Kirjoittaja Aihe: Uhriutumiskulttuuri  (Luettu 2245 kertaa)

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Uhriutumiskulttuuri
« Vastaus #30 : 26.07.20 - klo:17:48 »
Mutta jos tän suttusen saunaan majoitetun ryhmän perusteella leimataan kaikki mustalaiset, niin mitä sitten? Tai ajatellaan, että kaikki saksalaiset ovat röyhkeitä toisten paikkojen tuhrijoita.

Minua hieman häiritsee puheet suttuisesta saunasta. Käsitykseni mukaan sauna oli mun lapsuudessakin kodin puhtaimpia paikkoja ja sauna jos mikä edusti puhtautta ja oli lähes pyhä paikka. Siksi saunan sotkeminen oli äärimmäinen loukkaus talonväkeä kohtaan. Näin se ainakin silloin mielestäni koettiin.

En kirjoittanut "suttuiseen saunaan majoitetun ryhmän"
Kirjoitin: "suttuisen saunaan majoitetun ryhmän"

Huomannet merkityseron?

OK.  ;) ;) ;) ;)
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Paikalla sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6330
Vs: Uhriutumiskulttuuri
« Vastaus #31 : 26.07.20 - klo:21:34 »
Katsoin juuri Law and Order SVU episodia, missä viittaattiin "race card'iin" Se toi mieleen tilanteen joskus 90 luvun alussa täällä töissä.
16 vuotias musta ghetossa elänyt nuori mies oli viikon ajan täysin laiminlyönyt koulutyönsä, ja koska hän oli meidän koulukodissa ollessaan ehdollisella, hänen oli määrä olla menemättä kotiin siksi viikonlopuksi. MInä jouduin ilmoittamaan hänelle tästä seurauksesta. Hän ei ollut yhtään iloinen ja yritti kaikin tavoin selittää itsensä pois edesvastuusta.

Mikään ei auttanut, joten sitten hän sanoi hieman vekkulimaisen näköisenä ja pehmeällä äänellä: " miten sä voit tehdä tän mulle varsinkin koska on Martin Luther King'n muistopäiväviikonloppu?!"

Olin hieman aikaa mykistynyt ja huomasin heittäväni nopean rukouksen Herralle.
Sitten huomasin melko äitimäiseen toruvaan sävyyn sanovan hänelle:" Mitä sinä luulet Martin Luther King sanoisi sinulle tässä tilanteessa?"

Olin pojan vuoro mykistyä. :D Sitten hänen melko uhkaava, suuttunut käyttäytymisensä hiljen, hän lähes lyhistyi tuolille ja sanoi hiljaa: "hän haluaisi että minusta tulee oppinut musta mies."

Jatkoin siihen, että, nyt tiedät mitä sinun pitää tehdä. Mene asuntolaasi ja tee rästityösi.

Poika teki työtä käskettyä.

Poissa TJ

  • Viestejä: 198
Vs: Uhriutumiskulttuuri
« Vastaus #32 : 26.07.20 - klo:22:19 »
Valitettavasti mustalaiset ovat itse olleet ainakin osittain syyllisiä siihen, että heihin on suhtauduttu rasistisesti. Kuulin kerrottavan, että pappani "hyysäsi" mustalaisia ja majoitti heitä saunaansa. Kerran eräs m-porukka sotki saunan perusteellisesti mm. ulosteella. Tämän jälkeen heillä ei ollut enää siinä talossa yösijaa.  >:(
Jos muutama puimatantereen heppu tulisi käymään luonasi ja ohjaisit heidät yöksi pihasaunaan, niin se taitaisi tuntua kävijöiden mielestä melko loukkaavalta ja alentavalta...   Ei oltaisi sen arvoisia että saisimme nukkua talossa, vaan saunan penkit ilman pehmusteita olisivat arvomme mukainen paikka nukkua.

Tällainen majoittaminen osoittaa syvää epäluuloa mustalaisia kohtaan, mutta saattaahan epäluuloon olla aihettakin... Pitkältä ajalta on kertynyt monenlaista epäluuloa, puolin ja toisin, ei ole helppoa sanoa kuka on enemmän syyllinen.

