Kirjoittaja Aihe: Miten usko syntyy? Miten tulit uskoon?  (Luettu 26751 kertaa)

Poissa Natanael

  • Viestejä: 4474
  • Matkalla
Vs: Miten usko syntyy? Miten tulit uskoon?
« Vastaus #45 : 18.01.14 - klo:19:55 »
Lainaus
Kun Jeesus tulee asumaan sydämeen (niin kuin jo pyhäkoulussa opetetaan), eikö ole ilmiselvää, että täyteys alkaa samalla hetkellä.

Tätä ehkä yrität tuossa selittää mutta en ole koskaan kuullut tällaisia termejä käytettävän että "täyteys alkaa".
Miten täyteys voi alkaa. Mielestäni ihmine joko on täynnä tai ei. Siksi ajattelen mieluummin että tänään olen täynnä ja kuukauden kulutta en. Varsinkaan jos en rukoile vaan harrastan maailmallisia touhuja.
Täyteys ei voi alkaa ennen kuin ihminen tulee uskoon. Kun Jeesus tulee ihmissydämeen asumaan, minusta olisi erikoista ajatella, ettei täyteys alkaisi, koska Jumala ottaa silloin asunnoksi ihmisen.
Lainaus
Joka uskoo minuun, hänen sisimmästään on, niinkuin Raamattu sanoo, juokseva elävän veden virrat." Mutta sen hän sanoi Hengestä, joka niiden piti saaman, jotka uskoivat häneen
Ei tuota virta mihinkään katoa vaikka ei rukoilisikaan tai jos harrastaa maailmallisia touhuja.
Lainaus
mutta joka juo sitä vettä, jota minä hänelle annan, se ei ikinä janoa; vaan se vesi, jonka minä hänelle annan, tulee hänessä sen veden lähteeksi, joka kumpuaa iankaikkiseen elämään".
Ihminen voi saastuttaa lähteestä virtaavan veden, mutta lähde on olemassa niin kauan kuin se on olemassa.

Kurjenmiekka

  • Vieras
Vs: Miten usko syntyy? Miten tulit uskoon?
« Vastaus #46 : 18.01.14 - klo:20:03 »
jahha, toivottavasti ilmaiset sen jotenkin että milloin puhutaan lämpöenergiasta ja milloin vakavammista asioista  :o

siis , toki lähde on olemassa mutta virtaavan veden määrä vaihtelee ja ehkä tarkoitit alkamisella että alkaa eikä että "virta rupeaa nousemaan" ?

noh, jos veden määrä vaihtelee niin kai se virta sitten voi noustakin  ???

Minulle tuo sana "sen veden lähteeksi" ei ole koskaan selvinnyt :(

paitsi jos ajatellaan että rukoilemalla voi saavuttaa jotain eli kun rukoilen niin se virta rupeaa virtaamaan tai toimimaan lähteenä :) !

siis kiittäminen tuottaakin tulosta eikä ole pelkkää hypetystä :)
« Viimeksi muokattu: 18.01.14 - klo:20:05 kirjoittanut Kurjenmiekka »

Poissa Natanael

  • Viestejä: 4474
  • Matkalla
Vs: Miten usko syntyy? Miten tulit uskoon?
« Vastaus #47 : 18.01.14 - klo:20:09 »
Toinen ongelma on myös osittain käsitteellinen. Se mikä tapahtuu uudestisyntymässä on Pyhän Hengen kaste. Silloin saadaan myös Pyhän Hengen sinetti. Uskonelämässä myöhemmin voidaan täyttyä Hengellä eli Kristus saa ihmisen. Pyhän Hengen täyteys ei ole siis mitään lisää, koska Pyhä Henki saadaan uudestisyntymässä täydellisesti. Valitettavasti ja todellisuudessa Jeesus ei silloin saa vielä ihmistä kokonaan.
Onko siis niin, että vasta erityisen jälkeenpäin tapahtuneen Pyhällä Hengellä täyttymisen jälkeen ihminen on kokonaan Herran oma?
Että siihen asti on vielä toinen jalka lavealla tiellä?
Miten uskovien enemmistö, joka ei koskaan koe täyttymistä kielillä puhumalla jne?
Eivät kokonaan uskossa koskaan?
Vastaan esikuvan avulla. Heti Gilgalissa (Golgatalla) tapahtuneen (sydämen) ympärileikkauksen jälkeen Joosua tapasi Herran sotajoukon päämiehen (siis Jeesuksen) joka oli juuri tullut (sydämeen). Koko luvattu maa oli israelilaisten jo silloin, vaikka edes Jeriko ei ollut vielä valloitettu. Pyhitys on maan haltuun ottamista. Toisin sanoen Hengellä täyttymistä. Kokonaan valloitetun maan alueella ei viholliskansat asu. Kielilläpuhuminen ei ole Hengellä täyttymistä - se on armolahja. Jokainen uudestisyntynyt saa heti Pyhän Hengen kasteen. Se ei ole uudestisyntymästä erillinen.

