Kirjoittaja Aihe: Seurakunnasta terveisiä ja toiminnastasi siellä  (Luettu 53559 kertaa)

Poissa Soltero

  • Viestejä: 2462
Vs: Seurakunnasta terveisiä ja toiminnastasi siellä
« Vastaus #120 : 27.04.14 - klo:16:26 »
Jumalan Henki puhui minulle hyvin voimakkaasti tänään seurakunnan kokouksessa, jossa puheen aiheena oli 2. Kuningastenkirjan 5. luvun kertomus syyrialaisesta sotapäällikkö Naemanista.

En tiedä, kuinka monelle muulle kävi samoin, mutta minä ymmärsin hengellisesti, että Herra puhutteli ja opetti minua voimakkaasti.
En edes aikonut mennä tilaisuuteen, joka oli jo klo 11, koska en ehtinyt nukkua viime yönä juuri yhtään.
Mutta kuitenkin menin, koska Jumalalla oli siellä minulle asiaa.

Lydia

  • Vieras
Vs: Seurakunnasta terveisiä ja toiminnastasi siellä
« Vastaus #121 : 27.04.14 - klo:17:26 »
Wau, hieno juttu.

Poissa Natanael

  • Viestejä: 4474
  • Matkalla
Vs: Seurakunnasta terveisiä ja toiminnastasi siellä
« Vastaus #122 : 27.04.14 - klo:17:45 »
Toiset kirjoittelee terveisiä seurakunnasta, jossa käyvät.
Minulla ei ole tällä hetkellä sellaista niinpä ajattelin laittaa noin viikon vanhat videoterveiset lapsuuden ajan seurakunnastani.
Tässä olkaapa hyvä, kuunnelkaa tarkasti opetusta tuhlaajapojan vanhemmasta veljestä ja armosta.

http://www.uskotv.fi/index.php?page=watch&vid=8794

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Seurakunnasta terveisiä ja toiminnastasi siellä
« Vastaus #123 : 27.04.14 - klo:19:03 »
Toiset kirjoittelee terveisiä seurakunnasta, jossa käyvät.
Minulla ei ole tällä hetkellä sellaista niinpä ajattelin laittaa noin viikon vanhat videoterveiset lapsuuden ajan seurakunnastani.
Tässä olkaapa hyvä, kuunnelkaa tarkasti opetusta tuhlaajapojan vanhemmasta veljestä ja armosta.

http://www.uskotv.fi/index.php?page=watch&vid=8794

Kuuntelin/katselin tuon ohjelman. Minulla on "vanhemman veljen syndrooma", kun ei ole sisällä siinä "kaikessa muussa" eli siinä "ilmapiirissä" ja kulttuurisessa kontekstissa.

Lut.kirkon jumalanpalveluksissa minua häiritsee mahdottomasti kaikki se kromeluuri ja urkujen pauhu, jota on pakko nähdä ja kuulla ja varsinainen sanoma jää sen ulkoisen varjoon. Sama juttu tässäkin, minua kiusaa asiaankuulumattomat värivalot, savut ja kaikenlainen taustamelu, mikä ei liity itse asiaan. Ja puhujan esiintyminenkin on helposti yksi häiritsevä tekijä.

Jos nämä ulkoiset jätetään sivuun, niin on sanottava, että itse puhe oli mielestäni erittäin hyvä. Siinä vanhempi velikin sai Isän hyväksynnän. Muistiini on jäänyt puheita, joissa vanhemmasta veljestä tehdään kertomuksen pahis ja se nuorempi nostetaan jalustalle. Tästä puuttui se harha-askel kokonaan.

Voi jospa seurakunnissa vielä joskus keskityttäisiin pääasiaan. Ja vain siihen. Silloin sanomaa voisivat kuulla niin nuoret kuin vanhemmatkin eikä tuon ulkoisen johdosta tarvitsisi jäädä pois. Sellaista ainakin itse kaipaan.
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa Natanael

  • Viestejä: 4474
  • Matkalla
Vs: Seurakunnasta terveisiä ja toiminnastasi siellä
« Vastaus #124 : 27.04.14 - klo:19:12 »
Toiset kirjoittelee terveisiä seurakunnasta, jossa käyvät.
Minulla ei ole tällä hetkellä sellaista niinpä ajattelin laittaa noin viikon vanhat videoterveiset lapsuuden ajan seurakunnastani.
Tässä olkaapa hyvä, kuunnelkaa tarkasti opetusta tuhlaajapojan vanhemmasta veljestä ja armosta.

http://www.uskotv.fi/index.php?page=watch&vid=8794

Kuuntelin/katselin tuon ohjelman. Minulla on "vanhemman veljen syndrooma", kun ei ole sisällä siinä "kaikessa muussa" eli siinä "ilmapiirissä" ja kulttuurisessa kontekstissa.

