Kirjoittaja Aihe: HERRA Jeesus Kristus Raamatussa  (Luettu 6600 kertaa)

Poissa Taisto

  • Viestejä: 2279
Vs: HERRA Jeesus Kristus Raamatussa
« Vastaus #15 : 10.02.18 - klo:18:39 »
Asemasota katsotaan siis päättyneeksi. Rauha maassa ;)

Mietiskelijä

  • Vieras
Vs: HERRA Jeesus Kristus Raamatussa
« Vastaus #16 : 10.02.18 - klo:19:30 »
Asemasota katsotaan siis päättyneeksi. Rauha maassa ;)

Jumalattomilla ei ole rauhaa.
Kirjoituksesi viittaavat siihen, että olet kääntynyt kristinuskosta jehovantodistajaksi.

Poissa Taisto

  • Viestejä: 2279
Vs: HERRA Jeesus Kristus Raamatussa
« Vastaus #17 : 10.02.18 - klo:20:20 »
Asemasota katsotaan siis päättyneeksi. Rauha maassa ;)

Jumalattomilla ei ole rauhaa.
Kirjoituksesi viittaavat siihen, että olet kääntynyt kristinuskosta jehovantodistajaksi.
Jaa, tuo taitaa kyllä kuulua uskomattomimpien kommenttien top 5 -listalle  ::)

Poissa evlutkristitty

  • Viestejä: 553
Vs: HERRA Jeesus Kristus Raamatussa
« Vastaus #18 : 11.02.18 - klo:00:03 »
Isä Poika ja Pyhä Henki ei tarkoita sitä, että olisi kolme Jumalaa,
vaan sitä että on YKSI Jumala joka on Isä Poika ja Pyhä Henki.
Koska synti on lihassa tehty, sen rangaistus (kuolema) on myös kärsittävä lihassa.
Siksi Jumala itse inkarnoitui maan päälle ihmiseksi, Jeesuksessa Kristuksessa, joka ei ollut lainkaan miehen spermasta siinnyt, eli hedelmöittynyt. Jumala itse hedelmöitti Jeesuksen neitsyt Marian kohtuun (Marian munasolusta Jeesukselle tuli ihmisen geenistö ja Jumalasta Jumala. Sikäli vaikea hahmottaa koska tällaista ei tapahdu maailmankaikkeudessa kuin tämä yksi kerta, eikä se ole järjellä selitettävissä lainkaan.Jeesus ei ole siis luotu olento, vaan hän on Jumala, Jumalasta syntynyt, ihmiseksi inkarnoitunut meitsyt Marian kohtuun ja Mariasta ihmiseksi syntynyt noin 33 vuoden ajaksi, jona aikana hän viattomana otti päälleen koko maailman synnit, ja kärsi koko maailman syntien rangaistuksen, kuoleman. 

Koska Jeesus oli viaton, ei kuolemalla ollut kuitenkaan valtaa häneen, vaan hän nousi kuolleiusta komantena päivänä. Kuolleista ylösnousemisensa jälkeen Jeesus vielä oli täällä maan päällä ja ilmestyi omilleen useasti 40 päivän aikana. Jonka jälkeen hän nousi ylos taivaaseen ja lähetti Pyhän Hengen maan päälle. Myös Pyhä Henki on samaa olemusta Isän ja Pojan kanssa.

Poissa Taisto

  • Viestejä: 2279
Vs: HERRA Jeesus Kristus Raamatussa
« Vastaus #19 : 11.02.18 - klo:09:18 »
Jopo: jatketaan nyt vielä vähän tätä keskustelua.

Sanoit että Jeesusta ei ole luotu. Käsittääkseni katolinen kolminaisuusoppi opettaa,
että Isä, Poika ja Pyhä Henki ovat kaikki yhtä suuria ja samanarvoisia, jne. Mielestäni Raamattu
kyllä opettaa muuta.

