Puimatanner > Raamattupiiri

Paatumus a la faarao

<< < (9/9)

sandia:
Mua on muutenkin puhutellut ne kohdat missä Jumala ikään kuin laittaa ihmisen näkemään oman pienuutensa. Olen kai itse kokenut sitä omassa elämässä, joten asia on tuttu.
En ole saanut paljon vastakaikua kirjoitellessa teemasta missä Jumala näyttää sallivan tuomion kohtaavaan omaa kansaansa Vanhassa Testamentissa. Se on siellä erittäin vahvasti esillä.
Kaikki profetiakirjat ovat sitä teemaa.
Sen taustalla on aina Jumalan armahtavaisuus, halua osoittaa hyvyyttä. Mutta kun ihminen on sellainen juntti, että Jumalan hyvyys ei kelpaa. ONNEKSI Jumala senkin jälkeen ravistelee ihmistä, että tämä kääntyisi Jumalan hyvyyden puoleen.

Tässä on Habakukin ekasta luvusta Jumalan sana Habakukin kautta, kun Hän sallii jumalattoman kansan käyttää omaa voimaansa tiettyyn rajaan asti.

Sillä katso, minä nostan kaldealaiset, tuiman ja rajun kansan, joka kulkee maata lavealti ja ottaa omaksensa asuinsijat, jotka eivät ole sen.
7. Se on hirmuinen ja peljättävä, siitä itsestään tulee sen oikeus ja sen korkeus.
8. Sen hevoset ovat nopeammat kuin pantterit, ne juoksevat kiivaammin kuin sudet illoin. Sen ratsumiehet kiidättävät - kaukaa tulevat sen ratsumiehet, ne lentävät, niinkuin kotka syöksyy syönnökselleen.
9. Se tulee kaikkinensa väkivallan tekoon, heidän kasvojensa suunta on suoraan eteenpäin; se kokoaa vankeja kuin hietaa.
10. Pilkkanaan pitää se kuninkaat ja naurunansa ruhtinaat. Se nauraa kaikille varustuksille, kasaa kokoon hiekkaa ja valloittaa ne.
11. Sitten se tuulena kiitää ja hyökkää, mutta joutuu syynalaiseksi, tuo, jolla oma voimansa on jumalana.

Natanael:
Aabraham lähti Kaldean Uurista.
Babylonilaisia kutsutaan kaldealaisiksi.

Kun Jumala käyttää kaldealaisia tuomioidensa välineenä, silloin kyseessä on ne samat tahot, joiden keskeltä Aabraham kutsuttiin lähtemään Luvattuun maahan.


Esra.5
12 Mutta heidän esi-isänsä olivat vihastuttaneet taivaan Jumalan, ja hän oli antanut heidät kaldealaisen Nebukadnessarin, Babylonian kuninkaan, käsiin. Nebukadnessar hävitti temppelin ja vei kansan pakkosiirtolaisuuteen Babyloniaan


Israelilaiset eivät joutuneet langettuaan Egyptiin, vaan pakkosiirtolaisuuteen kaldealaisten maahan.

Sieltä he ottivat Esran ja Nehemian aikana uuden lähdön takaisin maahansa.
Tuota voi itse kukin soveltaa omaan elämäänsä, jos on tarvetta.


Hab.1
15 Kaldealaiset pyydystävät ihmisiä koukuilla, vetävät heitä verkoilla kuin kaloja. Saadessaan saaliin he iloitsevat ja riemuitsevat.



Raamattu opettaa monenlaisia asioita uskosta kertoessaan eri kansoista ja Israelin suhteesta heihin.

Navigaatio

[0] Viestien etusivu

[*] Edellinen sivu

Siirry pois tekstitilasta