Puimatanner > Laki ja evankeliumi

Usko ja tieto

<< < (2/5) > >>

Paulus:

--- Lainaus käyttäjältä: JPK - 16.06.18 - klo:16:11 ---Tämä sama uskonnollinen "pimittäminen" on edelleen olemassa, kun käsketään uskomaan enemmän kirkon oppia, kuin itse Raamattua.
--- Lainaus päättyy ---

Yhdyn näkemykseesi sillä varauksella, että luet "kirkkoon" kuuluviksi myös muut "kristilliset" yhteisöt. Tämä siksi, että jokaisella on omat lempiharhansa. On varsin kummallinen juttu kun sanotaan, että Raamattua tulee lukea, niinkuin se on kirjoitettu, mutta ei kuitenkaan itse lueta niin.

Paulus:

--- Lainaus käyttäjältä: JPK - 16.06.18 - klo:16:11 ---
--- Lainaus käyttäjältä: Paulus - 16.06.18 - klo:15:48 ---Se, mitä ihmiset usein pitävät tietämisenä, onkin itseasiassa uskoa. Ja se taas johtuu siitä, että varsin harvan ihmisen resurssit riittävät siihen, että tieto asioista hankitaan itse ilman välikäsiä. Tietomme perustuu lähes 100-prosenttisesti siihen, mitä olemme jostain kuulleet tai lukeneet.
--- Lainaus päättyy ---

En tiedä mihin liitit tuon ajatuksesi, mutta UT on meille välitetty silminnäkijätodistuksen kautta, Jeesuksen opetuslasten sekä apostolien kautta.
--- Lainaus päättyy ---

Luonnollisestikaan silminnäkijöitä ei enää ole, eikä meistä kukaan ole heitä tavannut. Uskoni näihin silminnäkijätodistuksiin on kuitenkin senverran vahva, että rohkenisin sanoa ilmoitusta tiedoksi. Varsinkin, kun  meidänkin ajassamme on lukematon määrä ihan tolkussaan olevia ja älykkäitä ihmisiä, jotka oman kokemuksensakin kautta ovat vakuuttuneet Raamatun ilmoituksen luotettavuudesta.

Paulus:
Luin hiljattain jälleen tätä aihetta käsittelevän kirjan: Tiedän uskovani, uskon tietäväni. Kirja koostuu tähtitieteen professorin, Esko Valtaojan ja emerituspiispan Juha Pihkalan käymästä kirjeenvaihdosta. Kovin oli viisasta tekstiä, mutta silti mielenkiintoinen lukuelämys.

sandia:

--- Lainaus käyttäjältä: Mice - 16.06.18 - klo:14:45 ---Tämä uskomisen ja tietämisen teema on mielenkiintoinen.

Oman ymmärrykseni mukaan terve kristillinen usko perustuu sekä tietämiseen että uskomiseen. Se muodostuu siis molemmista. Kristillinen usko = tietämistä ja uskomista.

Tietämisenkään osuus uskossa ei ole ihmisen omaa viisautta tai ymmärrystä, vaan kun otamme vastaan Jumalan sanan, niin se tietäminen syntyy sitä kautta. Olen siis ehdottomasti sitä mieltä, että raittiiseen kristinuskoon kuuluu aina tieto ja tietäminen. Olen useasti käyttänyt tätä Jeesuksen sanaa esimerkkinä tästä asiasta:

Joh. 17:7-8
"Nyt he tietävät, että kaikki, minkä olet minulle antanut, on sinulta. Sillä ne sanat, jotka sinä minulle annoit, minä olen antanut heille; ja he ovat ottaneet ne vastaan ja tietävät totisesti minun lähteneen sinun tyköäsi ja uskovat, että sinä olet minut lähettänyt. "

Tietävät totisesti ja uskovat. Aika vahvasti sanottu Jeesukselta.

--- Lainaus päättyy ---

En ehkä oikein osaa hahmottaa tämän ketjun teemaa. Mutta toi Micen viesti on jännä, koska siinä Jeesus itse käsittelee tätä teemaa.

Paulus:

--- Lainaus käyttäjältä: sandia - 16.06.18 - klo:18:42 ---En ehkä oikein osaa hahmottaa tämän ketjun teemaa. Mutta toi Micen viesti on jännä, koska siinä Jeesus itse käsittelee tätä teemaa.
--- Lainaus päättyy ---

Tässä on taustana monet Albertin kanssa käydyt keskustelut uskon ja tiedon vastakkainasettelusta. Evoluutiota pidetään yhtenä vahvimmista argumenteista luomista vastaan. Siinä tahtoo vain unohtua se, että se on vain teoria ja että se vaatii mahdottoman suuren uskon asiohin, joita ei ilmeisesti milloinkaan voida todistaa paikkansapitäväksi.

Navigaatio

[0] Viestien etusivu

[#] Seuraava sivu

[*] Edellinen sivu

Siirry pois tekstitilasta