Kirjoittaja Aihe: Opetusta Ilmestyskirjasta......kokemuksia  (Luettu 3000 kertaa)

Poissa sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6327
Opetusta Ilmestyskirjasta......kokemuksia
« : 26.02.20 - klo:16:52 »
Hävitin taas kysymysmerkin johonkin, joten en voinut laittaa sitä otsikon perään.
Olin keväällä Suomessa Kansanlähetyksen opiston ns. periodikurssilla Ilmestyskirjasta. Nyt täällä seurakunnassa Raamattupiirissä käsitellään Ilmestyskirjaa.

Täytyy sanoa että hieman hengelliseti rikkaampaa on tää raamattupiiri. Siis siinä mielessä, että saan sieltä hengellistä ravintoa ihan tähän hetkeen. Pastori on selvästi uudestisyntynyt ihminen, Etelän baptistien keskuudessa hengellisesti kasvanut .

Oli kiva jutella heidän kanssaan siitä mitä tarkoittaa Ilm. 1ssä oleva ilmaisu "olla Hengessä". Vaikka seurakunta on virallisesti "eikarismaattinen", ihmiset kertoivat miten Pyhä Henki oli heitä koskettanut. Ja oltiin samaa mieltä, että yliluonnolliset Herran kohtaamiset ovat uskovan normielämän osa.

Pastorin kanta on että kun Ilmestyskirjasta aletaan tehdä aikatauluja että miten tää ihmiskunnan kohtalo etenee, on melko todennäköistä että osutaan harhaan. Ja että Ilmestyskirja on vahvaa hengellistä ruokaa myös tämän päivän uskossa vaeltamiseen.

Sen lisäksi puhutteli ajatus, että kaikissa 7 seurakunnassa oli omat vaikeat asiansa. Täydellistä seurakuntaa ei ollut. Eli sellaista on ehkä jopa turha etsiä nykyäänkään.

Tuossa jotain pieniä haja ajatuksia, jotka halusin jakaa.
« Viimeksi muokattu: 26.02.20 - klo:16:57 kirjoittanut sandia »

Poissa sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6327
Vs: Opetusta Ilmestyskirjasta......kokemuksia
« Vastaus #1 : 29.02.20 - klo:18:44 »
Tosin Kansanlahetyksen 3 paivan kurssin tarkoitus oli kayda koko kirja lapi 3 paivassa. Kun taas raamattuseminaarissa ei kayda edes komo lukua lapi samall kertaa.Siis ihan eri tavoitteet joten vahan huono edes alkaa.vertailla niiden hengellista arvoa.

Poissa sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6327
Vs: Opetusta Ilmestyskirjasta......kokemuksia
« Vastaus #2 : 01.03.20 - klo:14:56 »
Aamupuuroa ja sitten pääsen taas lukemaan Raamattua toisten uskovien kanssa. Rukoilin kauan Herraa että hän auttaisi minua kun en tiennyt mistä suunnasta lähteä etsimään mielekästä uskovien yhteyttä. Olen tosi kiitollinen että näin ilmoituksen ja sain tehtyä päätöksen olla siellä klo 9.00 sunnuntaiaamuna.

Poissa Oloneuvos

  • Viestejä: 908
    • Oloneuvoksen kotosivut
Vs: Opetusta Ilmestyskirjasta......kokemuksia
« Vastaus #3 : 01.03.20 - klo:15:13 »
Tosin Kansanlahetyksen 3 paivan kurssin tarkoitus oli kayda koko kirja lapi 3 paivassa. Kun taas raamattuseminaarissa ei kayda edes komo lukua lapi samall kertaa.Siis ihan eri tavoitteet joten vahan huono edes alkaa.vertailla niiden hengellista arvoa.

Taitaa olla niin, että Ilmestyskirjasta (ja Danielin kirjasta) on syntynyt satoja hyllymetrejä kirjallisuutta, joissa arvioidaan mitä mikin kohta tarkoittaa. Minulle kovin vaikea kirja tuo Ilmestyskirja, mutta onnea ja siunausta teille kaikille sitä tutkijoille. Eräät tutkijat ovat kertoneet, että lähes kaikki ihmisten päätelmät Ilmestyskirjasta ovat osoittautuneet vuosisatojen matkalla virheellisiksi.

