KnutL kysyy: kuka tässä on kuollut? Täytyy todeta, että en nyt ihan äkkiä saa kiinni, mitä tarkoitat. Uusi ei kuitenkaan synny vanhasta.
Otetaan tarvittaessa kirjeiden kastekohtia tänne. Niissä opetetaan, että kaste on Jeesuksen kuolemaan kastamista ja sitä tuossa lainasit. Vanha ihminen haudataan kasteessa kuolemaan siinä symbolisessa merkityksessä, että emme enää halua olla kuuliaisia lihan himoille emmekä halua syntiä palvella. Tämä kaikki on mahdollistunut uudestisyntymisessä, kun Jumala lahjoitti uskon Jeesukseen. Vanha ihminen ja liha (ovatko samoja asioita tai joskus eri merkityksessä keskenään) on ristiinnaulittu Kristuksessa silloin, kun uskoon tulimme. Kun uskoontullut ottaa kasteen, se merkitsee alkua Jeesuksen seuraamiselle Hänen kuolemassaan ja ylösnousemuksessaan. Jeesuksen seuraaminen on siis askelia, kulkemista ja vaellusta Hänen jalanjäljissään. Siinä toteutuu tämä kuoleminen ja uuden luomuksen ilmeneminen pyhittymisen kautta. Tätä kaste kuvastaa.
Liha palvelkoot synnin lakia, koska se ei voi pyhittyä. Laki on siksi hyvä, koska se herkeämättä muistuttaa synnistä ja uskovalle siitä, että lihan paikka on ristillä.
Pauluksen mielestä minulla on mennyt käsitteet sekaisin, mutta et selvennä sanomistasi sen enempää. Siis kun joku on tullut uskoon, hänellä on silloin myös Pyhä Henki. Siksi mainitut Pyhän Hengen tulemiset ja saamiset tarkoittavat Pyhällä Hengellä täyttymistä. Sellaisia puheita en noteeraa, jos aletaan väittää, että apostolien julistusta ei seurannut ”oikeaa” uskoa.
Nyt on valitettavan kiirettä. Palataan taas.