Kirjoittaja Aihe: Kiva todistus ja kutsu pelastukseen.  (Luettu 5716 kertaa)

Poissa TJ

  • Viestejä: 198
Vs: Kiva todistus ja kutsu pelastukseen.
« Vastaus #15 : 21.06.20 - klo:16:19 »
Itse olen oppinut Raamatusta, että uskova tietää olevansa uskossa. Pyhä Henki antaa meile siitä todistuksen. Tuo on ainakin oma kokemukseni. Aina ollut ja yhä on.

Huomasin, että Raamatun ymmärtäminen yhtäkkiä oli paljon helpompaa. Tiesin mistä UTssa puhuttiin, siis uudesta elämästä, koska itse olin kokenut sen.
Ehkä ymmärrät ilmaisun 'olla uskossa' ihan eri tavalla kuin muut. Yhtä hyvin joku muu voi olla mielestään uskova, vaikka ei pidä itseään uskovaisena. Uskonepävarmuus on nyt siinä, että mistäs sitä tietää, uskooko sitä väärin, koska Jumala kerran on salattu tai entäpä, jos ei usko tarpeeksi, kun epäilykset koko ajan ovat valtaamassa mieltä. Eikä kukaan voi uskoa  `oikein` , sillä pelkästään kristillisiä uskontulkintoja on maailmassa miljardeja erilaisia, ja muitakin vielä  kaksi kertaa enemmän), joten ei millään `oikealla uskollakaan` voi taivaaseen päästä, joten siihen tarvitaan armoa, jota saadaan Jumalalta. Lutherin mukaan ihminen uudestisyntyy kasteessa. Kaste ja usko saadaan siis Jumalalta.

Poissa sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6331
Vs: Kiva todistus ja kutsu pelastukseen.
« Vastaus #16 : 21.06.20 - klo:16:29 »
Itse olen oppinut Raamatusta, että uskova tietää olevansa uskossa. Pyhä Henki antaa meile siitä todistuksen. Tuo on ainakin oma kokemukseni. Aina ollut ja yhä on.

Huomasin, että Raamatun ymmärtäminen yhtäkkiä oli paljon helpompaa. Tiesin mistä UTssa puhuttiin, siis uudesta elämästä, koska itse olin kokenut sen.
Ehkä ymmärrät ilmaisun 'olla uskossa' ihan eri tavalla kuin muut. Yhtä hyvin joku muu voi olla mielestään uskova, vaikka ei pidä itseään uskovaisena. Uskonepävarmuus on nyt siinä, että mistäs sitä tietää, uskooko sitä väärin, koska Jumala kerran on salattu tai entäpä, jos ei usko tarpeeksi, kun epäilykset koko ajan ovat valtaamassa mieltä. Eikä kukaan voi uskoa  `oikein` , sillä pelkästään kristillisiä uskontulkintoja on maailmassa miljardeja erilaisia, ja muitakin vielä  kaksi kertaa enemmän), joten ei millään `oikealla uskollakaan` voi taivaaseen päästä, joten siihen tarvitaan armoa, jota saadaan Jumalalta. Lutherin mukaan ihminen uudestisyntyy kasteessa. Kaste ja usko saadaan siis Jumalalta.

Mutta uskova kyllä mielelestäni tunnistaa melko hyvin sen onko toinen uudestisyntynyt, eli onko tässä Pyhän Hengen sinetti. Mielestäni uskovien yhteys perustuu siihen. Nähdäkseni näiden ihmisten kanssa minulla on samanlainen käsitys sanasta termistä " olla uskossa".

Poissa Soltero

  • Viestejä: 2461
Vs: Kiva todistus ja kutsu pelastukseen.
« Vastaus #17 : 21.06.20 - klo:16:31 »
Kristinusko on kaiken sen totena pitämistä,
mitä Raamattuun sisältyy.
Raamattu on Jumalan kirjallista puhetta ihmisille.
Sen tekstit ovat syntyneet Pyhän Hengen vaikutuksesta.

Raamatussa kerrotaan monella eri tavalla ja eri yhteyksissä,
mitä uskoon tulo tarkoittaa, miksi se on välttämätöntä pelastuksen kannalta,
miten uskossa eletään jne.

