Kirjoittaja Aihe: Kuinka tulkita Raamattua  (Luettu 8636 kertaa)

Poissa Natanael

  • Viestejä: 4474
  • Matkalla
Kuinka tulkita Raamattua
« : 01.11.16 - klo:17:05 »
Tässä ketjussa on tarkoitus keskustella Raamatun tulkinnan periaatteista.
Itselläni on mielessä ennen kaikkea Vanha Testamentti, mutta sana on vapaa muullekin aiheeseen liittyvälle keskustelulle.
Laitan tähän omia ns. varmoja oppimiani mielipiteitä, mutta tietenkin haluan olla avoin ja valmis niitä vaihtamaan, jos sellaiselle on hyvät perusteet.


1. Lähtökohta:

Raamattu on syntynyt Pyhän Hengen vaikutuksesta.
Raamattua on tulkittava Raamatulla.
Jos emme ymmärrä kaikkea, se ei tee Raamattua ei-todeksi.


2. Miten Raamattua pitäisi tulkita?

Kirjaimellisesti, silloin kun se on mahdollista.

Raamattu on täynnä kielikuvia, vertauksia ja jopa liioitteluja sillä tarkoituksella, että sanoma havainnollistuisi. 
Lähes jokainen uskovainen sanoo olevansa raamatullinen.

Aina kaikkea ei voi ottaa kirjaimellisesti, vaan ne on tulkittava jotenkin. Mitkä näistä pitäisi tulkita ja mitkä ei?
”kukkulat puhkeavat riemuun teidän edessänne, ja kaikki kedon puut paukuttavat käsiänsä”
”Sinä valmistat minulle pöydän minun vihollisieni silmien eteen”
”Anna kuolleitten haudata kuolleensa, mutta seuraa sinä minua”
”Kuinka näet rikan, joka on veljesi silmässä, mutta et huomaa malkaa omassa silmässäsi?
Malka= hirsi

"Ja minä näin tulevan taivaasta alas enkelin, jolla oli syvyyden avain ja suuret kahleet kädessään. Ja hän otti kiinni lohikäärmeen, sen vanhan käärmeen, joka on perkele ja saatana, ja sitoi hänet tuhanneksi vuodeksi"


3. Tyylilaji

On ymmärrettävä mikä tyylilaji on kyseessä esim. historiallinen kerronta, runous, profetia
Jos kirjaimellinen tulkinta on mahdotonta, on tutkittava sen kuvainnollista tai esikuvallista merkitystä.

Aina kirjaimellinen tulkinta ei avaudu tai ihmisen on vaikea ottaa kerrottua sanomaa vastaan, koska se on aiemman opitun tai vaikkapa nykytieteen vastaista  - joskus käännös tekee ymmärtämisen vaikeaksi.
Jokaisella uskonsuunnalla on omat oppinsa, korostuksensa ja käytäntönsä, joiden ylitse on vaikea nähdä.

Aika usein ongelma ei ole se ymmärtääkö Raamatussa kirjoitetun, vaan se haluaako hyväksyä kirjoitetun.
Tuo liittyy usein syntiin.
Useinkaan ei ole ongelma tietää missä ns. raja kulkee, vaan se, ettei haluaisi rajan kulkevan siinä missä se menee.

Poissa Natanael

  • Viestejä: 4474
  • Matkalla
Vs: Kuinka tulkita Raamattua
« Vastaus #1 : 01.11.16 - klo:17:08 »
Vanhaa Testamenttia  ja sen kertomuksia käytetään pohjana hengellisissä puheissa ja opetuksissa. Sanotaan, että VT:n esikuvat puhuvat erilaisista hengellisistä totuuksista ja sitten sieltä löydettyä asiaa käytetään perusteluna tai ainakin pohjustuksena aiheelle.

Millä perusteella näin voidaan tehdä? Antaako Raamattu sellaiselle oikeutuksen?
Mistä aiheista, asiakokonaisuuksista Raamattu puhuu esikuvien kautta?
Millaisten periaatteiden mukaan esikuvia voidaan käyttää?


Myös kirjaimellisessa tulkinnassa on tarkkaan katsottava kuka sanoi kenelle, mitä, miksi ja oliko se oikein.

Raamattu kertoo rehellisesti paljon asioita, joita ei esim. tavallisessa historiankirjoituksessa kirjoitettaisi. Kaikki kirjoitettu ei ole Jumalan tahdon mukaista.

