Kirjoittaja Aihe: Jumalan vuorelta Herran vuorelle  (Luettu 7176 kertaa)

Poissa Natanael

  • Viestejä: 4474
  • Matkalla
Vs: Jumalan vuorelta Herran vuorelle
« Vastaus #15 : 01.04.18 - klo:12:47 »
Minua jotenkin koskettaa tuo luvun 20 kertomus nähtynä yksilön kannalta.

Aaron oli tärkeässä hengellisessä tehtävässä ja hän kohtasi Jumalan useasti tavalla, mikä ei ole kovin tavanomaista ihmisille.

Vieläpä Meriban lähellä Aaron kohtasi Jumalan:

"Mutta Mooses ja Aaron menivät seurakunnan luota ilmestysmajan ovelle ja lankesivat kasvoilleen. Silloin näkyi Herran kirkkaus heille."

Sitten kohta hän myös henkilökohtaisesti teki väärin.
Sitten ollaankin jo Edomin rajalla. Lähellä sitä mitä vastaan Raamatussa on useita tuomioita.

"Mutta Herra sanoi Moosekselle ja Aaronille Hoorin vuorella, Edomin maan rajalla, näin:
24 "Aaron otetaan nyt pois heimonsa tykö, sillä hän ei pääse siihen maahan, jonka minä annan israelilaisille, koska te niskoittelitte minun käskyäni vastaan Meriban veden luona."

Poissa Natanael

  • Viestejä: 4474
  • Matkalla
Vs: Jumalan vuorelta Herran vuorelle
« Vastaus #16 : 01.04.18 - klo:23:24 »
Tarkoitukseni oli siis lähteä liikkeelle Jumalan vuorelta liiton arkin matkassa kohti Siionin vuorta.
Aiemmin luulin, että Siionin vuori oli myös Jumalan vuori, mutta sitä sanotaankin Herran vuoreksi.

Tässä ketjussa on jo nyt harhailtu pahemmin kuin israelilaiset erämaassa.
(ja osa viesteistä siirretty toiseen ketjuun)

Yhdestä näkökulmasta katsoen olisi ollut parempi mennä Moorian vuorelle Aabrahamin seuraan ja kulkea aikanaan samalle vuorelle Daavidin ja Salomon seurassa ja edelleen jatkaa Golgatalla.

Minulla ei ole etukäteen tiedossa reittiä, jota ajattelin tutkia. Vain sieltä täältä jotain ajatuksia, joista en varmuudella tiedä vielä liittyvätkö ne ajattelemaani kokonaisuuteen vai eivät. Tai onko sitä kokonaisuutta aavistelemallani tavalla edes olemassa.

Hoorebin juurella tapahtui monenlaista.
Ajattelin kuitenkin tässä ketjussa keskittyä vain lain arkkiin ja matkan varrella vastaan tuleviin vuoriin ja niiden sanomaan, jos niillä sellaista on.

« Viimeksi muokattu: 01.04.18 - klo:23:51 kirjoittanut Natanael »

Poissa Natanael

  • Viestejä: 4474
  • Matkalla
Vs: Jumalan vuorelta Herran vuorelle
« Vastaus #17 : 02.04.18 - klo:13:58 »
Tuo lause "Edomin maan rajalla" ja Siinain vuori, johti minut konfliktiin erilaisten Raamatun ajan karttojen ja monien vallalla olevien uskomusten kanssa.

Jos ne paikat, joissa Israelin väitetään erämaavaelluksen aikana ko. karttojen mukaan käyneen ovat totta, Aaron luopui uskosta tai vaihtoehtoisesti Jumala sallii synnin.

Olen jo vuosia kummastellut erämaavaellusta ja Joosuan kirjaa tutkiessani joitakin asioita, jotka näyttävät olevan ristiriidassa hengellisten totuuksien kanssa, jos katsellaan ns. Raamattukarttoja.

Nyt taisi tulla täysi välirikko eräiden "totuuksien" kanssa.


En taaskaan tiedä mihin nämä ajatukset johtavat, mutta kirjaan niitä tähän.

Gal.4:25
Haagar on Siinain vuori Arabiassa ja vastaa nykyistä Jerusalemia, joka elää orjuudessa lapsineen.