Tässä on syytä huomioda se, etteivät olot talonväelläkään olleet kovin hääppöiset siihen aikaan. Käsitykseni mukaan talonväenkin olosuhteet olivat kovin vaatimattomat.

Ja mustalaiset kulkivat siihen aikaan hevospeleillä eivätkä taatusti olleet kovin siistiä porukkaa jo olosuhteista johtuen, joten aika sotkuisia ja meluisiakin ilmeisesti olivat. Minulle on jäänyt kuitenkin mielikuva tuosta papasta, että hänellä oli kovastikin myötätuntoa mustalaisia kohtaan mikä taisi olla kovin harvinaista niihin aikoihin. Monella kyläkunnalla ja monessa huushollissa heitä ei niihin aikoihin ensinkään otettu vastaan.

Saksalaisilla turisteilla oli samantapainen maine järvi- Suomessa 1970 luvulla . :D

Mutta joo tuossa kai kytee uhriutumiskulttuurin alku. Jos edellytettäisiin näiltä ihmisiltä vastuullista käyttäytymistä, niin sitä voisi sitten käyttää uhriutumisteorian tukemiseksi.

Tästä syystähän juuri Chigagon ja Portlandin pormestarit eivät uskalla edes sallia poliisin toimi lain säätämin tavoin ja laittamaan kaupungin tuhoajat edesvastuuseen. Se on tätä nykyä sortoa, rasismia, Trumpismia tai miksi sitä halutaankin sanoa.

Mutta jos tän suttusen saunaan majoitetun ryhmän perusteella leimataan kaikki mustalaiset, niin mitä sitten? Tai ajatellaan, että kaikki saksalaiset ovat röyhkeitä toisten paikkojen tuhrijoita.
Onko trumpismi tätä nykyä sortoa ja rasismia?

Paikalla sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6330
Vs: Uhriutumiskulttuuri
« Vastaus #33 : 27.07.20 - klo:01:54 »
Juu. Ja kaikkea muuta viela sen paalle.
« Viimeksi muokattu: 27.07.20 - klo:02:41 kirjoittanut sandia »

Poissa TJ

  • Viestejä: 198
Vs: Uhriutumiskulttuuri
« Vastaus #34 : 28.07.20 - klo:19:29 »
Niin. Samoin kuin se peittää alleen sen todellisen mahdollisuuden, että tietyissä tilanteissa jonkinlainen rotuprofilointi todella painaa alas eivalkoisen rotujen edustajia.
Miten voit antaa tekijästä tuntomerkkejä, jos hänen ihonvärinsä kertominen painaa alas eivalkoisen rotujen edustajia?

Sisäministeri Maria Ohisalo haluaa avointa keskustelua etnisestä profiloinnista ja vaatii siihen puuttumista.

Sisäministeri Maria Ohisalo (vihr.) perää puuttumista niin sanottuun etniseen profilointiin. Hän totesi asian Ylen Ykkösaamun haastattelussa perjantaina.

Ohisalon mukaan ilmiö täytyy tunnistaa ja siihen täytyy puuttua. Hän kertoi käyneensä aiheesta keskustelua poliisin kanssa.

Yhdenvertaisuusvaltuutetun tiistaina julkaistussa nettiselvityksessä nousi esiin, että osa afrikkalaistaustaisista henkilöistä kokee joutuneensa Suomessa etnisen profiloinnin kohteeksi.

Etninen profilointi on toimintaa, jossa esimerkiksi poliisi kohdistaa toimenpiteitä henkilöön pelkästään tämän oletetun etnisen taustan tai vaikkapa ihonvärin takia. Toimenpide voi olla esimerkiksi henkilöllisyystodistuksen tarkastaminen tai henkilötarkastus.

Etninen profilointi on yhdenvertaisuuslain tarkoittamaa syrjintää, joka on kiellettyä.