Lut.kirkon jumalanpalveluksissa minua häiritsee mahdottomasti kaikki se kromeluuri ja urkujen pauhu, jota on pakko nähdä ja kuulla ja varsinainen sanoma jää sen ulkoisen varjoon. Sama juttu tässäkin, minua kiusaa asiaankuulumattomat värivalot, savut ja kaikenlainen taustamelu, mikä ei liity itse asiaan. Ja puhujan esiintyminenkin on helposti yksi häiritsevä tekijä.

Jos nämä ulkoiset jätetään sivuun, niin on sanottava, että itse puhe oli mielestäni erittäin hyvä. Siinä vanhempi velikin sai Isän hyväksynnän. Muistiini on jäänyt puheita, joissa vanhemmasta veljestä tehdään kertomuksen pahis ja se nuorempi nostetaan jalustalle. Tästä puuttui se harha-askel kokonaan.

Voi jospa seurakunnissa vielä joskus keskityttäisiin pääasiaan. Ja vain siihen. Silloin sanomaa voisivat kuulla niin nuoret kuin vanhemmatkin eikä tuon ulkoisen johdosta tarvitsisi jäädä pois. Sellaista ainakin itse kaipaan.

Vasta kolmannella yrittämällä sain kuunneltua puheen läpi, koska tökki niin ankarasti tuo ulkonainen. Miksiköhän sanoma pitää paketoida noin vastenmielisesti? Tämä on tietenkin vain minun mielipiteeni vastenmielisyydestä.

Viimeisellä kerralla yritin vain kuunnella ja minunkin mielestäni itse puhe oli hyvä.

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Seurakunnasta terveisiä ja toiminnastasi siellä
« Vastaus #125 : 27.04.14 - klo:20:33 »
Vasta kolmannella yrittämällä sain kuunneltua puheen läpi, koska tökki niin ankarasti tuo ulkonainen. Miksiköhän sanoma pitää paketoida noin vastenmielisesti? Tämä on tietenkin vain minun mielipiteeni vastenmielisyydestä.

Viimeisellä kerralla yritin vain kuunnella ja minunkin mielestäni itse puhe oli hyvä.

Pohdin tuota paketointia äsken lenkillä ollessani. Miksi lähes kaikki seurakunnat paketoivat sanomansa pakettiin, jota vain tietyllä tavalla orientoituneet pystyvät kuuntelemaan?

Luulenpa löytäneeni siihen vastauksen: Paketin kääre on se vihollisen osuus. Sillä varmistetaan se, että sanoma jää hyvin suppealle kuulijakunnalle, eikä siten pääse paljoakaan haittaamaan vihollisen toimintaa. Ja kun ollaan jo valmiina tietyssä formaatissa, niin siihen on suhteellisen helppoa ujuttaa sitten muunneltua "evankeliumia".

Nykysuuntaushan on ei-hengellisessäkin, että koko ajan syntyy uusia alakulttuureja, joita kutakin pystyy vastaanottamaan vain suppea ihmisryhmä. Jos ulkoinen olisi ärsyttämätön, niin sanomaa voisi kuunnella kaiken ikäiset ja erilaisissa taustoissa eläneet ihmiset. Kun ihminen yhden kerran sattuu menemään hengelliseen tilaisuuteen, joka tyrmää täysin hänet juuri tällä ulkoisella, niin on melkoinen todennäköisyys, että kynnys hengellisiin käy korkeammaksi. Tässä saattaa olla yksi syy siihen, että lestadiolaisuus on pysynyt niinkin suurena liikkeenä. Eri ikäisille tarjotaan ravinto samassa paketissa.