Tuon jakeen perusteella erään luostarin paikka liitettynä erämaavaelluksen tapahtumiin on täysin väärässä paikassa.
http://www.ortodoksi.net/index.php/Pyhän_Katariinan_luostari_(Siinai)

Eiliseen asti oli siinä luulossa, että israelilaiset lähtivät yhtenä porukkaa Egyptistä ja, että egyptiläiset lähtivät heti heidän jälkeensä.
Kumpaakaan ei ole Raamatussa sanottu.

Mooses oli ollut paossa midianilaisten maassa, joten hän taatusti tiesi, ettei sinne pääse Suezin lahden väärältä puolelta.

Miksi ihmeessä juutalaiset olisivat luovuttaneet Siinain ja pyhän paikkansa egyptiläisille 1982.

Raamatun hengelliset totuudet vääristyvät, jos Edom ja Hoorin vuori sijoitetaan niin kuin ne kartoissa on sijoitettu. Viittaan lukuisiin Raamatun karttakirjoihin mitä minulla on.

Luonnollinen johtopäätös tuosta on, että Siinain vuori on Arabian puolla ja, että israelilaiset kulkivat jostain kohtaa Akabanlahden yli.


klips - jotain tarpeetonta poistettu
« Viimeksi muokattu: 24.05.18 - klo:18:29 kirjoittanut Natanael »

Poissa Natanael

  • Viestejä: 4474
  • Matkalla
Vs: Jumalan vuorelta Herran vuorelle
« Vastaus #18 : 02.04.18 - klo:19:05 »
Liiton arkin ja vuorien lisäksi minua kiinnostavat kansat.
Tietyt kansat Jumala määräsi tuhottavaksi, toiset jätettiin koettelemaan Israelia.
Eräs kysymys on se, ketkä kuuluvat Jumalan kansaan. Ja se, missä asemassa he ovat suhteessa Jumalaan.
Tässä minulla on edelleenkin mielessä hengellinen näkökulma, ei etninen.


Abramille luvattiin paljon jälkeläisiä ja maa jo ennen kuin hänestä tuli Aabraham.

Aabrahamille syntyi Ismael orjasta. Haagarista.
Aabrahamille syntyi Iisak Saarasta. Lupauksen lapsi.
Aabrahamille syntyi mm. Midian Keturasta. Midianilaisista tuli orjuuttajia.

Ilmeisesti orjan jälkeläiset ja orjuuttajat olivat myöhemmin kimpassa niin kuin tästä käy ilmi:

27 Tulkaa, myykäämme hänet ismaelilaisille, mutta älköön kätemme sattuko häneen, sillä hän on meidän veljemme, meidän omaa lihaamme." Ja hänen veljensä kuulivat häntä.
28 Kun nyt midianilaiset kauppiaat menivät siitä ohitse, vetivät veljet Joosefin ylös kaivosta; ja he myivät Joosefin kahdestakymmenestä hopeasekelistä ismaelilaisille. Nämä veivät Joosefin Egyptiin.

ja tästä

Tuom.8
21 Silloin sanoivat Sebah ja Salmunna: "Nouse sinä ja pistä meidät kuoliaaksi, sillä miehellä on miehen voima". Niin Gideon nousi ja surmasi Sebahin ja Salmunnan. Ja hän otti heidän kameliensa kaulasta puolikuukorut.
22 Niin Israelin miehet sanoivat Gideonille: "Hallitse sinä meitä, sekä sinä itse että sinun poikasi ja poikasi poika; sillä sinä olet vapauttanut meidät Midianin käsistä".
23 Mutta Gideon vastasi heille: "En minä hallitse teitä, eikä minun poikani ole hallitseva teitä; Herra on teitä hallitseva".
24 Ja Gideon sanoi heille: "Yhtä minä pyydän teiltä: antakoon kukin minulle heiltä saaliiksi saamansa nenärenkaan". Heikäläisillä näet on kultaiset nenärenkaat, koska ovat ismaelilaisia.

Hengellisissä mielessä ismaelilaisista ja midianilaisista tulee samaa poppoota.

1.Moos.25
6 Mutta sivuvaimojensa pojille Aabraham antoi lahjoja; ja hän lähetti heidät vielä eläessänsä pois poikansa Iisakin luota itään päin, Itäiselle maalle.


