Kirjoittaja Aihe: Armolahjat  (Luettu 27198 kertaa)

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6775
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Armolahjat
« Vastaus #135 : 23.05.14 - klo:22:49 »
Ihmettelen joidenkin herkkyyttä saada näppylöitä jo pelkästä oppi-sanasta. Asia liittynee johonkin laajempaan perinteeseen, josta saattaisi olla jo aika päästä irti.

Raamatussa ja eritoten UT:ssa on paljon rinnakkaissanoja, jotka tavalla tai toisella viittaa oikean opin välttämättömyyteen. Jo sana opetuslapsi viittaa siihen, että on opettaja, joka opettaa oppilasta. Jos ei ole oppia, ei tarvita opettajaa eikä opetusta. Kaikki ovat silloin oppimattomia, joita viskellään eri opintuulissa.

Raamatusta on löydettävissä oikea oppi, mutta myös rajaton määrä vääriä oppeja. Mutta jos puuttuu nöyryys ja ajatellaan, että minulle riittää se, minkä itse Raamatusta löydän, niin se on ylimielisyyttä ja johtaa takuuvarmasti jonkinasteiseen eksymykseen.
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa Soltero

  • Viestejä: 2462
Vs: Armolahjat
« Vastaus #136 : 23.05.14 - klo:22:52 »
Raamattu riittää varmasti rukouksen ohella oikean Kristuksen opin omaksumiseen.
Mutta seurakunnissa on onneksi myös opettajan virkoja niillä, joilla on opettamisen armolahja.
Heitä kannattaa myös kuunnella, koska Jumala puhuu heidän kauttaan.

Lydia

  • Vieras
Vs: Armolahjat
« Vastaus #137 : 23.05.14 - klo:22:53 »
Ihmettelen joidenkin herkkyyttä saada näppylöitä jo pelkästä oppi-sanasta. Asia liittynee johonkin laajempaan perinteeseen, josta saattaisi olla jo aika päästä irti.

Raamatussa ja eritoten UT:ssa on paljon rinnakkaissanoja, jotka tavalla tai toisella viittaa oikean opin välttämättömyyteen. Jo sana opetuslapsi viittaa siihen, että on opettaja, joka opettaa oppilasta. Jos ei ole oppia, ei tarvita opettajaa eikä opetusta. Kaikki ovat silloin oppimattomia, joita viskellään eri opintuulissa.

Raamatusta on löydettävissä oikea oppi, mutta myös rajaton määrä vääriä oppeja. Mutta jos puuttuu nöyryys ja ajatellaan, että minulle riittää se, minkä itse Raamatusta löydän, niin se on ylimielisyyttä ja johtaa takuuvarmasti jonkinasteiseen eksymykseen.
[/b]


Miten ne ihmiset selviävät jos heillä on vain Raamattu tai joitakin osia siitä, tai ei ole ollenkaan?

Ja sanoit muuten aika vahvasti tuossa tummentamassani.

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6775
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Armolahjat
« Vastaus #138 : 23.05.14 - klo:22:58 »
Ihmettelen joidenkin herkkyyttä saada näppylöitä jo pelkästä oppi-sanasta. Asia liittynee johonkin laajempaan perinteeseen, josta saattaisi olla jo aika päästä irti.

Raamatussa ja eritoten UT:ssa on paljon rinnakkaissanoja, jotka tavalla tai toisella viittaa oikean opin välttämättömyyteen. Jo sana opetuslapsi viittaa siihen, että on opettaja, joka opettaa oppilasta. Jos ei ole oppia, ei tarvita opettajaa eikä opetusta. Kaikki ovat silloin oppimattomia, joita viskellään eri opintuulissa.

Raamatusta on löydettävissä oikea oppi, mutta myös rajaton määrä vääriä oppeja. Mutta jos puuttuu nöyryys ja ajatellaan, että minulle riittää se, minkä itse Raamatusta löydän, niin se on ylimielisyyttä ja johtaa takuuvarmasti jonkinasteiseen eksymykseen.
[/b]


Miten ne ihmiset selviävät jos heillä on vain Raamattu tai joitakin osia siitä, tai ei ole ollenkaan?

Ja sanoit muuten aika vahvasti tuossa tummentamassani.

