Kirjoittaja Aihe: Huijausta!  (Luettu 37820 kertaa)

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Huijausta!
« : 29.11.19 - klo:18:22 »
Olen kärsinyt vuosikausia huonokuuloisuudesta. Minulla on ollut useita kuulolaitteita, mutta inhoan niitä, koska niillä on paljon sivuvaikutuksia, eivätkä ne toimi kaikissa tilanteissa. Tosi kalliitakin ovat, nykyinen maksoi muutama vuosi sitten yli 1300 euroa.

Löysin sivuston, jossa tarjotaan mullistavaa keksintöä kuulon parantamiseksi. Nettisivutkin ovat todella vaikuttavat. Menin "lankaan" ja tilasin tuotteen, jolla asia pitäisi hoitua kuukaudessa. En menetä kuin 117 euroa, jos kokeilen, mutta menetänkö sen vähänkin kuulon, mikä minulla on?

Kun sitten nettiä selailin, niin aloin jonkin verran epäröidä. Uskallanko lainkaan käyttää tuotetta, josta on hyvinkin jyrkkiä mielipiteitä puolesta ja vastaan. Ymmärrän kyllä sen, että jos tuote toimii, niin kuulolaitemarkkinat lakkaavat toimimasta.

Tässä yksi varoitussivusto:
https://www.kuuloliitto.fi/2018/06/13/luontaistuotteet-eivat-paranna-kuuloa/

Jaksaisikohan täällä joku kielitaitoinen selvitellä, mitä tästä tuotteesta sanotaan maailmalla?

Tuote: Auresoil Sensi & Secure
https://scientificnewsforyou.com/358/auresoil-med-m/gps/
« Viimeksi muokattu: 17.01.20 - klo:08:56 kirjoittanut Paulus »
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Paikalla sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6327
Vs: Huijaustako?
« Vastaus #1 : 30.11.19 - klo:05:39 »
Itse uskoisin tuon kuuloliiton tiedotetta.
Mun äiti itse asiassa erikoistui kuulolaitteiden asentamiseen potilaille ja niiden testaukseen. Hän oli sairaanhoitaja.

Noita luontaistuotteiden myyntimiehiä on joka lähtöön. Itse olisin hyvin skeptinen. Mitähän siinä tuotteessa on? Kuuloliiton tiedotteessa on, että sitä markkinoidaan ravintoaineena, joten sitä ei testata samalla tavalla kuin lääkkeitä. Siksi tehosta voi kertoa ihan mitä vaan, eikä kukaan välttämättä tarkista sitä.

Ihmettelen vähän että kuka ja mikä tää prof. Henri Karjalainen on.
En löydä mitään viitettä hänestä googlesta. Yleensä jos on professori, se on yleensä helppo löytää.
Eli kyseenalaistaisin jutun tuosta Prof.istä lähtien.

En myöskään löydä noita muita organisaatioita netistä mitä hänen sivuillaan siinä ylhäällä mainostetaan.
« Viimeksi muokattu: 30.11.19 - klo:05:52 kirjoittanut sandia »

Paikalla sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6327
Vs: Huijaustako?
« Vastaus #2 : 30.11.19 - klo:05:57 »
Siellä ei ole mitään tietoa myöskään yhteyden ottamiseen. Ainoastaan lomake millä voi lähettää sähköpostia. Lähetin kyselyn tästä prof.'sta. Kerron jos saan mitään lisätietoa. Tuohan kaikki on suomeksi, eli suomen kieli riittää asian tutkimiseen.
« Viimeksi muokattu: 30.11.19 - klo:07:06 kirjoittanut sandia »

Poissa Oloneuvos

  • Viestejä: 908
    • Oloneuvoksen kotosivut
Vs: Huijaustako?
« Vastaus #3 : 30.11.19 - klo:08:48 »
Koko juttu on täyttä humpuukia. Pitää kuitenkin antaa piste tälle huijausyritykselle lääketieteellisen terminologian käytöstä ja sivun laatimisesta (kohtalaisen hyvällä) suomen kielellä. Kysymyksessä ei ole konekäännös ulkolaisesta sivusta.

Tuon nimistä professoria kuin Henri Karjalainen ei Suomessa majaile. Taisi jo Sandia nimeä googlata? Professoritason tutkijat löytyvät kyllä niin googlesta kuin yliopistojen sivuilta...

Meinasi aivan kyyneleet kirahtaa silmiini, kun professorin sysäys kuulotutkimukselleen lähti liikkeelle oman äidin kuulo ongelmista ja apu löytyi 11 kk intensiivisen tutkimuksen tuloksena. Sivulla kerrotaan, että enää ei äidin tarvitse kantaa sitä häpeää, että kuulolaite on korvassa ja sanotaan vammaiseksi. Lisäksi lukija reilulla sadalla eurolla mainoksen mukaan

*taas kuulee mitä naapurit hänestä puhuvat
*voi jälleen nauttia lintujen laulusta tai puiden huminasta
*tämän kaiken ansiosta iloita jälleen elämästä

Hullu saa olla, mutta ei tyhmä ::)  ??? (en tarkoita tuolla Paulusta).