Kun saatana kiusasi Jeesusta, se tempaisi yksittäisiä jakeita kokonaisuudesta irralleen.

”..koska ette ole puhuneet minusta oikein niin kuin minun palvelijani Job”. (Job.42:7).
Jobin kolme ystävää olivat puhuneet Jumalasta, mutta väärin tai väärässä tilanteessa tai väärälle henkilölle.

Poissa Natanael

  • Viestejä: 4474
  • Matkalla
Vs: Kuinka tulkita Raamattua
« Vastaus #2 : 01.11.16 - klo:17:24 »
Esimerkki väärästä tavasta tulkita Raamattua:

1.Ensin on oma mielipide siitä, että kahvi ei ole hyväksi.
Sitten on jostain saatu vaikutteita, että Raamattukin asiasta jotain puhuisi.
Otetaan ennakkoasenteeksi: Kahvinjuonti on syntiä.

2. Löydetään em. ’totuus’ Raamatusta
"Ettekö tiedä, että teidän ruumiinne on Pyhän Hengen temppeli”
Syökää kaikkea, mitä lihakaupassa myydään, kyselemättä mitään omantunnon tähden (1.Kor.10:25) – Lihakaupassa ei myydä kahvia.
Koska kahvi aiheuttaa närästystä, se on temppelin vahingoittamista -> se on syntiä.

3. Tiedetään, että  "Synnin palkka on kuolema” Room.6:23

4. On luettu, että "Harhaoppista ihmistä karta, varoitettuasi häntä kerran tai kahdesti” Tiim.3:10

5. VT sanoo, että synnin tekijät pitää kivittää.

6. Koska olemme armon alla emme tietenkään kivitä kahvinjuojia, mutta haluamme olla puhtaalla Sanan linjalla ja erottautua harhaoppisista. (tähän kuuluisi kai ainakin risti- ja Raamattu-hymiöt)

7. Noin syntyi eriseura, joka on näkemyksissään raamatullinen ja kaiken lisäksi omasta mielestään armollinen.

Poissa Natanael

  • Viestejä: 4474
  • Matkalla
Vs: Kuinka tulkita Raamattua
« Vastaus #3 : 01.11.16 - klo:21:13 »
Esikuvallista ja vertauskuvallista tulkintaa on käytettävä harkiten.
–Onko Raamattu itse opettanut asiasta jotain?
–Onko asia Raamatun kokonaisilmoituksen mukainen?
–On väärin ensin ’keksiä’ asia ja etsiä sitten sille peruste Raamatusta esikuvia käyttäen tai muuten.

•Teologiassa puhutaan eisegeesistä (sisälle johonkin) eli laitetaan tekstiin jotain omien mieltymysten ja käsitysten mukaan. Nuo em. käsitykset  ’löytyvät’  luettaessa.
–Tulisi löytää se, mitä kirjoittaja halunnut sanoa ja toisaalta se mitä Jumala on tahtonut meidän Raamatusta löytävän kyseisessä kohdassa.(Eksegeesi = ulos jostakin)


•Salaperäisten merkitysten etsimisessä on vaara joutua ”ulapalle”.
•Arjen päätöksiä voi tehdä terveellä järjellä – Raamatusta ei saa tehdä taikakirjaa (peukalopaikat päätösten perusteena)
•On väärin etsiä jotain rivien välistä, kun varsinainen asia on sanottu suoraan
–Minä olen Herra sinun Jumalasi, älä pidä muita jumalia.
•Mikä on luetun kohdan sanoma? Entäpä mikä on sanoma siinä kokonaisuudessa, johon luettu kohta liittyy?


Erilaiset sanakirjat ja selitysteokset ovat hyviä, mutta

  ”Silloin hän avasi heidän ymmärryksensä käsittämään kirjoitukset.”  Luuk.24:45

Tarvitsemme tänä päivänäkin, että Jeesus Pyhän Henkensä kautta avaa meille Sanaansa.
UT:n kirjoittajat kirjasivat muistiin Jeesuksen opetuksia.
VT:n kirjoituksia tulisikin tutkia UT:stä käsin, koska siinä Jeesus avaa kirjoituksia.


Raamattua on lupa lukea rukoillen:
”Jeesus, avaa tämä Sana”


Poissa Natanael

  • Viestejä: 4474
  • Matkalla
Vs: Kuinka tulkita Raamattua
« Vastaus #4 : 01.11.16 - klo:21:55 »
No niin, pienen alkupuheen jälkeen, jota toki saa kommentoida, aloitetaan katsomaan tarkemmin mitä Raamattu itse tämän ketjun aiheesta opettaa.



