Kirjoittaja Aihe: Uhriutumiskulttuuri  (Luettu 2249 kertaa)

Poissa Soltero

  • Viestejä: 2462
Vs: Uhriutumiskulttuuri
« Vastaus #15 : 25.07.20 - klo:21:47 »
Ihminen suhtautuu luonnostaan epäluuloisesti outoihin asioihin,
kuten kasvoiltaan omituisen näköisiin, vierasta kieltä puhuviin
ja kummallisesti käyttäytyviin ihmisiin.
He ovat mahdollinen uhka omalle turvallisuudelle.
Tämä on mielestäni tervettä, eikä jäänne mistään alkukantaisesta
eläimellisyydestä.

Siitä on tietysti pitkä matka esim. USA:n rotusortoon tai suomalaiseen
mustalaisten halveksintaan.
Näissä tapauksissa ns. rasismi on muodostunut vuosisatojen kuluessa
ja on kulttuurinen ilmiö, joka ei enää perustu yksilöiden kokemaan
tuntemattoman pelkoon.
Silti ihmisellä on jatkuvasti alttius varoa ja torjua oikeasti itsestä
liian poikkeavia henkilöitä ja ryhmiä.

Esim. huomasin tämän itsessäni tänään, kun istuskelin kävelykadulla täällä Turussa.
Eräs ulkomaalainen tumma nainen, joka näytti kovasti
romanialaiselta kerjäläiseltä,
tuli esittelemään pahvilapulle suomeksi kirjoitettua nyyhkytarinaa surkeasta tilanteestaan.
Samalla hän vaihtoi hetkessä luonnostaan iloisen ilmeensä ja loi minuun
lohduttoman itkuisen katseen pyytäen tietenkin rahaa.
Yleisen elämänkokemuksen nojalla tiedän tuonkin henkilön yrittävän
käyttää herkkäuskoisia ihmisiä taloudellisesti hyväkseen.

Minussa syntynyt torjunta ei ollut paheksuntaa hänen petollista toimintaansa kohtaan eikä myöskään välinpitämättömyyttä.
Kyse on siitä, että koen vaaralliseksi tukea tätä viime vuosina syntynyttä
alakulttuuria, joka ei ole hyväksi millekään osapuolelle.
Sitä olen kohdannut myös Espanjassa ja Portugalissa.
Ko. ryhmittymän edustajat pelaavat omia pelejään kansainvälisten ja
kansallisten auttamisjärjestelmien liepeillä, ja ottavat itselleen
heille virallisesti ohjatun avun, mutta esiintyvät silti
kaduilla kerjätessään kaikkien järjestelmien ulkopuolelle jääneinä hylkiöinä,
siis uhreina.

Käyttäytymistäni voidaan kutsua rasismiksi, kovasydämisyydeksi,
ennakkoluuloisuudeksi jne.
Mutta sen pohjalla on vain ihmisen (tässä tapauksessa minun) luonnollinen halu
säilyttää oman kulttuurin perusrakenteet ja arvot,
joihin ei kuulu esim. elannon ansaitseminen kerjäämällä
ja toisten petkuttaminen.

Sen sijaan annan aina rahaa esim. sitä avoimesti pyytävälle narkomaanille tai juopolle,
koska tiedän (myös omasta kokemuksestani), että on tilapäisiä ja pitkiäkin
jaksoja, jolloin putoaa pois auttamisjärjestelmistä ja on täysin avuton.
Sillloin vain toinen yksilö voi auttaa pahimmalla hetkellä.
Mutta hyvinvointivaltiosta toiseen laskelmoiden vaeltavan elintasokerjäläisen tilanne on aivan toinen.

Olen kyllä tietoinen siitä, että todellinen rasismi voi kasvaa vähitellen juuri minun kaltaisteni asennoitumisen pohjalta,
mutta silti en pidä ajatteluani vääränä- uskovanakaan.