Esimerkiksi sen, että Isä on Pojan yläpuolella. Poika on alistettu Isän valtaan,
ja Isä on asettanut hänet oikealle puolelleen taivaissa:

Sillä: "kaikki hän on alistanut hänen jalkojensa alle." Mutta kun hän sanoo: "kaikki on alistettu", niin ei tietenkään ole alistettu se, joka on alistanut kaiken hänen allensa. Ja kun kaikki on alistettu Pojan valtaan, silloin itse Poikakin alistetaan sen valtaan, joka on alistanut hänen valtaansa kaiken, että Jumala olisi kaikki kaikissa. 1. kor 15:27-28

"...herätti hänet kuolleista ja asetti hänet oikealle puolellensa taivaissa" Ef 1:20

Luomisesta: kaikki on luotu hänen kauttansa ja häneen (Kol 1). Hän on esikoinen ennen kaikkea luomakuntaa.
Mitä tarkoittaa, että Jeesus on luomiseen liittyvissä asioissa esikoinen? Mielestäni sitä, että Hänet on luotu ensimmäisenä.
Sananlaskujen luku 8 kannattaa lukea tähän liittyen kokonaan, mutta poimin sieltä tähän yhden jakeen:

"Herra loi minut töittensä esikoiseksi, ensimmäiseksi teoistaan, ennen aikojen alkua."




Poissa Mice

  • Viestejä: 1651
Vs: HERRA Jeesus Kristus Raamatussa
« Vastaus #20 : 11.02.18 - klo:10:26 »
Itse en usko että Jeesus on luotu. Jeesus on ollut iankaikkisuudesta asti ja tulee olemaan.
Ymmärrän ja uskon siis, että Jeesus ei ole luotu olento, vaan Jumala - samaa olemusta Isän kanssa.


Esim. vanha Biblia kääntää tuon sananl. 8:22 näin:

"Minä olen ollut Herran oma hänen teidensä alussa: ennenkuin mitään tehty oli, olin minä."

Ja King James -käännös:

"The LORD possessed me in the beginning of his way, before his works of old."

Tuon voisi kääntää, että Herra omisti minut teidensä alussa, ennen hänen vanhoja tekojaan.
« Viimeksi muokattu: 11.02.18 - klo:10:49 kirjoittanut Mice »
Ihmisroska

Poissa Natanael

  • Viestejä: 4474
  • Matkalla
Vs: HERRA Jeesus Kristus Raamatussa
« Vastaus #21 : 11.02.18 - klo:10:53 »
Täällä on käsitelty tuota käännösvirhettä:

http://tuomasjasuvi.jesusanswers.com/kosyvanto.htm

JPK

  • Vieras
Vs: HERRA Jeesus Kristus Raamatussa
« Vastaus #22 : 11.02.18 - klo:12:55 »
Keskustelussa kun on siirrytty pohtimaan Jeesuksen asemaa Jumalana ja Jumalan Poikana, viittaan tässä kahteen mielestäni hyvin tärkeään Raamatun ilmoitukseen.

(1) Jeesus on aina ollut Jumalan SANA ja Jumala, ollen aina, eli iankaikkisuudessa (ennen luomista) Jumalan kanssa

Lainaus
Joh.1:1-2 "Alussa oli Sana, ja Sana oli Jumalan tykönä, ja Sana oli Jumala. Hän oli alussa Jumalan tykönä."

(2) Jeesus Jumalan SANANA tulee lihaksi, eli ihmiseksi - ollen tässä 100% Jumala ja 100% ihminen. Jeesus ei siis menetä ihmiseksi tulemisessaan olemustaan olla Jumala.

Lainaus
1Tim.3:16 "Ja tunnustetusti suuri on jumalisuuden salaisuus: Hän [Jumala], joka on ilmestynyt lihassa, vanhurskautunut Hengessä, näyttäytynyt enkeleille, saarnattu pakanain keskuudessa, uskottu maailmassa, otettu ylös kirkkauteen."

Nämä Raamatun ilmoitukset siis osoittavat, että Jeesus on Jumala (Sana), aina olleena Jumalan tykönä, joka tulleessaan ihmiseksi edelleen on Jumala, mutta ilmestyneenä nyt lihassa; eli tullen ihmiseksi.

Iankaikkisuudessa Isän ja Pojan välinen ykseys - olla YKSI Jumala, ja silti kaksi persoonaa; Isä Jumala ja Sana Hänen kansssaan, ei mielestäni missään Raamatussa tule sellaiseksi, että Isä Jumala olisi "synnyttänyt" / "luonut" SANAN omaan yhteyteensä, vaan että he molemmat ovat iankaikkisia, ja siinä merkityksessä "luomattomia".