Jos menisin ravintolaan syödäkseni hyvän aterian ja se tarjottaisiin tavalla, joka saisi minut voimaan pahoin, niin se olisi viimeinen kerta minulle siinä ravintolassa. Arvelen, että hengellisissä on kutakuinkin samoin.
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Taisto

  • Vieras
Vs: Seurakunnasta terveisiä ja toiminnastasi siellä
« Vastaus #126 : 27.04.14 - klo:21:49 »
Vasta kolmannella yrittämällä sain kuunneltua puheen läpi, koska tökki niin ankarasti tuo ulkonainen. Miksiköhän sanoma pitää paketoida noin vastenmielisesti? Tämä on tietenkin vain minun mielipiteeni vastenmielisyydestä.

Viimeisellä kerralla yritin vain kuunnella ja minunkin mielestäni itse puhe oli hyvä.

Pohdin tuota paketointia äsken lenkillä ollessani. Miksi lähes kaikki seurakunnat paketoivat sanomansa pakettiin, jota vain tietyllä tavalla orientoituneet pystyvät kuuntelemaan?
...
Jos menisin ravintolaan syödäkseni hyvän aterian ja se tarjottaisiin tavalla, joka saisi minut voimaan pahoin, niin se olisi viimeinen kerta minulle siinä ravintolassa.
Kumpa sananjulistajien silmät aukeaisivat tässä asiassa! Hyvä että toitte tämän asian näin selvästi esille.

Lydia

  • Vieras
Vs: Seurakunnasta terveisiä ja toiminnastasi siellä
« Vastaus #127 : 27.04.14 - klo:21:56 »
En taida pystyä. :-\

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Seurakunnasta terveisiä ja toiminnastasi siellä
« Vastaus #128 : 27.04.14 - klo:22:02 »
En taida pystyä. :-\

Et pysty katsomaan?
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Lydia

  • Vieras
Vs: Seurakunnasta terveisiä ja toiminnastasi siellä
« Vastaus #129 : 27.04.14 - klo:22:05 »
no..olen sen verran miten sen sanoisi konservatiivinen etten ymmärrä että lakki päässä puhutaan ja olen allerginen valoille ja savuille. ::)

Poissa Natanael

  • Viestejä: 4474
  • Matkalla
Vs: Seurakunnasta terveisiä ja toiminnastasi siellä
« Vastaus #130 : 27.04.14 - klo:22:06 »
Kyllä se nuori mies ihan asiaa puhui.

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Seurakunnasta terveisiä ja toiminnastasi siellä
« Vastaus #131 : 27.04.14 - klo:22:10 »
no..olen sen verran miten sen sanoisi konservatiivinen etten ymmärrä että lakki päässä puhutaan ja olen allerginen valoille ja savuille. ::)

Kärsimme siis samasta "vanhemman veljen syndroomasta"?
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Lydia

  • Vieras
Vs: Seurakunnasta terveisiä ja toiminnastasi siellä
« Vastaus #132 : 27.04.14 - klo:22:13 »
no..olen sen verran miten sen sanoisi konservatiivinen etten ymmärrä että lakki päässä puhutaan ja olen allerginen valoille ja savuille. ::)

Kärsimme siis samasta "vanhemman veljen syndroomasta"?

Ehkä.. :D

kuuntelen sitä kaikesta huolimatta..

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Seurakunnasta terveisiä ja toiminnastasi siellä
« Vastaus #133 : 27.04.14 - klo:22:16 »
no..olen sen verran miten sen sanoisi konservatiivinen etten ymmärrä että lakki päässä puhutaan ja olen allerginen valoille ja savuille. ::)

Kärsimme siis samasta "vanhemman veljen syndroomasta"?

Ehkä.. :D

kuuntelen sitä kaikesta huolimatta..

Tätä taustaa vasten ketju "Jos olisit sielunvihollinen" ei tunnu kovinkaan epätodelliselta ja kaukaa haetulta. Kts. vaikka vastaus 72.
« Viimeksi muokattu: 27.04.14 - klo:22:17 kirjoittanut Paulus »
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Lydia

  • Vieras
Vs: Seurakunnasta terveisiä ja toiminnastasi siellä
« Vastaus #134 : 27.04.14 - klo:22:19 »
Joo.. ;)