Poissa sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6331
Vs: Uhriutumiskulttuuri
« Vastaus #16 : 25.07.20 - klo:21:57 »
Soltero mainitsi Suomen romanit. Minulle esiteltiin mustalaiset seuraavalla tavalla kun olin pikkutyttö: asuin mummin luona ja olin siis päivät kotona mummin kanssa. Joskus mummi huusi minulle: " Sandia mene äkkiä piiloon, mie lukitsen ovet, mustalaiset on tulossa!! "

Hän kuitenkin sitten jossain vaiheessa ystävystyi yhden mustalaisrouvan kanssa, ja istuivat keittiössä kahvilla ja juttu kävi. :)
« Viimeksi muokattu: 25.07.20 - klo:22:05 kirjoittanut sandia »

Poissa Mice

  • Viestejä: 1651
Vs: Uhriutumiskulttuuri
« Vastaus #17 : 26.07.20 - klo:00:49 »
Ei minua kiinnosta se mitä ihmiset tuntee ja kokee.
Rasismi on keksitty ismi muiden ismien kanssa.

Syntiä on olemassa.
Ihmisroska

Poissa TJ

  • Viestejä: 198
Vs: Uhriutumiskulttuuri
« Vastaus #18 : 26.07.20 - klo:00:58 »
Pieni välähdys institutionaaliseen rasismiin. Jos alueelle muuttaa musta perhe, sen alueen kiinteistöjen arvo laskee. Tämä on siis tosi vanha ilmiö, mutta sekään ei lähde edes kulumalla pois.
"Ei meidän pihallemme" -ilmiö (nimby, not in my backyard) on tuttua Suomessakin.

Suomalaiset ovat yhä tarkempia siitä, keitä tai mitä he huolivat naapurikseen. MTV3 Uutisten kyselyssä epämieluisimmaksi naapureiksi nousivat moottoripyöräkerhot, ilotalot, päihdehuoltolaitokset ja vankien tukiasunnot. Kyselyyn vastanneista kolmannes valitsi epämieluisaksi naapuriksi afrikkalais- ja itäeurooppalaistaustaisen maahanmuuttajan.

Mieluisin naapuri kyselyn vaihtoehdoista oli vanhainkoti.

– Kaupunginosat tai talonyhtiöt kilpailevat yhä enemmän alueen arvostuksesta. Suomen nimby-ilmiössä on tiettyjä sosiaaliryhmiä, joita harvempi haluaa omalle alueelleen, sanoo sosiaalitieteiden tutkija Timo Kopomaa Helsingin yliopistosta.

Nimby-käsite tulee englannin kielen sanoista Not In my Back Yard, mikä tarkoittaa ei minun takapihalleni. Julkisuudessa nimby-ilmiön kasvua on kuvastanut vammaisasuntolan vastustus Espoossa ja penseys päihdekuntoutujien tukiasuntoja kohtaan Helsingin Töölössä

– En minä haluaisi ketään noista naapurikseni. Ne tekevät ilkivaltaa ja murtautuvat sisään, sanoo Anna-Liisa Dahlström Roihuvuoresta.

– En henkilökohtaisesti ymmärrä, miksi ihmiset pelkäävät niin paljon toisia ihmisiä, pohtii Precious Toppari Kalliossa.

Festivaalien vastustus oman kodin läheisyydessä oli kyselyssä myös voimakasta, mutta Kopomaa epäilee sen vain johtuvan vuodenajasta.

"Ympäristö halutaan nähdä peilinä"

Tutkijan mukaan omien asuinalueiden maine nähdään nykyään yhä tärkeämpänä.

– Ihmisen ympäristö on kuin peili. Me näemme ympäristössämme itsemme. Vieraalta tuntuvat ryhmät, joihin liitetään joitakin kielteisiä ominaisuuksia, herättää huolestuneisuutta, sanoo Kopomaa.

Tutkija muistuttaa, että suvaitsevaisuudesta on helppo puhua, mutta asenne voi muuttua, kun jokin turvattomalta tuntuva tuleekin lähelle.

