Mutta raamatullinen kaste kuuluu myöhempään vaiheeseen, jolloin kastettavalla itsellään on jo usko Jeesukseen.
Olen iloinen siitä, että jaksat olla täällä kanssamme jälleen. Kastekysymyksistä on oma pitkä keskustelu, jossa eri näkemyksiä on käsitelty perusteellisesti ja moneen kertaan. Tämän hetkinen näkemykseni on se, että pääsääntöisesti missään ei nykyisin ole sellaista kastekäytäntöä, kuin alussa oli. Ja kumpaankin kasteeseen on liitetty opetusta, jota ei voi sanoa raamatulliseksi.
Kun itse jouduin hieman yli 60 vuotta sitten prosessiin, joka johti uskon syntymiseen, niin olisin ollut baptistisen kastekäsityksen mukaan kastekelpoinen vastatessani kutsuun "Tahdon". Kuten toisaalla olen kertonut, niin en vielä siinä vaiheessa ollut uudestisyntynyt vaan se tapahtui vähän myöhemmin.
Tämä oma kokemukseni on vaikuttanut siihen, että aloin lukea Raamattua niinkuin se on kirjoitettu. Esim. Ap. t. 2:38 alkoi puhua ihan eri tavalla kuin sitä yleisesti on selitetty. Siinähän sanotaan: "Tehkää parannus (1) ja ottakoon kukin teistä kasteen Jeesuksen Kristuksen nimeen
syntienne anteeksisaamiseksi,(2) niin te saatte Pyhän Hengen lahjan(3)."
Baptistinen käsitys kasteesta on se, että vain uudestisyntyneitä (=Pyhän Hengen saaneita, Room. 8:9) saa kastaa. Myös Ap. t. 8. luku sanoo selvästi, että Samarialaiset "ottivat sanan vastaan", mutta Pyhän Hengen tuleminen (=uudestisyntyminen) tapahtui vasta myöhemmin.
Luterilaisessa opetuksessa on se harha, että kasteessa ihminen uudestisyntyy. Tätähän toitotetaan lähes kaikissa radiojumalanpalveluksissa.
Jos kaste ymmärretään siten, että sen tarkoituksena on, että
kastetusta tulee (heti tai myöhemmin)
Jumalan lapsi, niin siinä tapauksessa voin hyväksyä kummankin kasteen raamatulliseksi. Itselleni eri kastekäytännöt eivät muodosta ongelmaa. Toki jo uudestisyntyneenkin (=Pyhän Hengen saaneen) voi kastaa (Ap. t. 10:47, 48).
Ongelma tulee siitä, että kasteopetus on usein virheellinen kummallakin suunnalla.
Rovasti Urho Muroma näki tämän asian koko lailla samoin ja oli aika jyrkkäkin tässä asiassa.