Anton

  • Vieras
Vs: Huijaustako?
« Vastaus #4 : 30.11.19 - klo:10:12 »
Tuossa linkissä esitellään tuotetta käyttänyt mies nimeltä Juhani Maltokari Helsingistä.

Väestörekisterikeskuksen mukaan Suomessa ei ole koskaan ollut yhtään Maltokari nimistä. Asian voi tarkistaa täältä kohdasta Sukunimihaku: https://verkkopalvelu.vrk.fi/nimipalvelu/

Poissa Oloneuvos

  • Viestejä: 908
    • Oloneuvoksen kotosivut
Vs: Huijaustako?
« Vastaus #5 : 30.11.19 - klo:18:09 »
Tuossa linkissä esitellään tuotetta käyttänyt mies nimeltä Juhani Maltokari Helsingistä.

Väestörekisterikeskuksen mukaan Suomessa ei ole koskaan ollut yhtään Maltokari nimistä. Asian voi tarkistaa täältä kohdasta Sukunimihaku: https://verkkopalvelu.vrk.fi/nimipalvelu/
Tuossa rekisterissä ei välttämättä näy aivan kaikki nimet, esimerkiksi jos kansalaisen tiedoille on määrätty turvakielto. Olin itse pari vuotta tuon turvakiellon piirissä todistettuani huume- ja murhaoikeudenkäynnissä (joka vaikeutti pääsyä esimerkiksi sairaanhoitoon, koska minua ei ollut olemassa). En tosin usko Juhani Maltokarin olevan sellaisen piirissä koska "muka" esiintyy mainoksessa. Ei sunkaan juuri koskaan noissa hölynpöly-mainoksissa esiintyvät ole todellisia henkilöitä.

Turvakielto
Turvakielto on poikkeuksellinen osoite- ja kotikuntatiedon turvaamiskeino. Turvakielto talletetaan väestötietojärjestelmään vain, mikäli henkilöllä on perusteltu ja ilmeinen syy epäillä itsensä ja perheensä terveyden ja turvallisuuden tulevan uhatuksi.
https://www.maistraatti.fi/fi/Palvelut/kotikunta_ja_vaestotiedot/Turvakielto/


Paikalla sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6327
Vs: Huijaustako?
« Vastaus #6 : 30.11.19 - klo:18:23 »
Tosin jos on yksi Maltokari, luulisi olevan muitakin. Melko epätodennäköistä, että kaikki saman sukunimen omaavat olisi turvakiellon piirissä. Ellei ehkä ovat mafiaa tai jotain. Mikä tässä yhteydessä olisi huono merkki.
« Viimeksi muokattu: 30.11.19 - klo:18:46 kirjoittanut sandia »

Paikalla sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6327
Vs: Huijaustako?
« Vastaus #7 : 30.11.19 - klo:18:28 »
Tuossa linkissä esitellään tuotetta käyttänyt mies nimeltä Juhani Maltokari Helsingistä.

Väestörekisterikeskuksen mukaan Suomessa ei ole koskaan ollut yhtään Maltokari nimistä. Asian voi tarkistaa täältä kohdasta Sukunimihaku: https://verkkopalvelu.vrk.fi/nimipalvelu/

Mielenkiintoinen huomio.
Tällaisiin ilmiöihin törmäsin tutkaillessani Suomessa vierailleen usalaisten oman missionin omaavien taustoja. Nimien ja yhteyksien takana oli paljon tyhjää.
Netti lienee pullollaan erilaisia näennäisiä organisaatioita, bisneksiä.

Olin vähällä tulla nenästä vedetyksi etsiessäni kissaa itselleni. Löysin lähteen missä mainostettiin bengal kissoja 200 dollarilla. Heillä oli hienot sivut missä näyttäisivät olevan ihan validi paikka.

Mutta totesin että siellä oli paljon linkkejä mitkä eivät johtaneet mihinkään.

Mulle kerrottiin että mun pitää maksaa kissa kokonaan ja sitten joku tuo sen meidän kotiin.
Aloin tehdä kysymyksiä ja se johti siihen että koko bengal kissa mainos poistettiin.

Kiinnitin myös huomion siihen, että tää Henri Karjalainen AINA laittoi nimensä eteen prof. Ei missään professori. Kun laittaa vaan prof. ei tarvii ottaa vastuuta jos joku tajuu että ei sellaista professoria ole. Voi sanoa että en oo koskaan väittänytkään olevani professori. ???

Pitää vaan sitten keksiä jonkinlainen loppu prof. lyhenteelle.... :-\
Profiteer... 8) Tarkoittaa: One who makes excessive profits on goods in short supply. ;D


Suomeksi kai voisi olla: hyötyjä. Se joka hyötyy.
« Viimeksi muokattu: 30.11.19 - klo:18:45 kirjoittanut sandia »

Poissa Oloneuvos

  • Viestejä: 908
    • Oloneuvoksen kotosivut
Vs: Huijaustako?
« Vastaus #8 : 01.12.19 - klo:05:27 »
Kiinnitin myös huomion siihen, että tää Henri Karjalainen AINA laittoi nimensä eteen prof. Ei missään professori. Kun laittaa vaan prof. ei tarvii ottaa vastuuta jos joku tajuu että ei sellaista professoria ole. Voi sanoa että en oo koskaan väittänytkään olevani professori. ???