Poissa sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6331
Vs: Kiva todistus ja kutsu pelastukseen.
« Vastaus #18 : 21.06.20 - klo:16:32 »
Itse olen oppinut Raamatusta, että uskova tietää olevansa uskossa. Pyhä Henki antaa meile siitä todistuksen. Tuo on ainakin oma kokemukseni. Aina ollut ja yhä on.

Huomasin, että Raamatun ymmärtäminen yhtäkkiä oli paljon helpompaa. Tiesin mistä UTssa puhuttiin, siis uudesta elämästä, koska itse olin kokenut sen.
Ehkä ymmärrät ilmaisun 'olla uskossa' ihan eri tavalla kuin muut. Yhtä hyvin joku muu voi olla mielestään uskova, vaikka ei pidä itseään uskovaisena. Uskonepävarmuus on nyt siinä, että mistäs sitä tietää, uskooko sitä väärin, koska Jumala kerran on salattu tai entäpä, jos ei usko tarpeeksi, kun epäilykset koko ajan ovat valtaamassa mieltä. Eikä kukaan voi uskoa  `oikein` , sillä pelkästään kristillisiä uskontulkintoja on maailmassa miljardeja erilaisia, ja muitakin vielä  kaksi kertaa enemmän), joten ei millään `oikealla uskollakaan` voi taivaaseen päästä, joten siihen tarvitaan armoa, jota saadaan Jumalalta. Lutherin mukaan ihminen uudestisyntyy kasteessa. Kaste ja usko saadaan siis Jumalalta.

Olen luterilainen, mutta uskoon tullakseni luin Raamattua, en Lutheria.
Uudestisyntynyt uskova tunnistaa Herran toisessa ihmisessä, vaikka olisivat opillisesti joistain asioita eri mieltä.

Mutta joo, usko on täysin Jumalalta. Hän antaa sen meille.
Ja niin, kastekin on Jumalalta.

Tai siis sekin, että ALOIN 16 vuotiaana lukemaan Raamattua ja etsimään Jumalaa oli myös Jumalalta. Hän veti niin voimakkaasti minua luokseen... Meinasin kirjoittaa, että en voinut vastustaa sitä, mutta kuulostaisin kalvinistilta, joten en kirjoittanut. Mutta kokemuksellisesti se oli niin.
« Viimeksi muokattu: 21.06.20 - klo:16:37 kirjoittanut sandia »

Poissa sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6331
Vs: Kiva todistus ja kutsu pelastukseen.
« Vastaus #19 : 21.06.20 - klo:16:38 »
Tulee mieleen Pro Fiden laulu Hän muutti kaiken. :)

Pitääpä etsiä.  En tiedä kuka esittää, mutta tässä.

https://www.youtube.com/watch?v=nhoaQo1xOG4

Tästä tuli nyt vähän mun uskoontulotodistukseni. Onneksi ainakin vastaa otsikkoa. :D Toi laulu kuuluu siihen, joten sitä ei voi siirtää musapuolelle. 8)

Ajatella, kymmenien vuosien päästä mulla on sama "tunne". Siis ilo siitä sain kohdata Jeesuksen ja tulla hänen omakseen. Ihan kuin tuo olisi vasta tapahtunut.
« Viimeksi muokattu: 21.06.20 - klo:17:09 kirjoittanut sandia »

Poissa TJ

  • Viestejä: 198
Vs: Kiva todistus ja kutsu pelastukseen.
« Vastaus #20 : 22.06.20 - klo:15:17 »
Itse olen oppinut Raamatusta, että uskova tietää olevansa uskossa. Pyhä Henki antaa meile siitä todistuksen. Tuo on ainakin oma kokemukseni. Aina ollut ja yhä on.

