Puimatanner

Puimatanner => Laki ja evankeliumi => Aiheen aloitti: Natanael - 01.11.16 - klo:17:05

Otsikko: Kuinka tulkita Raamattua
Kirjoitti: Natanael - 01.11.16 - klo:17:05
Tässä ketjussa on tarkoitus keskustella Raamatun tulkinnan periaatteista.
Itselläni on mielessä ennen kaikkea Vanha Testamentti, mutta sana on vapaa muullekin aiheeseen liittyvälle keskustelulle.
Laitan tähän omia ns. varmoja oppimiani mielipiteitä, mutta tietenkin haluan olla avoin ja valmis niitä vaihtamaan, jos sellaiselle on hyvät perusteet.


1. Lähtökohta:

Raamattu on syntynyt Pyhän Hengen vaikutuksesta.
Raamattua on tulkittava Raamatulla.
Jos emme ymmärrä kaikkea, se ei tee Raamattua ei-todeksi.


2. Miten Raamattua pitäisi tulkita?

Kirjaimellisesti, silloin kun se on mahdollista.

Raamattu on täynnä kielikuvia, vertauksia ja jopa liioitteluja sillä tarkoituksella, että sanoma havainnollistuisi. 
Lähes jokainen uskovainen sanoo olevansa raamatullinen.

Aina kaikkea ei voi ottaa kirjaimellisesti, vaan ne on tulkittava jotenkin. Mitkä näistä pitäisi tulkita ja mitkä ei?
”kukkulat puhkeavat riemuun teidän edessänne, ja kaikki kedon puut paukuttavat käsiänsä”
”Sinä valmistat minulle pöydän minun vihollisieni silmien eteen”
”Anna kuolleitten haudata kuolleensa, mutta seuraa sinä minua”
”Kuinka näet rikan, joka on veljesi silmässä, mutta et huomaa malkaa omassa silmässäsi?
Malka= hirsi

"Ja minä näin tulevan taivaasta alas enkelin, jolla oli syvyyden avain ja suuret kahleet kädessään. Ja hän otti kiinni lohikäärmeen, sen vanhan käärmeen, joka on perkele ja saatana, ja sitoi hänet tuhanneksi vuodeksi"


3. Tyylilaji

On ymmärrettävä mikä tyylilaji on kyseessä esim. historiallinen kerronta, runous, profetia
Jos kirjaimellinen tulkinta on mahdotonta, on tutkittava sen kuvainnollista tai esikuvallista merkitystä.

Aina kirjaimellinen tulkinta ei avaudu tai ihmisen on vaikea ottaa kerrottua sanomaa vastaan, koska se on aiemman opitun tai vaikkapa nykytieteen vastaista  - joskus käännös tekee ymmärtämisen vaikeaksi.
Jokaisella uskonsuunnalla on omat oppinsa, korostuksensa ja käytäntönsä, joiden ylitse on vaikea nähdä.

Aika usein ongelma ei ole se ymmärtääkö Raamatussa kirjoitetun, vaan se haluaako hyväksyä kirjoitetun.
Tuo liittyy usein syntiin.
Useinkaan ei ole ongelma tietää missä ns. raja kulkee, vaan se, ettei haluaisi rajan kulkevan siinä missä se menee.
Otsikko: Vs: Kuinka tulkita Raamattua
Kirjoitti: Natanael - 01.11.16 - klo:17:08
Vanhaa Testamenttia  ja sen kertomuksia käytetään pohjana hengellisissä puheissa ja opetuksissa. Sanotaan, että VT:n esikuvat puhuvat erilaisista hengellisistä totuuksista ja sitten sieltä löydettyä asiaa käytetään perusteluna tai ainakin pohjustuksena aiheelle.

Millä perusteella näin voidaan tehdä? Antaako Raamattu sellaiselle oikeutuksen?
Mistä aiheista, asiakokonaisuuksista Raamattu puhuu esikuvien kautta?
Millaisten periaatteiden mukaan esikuvia voidaan käyttää?


Myös kirjaimellisessa tulkinnassa on tarkkaan katsottava kuka sanoi kenelle, mitä, miksi ja oliko se oikein.

Raamattu kertoo rehellisesti paljon asioita, joita ei esim. tavallisessa historiankirjoituksessa kirjoitettaisi. Kaikki kirjoitettu ei ole Jumalan tahdon mukaista.

Kun saatana kiusasi Jeesusta, se tempaisi yksittäisiä jakeita kokonaisuudesta irralleen.

”..koska ette ole puhuneet minusta oikein niin kuin minun palvelijani Job”. (Job.42:7).
Jobin kolme ystävää olivat puhuneet Jumalasta, mutta väärin tai väärässä tilanteessa tai väärälle henkilölle.
Otsikko: Vs: Kuinka tulkita Raamattua
Kirjoitti: Natanael - 01.11.16 - klo:17:24
Esimerkki väärästä tavasta tulkita Raamattua:

1.Ensin on oma mielipide siitä, että kahvi ei ole hyväksi.
Sitten on jostain saatu vaikutteita, että Raamattukin asiasta jotain puhuisi.
Otetaan ennakkoasenteeksi: Kahvinjuonti on syntiä.

2. Löydetään em. ’totuus’ Raamatusta
"Ettekö tiedä, että teidän ruumiinne on Pyhän Hengen temppeli”
Syökää kaikkea, mitä lihakaupassa myydään, kyselemättä mitään omantunnon tähden (1.Kor.10:25) – Lihakaupassa ei myydä kahvia.
Koska kahvi aiheuttaa närästystä, se on temppelin vahingoittamista -> se on syntiä.

3. Tiedetään, että  "Synnin palkka on kuolema” Room.6:23

4. On luettu, että "Harhaoppista ihmistä karta, varoitettuasi häntä kerran tai kahdesti” Tiim.3:10

5. VT sanoo, että synnin tekijät pitää kivittää.

6. Koska olemme armon alla emme tietenkään kivitä kahvinjuojia, mutta haluamme olla puhtaalla Sanan linjalla ja erottautua harhaoppisista. (tähän kuuluisi kai ainakin risti- ja Raamattu-hymiöt)

7. Noin syntyi eriseura, joka on näkemyksissään raamatullinen ja kaiken lisäksi omasta mielestään armollinen.
Otsikko: Vs: Kuinka tulkita Raamattua
Kirjoitti: Natanael - 01.11.16 - klo:21:13
Esikuvallista ja vertauskuvallista tulkintaa on käytettävä harkiten.
–Onko Raamattu itse opettanut asiasta jotain?
–Onko asia Raamatun kokonaisilmoituksen mukainen?
–On väärin ensin ’keksiä’ asia ja etsiä sitten sille peruste Raamatusta esikuvia käyttäen tai muuten.