Pitää vaan sitten keksiä jonkinlainen loppu prof. lyhenteelle.... :-\
Profiteer... 8) Tarkoittaa: One who makes excessive profits on goods in short supply. ;D


Ehkä noin, mutta kyllä prof. ja Prof. ovat virallisia lyhenteitä professorista (en kyllä ole huomannut professorien niitä käyttävän).

https://fi.wikipedia.org/wiki/Professori

prof. professori sivulta https://www.kielikello.fi/-/lyhenneluettelo


Paikalla sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6327
Vs: Huijaustako?
« Vastaus #9 : 01.12.19 - klo:16:33 »
Juu prof. on virallinen lyhennys sanasta professori.  Jostain syystä vain pisti silmään että hän käyttää lyhennettä koko ajan. Päädyin jotain kautta toiseen linkkiin, missä joku toinen kirjoitti hänestä, ja siinä lauseen keskellä sanaa professori oli kirjoitettu kokonaan.

Mutta ehkä lyhennettä prof. käytetään lauseen sisällä rutiininomaisesti.
Jostain syystä se pisti silmään. Mutta suomen kielen taitoni ei ole enää kovin vankka.
« Viimeksi muokattu: 01.12.19 - klo:17:01 kirjoittanut sandia »

Paikalla sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6327
Vs: Huijaustako?
« Vastaus #10 : 01.12.19 - klo:18:07 »
Laitoin eilen Pauluksen vinkkiin kyselyn tästä prof. Karjalaisesta, ja tänään sain tällaisen viestin sieltä:
Otin nimeni pois viestistä. Nimenikin oli kirjoitettu väärin.

Hyvä S S
kiitos viestistäsi.  Henkilökohtaisyyden suojelemisen vuoksi kaikki tiedot ja kuvat muutettiin.
Kunnioittaen,
Mauno Haurunen
Henkilökothatinen palvelijasi


Vähän hoono soomi tällä mun henkilökothatisella palvelijallani. :D

Sähköpostiosoitteessa oli: Order Pan Automatyczny
Tuo konsonanttiyhdistelma muistuttaa minua puolan kielestä.

Kun googlasin henkilökothatisen palvelijani nimen se johti kahteen Suomi 24n keskusteluun missä ihmiset raivosivat että olivat haksahtaneet Maunu Haurusen laihdutuspillereihin, kun tajusivat että oli huijauksesta kyse.

Taaskaan Mauno Haurusen nimistä henkilöä google ei muualta löytänyt.
« Viimeksi muokattu: 01.12.19 - klo:18:26 kirjoittanut sandia »

Jees-mies

  • Vieras
Vs: Huijaustako?
« Vastaus #11 : 02.12.19 - klo:11:39 »
Tämäntapaisia sivuja näkyy nykyään kyllä vähän kaikkialla (esim. Facebook-mainosten joukossa); mainostetaan ihmeellistä tuotetta tai sijoitusta, ja jutun kuvituksena on ilmeisimmin sattumanvaraisiin kuviin yhdistettyjä suomalaisia nimiä. Näitä on näkynyt muutamien kotimaisten julkkistenkin nimellä välillä.

Kehotan kyllä äärimmäiseen varovaisuuteen.

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Huijaustako?
« Vastaus #12 : 02.12.19 - klo:11:57 »
Tämäntapaisia sivuja näkyy nykyään kyllä vähän kaikkialla (esim. Facebook-mainosten joukossa); mainostetaan ihmeellistä tuotetta tai sijoitusta, ja jutun kuvituksena on ilmeisimmin sattumanvaraisiin kuviin yhdistettyjä suomalaisia nimiä. Näitä on näkynyt muutamien kotimaisten julkkistenkin nimellä välillä.

Kehotan kyllä äärimmäiseen varovaisuuteen.

Juuri näin. Usein näiden ihmetuotteiden mainoksissa luvataan, että apu tulee 28 tai 30 päivän sisällä. Muitakin yhtäläisyyksiä löytyy. Eipä ole vielä tuota ihmetuotetta saapunut, jokin ilmoitus virheellisestä sähköpostista on tullut. Googlatessani epäuskoni tuota tuotetta kohtaan on kasvanut.
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Huijaustako?
« Vastaus #13 : 02.12.19 - klo:12:06 »
Sähköpostiin alkaa tulla uusia tarjouksia ihmetuotteista. Tässä yksi:
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Jees-mies

  • Vieras
Vs: Huijaustako?
« Vastaus #14 : 02.12.19 - klo:12:19 »
Kun näistä oli puhetta, niin tällainen tuli juuri sähköpostiin  :o