Asiaa on tutkittu esim. "ainosyntyinen" sanan kreikankielen taustaa tutkimalla, josta useat UT:n kreikankielen tutkijat ovat päätyneet enemmän muotoon "ainokainen". Toinen merkitys on se että Jeesus on Jumalan kuva, jossa Jumala joka on HENKI on muodossaan ja olemuksessaan Hänen kuvana juuri Jeesus.

Kol.1:15 "ja hän (Jeesus) on näkymättömän Jumalan kuva, esikoinen ennen kaikkea luomakuntaa."

Tässä kohdassa kuitenkin Jeesus kuvataan myös sanoin "esikoinen", joka toistuu Hebr.1:6 kohdassa, merkiten siinäkin Jeesusta. Jeesus siis on Jumalan "esikoinen" ja Jumalan "kuva" ennen kuin mitään oli luotu.

Toisaalla sanat "Sinä olet minun Poikani, tänä päivänä minä sinut synnytin" selittyy UT:ssa Apostolien tekojen kohdalla, jossa tämä merkitsee Jeesuksen ylösnousemusta kuolleista, ei Hänen "syntymistään" Jumalasta iankaikkisuudessa.

Ap.t.13:32-33 "Ja me julistamme teille sen hyvän sanoman, että Jumala on isille annetun lupauksen täyttänyt meidän lapsillemme, herättäen Jeesuksen, niinkuin myös toisessa psalmissa on kirjoitettu: 'Sinä olet minun Poikani, tänä päivänä minä olen sinut synnyttänyt'.

Jumala ei siis "synnytä" tai "luo" toista Jumalaa iankaikkisuudessa (eli Jeesus/Sana), vaan mainittu "tänä päivänä minä sinut synnytin" selittyy Raamatulla merkitsemään Jeesuksen kuolleista nousemista, jossa Jumala herättää Poikansa kuolleista; eli Jeesuksen Kristuksen ylösnouseminen kuolleista.

Nämä siis selittävät:

(1) Jeesus on aina Jumalan tykönä ollut Sana ja siinä yhdenmukaisesti Hän on Jumala

(2) Jeesus tullessaan ihmiseksi on Jumala ilmestyneenä lihassa, eli 100% Jumala ja 100% ihminen

(3) Jeesus on Jumalan kuva ja esikoinen ennen maailman luomista (eli ikuisuudesta asti ollut, ei luotu)

(4) Jeesus ei ole "syntynyt" iankaikkisuudessa Jumalasta, vaan "syntyminen" merkitsee Hänen ylösnousemustaan kuolleista, ristin kuoleman jälkeen, kolmantena päivänä.


« Viimeksi muokattu: 11.02.18 - klo:13:00 kirjoittanut JPK »

Poissa evlutkristitty

  • Viestejä: 553
Vs: HERRA Jeesus Kristus Raamatussa
« Vastaus #23 : 11.02.18 - klo:12:56 »
Kuten JPK tuossa myös totesi. Ei todellakaan, Jeesusta ei ole luotu, tuollainen väite luodusta Jeesuksesta on harhaoppia. Asiayhteydestään irroitettuja pakkoja käytetään usein väärien oppien tukemiseen. Näistä yhden ja kahden jakeen vääristä tulkinnoista on lukematon määrä esimerkkejä.

Lihaksi 33 vuoden ajaksi inkarnoitunut Pyhä Jumala, Jeesus Kristus, on samaa olemusta Isän ja Pyhän Hengen kanssa. Ei ole kolmea Jumalaa, on vain yksi Jumala, - Isä Poika ja Pyhä Henki. Kun maailmanaika loppuu, valtaistuimella istuu vain yksi Pyhä Herra, hän on ihmisen pojan muotoinen. Jeesus on Herra. Ja Herra on Jumala, eikä toista ole. - On vain yksi Herra.

Mark. 12:29 Jeesus vastasi: "Ensimmäinen on tämä: 'Kuule, Israel: Herra, meidän Jumalamme, Herra on yksi ainoa;


***) 1. Kor. 8:6 niin on meillä kuitenkin ainoastaan yksi Jumala, Isä, josta kaikki on ja johon me olemme luodut, ja yksi Herra, Jeesus Kristus, ***  jonka kautta kaikki on, ***  niin myös me hänen kauttansa.

