Kirjoittaja Aihe: Azusa-kadun herätys  (Luettu 38699 kertaa)

tikli

  • Vieras
Vs: Azusa-kadun herätys
« Vastaus #45 : 01.06.14 - klo:13:06 »
Onko Pyhä Henki voimaton varjelemaan omansa
edellä mainituissa tilanteissa?

Missä on se Jumalan voima, joka lupaa,
että kukaan ei voi riistää meitä Hänen kädestään?

Voinko enää luottaa ja turvata Jumalaan ja
siihen, että Hän pitää omistaan kiinni ja huolta?

Onko mahdollista, että Jumala supistetaan
tällaisissa tilanteissa meidän ihmisten kokoisten
mahdollisuuksien Jumalaksi?

En nimittäin halua päästää pelkoa sydämeeni,
enkä minkäänlaista vainoharhaisuutta, sillä kun
opetuslapset päästivät pelon sydämeensä,
he luulivat jopa Jeesusta aaveeksi.

Haluan edelleenkin luottaa ja turvata Jumalaan,
että Hän kykenee viemään alkamansa työn päätökseen
jokaisen kohdalla, joka tahtoo Häntä seurata.

Näitä jään pohtimaan luettuani tätä ketjua.

Onko se sitten oma tahto vaelluksessa ratkaiseva tekijä? kun esim. Jeesus sanoi ; Matt. 23:37
   
Jerusalem, Jerusalem, sinä, joka tapat profeetat ja kivität ne, jotka ovat sinun tykösi lähetetyt, kuinka usein minä olenkaan tahtonut koota sinun lapsesi, niinkuin kana kokoaa poikansa siipiensä alle! Mutta te ette ole tahtoneet.


Sitten apostoleissa kerrotaan myös ihmisistä jotka eivät tahtoneet totella; Ap. t. 7:39
   
Mutta häntä meidän isämme eivät tahtoneet totella, vaan työnsivät hänet pois ja kääntyivät sydämessänsä jälleen Egyptiin



Jeesus myös puhui siitä mistä syystä ihmiset eksyvät ;  Mark. 12:24
   
Jeesus sanoi heille: "Ettekö te siitä syystä eksy, kun ette tunne kirjoituksia ettekä Jumalan voimaa?


Näin itse näkisin, että Jumala ei pakota ketään mihinkään, eikä käytä meitä marionettinukkeinaan, jotka sätkimme Hänen käsissään, tahdoimmepa sitä tai emme.

Toki se, että meidän tahomme voi tapia Hänen tahtoonsa, on kaikki Hänen työtään ja tässä Psalmissa mielestäni kyseinen asia tulee hyvin esille:

PSALMIT 40
1. Veisuunjohtajalle; Daavidin virsi.

2. Hartaasti minä odotin Herraa, ja hän kumartui
minun puoleeni ja kuuli minun huutoni.
3. Ja hän nosti minut ylös turmion kuopasta,
lokaisesta liejusta, ja asetti minun jalkani kalliolle,
hän vahvisti minun askeleeni.
4. Hän antoi minun suuhuni uuden virren,
kiitoslaulun Jumalallemme. Sen näkevät monet ja
pelkäävät ja turvaavat Herraan.
5. Autuas se mies, joka panee turvansa Herraan
eikä  käänny ylpeiden puoleen eikä niitten, jotka
valheeseen eksyvät!
6. Herra, minun Jumalani, suuret ovat sinun
ihmetekosi ja sinun aivoituksesi meitä kohtaan.
Ei ole ketään sinun vertaistasi. Niitä minä tahdon
julistaa, niistä puhua, niitten paljous on suurempi,
kuin luetella taidan.
7. Teurasuhriin ja ruokauhriin et sinä mielisty; minun
korvani sinä avasit, polttouhria ja syntiuhria sinä et vaadi.
8. Silloin minä sanoin: "Katso, minä tulen; kirjakääröön
on kirjoitettu, mitä minun on tehtävä.
9. Sinun tahtosi, minun Jumalani, minä teen mielelläni,
ja sinun lakisi on minun sydämessäni."

Alku kertoo siitä, mitä Jumala on tehnyt meidän kohdallamme ja
jae 9 sitoo sitten nippuun sen, mitä näistä Hänen teoistaan on
seurannut, eli me rakastamme, koska Hän on ensiksi rakastanut
meitä.