•Teologiassa puhutaan eisegeesistä (sisälle johonkin) eli laitetaan tekstiin jotain omien mieltymysten ja käsitysten mukaan. Nuo em. käsitykset  ’löytyvät’  luettaessa.
–Tulisi löytää se, mitä kirjoittaja halunnut sanoa ja toisaalta se mitä Jumala on tahtonut meidän Raamatusta löytävän kyseisessä kohdassa.(Eksegeesi = ulos jostakin)


•Salaperäisten merkitysten etsimisessä on vaara joutua ”ulapalle”.
•Arjen päätöksiä voi tehdä terveellä järjellä – Raamatusta ei saa tehdä taikakirjaa (peukalopaikat päätösten perusteena)
•On väärin etsiä jotain rivien välistä, kun varsinainen asia on sanottu suoraan
–Minä olen Herra sinun Jumalasi, älä pidä muita jumalia.
•Mikä on luetun kohdan sanoma? Entäpä mikä on sanoma siinä kokonaisuudessa, johon luettu kohta liittyy?


Erilaiset sanakirjat ja selitysteokset ovat hyviä, mutta

  ”Silloin hän avasi heidän ymmärryksensä käsittämään kirjoitukset.”  Luuk.24:45

Tarvitsemme tänä päivänäkin, että Jeesus Pyhän Henkensä kautta avaa meille Sanaansa.
UT:n kirjoittajat kirjasivat muistiin Jeesuksen opetuksia.
VT:n kirjoituksia tulisikin tutkia UT:stä käsin, koska siinä Jeesus avaa kirjoituksia.


Raamattua on lupa lukea rukoillen:
”Jeesus, avaa tämä Sana”

Otsikko: Vs: Kuinka tulkita Raamattua
Kirjoitti: Natanael - 01.11.16 - klo:21:55
No niin, pienen alkupuheen jälkeen, jota toki saa kommentoida, aloitetaan katsomaan tarkemmin mitä Raamattu itse tämän ketjun aiheesta opettaa.



Kirjoitukset kertovat Jeesuksesta

Joh.5:39. Te tutkitte kirjoituksia, sillä teillä on mielestänne niissä iankaikkinen elämä, ja ne juuri todistavat minusta;


Luuk.24:45-49
Silloin hän avasi heidän ymmärryksensä käsittämään kirjoitukset. Ja hän sanoi heille: "Niin on kirjoitettu, että Kristus oli kärsivä ja kolmantena päivänä nouseva kuolleista, ja että parannusta syntien anteeksisaamiseksi on saarnattava hänen nimessänsä kaikille kansoille, alkaen Jerusalemista. Te olette tämän todistajat. Ja katso, minä lähetän teille sen, jonka minun Isäni on luvannut; mutta te pysykää tässä kaupungissa, kunnes teidän päällenne puetaan voima korkeudesta."



- -
Em. jakeiden perusteella kirjoituksissa, Vanhassa Testamentissa, kerrotaan jo edeltä käsin Jeesuksesta, hänen kuolemastaan ja evankeliumin saarnaamisesta kaikille kansoille.

Otsikko: Vs: Kuinka tulkita Raamattua
Kirjoitti: Natanael - 02.11.16 - klo:14:57
Luuk.24: 24, 44
Ja hän alkoi Mooseksesta ja kaikista profeetoista ja selitti heille, mitä hänestä oli kaikissa kirjoituksissa sanottu.

Ja hän sanoi heille: "Tätä tarkoittivat minun sanani, kun minä puhuin teille ollessani vielä teidän kanssanne, että kaiken pitää käymän toteen, mikä minusta on kirjoitettu Mooseksen laissa ja profeetoissa ja psalmeissa".

Heb.10:7
Silloin minä sanoin: 'Katso, minä tulen - kirjakääröön on minusta kirjoitettu - tekemään sinun tahtosi, Jumala'."
Otsikko: Vs: Kuinka tulkita Raamattua
Kirjoitti: Natanael - 02.11.16 - klo:15:03


Lainaus käyttäjältä: Luuk.24:45-49
Silloin hän avasi heidän ymmärryksensä käsittämään kirjoitukset. Ja hän sanoi heille: "Niin on kirjoitettu, että Kristus oli kärsivä ja kolmantena päivänä nouseva kuolleista, ja että parannusta syntien anteeksisaamiseksi on saarnattava hänen nimessänsä kaikille kansoille, alkaen Jerusalemista. Te olette tämän todistajat. Ja katso, minä lähetän teille sen, jonka minun Isäni on luvannut; mutta te pysykää tässä kaupungissa, kunnes teidän päällenne puetaan voima korkeudesta."



- -
Em. jakeiden perusteella kirjoituksissa, Vanhassa Testamentissa, kerrotaan jo edeltä käsin Jeesuksesta, hänen kuolemastaan ja evankeliumin saarnaamisesta kaikille kansoille.

Kysymys luonnollisesti kuuluu, missä kohdassa Vanhaa Testamenttia ovat ne kirjoitukset, jotka kertovat, että

- Kristus oli kärsivä
- hän on kolmantena päivänä nouseva kuolleista
- parannusta syntien anteeksisaamiseksi on saarnattava hänen nimessänsä kaikille kansoille
- saarnaaminen on tehtävä alkaen Jerusalemista.
Otsikko: Vs: Kuinka tulkita Raamattua
Kirjoitti: Natanael - 03.11.16 - klo:11:59
Apt.10:43
Hänestä kaikki profeetat todistavat, että jokainen, joka uskoo häneen, saa synnit anteeksi hänen nimensä kautta."

Apt.17:2-3 Ja tapansa mukaan Paavali meni sisälle heidän luoksensa ja keskusteli kolmena sapattina heidän kanssansa, lähtien kirjoituksista, selitti ne ja osoitti, että Kristuksen piti kärsimän ja nouseman kuolleista, ja sanoi: "Tämä Jeesus, jota minä teille julistan, on Kristus".
Otsikko: Vs: Kuinka tulkita Raamattua
Kirjoitti: Natanael - 03.11.16 - klo:12:00
Joh.1:45
Filippus tapasi Natanaelin ja sanoi hänelle: "Me olemme löytäneet sen, josta Mooses laissa ja profeetat ovat kirjoittaneet, Jeesuksen, Joosefin pojan, Nasaretista".