Poissa Soltero

  • Viestejä: 2461
Vs: Opetusta Ilmestyskirjasta......kokemuksia
« Vastaus #4 : 01.03.20 - klo:17:01 »
Ilmestyskirja on profetiaa.
Siksi siinä kerrottuja ilmiöitä ei käsitellä aikaperspektiivistä,
vaan jumalallisina, ajattomina eli iankaikkisina todistuksina.
Profetioissa ei ole aina erikseen menneisyyttä, nykyisyyttä ja tulevaisuutta.
Tämähän näkyy selvästi esim. Jesajan ja Jeremian kirjoissa.

Siksi Ilmestyskirjan ja Vanhan Testamentin profetioiden sisäistäminen on
vaikeaa meille, jotka olemme sidottuja ajan kahleeseen.
Haluaisimme aina tietää syyt ja seuraukset tapahtumajärjestyksessä,
mieluiten vuosilukujen tarkkuudella.

Jumala haluaa ilmeisesti kuitenkin avartaa profetioidenkin avulla
ihmisten tiedostamismaailmaa ja antaa aavistuksia siitä,
millaista on, kun iankaikkisuus alkaa myös
ihmis- ja muun luomakunnan kohdalla.

Anton

  • Vieras
Vs: Opetusta Ilmestyskirjasta......kokemuksia
« Vastaus #5 : 01.03.20 - klo:17:08 »
Haluaisimme aina tietää syyt ja seuraukset tapahtumajärjestyksessä,
mieluiten vuosilukujen tarkkuudella.

Ei voi täysin yleistää, esimerkiksi mä en ole koskaan ollut kiinnostunut profetioiden sovittamisesta aikamääreisiin tai kronologiaan. Profetaaliset raamatun kirjat on kyllä kiinnostavia, ja uskon että niiden toteutumista voi nähdä isossa kuvassa, ja joiltakin osin ehkä myös yksityiskohtaisesti. Mutta mun mielestä on ajanhukkaa laatia kaavoja ja aikatauluja niiden pohjalta, ei se rakenna ketään.

Poissa sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6327
Vs: Opetusta Ilmestyskirjasta......kokemuksia
« Vastaus #6 : 01.03.20 - klo:17:58 »
Tanaan valkeni itselleni mielenkiintoinen juttu. Kun aitini teki itsemurhan noin 13 vuotta sitten, koin etta Jeesus vahvisti minua muistuttamalla minua sanoistaan Ilm.
1ssa: minulla on kuoleman ja tuonelan avaimet.

Siita joku aina myohemmin kykenin rukouksessa sanomaan Herralle rukouspiirissa:" Herra mun aiti ja isa kuoli!!" Se ei ollut helppo sanoa. Herra vastasin sydameeni: "minakin kuolin"  Ja ilmeisesti oli nyt elossa koska puhui minulle! Silloin se lohdutti valtavasti.

Tanaan tajusin etta se on Jeesuksen sanomana siina samaisessa Ilmestyskirjan kohdassa.  :)
 
« Viimeksi muokattu: 01.03.20 - klo:19:28 kirjoittanut sandia »

Poissa sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6327
Vs: Opetusta Ilmestyskirjasta......kokemuksia
« Vastaus #7 : 08.03.20 - klo:17:34 »
Tänään käytiin läpi 5 ekaa kirjettä seurakunnille. Jeesus esitteli itsensä siten, että se vastasi siihen ongelmaan tai oli vastaus sille ongelmalle, minkä Herra näytti kussakin kirjeessä.

ikh

  • Vieras
Vs: Opetusta Ilmestyskirjasta......kokemuksia
« Vastaus #8 : 06.04.20 - klo:12:07 »
Ilmestyskirjan alkuperäinen tehtävä on ollut rohkaista kristittyjä vainojen aikana.