Huomasin, että Raamatun ymmärtäminen yhtäkkiä oli paljon helpompaa. Tiesin mistä UTssa puhuttiin, siis uudesta elämästä, koska itse olin kokenut sen.
Ehkä ymmärrät ilmaisun 'olla uskossa' ihan eri tavalla kuin muut. Yhtä hyvin joku muu voi olla mielestään uskova, vaikka ei pidä itseään uskovaisena. Uskonepävarmuus on nyt siinä, että mistäs sitä tietää, uskooko sitä väärin, koska Jumala kerran on salattu tai entäpä, jos ei usko tarpeeksi, kun epäilykset koko ajan ovat valtaamassa mieltä. Eikä kukaan voi uskoa  `oikein` , sillä pelkästään kristillisiä uskontulkintoja on maailmassa miljardeja erilaisia, ja muitakin vielä  kaksi kertaa enemmän), joten ei millään `oikealla uskollakaan` voi taivaaseen päästä, joten siihen tarvitaan armoa, jota saadaan Jumalalta. Lutherin mukaan ihminen uudestisyntyy kasteessa. Kaste ja usko saadaan siis Jumalalta.

Olen luterilainen, mutta uskoon tullakseni luin Raamattua, en Lutheria.
Uudestisyntynyt uskova tunnistaa Herran toisessa ihmisessä, vaikka olisivat opillisesti joistain asioita eri mieltä.

Mutta joo, usko on täysin Jumalalta. Hän antaa sen meille.
Ja niin, kastekin on Jumalalta.

Tai siis sekin, että ALOIN 16 vuotiaana lukemaan Raamattua ja etsimään Jumalaa oli myös Jumalalta. Hän veti niin voimakkaasti minua luokseen... Meinasin kirjoittaa, että en voinut vastustaa sitä, mutta kuulostaisin kalvinistilta, joten en kirjoittanut. Mutta kokemuksellisesti se oli niin.
Vaikka emme olisikaan kalvinisteja, niin Jumalan iankaikkisen ennaltatietämyksen ja valinnan mukaan ihminen  ei voi omilla valinnoillaan vaikuttaa iankaikkiseen kohtaloonsa, sillä Jumala jo ennalta valitsee, ketkä pääsevät taivaaseen. Valitettavasti kaikki kivasti todistavat ja pelastukseen kutsuvatkaan eivät kestä kuolemaansa asti uskossa vaan monet luopuvat uskostaan. Siinä samalla uskonvarmuuskin haihtuu kuin syksyinen aamu-usva. Jumalan pelastussuunnitelma on salainen ja ihmisjärjen tavoittamattomissa.

http://tunnustuskirjat.fi/yo/11.html

Poissa Soltero

  • Viestejä: 2461
Vs: Kiva todistus ja kutsu pelastukseen.
« Vastaus #21 : 22.06.20 - klo:16:42 »


Vaikka emme olisikaan kalvinisteja, niin Jumalan iankaikkisen ennaltatietämyksen ja valinnan mukaan ihminen  ei voi omilla valinnoillaan vaikuttaa iankaikkiseen kohtaloonsa, sillä Jumala jo ennalta valitsee, ketkä pääsevät taivaaseen. Valitettavasti kaikki kivasti todistavat ja pelastukseen kutsuvatkaan eivät kestä kuolemaansa asti uskossa vaan monet luopuvat uskostaan. Siinä samalla uskonvarmuuskin haihtuu kuin syksyinen aamu-usva. Jumalan pelastussuunnitelma on salainen ja ihmisjärjen tavoittamattomissa.

http://tunnustuskirjat.fi/yo/11.html
Onpa kammottavaa tekstiä.  Aivan epäkristillistä.
Onneksi Jumala opettaa omassa Sanassaan toisella tavalla.

Poissa sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6331
Vs: Kiva todistus ja kutsu pelastukseen.
« Vastaus #22 : 22.06.20 - klo:16:59 »
Niin. En ole saanut kuvaa Raamatusta, että uskovan ei tule iloita pelastuksesta sen takia, että mistä sitä tietää pelastuuko kuitenkaan.
Tosin en saa kuvaa, että Lutherkaan olisi noin ajatellut. Hänhän juuri aluksi kamppaili sen takia että hänellä ei ollut pelastusvarmuutta, mutta sitten Pyhä Henki kirkasti hänelle armon suoraan Raamatusta.
Siitähän juuri uskonpuhdistuksessa oli kyse.

Poissa Marjatta

  • Viestejä: 262
Vs: Kiva todistus ja kutsu pelastukseen.
« Vastaus #23 : 22.06.20 - klo:17:20 »
Otan pienen katkelman efesolaiskirjeen ensimmäisestä luvusta.