Joh.5:46
Sillä jos te Moosesta uskoisitte, niin te uskoisitte minua; sillä minusta hän on kirjoittanut.
Otsikko: Vs: Kuinka tulkita Raamattua
Kirjoitti: Natanael - 03.11.16 - klo:12:03
Kirjoituksista voidaan varmistaa oikea oppi!


Apt.17:10-11
10. Mutta veljet lähettivät heti yötä myöten Paavalin ja Silaan Bereaan. Ja kun he olivat saapuneet sinne, menivät he juutalaisten synagoogaan.
11. Nämä olivat jalompia kuin Tessalonikan juutalaiset; he ottivat sanan vastaan hyvin halukkaasti ja tutkivat joka päivä kirjoituksia, oliko asia niin.


Berealaisten Raamattu oli Vanha Testamentti.

Miten tämän päivän uskovat tutkivat Vanhasta Testamentista, että puheissa puhuttu sana on oikeaa?

Otsikko: Vs: Kuinka tulkita Raamattua
Kirjoitti: Jopo - 03.11.16 - klo:15:15
Suunnilleen samaa aihetta taidettiin käsitellä aiemmalla Raaamatun tulkintaa käsittelevällä palstalla. Huomionarvoisia seikkoja on KnutL tuonut tuossa esille. Sen enempää erittelemättä.

Aiheesta on joitakin kirjoja myös kirjoitettu. Taitaa olla 3 kappaletta omassa kirjakaapissani myös. Päällimmäisenä tulee mieleen kirja jota voisin suositella:

Gordon D.Fee & Douglas Stuart
"Kirjojen kirja. Avaimia Raamatun tulkintaan"
Kustantaja Perussanoma.

Kirjoittajat eivät kuitenkaan käsittääkseni ole luterilaisia, jos joku sitä vierastaa.

Minusta on vähintäänkin aiheellista tutustua yleisiin tulkinnan periaatteisiin. Arvelen, että yhdelle jos toiselle voi tulla oivalluksia oman lukemisen ja siitä tehtyjen tulkintojen arviointiin.

Helposti teemme liian hätäisiä tulkintoja. Ja eritoten asiayhteyden riittämätön huomioiminen voi viedä vieraille ajatusraiteille. Pois tekstin varsinaisesta tarkoituksesta.

Kuten myöskin kirjallisuuslajien huomioiminen on tärkeää tuossakin, kuten KnutL on ottanutkin esille. Esim. sananlaskuja tai runollista tekstiä ei ole luettava ihan samalla tavalla kirjaimellisesti, kuin esim. opetuskirjeitä.
Otsikko: Vs: Kuinka tulkita Raamattua
Kirjoitti: JPK - 03.11.16 - klo:16:58
Vanhan testamentin tulkitseminen on itselleni ollut helpointa pelastushistoriallisesta näkökulmasta katsottuna, eli se sisältää historiallisen etenemisen ja sen sisällä Jumalan antaman ilmoituksen itsestään. Jumalan laki osoittaa synnin, ja Jumalan lain merkitys tulee pelastushistoriassa lupauksen ja sen täyttymyksen välille - kuten Paavali galatalaiskirjeessä opettaa. Myöhemmin annettu laki ei voi kumota sitä ennen annettua lupausta - tämä on Paavalin oleellisin argumentti, erottaessaan lain ja armon toisistaan.

VT:n teologiassa on myös lähestymistapana ns. liittoteologia, jossa koko ilmoitus niputetaan Jumalan antaman liiton ilmoituksen keskipisteeseen - Jumala lunastaa kansan itselleen ja ilmoittaa itsensä lunastamalleen kansalle. Muu historiallinen tapahtuma ja siitä nousevat opetukset VT:ssa ovat aina sidoksissa tähän.

Toinen on lupauksenteologia, joka liittyy tuohon lunastukseen Egyptistä. Aabrahamille annettu lupaus on koko pelastushistorian lähtökohta, suhteessa Israelin kansan syntymiseen ja luvatun siemenen tulemiseen tämän kansan kautta. Paavalilla Aabrahamin usko ja Jumalan hänelle antama lupaus on Jumalan evankeliumin peruskiviä.

Vaikeinta varmasti on 3 Mooseksen kirja, jossa käsitellään pappeutta, uhreja sekä silloista jumalanpalvelusta. Myös lain käskyjen kontekstuaalinen ymmärtäminen on monille vaikeaa, etenkin retributiivinen (eli "silmä-silmästä") rangaistusperiaate.

Vanha liitto on ehdollinen liitto, koska se perustuu Jumalan ja ihmisen välille - eli liiton ehtojen täyttäjä on ihminen. Uudessa liitossa liiton ehtojen täyttäjä on Jeesus Kristus - Hän joka täyttää Jumalan lain vaatimuksen kuuliaisuudellaan, ja täyttää Jumalan lain retributiivisen rangaistuksen syntiä kohtaan ristillä. Hän kantaa lain kirouksen ja tuomion yllään, ja siten saa aikaan iankaikkisen lunastuksen, sekä uuden liiton.

Koko ydin on Jumalan vanhurskauden ilmoittamisessa - VT:ssa lain kautta; UT:ssa Jeesuksen Kristuksen kautta. Itse samaistan tässä vanhurskauden juuri Jumalan asettamaan liittokelpoisuuteen, ja liiton ehtojen täyttämiseen.

Minusta on oikein hyvä että pohditaan raamatuntulkintaa, ja keskustellaan siitä. Pelkästään periaate "konteksti-konteksti" ei vielä ole itselleni riittävä, vaan katson koko Raamattua kokonaisvaltaisemmin - pelastushistoriallisesta näkökulmasta katsottuna.
Otsikko: Vs: Kuinka tulkita Raamattua
Kirjoitti: Jopo - 03.11.16 - klo:18:19
Ajattelen "kontekstiin" kuuluvan sekä tekstin yhteydessä oleva asiayhteys, että koko Raamatun "asiayhteys". Eli se mihin koko Raamattu lopulta tähtää, miksi se on meille annettu. Siis miten teksti liittyy myös Raamatun kokonaisuuteen. Kuten JPK:n viestissä mainittuja asioita. Laki, lupaus, vanha- ja uusi liitto jne. Ei siis mitenkään helppoa!