– Nimby on toisaalta inhimillinen ilmiö. Uskon kuitenkin, että hyvässä mielessä sana kärsii vielä inflaation ja vuorovaikutus kasvaa, Kopomaa sanoo.

Tutkimuksen toteutti MTV3 Uutisten pyynnöstä Think If Laboratories Oy 14.–18. kesäkuuta. Tutkimukseen vastasi 1721 henkilöä. Virhemarginaali on 3 prosenttiyksikköä suuntaansa.

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/mtv3-uutisten-kysely-inhokkinaapuri-on-moottoripyorakerho-tai-ilotalo/1899682#gs.b63uoi

Paikalla Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Uhriutumiskulttuuri
« Vastaus #19 : 26.07.20 - klo:10:28 »
Valitettavasti mustalaiset ovat itse olleet ainakin osittain syyllisiä siihen, että heihin on suhtauduttu rasistisesti. Kuulin kerrottavan, että pappani "hyysäsi" mustalaisia ja majoitti heitä saunaansa. Kerran eräs m-porukka sotki saunan perusteellisesti mm. ulosteella. Tämän jälkeen heillä ei ollut enää siinä talossa yösijaa.  >:(
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa Taisto

  • Viestejä: 2279
Vs: Uhriutumiskulttuuri
« Vastaus #20 : 26.07.20 - klo:11:08 »
Valitettavasti mustalaiset ovat itse olleet ainakin osittain syyllisiä siihen, että heihin on suhtauduttu rasistisesti. Kuulin kerrottavan, että pappani "hyysäsi" mustalaisia ja majoitti heitä saunaansa. Kerran eräs m-porukka sotki saunan perusteellisesti mm. ulosteella. Tämän jälkeen heillä ei ollut enää siinä talossa yösijaa.  >:(
Jos muutama puimatantereen heppu tulisi käymään luonasi ja ohjaisit heidät yöksi pihasaunaan, niin se taitaisi tuntua kävijöiden mielestä melko loukkaavalta ja alentavalta...   Ei oltaisi sen arvoisia että saisimme nukkua talossa, vaan saunan penkit ilman pehmusteita olisivat arvomme mukainen paikka nukkua.

Tällainen majoittaminen osoittaa syvää epäluuloa mustalaisia kohtaan, mutta saattaahan epäluuloon olla aihettakin... Pitkältä ajalta on kertynyt monenlaista epäluuloa, puolin ja toisin, ei ole helppoa sanoa kuka on enemmän syyllinen.
« Viimeksi muokattu: 26.07.20 - klo:11:14 kirjoittanut Taisto »

Paikalla Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Uhriutumiskulttuuri
« Vastaus #21 : 26.07.20 - klo:12:01 »
Valitettavasti mustalaiset ovat itse olleet ainakin osittain syyllisiä siihen, että heihin on suhtauduttu rasistisesti. Kuulin kerrottavan, että pappani "hyysäsi" mustalaisia ja majoitti heitä saunaansa. Kerran eräs m-porukka sotki saunan perusteellisesti mm. ulosteella. Tämän jälkeen heillä ei ollut enää siinä talossa yösijaa.  >:(
Jos muutama puimatantereen heppu tulisi käymään luonasi ja ohjaisit heidät yöksi pihasaunaan, niin se taitaisi tuntua kävijöiden mielestä melko loukkaavalta ja alentavalta...   Ei oltaisi sen arvoisia että saisimme nukkua talossa, vaan saunan penkit ilman pehmusteita olisivat arvomme mukainen paikka nukkua.

Tällainen majoittaminen osoittaa syvää epäluuloa mustalaisia kohtaan, mutta saattaahan epäluuloon olla aihettakin... Pitkältä ajalta on kertynyt monenlaista epäluuloa, puolin ja toisin, ei ole helppoa sanoa kuka on enemmän syyllinen.

Tässä on syytä huomioda se, etteivät olot talonväelläkään olleet kovin hääppöiset siihen aikaan. Käsitykseni mukaan talonväenkin olosuhteet olivat kovin vaatimattomat.