Kirjoitukset kertovat Jeesuksesta

Joh.5:39. Te tutkitte kirjoituksia, sillä teillä on mielestänne niissä iankaikkinen elämä, ja ne juuri todistavat minusta;


Luuk.24:45-49
Silloin hän avasi heidän ymmärryksensä käsittämään kirjoitukset. Ja hän sanoi heille: "Niin on kirjoitettu, että Kristus oli kärsivä ja kolmantena päivänä nouseva kuolleista, ja että parannusta syntien anteeksisaamiseksi on saarnattava hänen nimessänsä kaikille kansoille, alkaen Jerusalemista. Te olette tämän todistajat. Ja katso, minä lähetän teille sen, jonka minun Isäni on luvannut; mutta te pysykää tässä kaupungissa, kunnes teidän päällenne puetaan voima korkeudesta."



- -
Em. jakeiden perusteella kirjoituksissa, Vanhassa Testamentissa, kerrotaan jo edeltä käsin Jeesuksesta, hänen kuolemastaan ja evankeliumin saarnaamisesta kaikille kansoille.


Poissa Natanael

  • Viestejä: 4474
  • Matkalla
Vs: Kuinka tulkita Raamattua
« Vastaus #5 : 02.11.16 - klo:14:57 »
Luuk.24: 24, 44
Ja hän alkoi Mooseksesta ja kaikista profeetoista ja selitti heille, mitä hänestä oli kaikissa kirjoituksissa sanottu.

Ja hän sanoi heille: "Tätä tarkoittivat minun sanani, kun minä puhuin teille ollessani vielä teidän kanssanne, että kaiken pitää käymän toteen, mikä minusta on kirjoitettu Mooseksen laissa ja profeetoissa ja psalmeissa".

Heb.10:7
Silloin minä sanoin: 'Katso, minä tulen - kirjakääröön on minusta kirjoitettu - tekemään sinun tahtosi, Jumala'."

Poissa Natanael

  • Viestejä: 4474
  • Matkalla
Vs: Kuinka tulkita Raamattua
« Vastaus #6 : 02.11.16 - klo:15:03 »


Lainaus käyttäjältä: Luuk.24:45-49
Silloin hän avasi heidän ymmärryksensä käsittämään kirjoitukset. Ja hän sanoi heille: "Niin on kirjoitettu, että Kristus oli kärsivä ja kolmantena päivänä nouseva kuolleista, ja että parannusta syntien anteeksisaamiseksi on saarnattava hänen nimessänsä kaikille kansoille, alkaen Jerusalemista. Te olette tämän todistajat. Ja katso, minä lähetän teille sen, jonka minun Isäni on luvannut; mutta te pysykää tässä kaupungissa, kunnes teidän päällenne puetaan voima korkeudesta."



- -
Em. jakeiden perusteella kirjoituksissa, Vanhassa Testamentissa, kerrotaan jo edeltä käsin Jeesuksesta, hänen kuolemastaan ja evankeliumin saarnaamisesta kaikille kansoille.

Kysymys luonnollisesti kuuluu, missä kohdassa Vanhaa Testamenttia ovat ne kirjoitukset, jotka kertovat, että

- Kristus oli kärsivä
- hän on kolmantena päivänä nouseva kuolleista
- parannusta syntien anteeksisaamiseksi on saarnattava hänen nimessänsä kaikille kansoille
- saarnaaminen on tehtävä alkaen Jerusalemista.

Poissa Natanael

  • Viestejä: 4474
  • Matkalla
Vs: Kuinka tulkita Raamattua
« Vastaus #7 : 03.11.16 - klo:11:59 »
Apt.10:43
Hänestä kaikki profeetat todistavat, että jokainen, joka uskoo häneen, saa synnit anteeksi hänen nimensä kautta."

Apt.17:2-3 Ja tapansa mukaan Paavali meni sisälle heidän luoksensa ja keskusteli kolmena sapattina heidän kanssansa, lähtien kirjoituksista, selitti ne ja osoitti, että Kristuksen piti kärsimän ja nouseman kuolleista, ja sanoi: "Tämä Jeesus, jota minä teille julistan, on Kristus".