Siksi saadaankin olla Raamatun äärellä aralla tunnolla. Ja nöyrästi pyytää, että Jeesus avaisi medänkin ymmärryksemme käsittämään kirjoitukset.
Otsikko: Vs: Kuinka tulkita Raamattua
Kirjoitti: Natanael - 06.11.16 - klo:15:22
Timoteuksen Raamattu

2.Tim.3:14-15 Mutta pysy sinä siinä, minkä olet oppinut ja mistä olet varma, koska tiedät, keiltä olet sen oppinut, ja koska jo lapsuudestasi saakka tunnet pyhät kirjoitukset, jotka voivat tehdä sinut viisaaksi, niin että pelastut uskon kautta, joka on Kristuksessa Jeesuksessa.



Myös Vanha Testamentti sisältää pelastussanoman.
Otsikko: Vs: Kuinka tulkita Raamattua
Kirjoitti: Natanael - 06.11.16 - klo:15:23
Mooses Jeesuksen esikuvana


Apt.3:22
Sillä Mooses on sanonut: 'Profeetan, minun kaltaiseni, Herra Jumala on teille herättävä veljienne joukosta; häntä kuulkaa kaikessa, mitä hän teille puhuu.



Apt.7:37
Tämä on se Mooses, joka sanoi israelilaisille: 'Profeetan, minun kaltaiseni, Jumala on teille herättävä teidän veljienne joukosta'.
Otsikko: Vs: Kuinka tulkita Raamattua
Kirjoitti: Natanael - 13.11.16 - klo:16:20
Joona Jeesuksen esikuvana


Matt.12:39-40
Mutta hän vastasi heille ja sanoi: "Tämä paha ja avionrikkojasukupolvi tavoittelee merkkiä, mutta sille ei anneta muuta merkkiä kuin profeetta Joonaan merkki. Sillä niin kuin Joonas oli meripedon vatsassa kolme päivää ja kolme yötä, niin on myös Ihmisen Poika oleva maan povessa kolme päivää ja kolme yötä.

Luuk.11:30,32
30. Sillä niin kuin Joonas tuli niiniveläisille merkiksi, niin Ihmisen Poikakin on oleva merkkinä tälle sukupolvelle.
32. Niiniven miehet nousevat tuomiolle yhdessä tämän sukupolven kanssa ja tulevat sille tuomioksi; sillä he tekivät parannuksen Joonaan saarnan vaikutuksesta, ja katso, tässä on enempi kuin Joonas.
Otsikko: Vs: Kuinka tulkita Raamattua
Kirjoitti: Natanael - 13.11.16 - klo:16:39
Iisak ja Jeesuksen kuolema

Heb.11:
18. ja jolle oli sanottu: "Iisakista sinä saat nimellesi jälkeläisen",
19. sillä hän päätti, että Jumala on voimallinen kuolleistakin herättämään; ja sen vertauskuvana hän saikin hänet takaisin.


Mitkä ovat ne asiat, jotka luvussa 1.Moos.22 kertovat esikuvallisesti Jeesuksesta?


1.Moos.22:
1 Näiden tapausten jälkeen Jumala koetteli Aabrahamia ja sanoi hänelle: "Aabraham!" Hän vastasi: "Tässä olen".
2 Ja hän sanoi: "Ota Iisak, ainokainen poikasi, jota rakastat, ja mene Moorian maahan ja uhraa hänet siellä polttouhriksi vuorella, jonka minä sinulle sanon".
3 Varhain seuraavana aamuna Aabraham satuloi aasinsa ja otti mukaansa kaksi palvelijaansa sekä poikansa Iisakin, ja halottuaan polttouhripuita hän lähti menemään siihen paikkaan, jonka Jumala oli hänelle sanonut.
4 Kolmantena päivänä Aabraham nosti silmänsä ja näki sen paikan kaukaa.
5 Silloin Aabraham sanoi palvelijoilleen: "Jääkää tähän aasin kanssa. Minä ja poika menemme tuonne rukoilemaan; sitten me palaamme luoksenne."
6 Ja Aabraham otti polttouhripuut ja sälytti ne poikansa Iisakin selkään; itse hän otti käteensä tulen ja veitsen, ja niin he astuivat molemmat yhdessä.
7 Iisak puhui isällensä Aabrahamille sanoen: "Isäni!" Tämä vastasi: "Tässä olen, poikani". Ja hän sanoi: "Katso, tässä on tuli ja halot, mutta missä on lammas polttouhriksi?"
8 Aabraham vastasi: "Jumala on katsova itselleen lampaan polttouhriksi, poikani". Ja he astuivat molemmat yhdessä.
9 Ja kun he olivat tulleet siihen paikkaan, jonka Jumala oli hänelle sanonut, rakensi Aabraham siihen alttarin, latoi sille halot, sitoi poikansa Iisakin ja pani hänet alttarille halkojen päälle.
10 Ja Aabraham ojensi kätensä ja tarttui veitseen teurastaakseen poikansa.
11 Silloin Herran enkeli huusi hänelle taivaasta sanoen: "Aabraham, Aabraham!" Hän vastasi: "Tässä olen".
12 Niin hän sanoi: "Älä satuta kättäsi poikaan äläkä tee hänelle mitään, sillä nyt minä tiedän, että sinä pelkäät Jumalaa, kun et kieltänyt minulta ainokaista poikaasi".
13 Niin Aabraham nosti silmänsä ja huomasi takanansa oinaan, joka oli sarvistaan takertunut pensaikkoon. Ja Aabraham meni, otti oinaan ja uhrasi sen polttouhriksi poikansa sijasta.
14 Ja Aabraham pani sen paikan nimeksi "Herra näkee". Niinpä vielä tänä päivänä sanotaan: "Vuorella, missä Herra ilmestyy".
15 Ja Herran enkeli huusi Aabrahamille toistamiseen taivaasta
16 ja sanoi: "Minä vannon itse kauttani, sanoo Herra: Sentähden että tämän teit etkä kieltänyt minulta ainokaista poikaasi,
17 minä runsaasti siunaan sinua ja teen sinun jälkeläistesi luvun paljoksi kuin taivaan tähdet ja hiekka, joka on meren rannalla, ja sinun jälkeläisesi valtaavat vihollistensa portit.
18 Ja sinun siemenessäsi tulevat siunatuiksi kaikki kansakunnat maan päällä, sentähden että olit minun äänelleni kuuliainen."



-


Missä nykypäivänä on vuori, jossa Herra ilmestyy?
Mitkä vuoret ovat Jumalan vuoria?