Koska Aabraham lähetti pojat itään, nuo kansat pitäisi löytyä myös sieltä suunnalta.

-

Iisakin pojat olivat Eesau ja Jaakob.
Raamattu puhuu paljon Eesauta vastaan. Hengellisessä mielessä.
Kuitenkin Raamattu sanoo merkillisesti:

1.Moos.36
8 Ja Eesau asettui Seirin vuoristoon, Eesau, se on Edom.
5.Moos.23
7 Edomilaista älä inhoa, sillä hän on sinun veljesi.


Edomilaiset olivat israelilaisille veljiä eikä mooabilaistenkaan kimppuun saanut hyökätä.
Kysymys kuuluu, mitä tuo tarkoittaa hengellisesti?

5.Moos.2.
 Ja käske kansaa sanoen: Te tulette kulkemaan Seirissä asuvien veljienne, Eesaun jälkeläisten, alueen kautta. He pelkäävät teitä, mutta te pitäkää itsestänne tarkka vaari:
5 Älkää ryhtykö taisteluun heidän kanssansa, sillä minä en anna teille jalanleveyttäkään heidän maastansa, koska minä olen antanut Seirin vuoriston Eesaun omaksi.
6 Rahalla te ostakaa heiltä ruokaa syödäksenne; vesikin hankkikaa heiltä rahalla juodaksenne.
7 Sillä Herra, sinun Jumalasi, on siunannut sinua kaikissa kättesi töissä. Hän on pitänyt huolen sinun vaelluksestasi tässä suuressa erämaassa. Jo neljäkymmentä vuotta on Herra, sinun Jumalasi, ollut sinun kanssasi, eikä sinulta ole mitään puuttunut.'
8 Niin me lähdimme pois veljiemme, Eesaun jälkeläisten, luota, jotka asuvat Seirissä, poiketen Aromaan tieltä, joka tulee Eelatista ja Esjon-Geberistä. Me käännyimme toisaalle ja lähdimme kulkemaan Mooabin erämaan tietä.
9 Ja Herra sanoi minulle: 'Älä käy Mooabin kimppuun äläkä ryhdy taisteluun heidän kanssaan, sillä minä en anna heidän maastaan mitään sinun omaksesi, koska minä olen antanut Aarin Lootin jälkeläisten omaksi'.


Onko edomilaisissa sittenkin Jumalan lapsia, vaikka heidän suhteensa Jumalaan oli vinksallaan?

Tuon kysymyksen asettaa mm. tämä:

5.Moos.33
 hän sanoi: "Herra tuli Siinailta, Seiristä hän nousi loistaen heille; hän ilmestyi kirkkaudessa Paaranin vuoristosta, hän tuli kymmentuhantisesta pyhien joukosta; hänen oikealla puolellansa liekitsi lain tuli.

Toisaalta Hes.35 annetaan tyly tuomio Seirin vuorelle.

2 "Ihmislapsi, käännä kasvosi Seirin vuorta kohti ja ennusta sitä vastaan
7 Minä teen Seirin vuoren tyhjäksi ja autioksi ja hävitän sieltä menijän ja tulijan.

Tuleeko tuo tuomio sitten, on kymmenet tuhannet pyhät on haettu sieltä pois?
Mitä on edomilaisuus?

Poissa Natanael

  • Viestejä: 4474
  • Matkalla
Vs: Jumalan vuorelta Herran vuorelle
« Vastaus #19 : 02.04.18 - klo:20:48 »
Jos on noin, miten tuossa edellä laittelen palikoita uuteen järjestykseen, se ratkaisee pari hengellistä ongelmaa.

Niissä piireissä missä minä olen lapsuudessani ja nuoruudessani ollut, opetettiin, että Egyptistä lähtö tapahtui jossain Suezin lähettyvillä - paikkoja oli pari ehdolla.
Kuitenkin koko Siinai on ollut iät ja ajat Egyptin hallussa.

Uskoontuleminen on Egyptistä lähtemistä. Jos koko erämaataival talsittaisiin Egyptissä, ollaan koko ajan orjuudessa.

Jos meren ylitys tapahtuikin Agabanlahdella, erämaataival on koko ajan olemista pois Egyptistä.