Poissa Natanael

  • Viestejä: 4474
  • Matkalla
Vs: Kuinka tulkita Raamattua
« Vastaus #8 : 03.11.16 - klo:12:00 »
Joh.1:45
Filippus tapasi Natanaelin ja sanoi hänelle: "Me olemme löytäneet sen, josta Mooses laissa ja profeetat ovat kirjoittaneet, Jeesuksen, Joosefin pojan, Nasaretista".

Joh.5:46
Sillä jos te Moosesta uskoisitte, niin te uskoisitte minua; sillä minusta hän on kirjoittanut.

Poissa Natanael

  • Viestejä: 4474
  • Matkalla
Vs: Kuinka tulkita Raamattua
« Vastaus #9 : 03.11.16 - klo:12:03 »
Kirjoituksista voidaan varmistaa oikea oppi!


Apt.17:10-11
10. Mutta veljet lähettivät heti yötä myöten Paavalin ja Silaan Bereaan. Ja kun he olivat saapuneet sinne, menivät he juutalaisten synagoogaan.
11. Nämä olivat jalompia kuin Tessalonikan juutalaiset; he ottivat sanan vastaan hyvin halukkaasti ja tutkivat joka päivä kirjoituksia, oliko asia niin.


Berealaisten Raamattu oli Vanha Testamentti.

Miten tämän päivän uskovat tutkivat Vanhasta Testamentista, että puheissa puhuttu sana on oikeaa?


Poissa Jopo

  • Viestejä: 379
Vs: Kuinka tulkita Raamattua
« Vastaus #10 : 03.11.16 - klo:15:15 »
Suunnilleen samaa aihetta taidettiin käsitellä aiemmalla Raaamatun tulkintaa käsittelevällä palstalla. Huomionarvoisia seikkoja on KnutL tuonut tuossa esille. Sen enempää erittelemättä.

Aiheesta on joitakin kirjoja myös kirjoitettu. Taitaa olla 3 kappaletta omassa kirjakaapissani myös. Päällimmäisenä tulee mieleen kirja jota voisin suositella:

Gordon D.Fee & Douglas Stuart
"Kirjojen kirja. Avaimia Raamatun tulkintaan"
Kustantaja Perussanoma.

Kirjoittajat eivät kuitenkaan käsittääkseni ole luterilaisia, jos joku sitä vierastaa.

Minusta on vähintäänkin aiheellista tutustua yleisiin tulkinnan periaatteisiin. Arvelen, että yhdelle jos toiselle voi tulla oivalluksia oman lukemisen ja siitä tehtyjen tulkintojen arviointiin.

Helposti teemme liian hätäisiä tulkintoja. Ja eritoten asiayhteyden riittämätön huomioiminen voi viedä vieraille ajatusraiteille. Pois tekstin varsinaisesta tarkoituksesta.

Kuten myöskin kirjallisuuslajien huomioiminen on tärkeää tuossakin, kuten KnutL on ottanutkin esille. Esim. sananlaskuja tai runollista tekstiä ei ole luettava ihan samalla tavalla kirjaimellisesti, kuin esim. opetuskirjeitä.
"Ääretön meri armoa on Kristuksessa, en luule voivani koskaan käsittää sitä. On myös ääretön määrä syntiä sydämessäni. En usko koskaan täydellisesti voivani käsittää sitä"(Antti Achrenius)

JPK

  • Vieras
Vs: Kuinka tulkita Raamattua
« Vastaus #11 : 03.11.16 - klo:16:58 »
Vanhan testamentin tulkitseminen on itselleni ollut helpointa pelastushistoriallisesta näkökulmasta katsottuna, eli se sisältää historiallisen etenemisen ja sen sisällä Jumalan antaman ilmoituksen itsestään. Jumalan laki osoittaa synnin, ja Jumalan lain merkitys tulee pelastushistoriassa lupauksen ja sen täyttymyksen välille - kuten Paavali galatalaiskirjeessä opettaa. Myöhemmin annettu laki ei voi kumota sitä ennen annettua lupausta - tämä on Paavalin oleellisin argumentti, erottaessaan lain ja armon toisistaan.

VT:n teologiassa on myös lähestymistapana ns. liittoteologia, jossa koko ilmoitus niputetaan Jumalan antaman liiton ilmoituksen keskipisteeseen - Jumala lunastaa kansan itselleen ja ilmoittaa itsensä lunastamalleen kansalle. Muu historiallinen tapahtuma ja siitä nousevat opetukset VT:ssa ovat aina sidoksissa tähän.