Joskus voisi ottaa erillisen keskustelun Jumalan vuorista, joita ovat ainakin Hooreb, Baasan ja Siion.

Otsikko: Vs: Kuinka tulkita Raamattua
Kirjoitti: Natanael - 16.11.16 - klo:18:03
Aadam ja Jeesus


Room.5:12-14
Sen tähden, niin kuin yhden ihmisen kautta synti tuli maailmaan, ja synnin kautta kuolema, niin kuolema on tullut kaikkien ihmisten osaksi, koska kaikki ovat syntiä tehneet - sillä jo ennen lakiakin oli synti maailmassa, mutta syntiä ei lueta, missä lakia ei ole;
"kuitenkin kuolema hallitsi Aadamista Moosekseen asti niitäkin, jotka eivät olleet syntiä tehneet samankaltaisella rikkomuksella kuin Aadam, joka on sen esikuva, joka oli tuleva."
Otsikko: Vs: Kuinka tulkita Raamattua
Kirjoitti: Natanael - 16.11.16 - klo:18:04
Aadam ja Eeva

Jos Aadam on Jeesuksen esikuva, kuka on Eeva?
Eeva luotiin Aadamin kylkiluusta tai joidenkin käännösten mukaan puolikkaasta.


1.Tim.2:13-14
Sillä Aadam luotiin ensin, sitten Eeva; eikä Aadamia petetty, vaan nainen petettiin ja joutui rikkomukseen.

-
Seurakuntaa ei olisi olemassa ilman Jeesusta. Seurakunta on otettu Jeesuksen kyljestä.
Eeva petettiin. Aadam tuli osalliseksi Eevan synnistä ja sai myös rangaistuksen.
Jeesusta rangaistiin siksi, että  seurakuntaa on petetty. Joka ikinen on tehnyt syntiä ja tekee.

2.Kor.5:21.
Sen, joka ei synnistä tiennyt, hän meidän tähtemme teki synniksi, että me hänessä tulisimme Jumalan vanhurskaudeksi.
Otsikko: Vs: Kuinka tulkita Raamattua
Kirjoitti: Natanael - 25.11.16 - klo:17:36
Saaran ja Haagarin pojat


Gal. 4:
22 Onhan kirjoitettu, että Aabrahamilla oli kaksi poikaa, toinen orjattaresta, toinen vapaasta.
23 Mutta orjattaren poika oli syntynyt lihan mukaan, vapaan taas lupauksen voimasta.
24 Tämä on kuvannollista puhetta; nämä naiset ovat kaksi liittoa: toinen on Siinain vuorelta, joka synnyttää orjuuteen, ja se on Haagar;
25 sillä Haagar on Siinain vuori Arabiassa ja vastaa nykyistä Jerusalemia, joka elää orjuudessa lapsineen.
26 Mutta se Jerusalem, joka ylhäällä on, on vapaa, ja se on meidän äitimme.



Nuo jakeet vievät kahteen suuntaan.
- Lain ja evankeliumin suhteeseen
- Todelliseen Jerusalemiin liittyen ja myös lopun aika keskusteluun
Otsikko: Vs: Kuinka tulkita Raamattua
Kirjoitti: Natanael - 25.11.16 - klo:17:40
Laitanpa linkin edelliseen viestiini liittyen.

Mauri Viksten
http://datauni.pp.fi/public_html/mauriviksten/MViksten_Galatalaiskirje_10.mp3
Otsikko: Vs: Kuinka tulkita Raamattua
Kirjoitti: Mice - 25.11.16 - klo:17:45
Raamattua tulkitaan aina omista tulkinnoista käsin. Ja sitten soitellaan suuta muille.

Niin tulkitaan Raamattua.
Otsikko: Vs: Kuinka tulkita Raamattua
Kirjoitti: wаkаn - 26.11.16 - klo:01:40
Minulle sanottiin yhdellä toisella foorumilla, että Raamattua ei saa ollenkaan tulkita vaan sitä pitää ainoastaan totella.
Otsikko: Vs: Kuinka tulkita Raamattua
Kirjoitti: Oloneuvos - 26.11.16 - klo:04:39
Raamattua tulkitaan aina omista tulkinnoista käsin. Ja sitten soitellaan suuta muille.

Niin tulkitaan Raamattua.

 :o  no mutta veli !?
Otsikko: Vs: Kuinka tulkita Raamattua
Kirjoitti: Oloneuvos - 26.11.16 - klo:05:41
Iisak ja Jeesuksen kuolema

Heb.11:
18. ja jolle oli sanottu: "Iisakista sinä saat nimellesi jälkeläisen",
19. sillä hän päätti, että Jumala on voimallinen kuolleistakin herättämään; ja sen vertauskuvana hän saikin hänet takaisin.


Mitkä ovat ne asiat, jotka luvussa 1.Moos.22 kertovat esikuvallisesti Jeesuksesta?


