Puimatanner > Raamattupiiri

Paatumus a la faarao

<< < (2/9) > >>

Natanael:
Onkohan tuo kyseinen faarao tietyssä mielessä saatanan esikuva?
Tähän asti olen ajatellut Egyptin eli maailman pidättävän ihmistä lähtemästä eli siis tulemasta uskoon. Siis noin niin kuin esikuvallisesti.

Tässä ketjussa havahduin, että kyseessä onkin yksi tietty persoona, paha faarao eikä vain Egypti.

sandia:

--- Lainaus käyttäjältä: Natanael - 28.04.18 - klo:00:11 ---Onkohan tuo kyseinen faarao tietyssä mielessä saatanan esikuva?
Tähän asti olen ajatellut Egyptin eli maailman pidättävän ihmistä lähtemästä eli siis tulemasta uskoon. Siis noin niin kuin esikuvallisesti.

Tässä ketjussa havahduin, että kyseessä onkin yksi tietty persoona, paha faarao eikä vain Egypti.

--- Lainaus päättyy ---

En tiedä tuosta, mutta itse olen lueskellut Raamattua alusta siitä lähtökohdasta, minkä mainitsin siellä Aabraham aloituksessa. Siis se miten Jumala vie pelastussuunnitelmaansa läpi maailman historiassa.
Eli tuo Jumalan ja faaraon ottelu oli mielenkiintoinen sen suhteen että Herra selvästi ilmaisi itsensä yhdelle jumalattomalle kansalle. Ja samalla oli ikään kuin kehittämässä Israelin kansaa kaikkien ihmisistä lähtöisin olevan kulttuurin keskelle. Siitä se ikään kuin lähtee, vaikka olihan Herra jo tehnyt paljon sitä aiemmin.
Ehkä ensisijaisesti ilmestyessään Aabrahamille ja kutsuessaan hänet seuraamaan itseään.

Todella mielenkiintoista. Ajallaan Jeesus, Jumalan Poika tuli maailmaan.
Ja tulee vielä uudemmankin kerran ihmiskunnan historiassa Jumalan määräämänä ajankohtana.

sandia:
Siinä mielessä tuo faaraon paatuneisuus oli mielenkiintoista, koska se tavallaan ilmaisen langenneen ihmissuvun asennetta Jumalaa kohtaan.

Natanael:
Yritin tutkia tuota kokonaisuutta, kenen vuoksi nuo tunnusteot oikein tapahtuivat.
Ennen vitsauksia israelilaiset näkivät kolme ihmettä.

Sauva muuttui käärmeeksi.
Kun Mooses laittoi kätensä poveensa, se muuttui pitaaliseksi ja toisella laittamisella puhtaaksi.
Kolmas tunnusteko oli veden muuttuminen vereksi.

Oikeastaan tuossa kerrotaan israelilaisille, että heidän matkantekonsa on syntiä ja syvältä sisimmästä sydämestä löytyy syntiä - sitähän pitaali kuvaa.

Kolmanneksi Egyptissä vesi muuttui vereksi.
Tuo tuo mieleen vastakohdan eli sen, että Kallion lyöminen/Jeesuksen lyöminen erämaassa kertoo, että veri muuttui elämän vedeksi.

Natanael:
Jo tuolla Egyptissä nähtiin ero ihmisissä.

30 Ja Aaron puhui kaikki, mitä Herra oli Moosekselle sanonut, ja Mooses teki tunnusteot kansan silmien edessä.
31 Ja kansa uskoi.

Israelilaiset uskoivat, faarao ei.
Israelilaiset uskoivat vähemmästä kuin mitä faarao.

Navigaatio

[0] Viestien etusivu

[#] Seuraava sivu

[*] Edellinen sivu

Siirry pois tekstitilasta