Toinen näkökulma, toisessa esikuvassa, on se, että kun ollaan jo Luvatussa maassa, rajanaapurina on välittömästi Egypti.
Ei ole olemassa mitään epämääräistä ei-kenenkään maata, jossa ollaan jossain välitilassa.
Ne oli Simeon ja Juuda, joilla oli Egypti naapurissa. Siitä tulikin uutta tutkittavaa.

Jos palataan erämaataipaleelle ja se alkavaksi Saudi-Arabian puolelta, täytyy tietysti kysyä missä silloin oltiin, kun oltiin pois Egyptistä, mutta ei vielä Luvatussa maassa?

Ainakin se voidaan suoralta kädeltä sanoa, että Hoorebilla annettiin laki.
Eikä mannaa satanut Egyptissä.

Eikä tulenpatsas eikä pilvenpatsas johdattanut Egyptissä.
Silloin ei edes se Mooseksen aiemmin näkemään palava pensas ollut ja näkynyt Egyptissä.
Ei liioin lain arkkia armoistuimineen annettu Egyptin puolella.

Hengellinen todellisuus ei näyttäydy Egyptissä.
Paitsi vitsauksina.
Ja kutsuna ulos.

Niinkö se menee?


Tätä täytyy miettiä...

Poissa Natanael

  • Viestejä: 4474
  • Matkalla
Vs: Jumalan vuorelta Herran vuorelle
« Vastaus #20 : 03.04.18 - klo:20:30 »
Mitä enemmän tuota Hoorebin paikkaa mietin hengellisestä näkökulmasta, sitä enemmän vaikuttaa siltä, että meitä on vedetty satoja vuosia nenästä.
Esim. tässä
https://goo.gl/images/YXtUsw

Miten Jumalan laki olisi voitu antaa Egyptissä?
Miten olisi mahdollista, että Ilmestysmaja olisi pystytetty synnin ja orjuuden maahan ja Jumalan palvonta olisi tapahtunut siellä?

Poissa Natanael

  • Viestejä: 4474
  • Matkalla
Vs: Jumalan vuorelta Herran vuorelle
« Vastaus #21 : 03.04.18 - klo:23:04 »
Osaako joku vastata milloin ja mistä syystä Ilmestysmajan paikka suhteessa sukukuntien leiripaikkaan vaihtui?


2. Moos. 33:7
Mutta Mooses otti majan ja pystytti sen leirin ulkopuolelle, jonkun matkan päähän leiristä, ja kutsui sen ilmestysmajaksi; ja jokaisen, jolla oli kysyttävää Herralta, oli mentävä ilmestysmajalle, leirin ulkopuolelle.

4.Moos.2
1 Ja Herra puhui Moosekselle ja Aaronille sanoen:
2 "Israelilaiset leiriytykööt kukin lippunsa luo, perhekuntiensa sotamerkkien kohdalle; he leiriytykööt taammas ilmestysmajan ympärille.


Ensimmäinen jae kertoo siitä, että Ilmestysmaja, Jumalan ilmestymisen paikka, ei voi olla maailman keskellä. Vertaa Hepr. 13:13


Jälkimmäinen kertoo siitä, että Jumala ilmestyy seurakunnan keskellä.

Mitä tapahtui ja milloin, että tuollainen oleellinen muutos tuli?
« Viimeksi muokattu: 03.04.18 - klo:23:17 kirjoittanut Natanael »

Poissa Natanael

  • Viestejä: 4474
  • Matkalla
Vs: Jumalan vuorelta Herran vuorelle
« Vastaus #22 : 06.04.18 - klo:23:26 »
Olen tuota edellistä kysymystäni pohtinut ja tullut tämänkaltaisiin ajatuksiin:

Kun Israel lähti Egyptistä, tulenpatsas yöllä ja pilvenpatsas päivällä johti heidät sieltä ulos. Niin tekee Jeesus johtaessaan ihmisen ulos maailmasta.
Myöhemmässä vaiheessa tulen/pilvenpatsas asettui israelilaisten ja egyptiläisten väliin. Tällöin syntyi periaatteellinen ero entiseen.
Tämä oli yksi Raamatun sisältämistä pelastuskertomuksista.