4. niinkuin hän ennen maailman perustamista oli hänessä valinnut meidät olemaan pyhät ja nuhteettomat hänen edessään, rakkaudessa,
5. edeltäpäin määräten meidät lapseuteen, hänen yhteyteensä Jeesuksen Kristuksen kautta, hänen oman tahtonsa mielisuosion mukaan,



Tässä käy ilmi mitä Jumala on Kristuksessa meidän kohdallemme suunnitellut, jae 4.

Jakeesta 5 käy ilmi, että Jumala jo ennalta suunnitellut meidät yhteyteensä Jeesuksen Kristuksen kautta.

Eikö tämä ole lohdullista ja rohkaisevaa. Meitä on ajateltu jo ennen maailman perustamista.

Poissa TJ

  • Viestejä: 198
Vs: Kiva todistus ja kutsu pelastukseen.
« Vastaus #24 : 23.06.20 - klo:00:41 »
Niin. En ole saanut kuvaa Raamatusta, että uskovan ei tule iloita pelastuksesta sen takia, että mistä sitä tietää pelastuuko kuitenkaan.
Tosin en saa kuvaa, että Lutherkaan olisi noin ajatellut. Hänhän juuri aluksi kamppaili sen takia että hänellä ei ollut pelastusvarmuutta, mutta sitten Pyhä Henki kirkasti hänelle armon suoraan Raamatusta.
Siitähän juuri uskonpuhdistuksessa oli kyse.
Monet tosin ottavat sanan ilolla vastaan, mutta luopuvat sittemmin  (Luuk. 8:13). Uskonpuhdistuksessa oli kyse Lutherin anekauppaa vastaan suuntautuneet 95 teesiä, jotka aloittivat levitessään laajan liikkeen, joka myöhemmin sai uusia muotoja. 

Jumala tahtoo pelastaa kaikki. Ne, jotka pelastuvat, eivät ole ansainneet sitä, vaan pelastuvat yksin armosta. Kadotukseen joutuvat taas ovat ansainneet osansa, mutta sinne joutuminen tai joutumattomuus ei ole ihmisen tiedossa. Tämä on Lutherin teoksessa "Sidottu ratkaisuvalta" sen pääaihe. Sidottu ratkaisuvalta tarkoittaa sitä, että ihminen on synnin tähden sidottu suhteessa Jumalaan. Näin ollen hän ei voi valita uskoa tai Jumalaa. Pelastuksen asiassa ihmisen tahto ei ole vapaa, mutta muilla elämän alueilla on. Hän on vapaa valitsemaan työpaikan, puolison, asuinpaikan ja niin edelleen. Pelastus on alussa, keskellä ja lopussa yksinomaan Jumalan varassa. Tämä on uskonpuhdistuksessa kristallisoitunut totuus ja ainoa perustus, joka kestää. Sidottua ratkaisuvaltaa pidetään katekismuksen ohella yhtenä Lutherin merkittävimmistä julkaisuista.


Poissa sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6331
Vs: Kiva todistus ja kutsu pelastukseen.
« Vastaus #25 : 23.06.20 - klo:01:13 »
Itse en ota mitään Raamatun ulkopuolista informaatiolähdettä, en edes Lutheria ikäänkuin tulkiksi itseni ja Jumalan sanan välillä.

Poissa Soltero

  • Viestejä: 2461
Vs: Kiva todistus ja kutsu pelastukseen.
« Vastaus #26 : 23.06.20 - klo:12:56 »
Juu, Jumala puhuu ja opettaa suoraan Raamatun kautta.
Tietenkin on hengellisiä opettajia ja profeetallista tietoa Herralta saavia,
jotka voivat avata enemmän Jumalan Sanaa.
Mutta suhtaudun noihin opetuksiin aina tilannekohtaisesti ja siten,
että ne koskevat jotakin tiettyä asiaa.