Ja tämä kaikki unohtuu niin usein näissä historian pohdinnoissa,
jolloin katsomme ja kiikaroimme suurennuslasilla vain ulkoisia
tekijöitä ja tapahtumia tietämättä totuutta siitä, miten Jumalan
Henki on silloin toiminut ja miksi.

Marjatta

  • Vieras
Vs: Azusa-kadun herätys
« Vastaus #46 : 01.06.14 - klo:13:24 »
Oli Azusa-kadun tapahtumissa sitten muita ilmiöitä ei se minulle tänään ole merkitsevää. Vaan se merkitsee, mitä kuulin  omaan elämääni soveltaen. Tämäkin Jumalan Hengen vaikuttamana ja avulla. Itsessäni olen kyvytön.

Vähän kuin  sihdata, johon jää se oleellisin. Tai  viskimellä ja akanat lentelee pois ja jäljelle jää se oleellisin.
Entäpä jos kokouksessa on voimakas henki - ja puhujat puhuvat siitä nimenomaan
Pyhänä Henkenä ja kuulijat luottavat puhujiin - niin eikö silloin sihtinä pidä olla
Sana, eikä hengen vaikutus? Ihmisen sydän kun taitaa olla aika helposti johdateltavissa.

Kokousten ilmapiiri saa kuulijat helposti valtaansa. Varsinkin jos uskoo että "tämän
täytyy olla hyvää ja oikein, kun noin tunnettu puhuja on meille puhumassa".

Olet oikeassa, Taisto.
Sanan sihtiä minä tarkoitankin. En nyt sitä maininnut, kun se on minusta selvä asia. Kaikki tulee sihdata Jumalan sanalla. Myös "parhaimmat" hengelliset kirjat.

Poissa Adina

  • Viestejä: 416
Vs: Azusa-kadun herätys
« Vastaus #47 : 01.06.14 - klo:13:26 »
Onko Pyhä Henki voimaton varjelemaan omansa
edellä mainituissa tilanteissa?

Missä on se Jumalan voima, joka lupaa,
että kukaan ei voi riistää meitä Hänen kädestään?

Voinko enää luottaa ja turvata Jumalaan ja
siihen, että Hän pitää omistaan kiinni ja huolta?

Onko mahdollista, että Jumala supistetaan
tällaisissa tilanteissa meidän ihmisten kokoisten
mahdollisuuksien Jumalaksi?

En nimittäin halua päästää pelkoa sydämeeni,
enkä minkäänlaista vainoharhaisuutta, sillä kun
opetuslapset päästivät pelon sydämeensä,
he luulivat jopa Jeesusta aaveeksi.

Haluan edelleenkin luottaa ja turvata Jumalaan,
että Hän kykenee viemään alkamansa työn päätökseen
jokaisen kohdalla, joka tahtoo Häntä seurata.

Näitä jään pohtimaan luettuani tätä ketjua.

Onko se sitten oma tahto vaelluksessa ratkaiseva tekijä? kun esim. Jeesus sanoi ; Matt. 23:37
   
Jerusalem, Jerusalem, sinä, joka tapat profeetat ja kivität ne, jotka ovat sinun tykösi lähetetyt, kuinka usein minä olenkaan tahtonut koota sinun lapsesi, niinkuin kana kokoaa poikansa siipiensä alle! Mutta te ette ole tahtoneet.


Sitten apostoleissa kerrotaan myös ihmisistä jotka eivät tahtoneet totella; Ap. t. 7:39
   
Mutta häntä meidän isämme eivät tahtoneet totella, vaan työnsivät hänet pois ja kääntyivät sydämessänsä jälleen Egyptiin



Jeesus myös puhui siitä mistä syystä ihmiset eksyvät ;  Mark. 12:24
   
Jeesus sanoi heille: "Ettekö te siitä syystä eksy, kun ette tunne kirjoituksia ettekä Jumalan voimaa?


Näin itse näkisin, että Jumala ei pakota ketään mihinkään, eikä käytä meitä marionettinukkeinaan, jotka sätkimme Hänen käsissään, tahdoimmepa sitä tai emme.