Kurjenmiekka

  • Vieras
Vs: Miten usko syntyy? Miten tulit uskoon?
« Vastaus #48 : 18.01.14 - klo:20:10 »
Lainaus
Tuota Hengellä täyttymiskehoitusta ei ole tuossa muodossa muualla.

se että kehoitusta ei mainita muualla ei mielestäni tarkoita ettei se liity muuhun tilanteeseen.

jos minun kokemustani kysyttäisiin siis kokemustani, niin sanoisin täyttyneeni monta kertaa.

lisäksi Raamatussa mainitaan :

Ap. t. 2:4
Ja he tulivat kaikki Pyhällä Hengellä täytetyiksi ja alkoivat puhua muilla kielillä, sen mukaan mitä Henki heille puhuttavaksi antoi.

Ap. t. 4:31
Ja kun he olivat rukoilleet, vapisi se paikka, jossa he olivat koolla, ja he tulivat kaikki Pyhällä Hengellä täytetyiksi ja puhuivat Jumalan sanaa rohkeasti.

Ap. t. 13:52
Ja opetuslapset tulivat täytetyiksi ilolla ja Pyhällä Hengellä.

3 eri kertaa joissa mielestäni on samat henkilöt paikalla

Poissa Natanael

  • Viestejä: 4474
  • Matkalla
Vs: Miten usko syntyy? Miten tulit uskoon?
« Vastaus #49 : 18.01.14 - klo:20:18 »

Minulle tuo sana "sen veden lähteeksi" ei ole koskaan selvinnyt :(
Jeesuksen lupauksen mukaisesti lähde eli Pyhä Henki on jokaisen uskovan sydämessä. Elämän veden virta alkaa lähteestä, joka on Pyhä Henki ihmisen sydämessä.
Lainaus
paitsi jos ajatellaan että rukoilemalla voi saavuttaa jotain eli kun rukoilen niin se virta rupeaa virtaamaan tai toimimaan lähteenä :) !
Armoa ei voi saavuttaa. Armo saadaan lahjaksi. Jokainen uskova on saanut armon ja sen seurauksena Pyhän Hengen (lähteen).

Poissa Natanael

  • Viestejä: 4474
  • Matkalla
Vs: Miten usko syntyy? Miten tulit uskoon?
« Vastaus #50 : 18.01.14 - klo:20:24 »
Lainaus
Tuota Hengellä täyttymiskehoitusta ei ole tuossa muodossa muualla.

se että kehoitusta ei mainita muualla ei mielestäni tarkoita ettei se liity muuhun tilanteeseen.
muualla se on esim tässä muodossa
Lainaus
Älkääkä mukautuko tämän maailmanajan mukaan, vaan muuttukaa mielenne uudistuksen kautta, tutkiaksenne, mikä on Jumalan tahto, mikä hyvää ja otollista ja täydellistä.

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Miten usko syntyy? Miten tulit uskoon?
« Vastaus #51 : 18.01.14 - klo:20:26 »
Onko siis niin, että vasta erityisen jälkeenpäin tapahtuneen Pyhällä Hengellä täyttymisen jälkeen ihminen on kokonaan Herran oma?

Uudestisyntymässä ihmisestä tulee kokonaan Herran oma. Mutta se ei tarkoita sitä, että hänen elämässään kaikki alueet olisivat kokonaan Herran . Ihminen on kokonaan Herran hallinnassa vasta silloin kun koittaa se hetki, jolloin sanotaan: "Kantajat, olkaa hyvät."
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Kurjenmiekka

  • Vieras
Vs: Miten usko syntyy? Miten tulit uskoon?
« Vastaus #52 : 18.01.14 - klo:20:26 »
unohdin kirjoittaa "vertauksen" joka tuli mieleen :

jos 2 vuotias lapsi luulee että bensa menee vesisäiliöön niin ei Isä sano hänelle ettet ole lapseni koska et käsitä auton perusteita. eli ymmärrys termeistä tai muista prosesseista ei mitenkään liity pelastukseen  :D

Kurjenmiekka

  • Vieras
Vs: Miten usko syntyy? Miten tulit uskoon?
« Vastaus #53 : 18.01.14 - klo:20:29 »

