Kirjoittaja Aihe: Kristityn vapaus  (Luettu 19299 kertaa)

Poissa evlutkristitty

  • Viestejä: 553
Vs: Kristityn vapaus
« Vastaus #90 : 08.02.18 - klo:23:29 »
Siksi pelastus on nimenomaan Kristuksessa, koska kukaan ihminen ei muutoin pelastuisi.

1. Joh. 5:20 Mutta me tiedämme, että Jumalan Poika on tullut ja antanut meille ymmärryksen, tunteaksemme sen Totisen; ja me olemme siinä Totisessa, hänen Pojassansa, Jeesuksessa Kristuksessa. Hän on totinen Jumala ja iankaikkinen elämä.

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6775
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Kristityn vapaus
« Vastaus #91 : 18.12.19 - klo:19:02 »
Ymmärrän kyllä sen, että synti on perinnöllistä, mutta en sitä, että esim. hätäkaste voisi pelastaa lapsen kadotukselta. Tulin maininneeksi eräässä lut. piirissä, että mielestäni hätäkaste liippaa jo hyvin läheltä magiaa. Piirin vetäjän mielestä se tuntui olevan pahasti sanottu.

Kuulin kerran radiosta (jonkun suunnan) lestadiolaisen opettavan, että jokainen tähän maailmaan syntyvä lapsi on Jumalan lapsi. Sydämessäni olen samaa mieltä. Hätäkaste perustunee siihen (harhaan), että ihminen joutuu kadotukseen ilman kastetta. Oikeastaan se on hirvittävä oppi.

Kävin jokunen vuosi sitten eräässä lut. raamattupiirissä, jonka vetäjänä toimi naisdiakoni. Tulin jossain yhteydessä sanoneeksi, että hätäkaste lähentelee mielestäni magiaa. Huomasin, että se loukkasi syvästi tuota diakonia, eikä mennyt kovin kauan, kun koko ko. piiri lakkautettiin. Mielestäni meillä ei kuitenkaan ollut koko aikana ollut (muita) sanottavia erimielisyyksiä.
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Paikalla Soltero

  • Viestejä: 2462
Vs: Kristityn vapaus
« Vastaus #92 : 18.12.19 - klo:19:29 »
Käsitys kasteen ja Jumalan lapseuden yhteydestä perustuu ehkä tähän Jeesuksen kehotukseen:
"Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni, kastamalla heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen  ja opettamalla heitä pitämään kaikki, mitä minä olen käskenyt teidän pitää."
(Matt. 28: 19-20)

Tuossa kohdassahan Jeesus kuitenkin sanoo kasteen liittyvän opetukseen,
jonka kautta Hänen sanomansa voi halutessaan sisäistää.
Silloin ollaan pelastusta kohti vaeltavia Jeesuksen opetuslapsia.

Pelkkä ihmisen suorittama kasteriitti ei voi pelastaa ilman henkilökohtaista uudestisyntymistä, jonka Pyhä Henki aiheuttaa.
Uudesti voi syntyä joko ennen kastetta tai sen jälkeen.

Pikkuvauvan pelastuminen ei siis voi olla kasteesta riippuvainen.

Poissa Janne

  • Viestejä: 663
Vs: Kristityn vapaus
« Vastaus #93 : 18.12.19 - klo:22:09 »
Ymmärrän kyllä sen, että synti on perinnöllistä, mutta en sitä, että esim. hätäkaste voisi pelastaa lapsen kadotukselta. Tulin maininneeksi eräässä lut. piirissä, että mielestäni hätäkaste liippaa jo hyvin läheltä magiaa. Piirin vetäjän mielestä se tuntui olevan pahasti sanottu.

Kuulin kerran radiosta (jonkun suunnan) lestadiolaisen opettavan, että jokainen tähän maailmaan syntyvä lapsi on Jumalan lapsi. Sydämessäni olen samaa mieltä. Hätäkaste perustunee siihen (harhaan), että ihminen joutuu kadotukseen ilman kastetta. Oikeastaan se on hirvittävä oppi.

Kävin jokunen vuosi sitten eräässä lut. raamattupiirissä, jonka vetäjänä toimi naisdiakoni. Tulin jossain yhteydessä sanoneeksi, että hätäkaste lähentelee mielestäni magiaa. Huomasin, että se loukkasi syvästi tuota diakonia, eikä mennyt kovin kauan, kun koko ko. piiri lakkautettiin. Mielestäni meillä ei kuitenkaan ollut koko aikana ollut (muita) sanottavia erimielisyyksiä.

Ei se oikeastaan niinkään ole, että vanhempi ajattelisi aidosti pienen lapsen menevän kadotukseen ilman kastetta. Yleensä tässä tilanteessa kun hätäkastetta mietitään on jonkin sortin hätätilanne päällä mitä tulee lapsen terveyteen. Vanhemmat ovat aika herkässä mielentilassa ja hätäkaste voi tuoda lähinnä vanhemmille mielenrauhaa. Eivät he välttämättä ajattele, että lapsi joutuisi kadotukseen, mutta hätäkaste on sellainen mielenrauhan vakutuus - "eli ei siitä ainakaan haittaa ole mutta ehkä hyötyä".

Kyllähän sinällään jostakin luterilaisten opeista voi löytää tukea myös kasteen ehdottomuudelle pelastuksen kannalta ja vanhemmat saattavat muistella herkässä mielentilassa jotakin tällaistakin vaikka eivät muuten "selväjärkisinä" miettisi.

Olen itse isänä joutunut miettimään aikoinaan asiaa.

Itse ajattelen, että esim. abortoidutkin lapset pääsevät taivaaseen. Ei heitäkään ole kastettu.