1.Moos.22:
1 Näiden tapausten jälkeen Jumala koetteli Aabrahamia ja sanoi hänelle: "Aabraham!" Hän vastasi: "Tässä olen".
2 Ja hän sanoi: "Ota Iisak, ainokainen poikasi, jota rakastat, ja mene Moorian maahan ja uhraa hänet siellä polttouhriksi vuorella, jonka minä sinulle sanon".
3 Varhain seuraavana aamuna Aabraham satuloi aasinsa ja otti mukaansa kaksi palvelijaansa sekä poikansa Iisakin, ja halottuaan polttouhripuita hän lähti menemään siihen paikkaan, jonka Jumala oli hänelle sanonut.
4 Kolmantena päivänä Aabraham nosti silmänsä ja näki sen paikan kaukaa.
5 Silloin Aabraham sanoi palvelijoilleen: "Jääkää tähän aasin kanssa. Minä ja poika menemme tuonne rukoilemaan; sitten me palaamme luoksenne."
6 Ja Aabraham otti polttouhripuut ja sälytti ne poikansa Iisakin selkään; itse hän otti käteensä tulen ja veitsen, ja niin he astuivat molemmat yhdessä.
7 Iisak puhui isällensä Aabrahamille sanoen: "Isäni!" Tämä vastasi: "Tässä olen, poikani". Ja hän sanoi: "Katso, tässä on tuli ja halot, mutta missä on lammas polttouhriksi?"
8 Aabraham vastasi: "Jumala on katsova itselleen lampaan polttouhriksi, poikani". Ja he astuivat molemmat yhdessä.
9 Ja kun he olivat tulleet siihen paikkaan, jonka Jumala oli hänelle sanonut, rakensi Aabraham siihen alttarin, latoi sille halot, sitoi poikansa Iisakin ja pani hänet alttarille halkojen päälle.
10 Ja Aabraham ojensi kätensä ja tarttui veitseen teurastaakseen poikansa.
11 Silloin Herran enkeli huusi hänelle taivaasta sanoen: "Aabraham, Aabraham!" Hän vastasi: "Tässä olen".
12 Niin hän sanoi: "Älä satuta kättäsi poikaan äläkä tee hänelle mitään, sillä nyt minä tiedän, että sinä pelkäät Jumalaa, kun et kieltänyt minulta ainokaista poikaasi".
13 Niin Aabraham nosti silmänsä ja huomasi takanansa oinaan, joka oli sarvistaan takertunut pensaikkoon. Ja Aabraham meni, otti oinaan ja uhrasi sen polttouhriksi poikansa sijasta.
14 Ja Aabraham pani sen paikan nimeksi "Herra näkee". Niinpä vielä tänä päivänä sanotaan: "Vuorella, missä Herra ilmestyy".
15 Ja Herran enkeli huusi Aabrahamille toistamiseen taivaasta
16 ja sanoi: "Minä vannon itse kauttani, sanoo Herra: Sentähden että tämän teit etkä kieltänyt minulta ainokaista poikaasi,
17 minä runsaasti siunaan sinua ja teen sinun jälkeläistesi luvun paljoksi kuin taivaan tähdet ja hiekka, joka on meren rannalla, ja sinun jälkeläisesi valtaavat vihollistensa portit.
18 Ja sinun siemenessäsi tulevat siunatuiksi kaikki kansakunnat maan päällä, sentähden että olit minun äänelleni kuuliainen."


-

Missä nykypäivänä on vuori, jossa Herra ilmestyy?
Mitkä vuoret ovat Jumalan vuoria?

Joskus voisi ottaa erillisen keskustelun Jumalan vuorista, joita ovat ainakin Hooreb, Baasan ja Siion.

Ihmeellinen usko Aabrahamilla oli.
Silloin Aabraham sanoi palvelijoilleen: "Jääkää tähän aasin kanssa. Minä ja poika menemme tuonne rukoilemaan; sitten me palaamme luoksenne." (jae 5). Aabrahamilla oli veitsi matkassa ja hän oli vakain aikein viemässä poikaansa vuorelle surmattavaksi. En tiedä mitä jo iäkkääksi käyneen Aabrahamin mielessä liikkui, mutta uskoa häneltä ei puuttunut. "Me palaamme luoksenne".  Tuossa kertomuksessa on paljon muutakin esikuvaa, mutta tämän nyt otin tähän.
Otsikko: Vs: Kuinka tulkita Raamattua
Kirjoitti: Jopo - 26.11.16 - klo:09:39
Ihmeellinen usko Aabrahamilla oli.
Silloin Aabraham sanoi palvelijoilleen: "Jääkää tähän aasin kanssa. Minä ja poika menemme tuonne rukoilemaan; sitten me palaamme luoksenne." (jae 5). Aabrahamilla oli veitsi matkassa ja hän oli vakain aikein viemässä poikaansa vuorelle surmattavaksi. En tiedä mitä jo iäkkääksi käyneen Aabrahamin mielessä liikkui, mutta uskoa häneltä ei puuttunut. "Me palaamme luoksenne".  Tuossa kertomuksessa on paljon muutakin esikuvaa, mutta tämän nyt otin tähän.

Ihmeellinen ja puhutteleva kohta. Luja usko siihen, että Jumala on luotettava ja pitää lupauksensa. Ja siitäkin A joutuu antamaan kunnian Jumalalle - sellaisesta uskosta.

Joskus olen mietinyt sitä, että mihin Aabrahamin usko Jumalan huolenpitoon siinä vaiheessa jäi, kun hän valehteli vaimoaan sisarekseen (vaikka olikin sitä puoliksi, mutta antoi ymmärtää sen väärin)?

Se ero siinä lienee, että Iisakista oli erillinen juuri häntä koskeva lupaus. Kun taas tuossa toisessa tapauksessa ei 'erikseen' annettua lupausta ollut.
Otsikko: Vs: Kuinka tulkita Raamattua
Kirjoitti: Oloneuvos - 26.11.16 - klo:10:54
Ihmeellinen usko Aabrahamilla oli.
Silloin Aabraham sanoi palvelijoilleen: "Jääkää tähän aasin kanssa. Minä ja poika menemme tuonne rukoilemaan; sitten me palaamme luoksenne." (jae 5). Aabrahamilla oli veitsi matkassa ja hän oli vakain aikein viemässä poikaansa vuorelle surmattavaksi. En tiedä mitä jo iäkkääksi käyneen Aabrahamin mielessä liikkui, mutta uskoa häneltä ei puuttunut. "Me palaamme luoksenne".  Tuossa kertomuksessa on paljon muutakin esikuvaa, mutta tämän nyt otin tähän.

Ihmeellinen ja puhutteleva kohta. Luja usko siihen, että Jumala on luotettava ja pitää lupauksensa. Ja siitäkin A joutuu antamaan kunnian Jumalalle - sellaisesta uskosta.

Joskus olen mietinyt sitä, että mihin Aabrahamin usko Jumalan huolenpitoon siinä vaiheessa jäi, kun hän valehteli vaimoaan sisarekseen (vaikka olikin sitä puoliksi, mutta antoi ymmärtää sen väärin)?

Se ero siinä lienee, että Iisakista oli erillinen juuri häntä koskeva lupaus. Kun taas tuossa toisessa tapauksessa ei 'erikseen' annettua lupausta ollut.

Niin, eipä taida Aabrahamista olla pyhityselämän erityiseksi esikuvaksi, mutta "uskon isän esikuva" hän on. Tuosta viimeeksi kirjoittamastasi kappaleesta olen täsmälleen samaa mieltä. Mitä Iisakiin tuli niin siitä Aabrahamilla oli Jumalan lupaus (jonka hän sai tavalla, jolla harvat sen saavat; Herra ilmestyi hänelle ja keskusteli hänen kanssaan).
Otsikko: Vs: Kuinka tulkita Raamattua
Kirjoitti: Natanael - 26.11.16 - klo:12:17

Niin, eipä taida Aabrahamista olla pyhityselämän erityiseksi esikuvaksi, mutta "uskon isän esikuva" hän on. Tuosta viimeeksi kirjoittamastasi kappaleesta olen täsmälleen samaa mieltä. Mitä Iisakiin tuli niin siitä Aabrahamilla oli Jumalan lupaus (jonka hän sai tavalla, jolla harvat sen saavat; Herra ilmestyi hänelle ja keskusteli hänen kanssaan).