Minulle tuo sana "sen veden lähteeksi" ei ole koskaan selvinnyt :(
Jeesuksen lupauksen mukaisesti lähde eli Pyhä Henki on jokaisen uskovan sydämessä. Elämän veden virta alkaa lähteestä, joka on Pyhä Henki ihmisen sydämessä.
Lainaus
paitsi jos ajatellaan että rukoilemalla voi saavuttaa jotain eli kun rukoilen niin se virta rupeaa virtaamaan tai toimimaan lähteenä :) !
Armoa ei voi saavuttaa. Armo saadaan lahjaksi. Jokainen uskova on saanut armon ja sen seurauksena Pyhän Hengen (lähteen).

jos käytän sanaa "saavuttaa" en liitä sitä ajatukseen pelastuksesta vaan kontaktista.
kuten jos otan kännyn esiin ja painelen nappeja saavutan kontaktin toiseen ihmiseen.
armoksi voit sanoa sitä että tuo känny tai radioaallot edes ovat olemassa mutta kyllä minun jotain pitää tehdäkin :) kuten rukoilla tai näppäillä numeroita :)

Poissa Soltero

  • Viestejä: 2462
Vs: Miten usko syntyy? Miten tulit uskoon?
« Vastaus #54 : 18.01.14 - klo:20:44 »
Onko siis niin, että vasta erityisen jälkeenpäin tapahtuneen Pyhällä Hengellä täyttymisen jälkeen ihminen on kokonaan Herran oma?

Uudestisyntymässä ihmisestä tulee kokonaan Herran oma. Mutta se ei tarkoita sitä, että hänen elämässään kaikki alueet olisivat kokonaan Herran . Ihminen on kokonaan Herran hallinnassa vasta silloin kun koittaa se hetki, jolloin sanotaan: "Kantajat, olkaa hyvät."
Paavali kirjoittaa tästä:

"Miten siis on? Olemmeko me parempia? Emme suinkaan.
Mehän olemme edellä osoittaneet, että kaikki, niin hyvin juutalaiset kuin kreikkalaiset, ovat synnin alla,
 niinkuin kirjoitettu on: "Ei ole ketään vanhurskasta, ei ainoatakaan,
 ei ole ketään ymmärtäväistä, ei ketään, joka etsii Jumalaa;
 kaikki ovat poikenneet pois, kaikki tyynni kelvottomiksi käyneet; ei ole ketään, joka tekee sitä, mikä hyvä on, ei yhden yhtäkään.

 Heidän kurkkunsa on avoin hauta, kielellänsä he pettävät, kyykäärmeen myrkkyä on heidän huultensa alla;
 heidän suunsa on täynnä kirousta ja katkeruutta.
 Heidän jalkansa ovat nopeat vuodattamaan verta,
 hävitys ja kurjuus on heidän teillänsä,
 ja rauhan tietä he eivät tunne.
 Ei ole Jumalan pelko heidän silmäinsä edessä."  (Room. 3: 9-18)

Vaikka olisi kuinka kokonaan Jeesukselle jättäytynyt, on silti kelvoton.
Vain Jeesuksessa me olemme kokonaan vanhurskaita Jumalan silmissä, koska Hän katsoo Poikaansa, eikä meidän liha-henki-yhdistelmiimme.

Emme saavuta korkeaa vanhurskauden astetta kuuliaisesti tottelemalla, kilvoittautumalla ja puristautumalla pyhiksi, eheiksi ja jaloiksi saviastioiksi.

Kaikki on jo tehty meidän puolestamme.
 

Lydia

  • Vieras
Vs: Miten usko syntyy? Miten tulit uskoon?
« Vastaus #55 : 18.01.14 - klo:20:52 »
Uskoontulon pitäisi olla niin mullistava asia elämässämme ettei se jää taka-alalle koskaan, varsin kuka meidät pelasti ja otti vielä omakseen. Jos olisit meressä uimataidottomana tai voimasi menettäneenä ja painuist jo pohjaan ja joku näkisi sen ja tulisi luoksesi pelasten sinut, et ikinä lakkaisi puhumasta tästä ihmisestä joka sinut pelasti, uskon että kertoisit siitä sopivassa ja sopimattomassa hetkessä.

Jumala antaa uskovalle kaiken ihanuuden aarreaitoistaan mitä on varattuna, minulle on aivan sama termit ja sanamuodot. Itse olen kokenut Pyhän Hengen rikkauksia elämässäni.

Tuntuisi aika höpöltä miettiä vaikka kahvipaketista miten sen hyödyttäisi parhaiten, mistä se kuuluu avata, onko varmasti tuoretta, saako sen avata nyt vai mikä on oikea ajankohta, paljonko kahvia litraan vettä..ei muuta kuin paketti auki ja kahvinkeittoon.