Pelastuskertomus ja myös vaellus voidaan nähdä toisesta näkökulmasta Siinailla.
Kun israelilaiset olivat Hoorebin vuoren juurella, he saivat lain. Silloin rakennettiin Ilmestysmaja leirin ulkopuolelle ja siellä uhrattiin syntiuhri.
Samaa puhuu UT:
"12 Sentähden myös Jeesus, pyhittääkseen omalla verellänsä kansan, kärsi portin ulkopuolella.
13 Niin menkäämme siis hänen tykönsä "ulkopuolelle leirin", hänen pilkkaansa kantaen"

Kun israelilaiset lähtivät Hoorebilta liikkeelle, arkki kulki heidän edellään. Näin Jumala johtaa niitä, jotka olivat/ovat päässeet osalliseksi tuosta syntiuhrista.

Sitten kun israelilaiset eli seurakunta tämän jälkeen leiriyityi, Ilmestysmaja ja arkki oli heidän keskellään.

Samaa puhuu myös tämä:
"Sillä missä kaksi tahi kolme on kokoontunut minun nimeeni, siinä minä olen heidän keskellänsä."

Poissa Natanael

  • Viestejä: 4474
  • Matkalla
Vs: Jumalan vuorelta Herran vuorelle
« Vastaus #23 : 08.04.18 - klo:11:04 »
Hoorebilla annettiin laki ja ohjeet Ilmestysmajan valmistamisesta sekä määräykset erilaisista uhreista. Ohitan ne tässä yhteydessä.

Hoorebista sanotaan, että sinne ei saanut nousta kuoleman uhalla.
2.Moos.19:12

Siionin vuorella päin vastoin kutsutaan nousemaan.

Miksi?
 

Poissa Natanael

  • Viestejä: 4474
  • Matkalla
Vs: Jumalan vuorelta Herran vuorelle
« Vastaus #24 : 08.04.18 - klo:11:19 »
Israelilaiset näkivät, että sillä vuorella missä Mooses oli lakia saamassa paloi Jumalan tuli.
Silti he alkoivat epäjumalanpalveluksen. He tekivät kultaisen sonnin.  92-käännöksen viite sanoo sonnin olleen kanaanilaisten hedelmällisyydenjumalan symboli.

4 Aaron otti korut vastaan, valmisti muotin ja valoi kullasta sonnin*. Kansa sanoi: "Israel, tämä on sinun jumalasi, joka toi sinut pois Egyptistä!"

Ihmiset ovat alttiita itsepetokseen. Tietenkin israelilaiset tiesivät, ettei
tuota juuri tehtyä kultaista vasikkaa ollut vielä olemassakaan, heidän lähdettyään Egyptistä.

Tuossa luvussa Aaron yrittää uskotella, että materiaalit kehittyvät itsekseen.


24 Minä kysyin heiltä: 'Kenellä on kultaa?' Silloin he riisuivat korut yltään ja antoivat ne minulle. Minä heitin ne tuleen, ja siitä tuo sonni syntyi
« Viimeksi muokattu: 08.04.18 - klo:12:04 kirjoittanut Natanael »

Poissa Natanael

  • Viestejä: 4474
  • Matkalla
Vs: Jumalan vuorelta Herran vuorelle
« Vastaus #25 : 08.04.18 - klo:12:15 »
Kiinnittäisin huomion myös siihen, että Mooses pystytti kaksitoista kiveä Hoorebin juurelle.

2.Moos.24

4 Mooses kirjoitti muistiin kaikki Herran antamat määräykset. Seuraavana aamuna Mooses rakensi vuoren juurelle alttarin ja pystytti sen luo kaksitoista kivipatsasta Israelin kahdentoista heimon mukaan


Joosua pystytti saman määrän kiviä Gilgaliin.

Joos.4
20 Joosua pystytti Jordanista otetut kaksitoista kiveä Gilgaliin.


Näin kivet huutavat sekä laista että pelastuksesta.