Tuo onkin hyvä näkökulmaero.
Näistä veijarista,  joita uskon esikuvia pidetään, neljää ei oikein voi sanoa pyhityksen esikuvaksi.

"Ja mitä minä vielä sanoisin? Sillä minulta loppuisi aika, jos kertoisin Gideonista, Baarakista, Simsonista, Jeftasta, Daavidista ja Samuelista ja profeetoista,"
Otsikko: Vs: Kuinka tulkita Raamattua
Kirjoitti: Natanael - 28.11.16 - klo:17:41
Vaskikäärme Jeesuksen esikuvana


Joh.3:14.  Ja niin kuin Mooses ylensi käärmeen erämaassa, niin pitää Ihmisen Poika ylennettämän,

4.Moos.21:8-9
Silloin Herra sanoi Moosekselle: "Tee itsellesi käärme ja pane se tangon päähän, niin jokainen purtu, joka siihen katsoo, jää eloon". Niin Mooses teki vaskikäärmeen ja pani sen tangon päähän; jos ketä käärmeet sitten purivat ja tämä katsoi vaskikäärmeeseen, niin hän jäi eloon.


Katse Jeesukseen riittää.

Otsikko: Vs: Kuinka tulkita Raamattua
Kirjoitti: Natanael - 28.11.16 - klo:17:44
VT:stä voidaan nähdä myös varoitus jonkun hengellisen asian/tapahtuman nostamisesta itse asian edelle.


Israelilaiset ottivat vaskikäärmeen Jumalakseen.
2.Kun.18:4 "Hän poisti uhrikukkulat, murskasi patsaat, hakkasi maahan asera-karsikon ja löi palasiksi vaskikäärmeen, jonka Mooses oli tehnyt; sillä niihin aikoihin asti israelilaiset olivat polttaneet uhreja sille; sitä kutsuttiin nimellä Nehustan."

Otsikko: Vs: Kuinka tulkita Raamattua
Kirjoitti: Natanael - 28.11.16 - klo:17:45
Jumalan temppelit


1.Kor.3:16
Ettekö tiedä, että te olette Jumalan temppeli ja että Jumalan Henki asuu teissä?

Apt.17:24.
Jumala, joka on tehnyt maailman ja kaikki, mitä siinä on, hän, joka on taivaan ja maan Herra, ei asu käsillä tehdyissä temppeleissä,


vrt. 
1.Kun.6 Salomon temppeli
2.Moos.26 Ilmestysmaja
Otsikko: Vs: Kuinka tulkita Raamattua
Kirjoitti: Oloneuvos - 28.11.16 - klo:21:20
Vaskikäärme Jeesuksen esikuvana


Joh.3:14.  Ja niin kuin Mooses ylensi käärmeen erämaassa, niin pitää Ihmisen Poika ylennettämän,

4.Moos.21:8-9
Silloin Herra sanoi Moosekselle: "Tee itsellesi käärme ja pane se tangon päähän, niin jokainen purtu, joka siihen katsoo, jää eloon". Niin Mooses teki vaskikäärmeen ja pani sen tangon päähän; jos ketä käärmeet sitten purivat ja tämä katsoi vaskikäärmeeseen, niin hän jäi eloon.


Katse Jeesukseen riittää.

Seriffi alkaa päästä evankeliumiin sisälle. "Katsokaa Minuun ja pelastukaa (olette pelastuneet) te maailman ääret kaikki, sillä Minä olen Jumala, eikä kukaan muu".

Look unto me, and be ye saved, all the ends of the earth: for I am God, and there is none else. Jesaja 45:22
Otsikko: Vs: Kuinka tulkita Raamattua
Kirjoitti: Natanael - 01.12.16 - klo:17:27
Ylimmäinen pappi Ilmestysmajassa

Hepr.8:1-5
Mutta pääkohta siinä, mistä me puhumme, on tämä: meillä on sellainen ylimmäinen pappi, joka istuu Majesteetin valtaistuimen oikealla puolella taivaissa, tehdäkseen pappispalvelusta kaikkeinpyhimmässä, siinä oikeassa majassa, jonka on rakentanut Herra eikä ihminen. Sillä jokainen ylimmäinen pappi asetetaan uhraamaan lahjoja ja uhreja, jonka tähden on välttämätöntä, että tälläkin on jotakin uhraamista. Jos hän siis olisi maan päällä, ei hän olisikaan pappi, koska jo ovat olemassa ne, jotka lain mukaan esiin kantavat lahjoja, ja jotka palvelevat siinä, mikä on taivaallisten kuva ja varjo, niinkuin ilmoitettiin Moosekselle, kun hänen oli valmistettava maja. Sillä hänelle sanottiin: "Katso, että teet kaikki sen kaavan mukaan, joka sinulle vuorella näytettiin".


Ilmestysmaja on taivaallisten kuva ja varjo.
Mitä kuva ja varjo kertoo?
2. Moos. 26 -
Otsikko: Vs: Kuinka tulkita Raamattua
Kirjoitti: Natanael - 03.01.17 - klo:21:31
Olisikohan näistä nykyään syytä puhua kustakin erikseen?