Sanoin vahvasti siksi, että olen varma asiasta. Sellainen ihminen ei nimittäin alistu kenenkään opetettavaksi, ja siitä tulee ikäviä seurauksia. Ennemmin tai myöhemmin.
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Lydia

  • Vieras
Vs: Armolahjat
« Vastaus #139 : 23.05.14 - klo:22:58 »
Oppi armolahjoista on mielestäni eri asia kuin oppi siitä milloin mitäkin voi saada ja miten voi saada, jotakin voi jättää sen varaan että Jumala tietää ajat ja tavat. Se on luvattu että hän jakaa niinkuin tahtoo.

Poissa Natanael

  • Viestejä: 4474
  • Matkalla
Vs: Armolahjat
« Vastaus #140 : 23.05.14 - klo:22:59 »
Eli tarkoitat ettei Raamatun kertomukset ole luotettavia vaan ihmisten pitää tehdä se oppi?
Raamatun kertomukset ovat luotettavia, mutta historiallisesta kerronnasta ei tule tehdä oppia, koska silloin suuri vaara päätyä vääriin tulkintoihin. Oppi löytyy kirjeistä. Sitä oppia vasten täytyy myös alkuseurakuntalaisille tapahtuneet ymmärtää. Heille tapahtui useita asioita, joista ei voi tehdä oppia, mutta niin tehdään, jos heidän kokemuksiaan mielivaltaisesti poimitaan.
Matkimalla ajaudutaan mielettömiin tulkintoihin. Niitä matkimisia tehdään syystä tai toisesta vain joissakin tapauksissa. Apostolien teoista voitaisiin matkimalla johtaa sellainenkin oppi, että lähetystyö on menestyksekästä, jos ensin saadaan raippoja tai haaksirikkoudutaan.

Siinä vain on se ero armolahjoihin että ne tulevat Jumalalta, raippoja antoivat ihmiset.
Tietenkin oikeat armolahjat tulevat Jumalalta. Maailmanlaajuisesti armolahjoiksi katsotaan muitakin kuin usein esillä olevat yhdeksän armolahjaa. Jotkut perustellusti, monet eivät. Mitkä armolahjoiksi sanotut tulevat Jumalalta ja millä perusteella? Joissakin seurakunnissa, ei tietääkseni kuitenkaan Suomessa nostetaan käärmeitä - jonkunmoinen armolahja tuokin on joidenkin mielestä.

Poissa Natanael

  • Viestejä: 4474
  • Matkalla
Vs: Armolahjat
« Vastaus #141 : 23.05.14 - klo:23:04 »
Oppi armolahjoista on mielestäni eri asia kuin oppi siitä milloin mitäkin voi saada ja miten voi saada, jotakin voi jättää sen varaan että Jumala tietää ajat ja tavat. Se on luvattu että hän jakaa niinkuin tahtoo.
Miten armolahjan voi saada ja millä perusteella? Miten pyritään osalliseksi parhaimmista armolahjoista? Voiko niitä ei parhaita armolahjoja saada jotenkin helpommalla kuin parhaita? Millä perusteella voi tai ei voi? Mitä kaikkia armolahjoja on olemassa?

Lydia

  • Vieras
Vs: Armolahjat
« Vastaus #142 : 23.05.14 - klo:23:04 »
Eli tarkoitat ettei Raamatun kertomukset ole luotettavia vaan ihmisten pitää tehdä se oppi?
Raamatun kertomukset ovat luotettavia, mutta historiallisesta kerronnasta ei tule tehdä oppia, koska silloin suuri vaara päätyä vääriin tulkintoihin. Oppi löytyy kirjeistä. Sitä oppia vasten täytyy myös alkuseurakuntalaisille tapahtuneet ymmärtää. Heille tapahtui useita asioita, joista ei voi tehdä oppia, mutta niin tehdään, jos heidän kokemuksiaan mielivaltaisesti poimitaan.
Matkimalla ajaudutaan mielettömiin tulkintoihin. Niitä matkimisia tehdään syystä tai toisesta vain joissakin tapauksissa. Apostolien teoista voitaisiin matkimalla johtaa sellainenkin oppi, että lähetystyö on menestyksekästä, jos ensin saadaan raippoja tai haaksirikkoudutaan.

Siinä vain on se ero armolahjoihin että ne tulevat Jumalalta, raippoja antoivat ihmiset.
Tietenkin oikeat armolahjat tulevat Jumalalta. Maailmanlaajuisesti armolahjoiksi katsotaan muitakin kuin usein esillä olevat yhdeksän armolahjaa. Jotkut perustellusti, monet eivät. Mitkä armolahjoiksi sanotut tulevat Jumalalta ja millä perusteella? Joissakin seurakunnissa, ei tietääkseni kuitenkaan Suomessa nostetaan käärmeitä - jonkunmoinen armolahja tuokin on joidenkin mielestä.