Fil. 2:11 ja jokaisen kielen pitää tunnustaman Isän Jumalan kunniaksi, että Jeesus Kristus on Herra.

2. Tess. 2:8 niin silloin ilmestyy tuo laiton, jonka Herra Jeesus on surmaava suunsa henkäyksellä ja tuhoava tulemuksensa ilmestyksellä,


Poissa evlutkristitty

  • Viestejä: 553
Vs: HERRA Jeesus Kristus Raamatussa
« Vastaus #24 : 11.02.18 - klo:13:06 »
Jos Jumala olisi ihmisten selitettävissä, niin hän olisikin ihmisten mielikuvitusten luoma olento.

Näin ei ole, Jumala ei ole ihmisen selitettävissä, hän on ilmoittanut profeettojen, Jeesuksen ja apostolien kautta itsestään sen verran, kun pelastukseen tarvitaan. Hänen valtasuuruuttaan ei kukaan ihminen voi koskaan käsittää.

Tyhjästä ei nimittäin synny mitään, ei edes sitä ns. tiedemiesten mielikuvituksissa keksittyä alkuräjähdystä.
Maailmankaikkeuden tekemiseen tyhjästä tarvitaan niin suuri voima ja viisaus, jota kukaan ihminen ei voi koskaan käsittää.

Poissa Taisto

  • Viestejä: 2279
Vs: HERRA Jeesus Kristus Raamatussa
« Vastaus #25 : 11.02.18 - klo:13:41 »
Täällä on käsitelty tuota käännösvirhettä:

http://tuomasjasuvi.jesusanswers.com/kosyvanto.htm
Hyvä että laitoit viestiisi tuon linkin.

Jos todella on kyseessä käännösvirhe, niin minun täytyy tutkia asiaa uudestaan.

Poissa Jopo

  • Viestejä: 379
Vs: HERRA Jeesus Kristus Raamatussa
« Vastaus #26 : 11.02.18 - klo:15:20 »
Jatketaan vain Taisto keskustelua. Sinä olet mielestäni suorastaan esimerkillinen keskustelija joista meidän monien tulisi ottaa mallia. Sellaisesta maltillisesta asenteesta. Kirjoituksiasi on miellyttävä lukea. Sanon tämän aivan sydämestäni.

 Muutama huomio ensin Sananlaskujen kirjasta.

1) San.8:22. Tuolla olikin linkki, jossa arvioitiin käännöstä. Se kannattaa lukea.

2) Toisekseen, sananlaskut on mielestäni luonteeltaan tarkoitettu ensisijaisesti viisauden opettamiseksi. Sellaista käytännön viisautta, sananlaskjen muodossa. Ei ole niinkään tarkoitettu ensisijaiseksi lähteeksi arvioitaessa tarkemmin Raamatun opin kysymyksiä. Eihän sananalaskuja yleensäkään oteta aina kirjaimellisesti, vaan ne kertovat iskevästi joitain elämän viisauksia ja hyviä oheita. Toki Raamatun sananlaskut ovat samalla Jumalan sanaa. Mutta luonteeltaan kirja on hieman erilainen kuin esim. Roomalaiskirje tarkkoine määritelmineen. Huomaamme varmasti eron?

3) Tuo San. 8 luku puhuu viisaudesta. Voisiko tosiaan olla niin, että Jumala olisi "luonut" viisauden? Eikö viisaus ole yhtä ikuinen kuin Jumala? Vaikea olisi ajatella Jumalaa ilman viisautta. Niin että viisaus olisi luotu myöhemmin. Jos San. 8 kerrottu viisaus ymmärretään tarkoittavan Jeesusta, se pikemminkin vahvistaa sen, ettei Jeesus (viisaus) voi olla luotu.

Jeesuksen Jumaluus ole vain yhden tai edes muutaman kohdan varassa. Raamattu opettaa selkeästi Jeesuksen olevan Jumala (Esim. Joh.1 luku). Ennen kaikkea se, että Jeesukselle annetaan ominaisuuksia jotka kuuluvat vain Jumalalle.