Poissa sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6327
Vs: Opetusta Ilmestyskirjasta......kokemuksia
« Vastaus #9 : 19.06.20 - klo:18:55 »
Mun raamattupiirissä Ilmestyskirjan opiskelu loppui coronaan. :(

Mutta käyn sitä nyt yksin läpi.
Voi valtava miten paljon olen siitä saanut!

Tekee mieli jakaa jotain. Olen niin kiitollinen, että Herra puhuu sen kautta. Se vahvistaa minua paljon.

Luen sitä lapsenomaisesti, niinkuin se on kirjoitettu. Uskon, että Herra voi avata sitä, ja uskon että Herra tulee avaamaan sitä enemmänkin uskoville ajan kuluessa.

Poissa sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6327
Vs: Opetusta Ilmestyskirjasta......kokemuksia
« Vastaus #10 : 19.06.20 - klo:19:06 »
Kaksi asiaa mitkä ovat olleet itselleni suurimmat jutut on nää.

Olen usein miettinyt että mitä epäjumalanpalvelus on keskeisimmältä olemukseltaan. Olen jo kauan ajatellut Raamatun lukemisen perusteella että on kyse siitä että Luojansa sijaan ihminen arvostaa enemmän sitä mitä itse saa aikaan.
Ja sitten projisoi luottamuksen tunteen siihen kaikkeen. Jumala siirtyy silloin syrjään.

Ilm. 9:20, 21

Loput ihmiset, ne jotka eivät kuolleet näihin vitsauksiin, eivät kuitenkaan lakanneet palvomasta kättensä töitä. He kumarsivat yhä pahoja henkiä ja kullasta, hopeasta, pronssista, kivestä ja puusta tekemiään jumalankuvia, jotka eivät voi nähdä, eivät kuulla eivätkä kävellä. 21 He eivät kääntyneet, he eivät luopuneet murhatöistään eivätkä taioistaan, eivät siveettömästä elämästä eivätkä varastamisesta

Siihen sisältyy kaikki se, mitä maailmassa on tärkeää ja mikä korvaa Jumalan.  Ja sitä on tosi paljon. Kullakin ihmisellä tavallaan omansa.

Tuo Ilmestyskirjan kohta kuvaa miten sitkeässä ihmisellä on jumalattomuus. Ei lähde kulumallakaan pois.

Itse jouduin tekemään tiliä omasta elämästäni tuon suhteen siten, että tajusin miten paljon aikaa käyttää nykyään kaikkeen tämän maailman kulttuurin juttuun,varsinkin median kautta. Huh, se vie minulta ainakin aivan liian paljon aikaa ja huomiota. Kaikki melu politiikasta jne. jne.

Kaikki se melu, rauhattomuus, tuho mitä näemme nykyään niin paljon mediankin kautta on juuri sitä tuhoon tuomittua maailmaa mistä Ilmestyskirja puhuu paljon. Se vain pahenee.

Poissa sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6327
Vs: Opetusta Ilmestyskirjasta......kokemuksia
« Vastaus #11 : 19.06.20 - klo:19:45 »
Sitten se toinen juttu. Kirjoitin jo sen lähes valmiiksi, mutta sitten tein jonkun mokan ja menetin koko jutun :(

Luvun 4 alussa niiden kirjeiden jälkeen seurakunnille Johannes kirjoitti näin:

"Sitten näin tämän: taivaan ovi oli auki" ja "näin, että taivaassa oli valtaistuin, ja valtaistuimella istui..."
 Eli Johannes kuvaa MITÄ HÄN NÄKI TAIVAASSA.

 Tuo kokonaisuus siihen sisältyvine kuvauksineen maailmaa Jumalan sallimista vaikeista asioista jatkuu loppuu 9 luvun lopussa, ja se juuri päättyy tuohon kuvaukseen ihmisten sitkeästä jumalattomuudesta minkä laitoin ylle.

Luku 10 on hyvin samantapainen Johanneksen saama näky kuin mitä Hesekiel sai. Hänelle annettiin näky siitä että se mitä hänelle näytetään,hänen tulee kertoa muille. Ja se näky on todella laaja:  Minulle sanottiin: "Vieläkin sinun tulee ennustaa, miten käy maailman kansoille, maille, kielille ja kuninkaille."