Toki se, että meidän tahomme voi tapia Hänen tahtoonsa, on kaikki Hänen työtään ja tässä Psalmissa mielestäni kyseinen asia tulee hyvin esille:

PSALMIT 40
1. Veisuunjohtajalle; Daavidin virsi.

2. Hartaasti minä odotin Herraa, ja hän kumartui
minun puoleeni ja kuuli minun huutoni.
3. Ja hän nosti minut ylös turmion kuopasta,
lokaisesta liejusta, ja asetti minun jalkani kalliolle,
hän vahvisti minun askeleeni.
4. Hän antoi minun suuhuni uuden virren,
kiitoslaulun Jumalallemme. Sen näkevät monet ja
pelkäävät ja turvaavat Herraan.
5. Autuas se mies, joka panee turvansa Herraan
eikä  käänny ylpeiden puoleen eikä niitten, jotka
valheeseen eksyvät!
6. Herra, minun Jumalani, suuret ovat sinun
ihmetekosi ja sinun aivoituksesi meitä kohtaan.
Ei ole ketään sinun vertaistasi. Niitä minä tahdon
julistaa, niistä puhua, niitten paljous on suurempi,
kuin luetella taidan.
7. Teurasuhriin ja ruokauhriin et sinä mielisty; minun
korvani sinä avasit, polttouhria ja syntiuhria sinä et vaadi.
8. Silloin minä sanoin: "Katso, minä tulen; kirjakääröön
on kirjoitettu, mitä minun on tehtävä.
9. Sinun tahtosi, minun Jumalani, minä teen mielelläni,
ja sinun lakisi on minun sydämessäni."

Alku kertoo siitä, mitä Jumala on tehnyt meidän kohdallamme ja
jae 9 sitoo sitten nippuun sen, mitä näistä Hänen teoistaan on
seurannut, eli me rakastamme, koska Hän on ensiksi rakastanut
meitä.

Ja tämä kaikki unohtuu niin usein näissä historian pohdinnoissa,
jolloin katsomme ja kiikaroimme suurennuslasilla vain ulkoisia
tekijöitä ja tapahtumia tietämättä totuutta siitä, miten Jumalan
Henki on silloin toiminut ja miksi.

Kaikki ulkoiset tekijät ja tapahtumatkin voi peilata Jumalan Sanalla rukoillen,
jos ne sotii Sanan ilmoitusta vastaan, silloin ne on hyvä hyljätä :)
Kol. 3:2
   
Olkoon mielenne siihen, mikä ylhäällä on, älköön siihen, mikä on maan päällä.

tikli

  • Vieras
Vs: Azusa-kadun herätys
« Vastaus #48 : 01.06.14 - klo:14:09 »
Onko Pyhä Henki voimaton varjelemaan omansa
edellä mainituissa tilanteissa?

Missä on se Jumalan voima, joka lupaa,
että kukaan ei voi riistää meitä Hänen kädestään?

Voinko enää luottaa ja turvata Jumalaan ja
siihen, että Hän pitää omistaan kiinni ja huolta?

Onko mahdollista, että Jumala supistetaan
tällaisissa tilanteissa meidän ihmisten kokoisten
mahdollisuuksien Jumalaksi?

En nimittäin halua päästää pelkoa sydämeeni,
enkä minkäänlaista vainoharhaisuutta, sillä kun
opetuslapset päästivät pelon sydämeensä,
he luulivat jopa Jeesusta aaveeksi.

Haluan edelleenkin luottaa ja turvata Jumalaan,
että Hän kykenee viemään alkamansa työn päätökseen
jokaisen kohdalla, joka tahtoo Häntä seurata.

Näitä jään pohtimaan luettuani tätä ketjua.

Onko se sitten oma tahto vaelluksessa ratkaiseva tekijä? kun esim. Jeesus sanoi ; Matt. 23:37
   
Jerusalem, Jerusalem, sinä, joka tapat profeetat ja kivität ne, jotka ovat sinun tykösi lähetetyt, kuinka usein minä olenkaan tahtonut koota sinun lapsesi, niinkuin kana kokoaa poikansa siipiensä alle! Mutta te ette ole tahtoneet.