Fariseukset olivat oikeassa siinä, että "Jumala yksin voi antaa syntejä anteeksi". Kukapa muu voisi antaa Jumalaa vastaan tehdyt synnit anteeksi kuin Jumala itse? Jeesus sanoi, että hänellä on valta antaa synnit anteeksi.

Jeesus on uskon kohde:"Usko Herraan Jeesukseen, niin sinä pelastut". Kuten VT:ssa Jumala. Esim. Aabraham.

Jeesukselle on annettu kaikki valta, taivaassa ja maan pääällä. Voisiko Jumala sellaisen vallan antaa luodulle? Kaiken vallan!

Jeesus on arvollinen ylistyksen kohde, kuten Isä Jmala:"Karitsa, joka on teurastettu, on arvollinen saamaan voiman, rikkauden, viisauden, väkevyyden, kunnian, kirkkauden ja ylistyksen". Jumala itse ilmoittaa VT:ssa:"Minä, Herra, se on minun nimeni, minä en anna kunniaani toiselle"

Jeesukselle on annettu UT:ssa sama arvonimi Herra, kuin Jumalalle. Jne.  Jeesus käytti itsestään samaa ilmaisua "minä olen" minkä Jumala ilmoitti nimekseen VT:ssa. Se oli itseasiassa pääsyitä, miksi Jeesusta syytettiin Jumalan pilkasta.
"Ääretön meri armoa on Kristuksessa, en luule voivani koskaan käsittää sitä. On myös ääretön määrä syntiä sydämessäni. En usko koskaan täydellisesti voivani käsittää sitä"(Antti Achrenius)

Poissa evlutkristitty

  • Viestejä: 553
Vs: HERRA Jeesus Kristus Raamatussa
« Vastaus #27 : 11.02.18 - klo:15:57 »
Aamen Jopo.  :)

albert1

  • Vieras
Vs: HERRA Jeesus Kristus Raamatussa
« Vastaus #28 : 11.02.18 - klo:19:15 »
Taisto: " Sanoit että Jeesusta ei ole luotu. Käsittääkseni katolinen kolminaisuusoppi opettaa,
että Isä, Poika ja Pyhä Henki ovat kaikki yhtä suuria ja samanarvoisia, jne. Mielestäni Raamattu
kyllä opettaa muuta."

Katolinen katekismus (isbn 978-952-9627-37-0) toteaa s,81: Toinen ekumeeninen kirkolliskokous Konstantinopolissa v.381 tunnusti apostolisen uskon Pyhään Henkeen". Vasta tuolloin syntyi kolmiyhteinen jumalakuva. Pyhä Henki oli jumaluuden kolmas persoona, joka oli yksi ja sama jumala isän ja pojan kanssa. Yksi on siis sama kuin kolme ja kolme sama kuin yksi. Minä en sitä pysty käsittämään ja toteankin samalla, että kyseessä oli kirkolliskokouksen päätös, ei raamattuun selvästi kirjattu ajatus.
Kolminaisuudella lienee ollut juurensa muinaisissa babylonialaisissa uskonkäsityksissä.

Poissa evlutkristitty

  • Viestejä: 553
Vs: HERRA Jeesus Kristus Raamatussa
« Vastaus #29 : 12.02.18 - klo:00:10 »
Lue Raamattua Albert1, äläkä enään jatkossa höpötä omiasi:

Katolisesta  kirkosta ei tiedetty mitään, kun Jeesus kuollesta ylösnousseena opetti opetuslapsilleen, n v.0030 jKr.    Matt. 28:19 Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni, kastamalla heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen.

Isä poika ja Pyhä Henki olivat LÄSNÄ myöskin Jeesuksen kasteen yhteydessä:

Luuk. 3:22 ja Pyhä Henki laskeutui hänen päällensä ruumiillisessa muodossa, niinkuin kyyhkynen, ja taivaasta tuli ääni: "Sinä olet minun rakas Poikani; sinuun minä olen mielistynyt".

Kaikkia sontaa ihmiset uskovat kyllä mielellään, - mutta eivät Jumalan sanaa.

Pyhä Kolmiyhteinen Jumala, Isä Poika ja Pyhä Henki, on Jumala ilmoitus pyhissä kirjoituksissa!