Ja mustalaiset kulkivat siihen aikaan hevospeleillä eivätkä taatusti olleet kovin siistiä porukkaa jo olosuhteista johtuen, joten aika sotkuisia ja meluisiakin ilmeisesti olivat. Minulle on jäänyt kuitenkin mielikuva tuosta papasta, että hänellä oli kovastikin myötätuntoa mustalaisia kohtaan mikä taisi olla kovin harvinaista niihin aikoihin. Monella kyläkunnalla ja monessa huushollissa heitä ei niihin aikoihin ensinkään otettu vastaan.
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa NanoK

  • Viestejä: 318
Vs: Uhriutumiskulttuuri
« Vastaus #22 : 26.07.20 - klo:12:03 »
Mitä tulee synnin erittelyyn ja nimeämiseen, minusta on ihan hyvä että mainitaan nimeltä erilaiset synnin muodot. Asiat pitää tuoda valoon sellaisina kuin ne on. Sairauksiakin on erilaisia laatuja, niillä on omat nimensä että ne tunnistaa ja että niille osataan määrätä oikeanlainen hoito.

Tässä yksi päivä tuli mieleen sokeat; onkohan heillä luonnostaan vähemmän taipumusta ihmisten leimaamiseen, kun ei voi tehdä näköaistin perusteella ennakkoarvioita. Tässä mielessä näkevät ovat paljon sokeampia kuin sokeat. Koska näköaisti vääristää todellisuutta.

Poissa Mice

  • Viestejä: 1651
Vs: Uhriutumiskulttuuri
« Vastaus #23 : 26.07.20 - klo:13:19 »
Ihminen on niin kaikkivoipa, että keksii kyllä ismit jokaiselle mahdolliselle synnille ja luulee voivansa hoitaa asian niin. Nimeän ismin ja vastustan sitä, niin olen hyvä ihminen. Se on ihmisen logiikka. Synti on hoidettu ismejä vastustamalla.

Joskus aikoinaan erään kauppakeskuksen edessä oli joku vasemmistolainen porukka jakamassa rasismin vastaisia lappuja ja niissä luki, että heitä ennakkoluulosi roskikseen. Siihen lappuun olisi pitänyt kirjoittaa se oma ennakkoluulo ja sitten heittää se roskakoriin. Sillä tavallako ne ennakkoluulot OIKEASTI poistuvat? Itse luulen, että ne voivat poistua vain kohtaamisen ja kokemuksen kautta. Ja jos kokemukset ovat jatkuvasti negatiivisia, niin sitten ne luulot eivät poistu. Eikä se tee kenestäkään ns. rasistia.

Ihmiset heittelevät noita ismejä toistensa päälle mennen tullen. Itse en irtisanoudu ennakkoluuloistani, koska valehtelisin niin tekemällä. Ismeistä irtisanoudun, koska en usko niihin.

Ihmisroska

Poissa Soltero

  • Viestejä: 2462
Vs: Uhriutumiskulttuuri
« Vastaus #24 : 26.07.20 - klo:14:02 »
On myös ismejä, joihin "kuuluisi" suhtautua myönteisesti,
esim. feminismi.
Se on todellisuudessa ihmisyyttä ja yhteisöjä vähitellen rampauttava ja vinouttava oppi.
Feminismi perustuu kostoon, vallanhimoon, itsensä ihailemiseen, kateuteen ja ahneuteen.
Vaikka näitä ominaisuuksia pidetään modernien naisten oikeuksina, ne ovat kuitenkin ihmisen alhaisimpia ominaisuuksia.
Siksi niille rakennettu maailmankuva johtaa tuhoon.

Poissa sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6331
Vs: Uhriutumiskulttuuri
« Vastaus #25 : 26.07.20 - klo:16:46 »
Ihminen on niin kaikkivoipa, että keksii kyllä ismit jokaiselle mahdolliselle synnille ja luulee voivansa hoitaa asian niin. Nimeän ismin ja vastustan sitä, niin olen hyvä ihminen. Se on ihmisen logiikka. Synti on hoidettu ismejä vastustamalla.