Opettajat, jotka muokkaavat Raamatusta oppeja ja hankkivat itselleen ko. oppien kannattajia, voivat olla vaarallisia.
He asettuvat tulkin asemaan esittämällä, että jokin yksittäinen Raamatun jae tai ajatus on aina ymmärretty väärin ja että vain heillä on oikea tieto.
Heidän mielestään Jumalan Sana on tulkinnallista ja vain he ovat keksineet oikean tulkinnan.

Tutkin Raamattua usein aivan kuin lukisin sen jakeita ensimmäistä kertaa.
Haluan antaa vain Pyhälle Hengelle tilaisuuden toimia tulkkina.
Silloin eri kohdat avautuvat eri aikoina ja muuttuvissa elämänvaiheissa uudella tavalla.
Ei löydy uusia oppitulkintoja, vaan Herra itse opettaa,
miten Hän elää Sanassaan ja käyttää sitä paitsi omaksi kunniakseen, myös minun parhaakseni.

Poissa sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6331
Vs: Kiva todistus ja kutsu pelastukseen.
« Vastaus #27 : 23.06.20 - klo:15:45 »
Jep, olen yrittänyt alkaa koko Raamatun luvun siltä kannalta, että en olisi ennen lukenut sitä. Siis avoimena ja suoraan vaan. Se on mielestäni hyvä tapa. Ennakko-oletukset vaikuttavat ällistyttävän paljon mitä sieltä saa. Ja niiden minimoinen on hyvä idea.

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Kiva todistus ja kutsu pelastukseen.
« Vastaus #28 : 23.06.20 - klo:15:52 »
Jep, olen yrittänyt alkaa koko Raamatun luvun siltä kannalta, että en olisi ennen lukenut sitä. Siis avoimena ja suoraan vaan. Se on mielestäni hyvä tapa. Ennakko-oletukset vaikuttavat ällistyttävän paljon mitä sieltä saa. Ja niiden minimoinen on hyvä idea.

Olen ollut varsin laiska Raamatun lukija. Vain yhden kerran olen lukenut sen järjestelmällisesti alusta loppuun.

Mutta kaikilla asioilla tuppaa olemaan hyvät ja huonot puolet. Laiskasta lukemisesta on ollut ainakin se hyöty, että huomaa asioita, joita ei aikaisemmin ole lainkaan tiedostanut, eli monesta kohdasta tulee ikäänkuin uusia elämyksiä.

En kuitenkaan tarkoita tällä sitä, että kehottaisin muita laiskaan lukemiseen.
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa TJ

  • Viestejä: 198
Vs: Kiva todistus ja kutsu pelastukseen.
« Vastaus #29 : 24.06.20 - klo:14:22 »
Niin. En ole saanut kuvaa Raamatusta, että uskovan ei tule iloita pelastuksesta sen takia, että mistä sitä tietää pelastuuko kuitenkaan.
Tosin en saa kuvaa, että Lutherkaan olisi noin ajatellut. Hänhän juuri aluksi kamppaili sen takia että hänellä ei ollut pelastusvarmuutta, mutta sitten Pyhä Henki kirkasti hänelle armon suoraan Raamatusta.
Siitähän juuri uskonpuhdistuksessa oli kyse.
Jos minulta kysytään pelastusvarmuudesta, niin minunkaltaisella suursyntisellä ei ole kuin luottamus armolliseen Jumalaan, jotta Hän taivaan portilla voisi suursyntisenkin armahtaa. Ei siis sinnepäinkään, mitä jotkut ihmisen vapaata ratkaisuvaltaa kauppaavat julistavat. Pelastusvarmuus ei tuote, jolla kehuskellaan, ja joka otetaan tai saadaan. Vapaan ratkaisun kauppiaan epäluterilainen oppi vaikuttaa ratkaisevasti myös kristilliseen julistukseen. Vapaan ratkaisun julistaja helposti keskittyy ratkaisuun, ja ankkuroituu ihmisen mahdolliseen muutokseen. Näin esimerkiksi monet todistuspuheenvuorot toistavat kaavaa: ”ensin oli kurjaa, sitten valitsin Jeesuksen ja kaikki on paljon parempaa”. Uskominen ei ole haaveilua helmiporteista ja lasimeristä, vaan jotakin paljon karumpaa. Yksinomaan Jumalan armon varassahan tässä matkaa tehdään kohti taivaan porttia.