Minusta selvyyden vuoksi tässä ketjuissa puhutaan armolahjoista joita Jumala antaa, ei mistään kuvitelluista.

Lydia

  • Vieras
Vs: Armolahjat
« Vastaus #143 : 23.05.14 - klo:23:09 »
Ihmettelen joidenkin herkkyyttä saada näppylöitä jo pelkästä oppi-sanasta. Asia liittynee johonkin laajempaan perinteeseen, josta saattaisi olla jo aika päästä irti.

Raamatussa ja eritoten UT:ssa on paljon rinnakkaissanoja, jotka tavalla tai toisella viittaa oikean opin välttämättömyyteen. Jo sana opetuslapsi viittaa siihen, että on opettaja, joka opettaa oppilasta. Jos ei ole oppia, ei tarvita opettajaa eikä opetusta. Kaikki ovat silloin oppimattomia, joita viskellään eri opintuulissa.

Raamatusta on löydettävissä oikea oppi, mutta myös rajaton määrä vääriä oppeja. Mutta jos puuttuu nöyryys ja ajatellaan, että minulle riittää se, minkä itse Raamatusta löydän, niin se on ylimielisyyttä ja johtaa takuuvarmasti jonkinasteiseen eksymykseen.
[/b]


Miten ne ihmiset selviävät jos heillä on vain Raamattu tai joitakin osia siitä, tai ei ole ollenkaan?

Ja sanoit muuten aika vahvasti tuossa tummentamassani.

Sanoin vahvasti siksi, että olen varma asiasta. Sellainen ihminen ei nimittäin alistu kenenkään opetettavaksi, ja siitä tulee ikäviä seurauksia. Ennemmin tai myöhemmin.

En ole kuullut sellaisista ihmisistä jotka eivät kuuntele sanan saarnaa eikä ota mitään vastaan.

Mutta et vastannut kysymykseeni ?

Poissa Natanael

  • Viestejä: 4474
  • Matkalla
Vs: Armolahjat
« Vastaus #144 : 23.05.14 - klo:23:23 »
En ole kuullut sellaisista ihmisistä jotka eivät kuuntele sanan saarnaa eikä ota mitään vastaan.
Mietipä hetki. Tunnetko esim. ketään (useampaakin) voitelun etsijää?

Lydia

  • Vieras
Vs: Armolahjat
« Vastaus #145 : 23.05.14 - klo:23:25 »
Oppi armolahjoista on mielestäni eri asia kuin oppi siitä milloin mitäkin voi saada ja miten voi saada, jotakin voi jättää sen varaan että Jumala tietää ajat ja tavat. Se on luvattu että hän jakaa niinkuin tahtoo.
Miten armolahjan voi saada ja millä perusteella? Miten pyritään osalliseksi parhaimmista armolahjoista? Voiko niitä ei parhaita armolahjoja saada jotenkin helpommalla kuin parhaita? Millä perusteella voi tai ei voi? Mitä kaikkia armolahjoja on olemassa?

Luulen ettei tämän päivän ongelma ole liiallinen kielilläpuhuminen ja yleensä armolahjat, ongelma ettei niitä juuri taida olla. Syy siihen? Uskoisin että maallistuminen ja mukautuminen tähän mielettömään aikaan. Ehkä sen vuoksi alkaa joillekkin kelvata kopiot ja humpuukit. Mutta kun tarvis mennä ihan alkulähteille jotta Jumala voisi uskoa henkeään ja lahjojaan.
« Viimeksi muokattu: 23.05.14 - klo:23:33 kirjoittanut Lydia »

Poissa Natanael

  • Viestejä: 4474
  • Matkalla
Vs: Armolahjat
« Vastaus #146 : 23.05.14 - klo:23:32 »
Oppi armolahjoista on mielestäni eri asia kuin oppi siitä milloin mitäkin voi saada ja miten voi saada, jotakin voi jättää sen varaan että Jumala tietää ajat ja tavat. Se on luvattu että hän jakaa niinkuin tahtoo.
Miten armolahjan voi saada ja millä perusteella? Miten pyritään osalliseksi parhaimmista armolahjoista? Voiko niitä ei parhaita armolahjoja saada jotenkin helpommalla kuin parhaita? Millä perusteella voi tai ei voi? Mitä kaikkia armolahjoja on olemassa?