Olisiko noilla kivillä jotain tekemistä tämän kanssa?:

Luuk.19   
39 Ja muutamat fariseukset kansanjoukosta sanoivat hänelle: "Opettaja, nuhtele opetuslapsiasi".
40 Mutta Jeesus vastasi: "Minä sanon teille: jos he olisivat vaiti, niin kivet huutaisivat

Poissa Natanael

  • Viestejä: 4474
  • Matkalla
Vs: Jumalan vuorelta Herran vuorelle
« Vastaus #26 : 08.04.18 - klo:14:11 »
Israelilaiset näkivät, että sillä vuorella missä Mooses oli lakia saamassa paloi Jumalan tuli.
Silti he alkoivat epäjumalanpalveluksen. He tekivät kultaisen sonnin.  92-käännöksen viite sanoo sonnin olleen kanaanilaisten hedelmällisyydenjumalan symboli.

4 Aaron otti korut vastaan, valmisti muotin ja valoi kullasta sonnin*. Kansa sanoi: "Israel, tämä on sinun jumalasi, joka toi sinut pois Egyptistä!"



Hieman ihmettelen tuota 92-käännöksen viitettä kanaanilaisiin.
Israelilaiset olivat lähteneet Egyptistä. Siellä palvottiin Apis-härkää.
Olisi uskottavampaa ajatella, että israelilaiset ottivat väärää mallia sieltä.

https://fi.m.wikipedia.org/wiki/Apis


Juuri siksihän israelilaiset olisivat halunneet lähteä vielä Egyptissä ollessaan mennä erämaahan uhraamaan, koska hehän uhrasivat sellaisia eläimiä, jotka olivat egyptiläisten jumalia.
Nykyaikana saattaisi syntyä Intiassa aikamoinen mekkala, jos joku alkaisi uhraamaan heidän pyhiä lehmiään.

2.Moos.8
25 Niin farao kutsutti Mooseksen ja Aaronin ja sanoi: "Menkää ja uhratkaa Jumalallenne tässä maassa".
26 Mutta Mooses sanoi: "Ei sovi niin tehdä; sillä me uhraamme Herralle, Jumalallemme, sellaista, joka on egyptiläisille kauhistus. Jos me nyt uhraamme egyptiläisten nähden sellaista, joka on heille kauhistus, niin eivätkö he kivitä meitä?
27 Salli meidän mennä kolmen päivän matka erämaahan uhraamaan Herralle, Jumalallemme, niinkuin hän on meille sanonut."


Tuossa jakeessa esiintyy taas sanat kolmen päivän matkasta.
Pieni välähdys, mikä viittaa Jeesuksen kuolemaan ja ylösnousemukseen.

Poissa Natanael

  • Viestejä: 4474
  • Matkalla
Vs: Jumalan vuorelta Herran vuorelle
« Vastaus #27 : 08.04.18 - klo:14:34 »
Olen kuullut monta kertaa hengellisissä puheissa ja kai joissain kirjoituksissa, että israelilaiset kulkivat erämaassa ristin muodossa.
Sellaisessa ei ole kyllä mitään järkeä.

Kun liikutaan kulkueessa, mennään peräkkäin, ehkä muutama rinnakkain, korkeintaan kulkuväylän leveydeltä.
Vappumarssien aikaan ko. asiaa voi havainnoida.


Sen sijaan Raamattu kertoo, että israelilaiset leiriyityivät ristin muodossa, siten, että Ilmestysmaja oli keskellä. 4.Moos.2


Kun lähdettiin liikkeelle osasto kerrallaan, lähdettiin tietyssä järjestyksessä.
Raamattu ei taida erityisesti sanoa niin, että kaikki olivat yhtäaikaa liikkeellä. Pikemminkin voisi ajatella, että ensimmäiset ennättivät jo asettua uuteen leiripaikkaan, kun viimeiset vasta keräsivät kamppeitaan kokoon edellisessä paikassa.


Se, mikä minua on kauan ihmetyttänyt on israelilaisten liikkeellelähtöjärjestys.

Ensin lähtivät liikkeelle Ilmestysmajasta itään päin leiryityneet sukukunnat:
Juuda, Isaskar ja Sebulon.
Seuraavaksi liikkeelle lähtivät etelään päin leiryityneet: Ruuben, Simeon ja Gaad.

Ihan ensimmäiseksi liikkeelle lähti keskeltä arkki ja muut pyhät esineet leeviläisten kantamana ja kulkettamana.