Poissa Natanael

  • Viestejä: 4474
  • Matkalla
Vs: Miten usko syntyy? Miten tulit uskoon?
« Vastaus #56 : 18.01.14 - klo:20:59 »

Minulle tuo sana "sen veden lähteeksi" ei ole koskaan selvinnyt :(
Jeesuksen lupauksen mukaisesti lähde eli Pyhä Henki on jokaisen uskovan sydämessä. Elämän veden virta alkaa lähteestä, joka on Pyhä Henki ihmisen sydämessä.
Lainaus
paitsi jos ajatellaan että rukoilemalla voi saavuttaa jotain eli kun rukoilen niin se virta rupeaa virtaamaan tai toimimaan lähteenä :) !
Armoa ei voi saavuttaa. Armo saadaan lahjaksi. Jokainen uskova on saanut armon ja sen seurauksena Pyhän Hengen (lähteen).

jos käytän sanaa "saavuttaa" en liitä sitä ajatukseen pelastuksesta vaan kontaktista.
kuten jos otan kännyn esiin ja painelen nappeja saavutan kontaktin toiseen ihmiseen.
armoksi voit sanoa sitä että tuo känny tai radioaallot edes ovat olemassa mutta kyllä minun jotain pitää tehdäkin :) kuten rukoilla tai näppäillä numeroita :)
okei, nyt ymmärrän vähän toisin sanomasi. Olen kuitenkin sitä mieltä, että ihminen ei voi 'käynnistää' lähdettä eikä edes pumppua. Ihminen ei voi saada virtaa virtaamaan. Ihminen voi vain rakentaa patoja, liata vettä ja saastuttaa sitä. Hyvässä mielessä ihminen voi olla kanavana viemässä elävää vettä eli julistaa evankeliumia.

Lydia

  • Vieras
Vs: Miten usko syntyy? Miten tulit uskoon?
« Vastaus #57 : 18.01.14 - klo:21:59 »
Minulta ei kysytä mutta kommentoin.
Jumala sanoo että lähestykää minua niin minä lähestyn teitä ja monissa kohden Raamattua kehoitetaan valvomaan omaa tilaa, rukouksella, Raamatun lukemisella ja kaikin tavoin pyrkimään lähelle Jumalaa, se on käynnistämässä Jumalan virtoja ja Pyhällä Hengellä täyttymistä. Jokainen voi miettiä mikä on tuolle vastakohta joka saattaa helposti vallata uskovankin.

Poissa Natanael

  • Viestejä: 4474
  • Matkalla
Vs: Miten usko syntyy? Miten tulit uskoon?
« Vastaus #58 : 18.01.14 - klo:22:20 »
Minulta ei kysytä mutta kommentoin.
Jumala sanoo että lähestykää minua niin minä lähestyn teitä ja monissa kohden Raamattua kehoitetaan valvomaan omaa tilaa, rukouksella, Raamatun lukemisella ja kaikin tavoin pyrkimään lähelle Jumalaa, se on käynnistämässä Jumalan virtoja ja Pyhällä Hengellä täyttymistä. Jokainen voi miettiä mikä on tuolle vastakohta joka saattaa helposti vallata uskovankin.
Juu, tuollaisia kehotuksia on. En siltikään usko, että Jumalan virrat ovat ihmisen käynnistettävissä.
Lainaus käyttäjältä: Jeesus
sanoi "Joka uskoo minuun, hänen sisimmästään on, niinkuin Raamattu sanoo, juokseva elävän veden virrat." Mutta sen hän sanoi Hengestä, joka niiden piti saaman, jotka uskoivat häneen"
Tuo on Jeesuksen lupaus, josta pääsee osalliseksi uskon kautta. Ei siinä ole ehtona tehdä jotain tekoja. Luonnollinenkin lähde tuottaa vettä riippumatta siitä olenko vesiastian kanssa liikkeellä vai en.

Kurjenmiekka

  • Vieras
Vs: Miten usko syntyy? Miten tulit uskoon?
« Vastaus #59 : 19.01.14 - klo:19:14 »
Lainaus
Hyvässä mielessä ihminen voi olla kanavana viemässä elävää vettä eli julistaa evankeliumia.

kyllä mutta usein hänen täytyy kuitenkin avata suunsa ja sanoa jotain ........

jotkut näyttää olevan kauhean allergisia puheelle tekemisestä, alkaa tuntua että Lydian katsantokanta on lähinnä omaani. turha tässä on väitellä kahvipaketin oikeasta avaamistekniikasta tai se ei tule koskaan edes avatuksi :(

« Viimeksi muokattu: 19.01.14 - klo:19:37 kirjoittanut Kurjenmiekka »