Luulen ettei tämän päivän ongelma ole liiallinen kielilläpuhuminen ja yleensä armolahjat, ongelma ettei niitä juuri taida olla. Syy siihen? Uskoisin että maallistuminen ja mukautuminen tähän mielettömään aikaan.
Miksi Jumala jakaisi armolahjoja seurakuntiin, joissa kaatuillaan, soukataan tai joiden tilaisuuksiin kutsutaan teemalla 'rukoillaan sairasten puolesta'? Miksi Jumala antaisi armolahjoja seurakuntiin, joissa halutaan pitäytyä ihmisten keksimissä uskomuksissa? Ehkä antaakin, mutta juuri niitä armolahjoja ei ehkä haluta.

tikli

  • Vieras
Vs: Armolahjat
« Vastaus #147 : 24.05.14 - klo:07:30 »
Minä uskon, että Jumala antaa armolahjojaan tarpeen mukaan.

Miksi Hän antaisi joitain sellaisia lahjoja, joilla ei ole mitään käyttöä?

Ei armolahjoja anneta vain siksi, että asianomainen saisi rehvastella omaavansa niin ja niin montaa armolahjaa ja jopa niitä parhaita.

Esimerkiksi itse en tiedä omaavani muita armolahjoja, kuin kielilläpuhumisen lahjan ja tiedän varsin hyvin syynkin siihen omalla kohdallani, miksi minulle ei ole niitä annettu.

Tuolla oli jossain maininta, että on väärin rakentaa oppi omista kokemuksista, mutta aivan yhtä väärin on rakentaa oppi omasta kokemattomuudestaan.

Se on sama, kuin minä alkaisin rakentamaan nyt oppia sen vuoksi, että Jumala ei ole antanut minulle muita armolahjoja, kuin kielilläpuhumisen lahjan.

Opetetaanko muuten tuota oppia, että Pyhän Hengen kaste on = uudestisyntymä, jossain seurakunnassa??
« Viimeksi muokattu: 24.05.14 - klo:07:31 kirjoittanut tikli »

Taisto

  • Vieras
Vs: Armolahjat
« Vastaus #148 : 24.05.14 - klo:08:22 »
Ihmettelen joidenkin herkkyyttä saada näppylöitä jo pelkästä oppi-sanasta. Asia liittynee johonkin laajempaan perinteeseen, josta saattaisi olla jo aika päästä irti.

Raamatussa ja eritoten UT:ssa on paljon rinnakkaissanoja, jotka tavalla tai toisella viittaa oikean opin välttämättömyyteen. Jo sana opetuslapsi viittaa siihen, että on opettaja, joka opettaa oppilasta. Jos ei ole oppia, ei tarvita opettajaa eikä opetusta. Kaikki ovat silloin oppimattomia, joita viskellään eri opintuulissa.

Raamatusta on löydettävissä oikea oppi, mutta myös rajaton määrä vääriä oppeja. Mutta jos puuttuu nöyryys ja ajatellaan, että minulle riittää se, minkä itse Raamatusta löydän, niin se on ylimielisyyttä ja johtaa takuuvarmasti jonkinasteiseen eksymykseen.
[/b]


Miten ne ihmiset selviävät jos heillä on vain Raamattu tai joitakin osia siitä, tai ei ole ollenkaan?

Ja sanoit muuten aika vahvasti tuossa tummentamassani.

Sanoin vahvasti siksi, että olen varma asiasta. Sellainen ihminen ei nimittäin alistu kenenkään opetettavaksi, ja siitä tulee ikäviä seurauksia. Ennemmin tai myöhemmin.
Juurihan itse sanoit olevasi varma asiasta ... olet siis löytänyt varman tiedon etkä suostu tässä asiassa muiden opetettavaksi?
« Viimeksi muokattu: 24.05.14 - klo:08:28 kirjoittanut Taisto »

Poissa Natanael

  • Viestejä: 4474
  • Matkalla
Vs: Armolahjat
« Vastaus #149 : 24.05.14 - klo:12:35 »


Opetetaanko muuten tuota oppia, että Pyhän Hengen kaste on = uudestisyntymä, jossain seurakunnassa??
http://www.saarna.net/saarna.php?id=258