Hepr. 9
1 Olihan tosin ensimmäiselläkin liitolla jumalanpalvelussäännöt ja maallinen pyhäkkö.
2 Sillä maja oli valmistettu niin, että siinä oli etumainen maja, jossa oli sekä lampunjalka että pöytä ja näkyleivät, ja sen nimi on "pyhä".
3 Mutta toisen esiripun takana oli se maja, jonka nimi on "kaikkeinpyhin";
4 siinä oli kultainen suitsutusalttari ja liiton arkki, yltympäri kullalla päällystetty, jossa säilytettiin kultainen mannaa sisältävä astia ja Aaronin viheriöinyt sauva ja liiton taulut,
5 ja arkin päällä kirkkauden kerubit varjostamassa armoistuinta. Mutta näistä nyt ei ole syytä puhua kustakin erikseen.
6 Kun nyt kaikki on näin järjestetty, menevät papit joka aika etumaiseen majaan jumalanpalvelusta toimittamaan,
7 mutta toiseen majaan menee ainoastaan ylimmäinen pappi kerran vuodessa, ei ilman verta, jonka hän uhraa itsensä edestä ja kansan tahattomien syntien edestä.
8 Näin Pyhä Henki osoittaa, että tie kaikkeinpyhimpään vielä on ilmoittamatta, niin kauan kuin etumainen maja vielä seisoo.
9 Tämä on nykyistä aikaa tarkoittava vertauskuva, ja sen mukaisesti uhrataan lahjoja ja uhreja, jotka eivät kykene tekemään täydelliseksi omassatunnossaan sitä, joka jumalanpalvelusta toimittaa,
10 vaan jotka, niinkuin ruuat ja juomat ja erilaiset pesotkin, ovat ainoastaan lihan sääntöjä, jotka ovat voimassa uuden järjestyksen aikaan asti.
Otsikko: Vs: Kuinka tulkita Raamattua
Kirjoitti: Natanael - 09.01.17 - klo:17:40
1.Kor.10

1 Sillä minä en tahdo, veljet, pitää teitä tietämättöminä siitä, että isämme olivat kaikki pilven alla ja kulkivat kaikki meren läpi
2 ja saivat kaikki kasteen Moosekseen pilvessä ja meressä
3 ja söivät kaikki samaa hengellistä ruokaa
4 ja joivat kaikki samaa hengellistä juomaa. Sillä he joivat hengellisestä kalliosta, joka heitä seurasi; ja se kallio oli Kristus.
5 Mutta useimpiin heistä Jumala ei mielistynyt, koskapa he hukkuivat erämaassa.
6 Tämä tapahtui varoittavaksi esimerkiksi meille, että me emme pahaa himoitsisi, niinkuin he himoitsivat.
7 Älkää myöskään ruvetko epäjumalanpalvelijoiksi kuten muutamat heistä, niinkuin kirjoitettu on: "Kansa istui syömään ja juomaan, ja he nousivat iloa pitämään".
8 Älkäämmekä harjoittako haureutta, niinkuin muutamat heistä haureutta harjoittivat, ja heitä kaatui yhtenä päivänä kaksikymmentä kolme tuhatta.
9 Älkäämme myöskään kiusatko Herraa, niinkuin muutamat heistä kiusasivat ja saivat käärmeiltä surmansa.
10 Älkääkä napisko, niinkuin muutamat heistä napisivat ja saivat surmansa tuhoojalta.
11 Tämä, mikä tapahtui heille, on esikuvallista ja on kirjoitettu varoitukseksi meille, joille maailmanaikojen loppukausi on tullut.


Täällä syötiin hengellistä ruokaa:

2.Moos.16
14 Ja kun kastesumu oli haihtunut, katso, erämaassa oli maan pinnalla jotakin hienoa, suomujen tapaista, jotakin hienoa niinkuin härmä.
15 Kun israelilaiset näkivät sen, kyselivät he toisiltansa: "Mitä tämä on?" Sillä he eivät tienneet, mitä se oli. Ja Mooses sanoi heille: "Tämä on se leipä, jonka Herra on antanut teille syötäväksi.

31 Ja Israelin heimo antoi sille nimen manna. Ja se oli valkean korianderinsiemenen kaltaista ja maistui hunajakakulta.



Täällä juotiin hengellistä juomaa:

2. Moos. 17:
6 Katso, minä seison siellä sinun edessäsi kalliolla Hoorebin luona; lyö kallioon, ja siitä on vuotava vettä, niin että kansa saa juoda." Ja Mooses teki niin Israelin vanhimpain nähden.


Otsikko: Vs: Kuinka tulkita Raamattua
Kirjoitti: Natanael - 09.01.17 - klo:17:48
VT:n juhlat ja sapatti


Kol.2:16-17
Älköön siis kukaan teitä tuomitko syömisestä tai juomisesta, älköön myös minkään juhlan tai uudenkuun tai sapatin johdosta, jotka vain ovat tulevaisten varjo, mutta ruumis on Kristuksen.


Mistä VT:n juhlat ja sapatti oikeasti kertovat, jos ne ovat vain varjo?
Vrt. kirjaimellinen noudattaminen.
Otsikko: Vs: Kuinka tulkita Raamattua
Kirjoitti: kimble - 10.01.17 - klo:17:28
VT:n juhlat ja sapatti


Kol.2:16-17
Älköön siis kukaan teitä tuomitko syömisestä tai juomisesta, älköön myös minkään juhlan tai uudenkuun tai sapatin johdosta, jotka vain ovat tulevaisten varjo, mutta ruumis on Kristuksen.


Mistä VT:n juhlat ja sapatti oikeasti kertovat, jos ne ovat vain varjo?
Vrt. kirjaimellinen noudattaminen.

A S I A A ! Ja tässä sitä ydintä lisää

Hebrealaiskirje luku 10:
1 Sillä koska laissa on vain tulevan hyvän varjo, ei itse asiain olemusta, ei se koskaan voi samoilla jokavuotisilla uhreilla, joita he alinomaa kantavat esiin, tehdä niiden tuojia täydellisiksi.
2 Sillä eikö muutoin olisi lakattu niitä uhraamasta, koska näillä, jotka jumalanpalvelustaan toimittavat, kerran puhdistettuina, ei enää olisi ollut mitään tuntoa synneistä?
3 Mutta niissä on jokavuotinen muistutus synneistä.
4 Sillä mahdotonta on, että härkäin ja kauristen veri voi ottaa pois syntejä.
5 Sentähden hän maailmaan tullessaan sanoo: "Uhria ja antia sinä et tahtonut, mutta ruumiin sinä minulle valmistit;
6 polttouhreihin ja syntiuhreihin sinä et mielistynyt.
7 Silloin minä sanoin: 'Katso, minä tulen-kirjakääröön on minusta kirjoitettu-tekemään sinun tahtosi, Jumala'."
8 Kun hän ensin sanoo: "Uhreja ja anteja ja polttouhreja ja syntiuhreja sinä et tahtonut etkä niihin mielistynyt", vaikka niitä lain mukaan uhrataankin,
9 sanoo hän sitten: "Katso, minä tulen tekemään sinun tahtosi". Hän poistaa ensimmäisen, pystyttääkseen toisen.
10 Ja tämän tahdon perusteella me olemme pyhitetyt Jeesuksen Kristuksen ruumiin uhrilla kerta kaikkiaan.