Sitten apostoleissa kerrotaan myös ihmisistä jotka eivät tahtoneet totella; Ap. t. 7:39
   
Mutta häntä meidän isämme eivät tahtoneet totella, vaan työnsivät hänet pois ja kääntyivät sydämessänsä jälleen Egyptiin



Jeesus myös puhui siitä mistä syystä ihmiset eksyvät ;  Mark. 12:24
   
Jeesus sanoi heille: "Ettekö te siitä syystä eksy, kun ette tunne kirjoituksia ettekä Jumalan voimaa?


Näin itse näkisin, että Jumala ei pakota ketään mihinkään, eikä käytä meitä marionettinukkeinaan, jotka sätkimme Hänen käsissään, tahdoimmepa sitä tai emme.

Toki se, että meidän tahomme voi tapia Hänen tahtoonsa, on kaikki Hänen työtään ja tässä Psalmissa mielestäni kyseinen asia tulee hyvin esille:

PSALMIT 40
1. Veisuunjohtajalle; Daavidin virsi.

2. Hartaasti minä odotin Herraa, ja hän kumartui
minun puoleeni ja kuuli minun huutoni.
3. Ja hän nosti minut ylös turmion kuopasta,
lokaisesta liejusta, ja asetti minun jalkani kalliolle,
hän vahvisti minun askeleeni.
4. Hän antoi minun suuhuni uuden virren,
kiitoslaulun Jumalallemme. Sen näkevät monet ja
pelkäävät ja turvaavat Herraan.
5. Autuas se mies, joka panee turvansa Herraan
eikä  käänny ylpeiden puoleen eikä niitten, jotka
valheeseen eksyvät!
6. Herra, minun Jumalani, suuret ovat sinun
ihmetekosi ja sinun aivoituksesi meitä kohtaan.
Ei ole ketään sinun vertaistasi. Niitä minä tahdon
julistaa, niistä puhua, niitten paljous on suurempi,
kuin luetella taidan.
7. Teurasuhriin ja ruokauhriin et sinä mielisty; minun
korvani sinä avasit, polttouhria ja syntiuhria sinä et vaadi.
8. Silloin minä sanoin: "Katso, minä tulen; kirjakääröön
on kirjoitettu, mitä minun on tehtävä.
9. Sinun tahtosi, minun Jumalani, minä teen mielelläni,
ja sinun lakisi on minun sydämessäni."

Alku kertoo siitä, mitä Jumala on tehnyt meidän kohdallamme ja
jae 9 sitoo sitten nippuun sen, mitä näistä Hänen teoistaan on
seurannut, eli me rakastamme, koska Hän on ensiksi rakastanut
meitä.

Ja tämä kaikki unohtuu niin usein näissä historian pohdinnoissa,
jolloin katsomme ja kiikaroimme suurennuslasilla vain ulkoisia
tekijöitä ja tapahtumia tietämättä totuutta siitä, miten Jumalan
Henki on silloin toiminut ja miksi.

Kaikki ulkoiset tekijät ja tapahtumatkin voi peilata Jumalan Sanalla rukoillen,
jos ne sotii Sanan ilmoitusta vastaan, silloin ne on hyvä hyljätä :)


Onhan se toki noinkin, ainakin niiltä osin, missä kohdin Sana puhuu ulkoisista tekijöistä.

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Azusa-kadun herätys
« Vastaus #49 : 01.06.14 - klo:14:44 »
Onko Pyhä Henki voimaton varjelemaan omansa
edellä mainituissa tilanteissa?

Missä on se Jumalan voima, joka lupaa,
että kukaan ei voi riistää meitä Hänen kädestään?

Voinko enää luottaa ja turvata Jumalaan ja
siihen, että Hän pitää omistaan kiinni ja huolta?

Onko mahdollista, että Jumala supistetaan
tällaisissa tilanteissa meidän ihmisten kokoisten
mahdollisuuksien Jumalaksi?

En nimittäin halua päästää pelkoa sydämeeni,
enkä minkäänlaista vainoharhaisuutta, sillä kun
opetuslapset päästivät pelon sydämeensä,
he luulivat jopa Jeesusta aaveeksi.

Haluan edelleenkin luottaa ja turvata Jumalaan,
että Hän kykenee viemään alkamansa työn päätökseen
jokaisen kohdalla, joka tahtoo Häntä seurata.