Joskus aikoinaan erään kauppakeskuksen edessä oli joku vasemmistolainen porukka jakamassa rasismin vastaisia lappuja ja niissä luki, että heitä ennakkoluulosi roskikseen. Siihen lappuun olisi pitänyt kirjoittaa se oma ennakkoluulo ja sitten heittää se roskakoriin. Sillä tavallako ne ennakkoluulot OIKEASTI poistuvat? Itse luulen, että ne voivat poistua vain kohtaamisen ja kokemuksen kautta. Ja jos kokemukset ovat jatkuvasti negatiivisia, niin sitten ne luulot eivät poistu. Eikä se tee kenestäkään ns. rasistia.

Ihmiset heittelevät noita ismejä toistensa päälle mennen tullen. Itse en irtisanoudu ennakkoluuloistani, koska valehtelisin niin tekemällä. Ismeistä irtisanoudun, koska en usko niihin.

Uhriutumiskulttuuri -sana ei ole -ismi. :)

10 käskyä on erittäin selvästi synnin eri muotojen määrittely. Ennenkuin Jumala kirjoitti kymmenen käskyä, ihminen oli jo rikkonut niitä kaikkia. Toisin sanoen 10 käskyä on ikäänkuin ihmisen syntisyyden eri muotojen lista.

Sen tähden sitten Jumala kirjoitti sen, ja hyvin moni  käsky alkaa sanalla ÄLÄ.

Olen lukenut viime päivinä Jeremian kirjaa ja on ollut lähes ällistyttävää lukea sitä, tähän mennessä 9 ekaa lukua ja todeta, että Jumala yksityiskohtaisesti kuvaa niissä luvuissa sen, miten jumalaton mieli toimii suhteessa itseensä ja Jumalaan. Yksi piirre tässä kuvauksessa on että siellä puhutaan sorrosta. Raamattu puhuu paljon synnin ilmentymisestä nimeltä sorto. Se on ainakin yhtä tavallinen rasismin ilmaisu kuin sana rasismi. Eli jotta olisimme enemmän Raamatun linjalla, pitäisi varmaan käyttää sanaa sorto.

Tuli mieleen se käsky "ÄLÄ sorra muukalaista joka asuu keskuudessasi."
« Viimeksi muokattu: 26.07.20 - klo:16:52 kirjoittanut sandia »

Poissa sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6331
Vs: Uhriutumiskulttuuri
« Vastaus #26 : 26.07.20 - klo:16:58 »
Valitettavasti mustalaiset ovat itse olleet ainakin osittain syyllisiä siihen, että heihin on suhtauduttu rasistisesti. Kuulin kerrottavan, että pappani "hyysäsi" mustalaisia ja majoitti heitä saunaansa. Kerran eräs m-porukka sotki saunan perusteellisesti mm. ulosteella. Tämän jälkeen heillä ei ollut enää siinä talossa yösijaa.  >:(
Jos muutama puimatantereen heppu tulisi käymään luonasi ja ohjaisit heidät yöksi pihasaunaan, niin se taitaisi tuntua kävijöiden mielestä melko loukkaavalta ja alentavalta...   Ei oltaisi sen arvoisia että saisimme nukkua talossa, vaan saunan penkit ilman pehmusteita olisivat arvomme mukainen paikka nukkua.

Tällainen majoittaminen osoittaa syvää epäluuloa mustalaisia kohtaan, mutta saattaahan epäluuloon olla aihettakin... Pitkältä ajalta on kertynyt monenlaista epäluuloa, puolin ja toisin, ei ole helppoa sanoa kuka on enemmän syyllinen.

Tässä on syytä huomioda se, etteivät olot talonväelläkään olleet kovin hääppöiset siihen aikaan. Käsitykseni mukaan talonväenkin olosuhteet olivat kovin vaatimattomat.