Ihmettelyni liittyy siihen, että jos kuljetaan itään päin, liikkeelle lähtemisessä ja pysähtymisessä on järkeä tuossa sukukuntien järjestyksessä.
Jos/kun kuljetaan pohjoisen suuntaan, länteen ja pohjoiseen Ilmestysmajasta leiryityneet/leiriyityvät joutuvat kulkemaan Juudan ja Ruubenin teltta-alueiden halki, kun pysähdytään.

Tuossa on joku juttu, mikä ei ole minulle auennut.
Olen oppinut, että silloin, kun Raamatussa näyttäisi olevan ristiriita, sen taakse kätkeytyy joku hengellinen sanoma.
Ehkä niin tässäkin.
Toinen vaihtoehto tietenkin on, että en osaa lukea oikein.






Poissa Natanael

  • Viestejä: 4474
  • Matkalla
Vs: Jumalan vuorelta Herran vuorelle
« Vastaus #28 : 08.04.18 - klo:21:24 »
Tuossa edellä kirjoitin väärin
4.Moos.10 kertoo, että geersonilaiset ja merarilaiset lähtivät Juudan jälkeen kantaen majaa. Ymmärrän siis, että he kantoivat Ilmestysmajan rakenteita.

17 Ja kun asumus oli purettu, niin lähtivät liikkeelle Geersonin pojat ja Merarin pojat, jotka kantoivat asumusta.


Kehatilaiset lähtivät pyhiä esineitä kantaen vasta Ruubenin jälkeen.

21 Sitten lähtivät kehatilaiset liikkeelle kantaen pyhiä esineitä. Ja asumus pantiin pystyyn, ennenkuin he saapuivat perille.

Viimeiseksi liikkeelle lähtivät efraimilaiset ja daanilaiset.

Ilmestysmaja pystytettiin tuon mukaan siis ennen kuin sinne tuotiin pyhät esineet.
Noinhan tietysti järkikin sanoisi.


Mutta, mutta

Israelilaiset kohtasivat heti Juudan (=ylistys) johdolla midianilaiset (orjuuttajatko tässäkin?) ja pyysivät heitä matkaoppaaksi.
Juudan päämies, joka johti osastoa oli nimeltään Nahson.
Nimi merkitsee suomeksi lumoajaa tai hurmuria.

Ja mitä pitäisi ajatella siitä, että rakenteet kulkevat lähes kärjessä?


Vasta tuon jälkeen sanotaan, että liitonarkki kulki heidän edellänsä.
Vaihtuiko tuossa siis edelläkulkija?

33 Niin he lähtivät liikkeelle Herran vuoren luota ja vaelsivat kolme päivänmatkaa. Ja Herran liitonarkki kulki heidän edellänsä kolme päivänmatkaa etsimässä heille levähdyspaikkaa.


Nyt minua saa vakavasti nuhdella, jos tuossa edellä teen ylitulkintaa...
« Viimeksi muokattu: 08.04.18 - klo:21:52 kirjoittanut Natanael »

Poissa Natanael

  • Viestejä: 4474
  • Matkalla
Vs: Jumalan vuorelta Herran vuorelle
« Vastaus #29 : 09.04.18 - klo:17:35 »
Miksi Raamatussa puhutaan toisaalta Siinain vuoresta, toisaalta Hoorebista?

Tässä taulukossa on vuorten esiintymät.



5.Moos kirjassa oleva ainut esiintymä on Mooseksen lausumasta siunauksessa, jossa muistellaan aiemmin tapahtunutta.

"Herra tuli Siinailta, Seiristä hän nousi loistaen heille; hän ilmestyi kirkkaudessa Paaranin vuoristosta, hän tuli kymmentuhantisesta pyhien joukosta; hänen oikealla puolellansa liekitsi lain tuli.
3 Hän rakastaa kansoja; kaikki niiden pyhät ovat sinun kädessäsi. He asettuvat sinun jalkojesi juureen, ottavat oppia sinun sanoistasi.



2.Moos. olevat Hoorebin vuori-sanat liittyvät Mooseksen näkemään palavaan pensaaseen, kallioon, josta vuoti vettä sekä koristusten riisumiseen juuri ennen kuin Mooses pystytti Ilmestysmajan.