Toinen on lupauksenteologia, joka liittyy tuohon lunastukseen Egyptistä. Aabrahamille annettu lupaus on koko pelastushistorian lähtökohta, suhteessa Israelin kansan syntymiseen ja luvatun siemenen tulemiseen tämän kansan kautta. Paavalilla Aabrahamin usko ja Jumalan hänelle antama lupaus on Jumalan evankeliumin peruskiviä.

Vaikeinta varmasti on 3 Mooseksen kirja, jossa käsitellään pappeutta, uhreja sekä silloista jumalanpalvelusta. Myös lain käskyjen kontekstuaalinen ymmärtäminen on monille vaikeaa, etenkin retributiivinen (eli "silmä-silmästä") rangaistusperiaate.

Vanha liitto on ehdollinen liitto, koska se perustuu Jumalan ja ihmisen välille - eli liiton ehtojen täyttäjä on ihminen. Uudessa liitossa liiton ehtojen täyttäjä on Jeesus Kristus - Hän joka täyttää Jumalan lain vaatimuksen kuuliaisuudellaan, ja täyttää Jumalan lain retributiivisen rangaistuksen syntiä kohtaan ristillä. Hän kantaa lain kirouksen ja tuomion yllään, ja siten saa aikaan iankaikkisen lunastuksen, sekä uuden liiton.

Koko ydin on Jumalan vanhurskauden ilmoittamisessa - VT:ssa lain kautta; UT:ssa Jeesuksen Kristuksen kautta. Itse samaistan tässä vanhurskauden juuri Jumalan asettamaan liittokelpoisuuteen, ja liiton ehtojen täyttämiseen.

Minusta on oikein hyvä että pohditaan raamatuntulkintaa, ja keskustellaan siitä. Pelkästään periaate "konteksti-konteksti" ei vielä ole itselleni riittävä, vaan katson koko Raamattua kokonaisvaltaisemmin - pelastushistoriallisesta näkökulmasta katsottuna.
« Viimeksi muokattu: 03.11.16 - klo:17:04 kirjoittanut JPK »

Poissa Jopo

  • Viestejä: 379
Vs: Kuinka tulkita Raamattua
« Vastaus #12 : 03.11.16 - klo:18:19 »
Ajattelen "kontekstiin" kuuluvan sekä tekstin yhteydessä oleva asiayhteys, että koko Raamatun "asiayhteys". Eli se mihin koko Raamattu lopulta tähtää, miksi se on meille annettu. Siis miten teksti liittyy myös Raamatun kokonaisuuteen. Kuten JPK:n viestissä mainittuja asioita. Laki, lupaus, vanha- ja uusi liitto jne. Ei siis mitenkään helppoa!

Siksi saadaankin olla Raamatun äärellä aralla tunnolla. Ja nöyrästi pyytää, että Jeesus avaisi medänkin ymmärryksemme käsittämään kirjoitukset.
"Ääretön meri armoa on Kristuksessa, en luule voivani koskaan käsittää sitä. On myös ääretön määrä syntiä sydämessäni. En usko koskaan täydellisesti voivani käsittää sitä"(Antti Achrenius)

Poissa Natanael

  • Viestejä: 4474
  • Matkalla
Vs: Kuinka tulkita Raamattua
« Vastaus #13 : 06.11.16 - klo:15:22 »
Timoteuksen Raamattu

2.Tim.3:14-15 Mutta pysy sinä siinä, minkä olet oppinut ja mistä olet varma, koska tiedät, keiltä olet sen oppinut, ja koska jo lapsuudestasi saakka tunnet pyhät kirjoitukset, jotka voivat tehdä sinut viisaaksi, niin että pelastut uskon kautta, joka on Kristuksessa Jeesuksessa.



Myös Vanha Testamentti sisältää pelastussanoman.

Poissa Natanael

  • Viestejä: 4474
  • Matkalla
Vs: Kuinka tulkita Raamattua
« Vastaus #14 : 06.11.16 - klo:15:23 »
Mooses Jeesuksen esikuvana


Apt.3:22
Sillä Mooses on sanonut: 'Profeetan, minun kaltaiseni, Herra Jumala on teille herättävä veljienne joukosta; häntä kuulkaa kaikessa, mitä hän teille puhuu.



Apt.7:37
Tämä on se Mooses, joka sanoi israelilaisille: 'Profeetan, minun kaltaiseni, Jumala on teille herättävä teidän veljienne joukosta'.