Ainoa varsinainen tutkimus aiheesta on Helsingin yliopistoon kuuluvan Svenska social- och kommunalhögskolanin tutkimus Pysäytetyt – etnisen profiloinnin tilat, merkitykset ja käytännöt vuodelta 2018.Tutkimuksen mukaan Suomen poliisi käytti etnistä profilointia.

Yhdenvertaisuusvaltuutetun avointa nettikyselyä ei voi pitää tutkimuksena, mutta se nostaa yhä esiin viitteitä etnisestä profiloinnista. Vastaajista viidennes kertoi kokeneensa tällaista.

Tekijöinä oli vastaajien mukaan poliisi, vartija tai muu turvallisuudesta vastaava toimija. Kysely ei erotellut, mikä on nimen omaan poliisin osuus.

Poliisitarkastaja Måns Enqvist Poliisihallituksesta, harjoitetaanko Suomen poliisissa etnistä profilointia?

– En sano, etteikö sitä tapahtuisi. Riski on aina suuri varsinkin, kun puhutaan ulkomaalaisvalvonnasta. On ehdottomasti kiellettyä kohdentaa toimenpiteitä henkilöön pelkän ulkonäön tai oletetun ulkomaalaisuuden perusteella.

– En voi sanoa, ettei sitä ilmenisi. Ainoa tapa saada asioita eteenpäin on, että se tuodaan poliisille tietoon tai että siitä kannellaan, jotta sitä voidaan tutkia.

Miten poliisi voi parantaa mahdollisten syrjivien käytäntöjen tunnistamista?

– Yhdenvertaisuusvaltuutetun kanssa on järjestetty koulutuksia siitä, mitä etninen profilointi tarkoittaa.

Enqvistin mukaan poliisissa on käynnissä parhaillaan myös nettikoulutushanke, jossa käsitellään muun muassa etnistä profilointia.

https://yle.fi/uutiset/3-11399553

Poissa TJ

  • Viestejä: 198
Vs: Uhriutumiskulttuuri
« Vastaus #35 : 14.08.20 - klo:16:13 »
Katsoin juuri Law and Order SVU episodia, missä viittaattiin "race card'iin" Se toi mieleen tilanteen joskus 90 luvun alussa täällä töissä.
16 vuotias musta ghetossa elänyt nuori mies oli viikon ajan täysin laiminlyönyt koulutyönsä, ja koska hän oli meidän koulukodissa ollessaan ehdollisella, hänen oli määrä olla menemättä kotiin siksi viikonlopuksi. MInä jouduin ilmoittamaan hänelle tästä seurauksesta. Hän ei ollut yhtään iloinen ja yritti kaikin tavoin selittää itsensä pois edesvastuusta.

Mikään ei auttanut, joten sitten hän sanoi hieman vekkulimaisen näköisenä ja pehmeällä äänellä: " miten sä voit tehdä tän mulle varsinkin koska on Martin Luther King'n muistopäiväviikonloppu?!"

Olin hieman aikaa mykistynyt ja huomasin heittäväni nopean rukouksen Herralle.
Sitten huomasin melko äitimäiseen toruvaan sävyyn sanovan hänelle:" Mitä sinä luulet Martin Luther King sanoisi sinulle tässä tilanteessa?"

Olin pojan vuoro mykistyä. :D Sitten hänen melko uhkaava, suuttunut käyttäytymisensä hiljen, hän lähes lyhistyi tuolille ja sanoi hiljaa: "hän haluaisi että minusta tulee oppinut musta mies."

Jatkoin siihen, että, nyt tiedät mitä sinun pitää tehdä. Mene asuntolaasi ja tee rästityösi.

Poika teki työtä käskettyä.
Kontio and Parmas episodit seuraavat Valkeakosken poliisilaitoksen arkea toinen toistaan erikoisemmissa ja vaarallisimmissa tehtävissä aaltoilevissa sekä eksentrisissä ihmissuhteissa.

Paikalla sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6330
Vs: Uhriutumiskulttuuri
« Vastaus #36 : 14.08.20 - klo:17:01 »
Joo kumma kyllä täälläkin on tuollaisia todellisuutta seuraavia tv-sarjoja. Lienee puhdas sattuma. Tosin en katso niitä. Mä katon vaan fiksöniä.

