalisista kerrostumista." Samoihin aikoihin liittyi myös taiteen alkava kehitys.

Eli edeltäneeltä ajalta ei ole löydetty mitään uskontoon liittyviä löydöksiä, mikä on hämmästyttävä asia. Nämä ovat siis pitkäaikaisen arkeologisen tutkimustyön hedelmiä. Minä toisaalta kuvittelisin, että on ehkä saatettu palvoa luonnonvoimia - esim. ukkosta - ja metsän henkiä, Kalevalassahan puhutaan metsän jumalasta Tapiosta.

Uskonto on joka tapauksessa myöhäinen tulokas ihmissuvun koko historiaa ajatellen.

Poissa Taisto

  • Viestejä: 2279
Vs: Mielekäs elämä
« Vastaus #13 : 03.04.18 - klo:20:24 »
   
Vs: Mielekäs elämä
Lainaus käyttäjältä: albert1 - tänään kello 12:21
On hyvä muistaa, että ihmiskunnan alkuvaiheisiin kuuluu uskonnoton kausi, uskonnot ovat myöhäisiä tulokkaita Homo sapiensin historiassa.

Paulus:Haiskahtaa legendalle. Todisteita tarvittaisiin…

Ei ole legendaa, tiedon lähde on Hararin teos " Sapiens, ihmisen lyhyt historia" s.33.

"Ajanjaksolla, joka alkoi n. 70 000 vuotta sitten, ja päättyi n. 30 000 vuotta sitten, keksittiin vene, öljylamppu  ... tältä aikakaudelta ovat peräisin kiistattomat todisteet uskonnosta, kaupankäynnistä ja sosiaalisista kerrostumista." Samoihin aikoihin liittyi myös taiteen alkava kehitys.

Eli edeltäneeltä ajalta ei ole löydetty mitään uskontoon liittyviä löydöksiä, mikä on hämmästyttävä asia. Nämä ovat siis pitkäaikaisen arkeologisen tutkimustyön hedelmiä. Minä toisaalta kuvittelisin, että on ehkä saatettu palvoa luonnonvoimia - esim. ukkosta - ja metsän henkiä, Kalevalassahan puhutaan metsän jumalasta Tapiosta.

Uskonto on joka tapauksessa myöhäinen tulokas ihmissuvun koko historiaa ajatellen.
Saanen huomauttaa, että nuo aikamääritykset ovat kyseenalaisia. Ne on pääasiassa valittu niin, että evoluutioteoria saisi niistä tukea. Ja evoluutioteoriahan on jo todistettu virheelliseksi.