Ja mustalaiset kulkivat siihen aikaan hevospeleillä eivätkä taatusti olleet kovin siistiä porukkaa jo olosuhteista johtuen, joten aika sotkuisia ja meluisiakin ilmeisesti olivat. Minulle on jäänyt kuitenkin mielikuva tuosta papasta, että hänellä oli kovastikin myötätuntoa mustalaisia kohtaan mikä taisi olla kovin harvinaista niihin aikoihin. Monella kyläkunnalla ja monessa huushollissa heitä ei niihin aikoihin ensinkään otettu vastaan.

Saksalaisilla turisteilla oli samantapainen maine järvi- Suomessa 1970 luvulla . :D

Mutta joo tuossa kai kytee uhriutumiskulttuurin alku. Jos edellytettäisiin näiltä ihmisiltä vastuullista käyttäytymistä, niin sitä voisi sitten käyttää uhriutumisteorian tukemiseksi.

Tästä syystähän juuri Chigagon ja Portlandin pormestarit eivät uskalla edes sallia poliisin toimi lain säätämin tavoin ja laittamaan kaupungin tuhoajat edesvastuuseen. Se on tätä nykyä sortoa, rasismia, Trumpismia tai miksi sitä halutaankin sanoa.

Mutta jos tän suttusen saunaan majoitetun ryhmän perusteella leimataan kaikki mustalaiset, niin mitä sitten? Tai ajatellaan, että kaikki saksalaiset ovat röyhkeitä toisten paikkojen tuhrijoita.
« Viimeksi muokattu: 26.07.20 - klo:17:11 kirjoittanut sandia »

Poissa sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6331
Vs: Uhriutumiskulttuuri
« Vastaus #27 : 26.07.20 - klo:17:01 »
Ei minua kiinnosta se mitä ihmiset tuntee ja kokee.
Rasismi on keksitty ismi muiden ismien kanssa.

Syntiä on olemassa.

Niin no, eihän siitä tarvii käyttää sanaa rasismi.
Pitäisi sitten keksi jokin toinen tapa kuvailla tapahtumia, mitkä tavalla tai toiselle painavat jonkin ihmisryhmän elinolosuhteita ja tämän ihmisryhmän tunnistaa heidän ihonväristään.

Rasismilla ja rotuennakkoluuloilla ei ainakaan sosiologiassa tarkoiteta samaa asiaa.
« Viimeksi muokattu: 26.07.20 - klo:17:08 kirjoittanut sandia »

Paikalla Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Uhriutumiskulttuuri
« Vastaus #28 : 26.07.20 - klo:17:33 »
Mutta jos tän suttusen saunaan majoitetun ryhmän perusteella leimataan kaikki mustalaiset, niin mitä sitten? Tai ajatellaan, että kaikki saksalaiset ovat röyhkeitä toisten paikkojen tuhrijoita.

Minua hieman häiritsee puheet suttuisesta saunasta. Käsitykseni mukaan sauna oli mun lapsuudessakin kodin puhtaimpia paikkoja ja sauna jos mikä edusti puhtautta ja oli lähes pyhä paikka. Siksi saunan sotkeminen oli äärimmäinen loukkaus talonväkeä kohtaan. Näin se ainakin silloin mielestäni koettiin.
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6331
Vs: Uhriutumiskulttuuri
« Vastaus #29 : 26.07.20 - klo:17:43 »
Mutta jos tän suttusen saunaan majoitetun ryhmän perusteella leimataan kaikki mustalaiset, niin mitä sitten? Tai ajatellaan, että kaikki saksalaiset ovat röyhkeitä toisten paikkojen tuhrijoita.

Minua hieman häiritsee puheet suttuisesta saunasta. Käsitykseni mukaan sauna oli mun lapsuudessakin kodin puhtaimpia paikkoja ja sauna jos mikä edusti puhtautta ja oli lähes pyhä paikka. Siksi saunan sotkeminen oli äärimmäinen loukkaus talonväkeä kohtaan. Näin se ainakin silloin mielestäni koettiin.

En kirjoittanut "suttuiseen saunaan majoitetun ryhmän"
Kirjoitin: "suttuisen saunaan majoitetun ryhmän"

Huomannet merkityseron?