Paikalla sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6330
Vs: Uhriutumiskulttuuri
« Vastaus #37 : 14.08.20 - klo:17:04 »
Ei oo enää kiva olla demokraatti New Yorkissa ja Californiassa, kun ökörikkaat muuttaa pois. :(
Niitten kuuluu olla siellä rahoittajina ja sortajina joiden uhrina voi sitten olla.

Paikalla sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6330
Vs: Uhriutumiskulttuuri
« Vastaus #38 : 09.11.20 - klo:18:57 »
Kuluneella viikonlopulla opin, että on olemassa mustien kansanliike, jos sitä termiä voi käyttää, en oo ihan varma, missä ajatuksena on, että USAn mustat ovat kyllästyneet olemaan siinä UHRIN roolissa mihin demokraatit ovat heidät istuttaneet vuosikymmiksi ja silti mitään parempaa ei olla saatu aikaan.

He ovat alkaneet nähdä, että tietyt vallassa olevan ryhmät haluavat heidän olevan siinä asemassa siitä syystä että voivat käyttää sitä välineenä oman vallan pönkittämiselle.

Tämä on ruohonjuuritasolta nouseva toteamus, ei siis salaliittoteoria, miksi jotkut sitä syyttää luonnollisestikin tukahduuttaakseen sen ajattelun.

Aloin itse tiedostaa pienistä huomioista käsin, jotka ikäänkuin näyttivät toistuvan eri yhteyksissä ja vihdoin tiedostin, että mitä kummaa. Heidäthän MÄÄRITELLÄÄN HEIDÄN ULKOPUOLELTAAN.
Siinä on kaikki sorron tuntomerkit, kun noin tapahtuu.

Minua on viimeist 30 vuotta kummastuttanut, että miksi ne tuttavat ja työtoverit, jotka edustavat USAn liberaalia linjaa ovat minua kohtaan kaikkein hylkivimpiä, koska en ole kasvanut samassa kulttuurissa kuin he. Se on jotenkin ristiriitaista, koska he sitten pönkittävät omaa olemassaoloaan juuri ylpeileämällä erilaisuuden arvostamisella.

Se on ollut minun vaikea niellä, koska erilaisuuteni takia en ole koskaan ollut hyväksytty heidän piireihinsä.

Eli tänne muualta tultuani olen kokenut erottelua ja ennakkoluuloja.
Ja kuten jo aiemmin ehkä tässäkin ketjussa totesin, se oli MUSTA HENKILÖ joka hoksasi kysyä minulta että olenko kokenut syrjintää. Sanoin, että olen.  En täytä niitä tuntomerkkejä, jotka tekisivät minut hyödylliseksi tulla tunnustetetuksi syrjityksi, joten olen ollut aina sivussa tässä yhteiskunnassa erilaisena, ei amerikkalaisena henkilönä.





Paikalla sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6330
Vs: Uhriutumiskulttuuri
« Vastaus #39 : 12.11.20 - klo:18:16 »
Tässä nuori musta nainen, meidän osavaltiosta, joka on tullut aktivistiksi. Hän ei siis ole politiikassa mukana muuten kuin yksityisenä henkilönä. Mutta hän puhuu juuri tuosta uhriutumisesta ja siitä miten valkoiset käyttävät sitä itse asiassa hyväkseen saadakseen valtaa. Tein tuon havainnon itse ja rupesin tutkailemaan ja törmäsin tähän henkilöön. Luen hänen tekemäänsä kirjaa parhaillaan. Hän on tässä kongressin kuulustelussa kun häntä syytettiin tykkäämästä Hitleriä koska hän käytti sanaa nationalismi globalismin vastakohtana.

https://www.youtube.com/watch?v=zMZxDv74rsk

Ikävä kyllä puhe on ainoastaan enkun kieleksi.
« Viimeksi muokattu: 12.11.20 - klo:18:29 kirjoittanut sandia »