Nuo samat argumentit olivat usein esillä silloin, kun torontolaisuus vyöryi meidänkin maamme yli. Noihin vedoten eksymistä pidettiin mahdottomana. Puhuttiin jopa tarttuvasta uskosta. Mutta toisin kävi. Sairaudet tarttuvat, ei terveys.

Raamattu sisältää runsaasti varoituksia, jotka on syytä ottaa vakavasti eikä lähteä jokaisen virvatulen perään.
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa Natanael

  • Viestejä: 4474
  • Matkalla
Vs: Azusa-kadun herätys
« Vastaus #50 : 01.06.14 - klo:15:51 »
Surffailin netissä ja etsin jotain historia-asiaa.
Vastaan tuli mielenkiintoinen kirjoitus myöhäissateen perinnöstä, joka alkoi kuulemma 1948.
Itse ajattelen, että se alkoi jo paljon ennen sitä.


http://www.heinola.org/~patato/sade.html

Lainaus
Minulla on tuo kirja [Atomic Power With God Through Fasting And Prayer] ja sitä lukiessa täytyy ihmetellä tuon ajan kristittyjen raamatun tuntemusta. Se on täynnä mitä oudoimpia ja harhaoppisimpia väitteitä ja muistuttaa enemmän okkulttista traktaattia kuin kristillistä kirjaa. Hall uskoi, että paastoamalla pitkiä aikoja kristityt saivat vahvan voitelun, joka johti heidät synnittömään täydellisyyteen ja kuolemattomuuteen vaiheittaisen hengellisen muutoksen kautta. Seuraavassa muutamia lisäopetuksia:

1 Että täydelliseksi tehdyt uskovat voisivat voittaa painovoiman.
2 Että he voisivat siirtyä (teleport) mihin ikinä haluavat.
3 Että heidän vaatteensa eivät kuluisi, heidän ruumiissaan ei olisi hajua eikä tarvetta koskaan peseytyä.
4 He eivät koskaan sairastaisi.
5 Että kuolematon aine Kristukselta tulisi heidän ruumiidensa ylle, kaikille näkyvä kultainen aine, joka kirkastaisi heidät ja ihmiset näkisivät ja tuntisivat Pyhän Hengen tulen.
6 Että kaikkien on rukoiltava silmät auki.
7 Että RUUMIISSA TUNNETTAVAN pelastuksen --  Jumalan tulen, kirkkauden, oli saatava vaikuttaa ruumiiseen 30 päivää ja se puhdistaisi pois kaiken lihan sairauden, väsymyksen ja heikkouden.

Ei ole nuo portaalit, kullat ja teleporttaukset ihan viime vuosien juttuja niin kuin moni saattaa luulla kuullessaan Herzogin yms. touhuista.



Lainaus
Morris Cerrullo karjuu: ”Tiedätkö, että aikojen alusta lähtien Jumalan koko tarkoitus oli monistaa Itsensä … Kuka sinä olet? Astu esiin, kuka sinä olet? Astu esiin ja sano se: Jumalan poika! Astu esiin ja sano se! Ja mikä todella toimii meissä veli, on kaiken sen ilmoituksen ilmenemistä, mitä Jumala on ja mitä Jumalalla on. Ja kun me seisomme tässä veli, niin et katsele Morris Cerrullo’a, vaan sinä katselet Jumalaa. Sinä katselet Jeesusta

Tuon puhuja on otettu lämpimästi vastaan.

Morris Cerullo Helsingin Saalemissa:
http://datauni.pp.fi/public_html/rukoussuoja/Morris_Cerullo.mp3
http://www.rukoussuoja.fi/?sid=2

ja yleisö hurraa, kun Cerullo lupaa voimaa..


Poissa Natanael

  • Viestejä: 4474
  • Matkalla
Vs: Azusa-kadun herätys
« Vastaus #51 : 01.06.14 - klo:16:27 »
Tässä on ilmeisesti osittainen suomennos tuosta edellisen linkin alkuperäisestä artikkelista. Suomentajana ilmeisesti SamuelK.
Olen joskus kopioinut tämän itselleni, mutta en muista mistä.