Eli se toinen juttu alkaa, tosta, mutta mun pitää siirtyä nyt muihin tehtäviin...

« Viimeksi muokattu: 20.06.20 - klo:01:19 kirjoittanut sandia »

Poissa Soltero

  • Viestejä: 2461
Vs: Opetusta Ilmestyskirjasta......kokemuksia
« Vastaus #12 : 20.06.20 - klo:15:27 »
Ilmestyskirja opettaa lukijoilleen nöyryyttä.
Siinä kuvataan, samoin kuin Vanhan testamentin profeettakirjoissa, tapahtumia, joita ei voi eikä tarvitse sijoittaa mihinkään tiettyyn aikaan.
Tapahtumia ei myöskään esitetä kronologisessa aikajärjestyksessä.

Jotta näistä valtavista profetioista saisi hengellistä viisautta,
on lakattava tuhertelemasta oman pienen älynsä, tietäväisyytensä ja aikasidonnaisuuksiensa kanssa.

Profetioita lukiessani saan joskus välähdyksenomaisesti aavistuksia siitä, mitä ehkä on iankaikkisuus.
Aikajanat menettävät kokonaan merkityksensä.
Ei ole erikseen menneisyyttä ja tulevaisuutta, joiden välissä tämä nykyinen hetki olisi.
On vain ajattomuus eli iankaikkisuus, joka on yksi Jumalan ominaisuuksia.
Se on ihmiseltä salattu, mutta sitä voi hetkellisesti katsoa hengellisin silmin.
Silloin Pyhä Henki näyttää jotakin hyvin tärkeää.

Poissa sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6327
Vs: Opetusta Ilmestyskirjasta......kokemuksia
« Vastaus #13 : 20.06.20 - klo:16:14 »
Kiva kun Soltero sanoi jotain väliin, ettei tuu ihan monologia.

Ajattelin että eilen, että joo tuli mieleen puolestaan Jesaja lukiessani Ilmestyskirjaa, niinkuin Jesaja muistutti Ilmestyskirjasta, mutta hieman eri tavalla.
Ilmestyskirjassa todella on se sama että ikäänkuin tapahtumien "näyttämö" muuttuu jatkuvasti.

Mutta kun lukee Ilmestyskirjaa ihan kuin mitä vaan kirjaa, niin onhan siellä selviä kokonaisuuksia. Tosin paljon paljon jää ainakin minulta ymmärtämättä. Mutta se minkä eilen sain oli aivan selvä, en ole vielä kirjoittanut sitä, ja jotenkin tuntuu että tuo viimeisin viestini on epäselvä vaikka yritin kirjoittaa osan siiitä toisesta jutusta minkä sain.

Laitan loppuun sitten ihan selvän lyhyen yhteenvedon..

Poissa sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6327
Vs: Opetusta Ilmestyskirjasta......kokemuksia
« Vastaus #14 : 20.06.20 - klo:16:25 »
Se mun pointti ihan ihan simppeli, mutta yritin alkaa jotenkin osoittaa miten se Ilmestyskirjassa tuotu esille ja kompuroin sen ilmaisemisessa. Kokeilen nyt...

Luvut 4-9 ovat Johanneksen kuvailua mitä hän näki taivaasta, mitä siellä tapahtui. Jumalan todellisuus, Jumalan valtakunnan todellisuus on todella vaikuttava ja se osoittaa, että Jumala johtaa tapahtumia maailmassa oman suunnitelman mukaan.

Luku 10 on kokonaisuudessa Johanneksen kertomus miten enkeli näytti hänelle, että hänelle tullaan yhä antamaan profetioita ja hänen tehtävänsä on kertoa ne.

Luku 11 palaa vielä lukujen 4-9 teemaan.

MUTTA MUTTA kaiken tän kontrastina ovat luvut 12 ja 13 ja niissä on se toinen juttu minkä sain, ja mikä puhutteli minua tosi paljon ja tavallaan ravisteli hereille.