AZUSA-KADUN LAHETYS
Mies, joka perusti kuuluisan Azusa-kadun lahetyksen Los Angeles'issa, oli musta evankelista WILLIAM SEYMOUR.

...

Saavuttuaan Los Angeles'iin Seymour saarnasi vain yhden saarnan ennen ulos sulkemistaan hänet kutsuneesta kirkosta. Saarnassaan hän oli julistanut, että kielilläpuhuminen on todistus Pyhän Hengen saamisesta. Hän sanoi tämän siita huolimatta, ettei itse ollut koskaan puhunut kielillä! Room. 8:9 sanoo selvasti: Mutta jolla ei ole Kristuksen Henkeä, se ei ole hanen omansa.
Tämä on hyvin outo asia. Yksi helluntailiikkeen tarkeimmista perustajista oman todistuksensa mukaan saarnasi Jumalan Sanan syvintä totuutta, ennen kuin edes tunsi Kristusta ja silti Raamattu sanoo, etta luonnollinen ihminen ei voi ymmartaa sitä, mikä Jumalan Hengen on. (1.Kor. 1:14).
...
Kun Parham vieraili kokouksissa lokakuussa 1906, tilaisuuksien sekasorto sai jopa hänetkin tyrmistymaan. Pyhien kieriskelijöiden ja hypnotisoijien kauheat kohtaukset ja kouristukset saivat hänet pelkäämään. Hän kuvaili kielillapuhumista Azusa-kadulla pulinana, solkkaamisena, sössöttämisenä eikä minään kielenä (Synan, p. 102). Azusa-kadun kokoukset olivat niin villejä, että Parham tuomitsi ne sanomalla, etta niissä kavi sensaatiomaisia pyhiä kieriskelijoita (Holy Rollers).
...
" Siten helluntailaisuuden isä kylmästi hylkäsi Azusa-kadun kokoukset väärennettyinä (phony), manipuloituina ja demonisina, vaikka käytannössa kaikki helluntailaiset suunnat jäljittävät perinteensa suoraan noista kokouksista!



http://www.heinolanhelluntaiseurakunta.fi/Kevatsade.htm

Lainaus
Nelisenkymmentä oppilasta täyttyi Pyhällä Hengellä mukana mm. entinen tiukanlinjan metodistipastori Seymour joka aloitti Azusa kadun toiminnan.
Parhamia kutsutaan helluntaiapostoliksi ja Seymouria profeetaksi.


Kumpi edellä olevista historiikeista on oikein?
Toimivatko Seymour ja Parham yhdessä, kuten Heinolan helluntaiseurakunnan teksti antaa ymmärtää vai hylkäsikö Parham Azusa-kadun kokoukset väärennettyinä, manipuloituna ja demonisina?



Poissa Natanael

  • Viestejä: 4474
  • Matkalla
Vs: Azusa-kadun herätys
« Vastaus #52 : 01.06.14 - klo:19:23 »
Tutkailin Charles Fox Parhamin elämää.
Parham meni naimisiin kveekaritaustaisen naisen kanssa.

Hän kävi saamassa vaikutteita Frank Sanfordilta. (Ei olisi kannattanut)
http://en.wikipedia.org/wiki/Frank_Sandford


Sitten hän perusti Raamattukoulun
http://en.wikipedia.org/wiki/Bethel_Bible_College

Luulin, että Parham oli kaksikosta Seymour/Parham se, joka oli se tervehenkisempi.
Luettuani tämän, en oikein tiedä mitä ajatella.
http://en.wikipedia.org/wiki/Charles_Fox_Parham

"Another blow to his influence in the young Pentecostal movement were allegations of sexual misconduct in fall 1906 and his arrest in 1907 in San Antonio, Texas on charges of homosexuality. Parham had repeatedly denied being a practicing homosexual,[23] and "the case [against Parham] was dismissed, 'the prosecuting attorney declaring that there was absolutely no evidence which merited legal recognition'".[24] Parham claimed that he had been framed by his opponent, Wilbur Voliva, from whose Zion City association, the church that Parham was then preaching at had left for Parham’s Apostolic Faith Movement. However, Parham's opponents used the episode to discredit both Parham and his religious movement.[25][26][27]

In addition there were allegations of financial irregularity and of doctrinal aberrations.[2] In the aftermath of these events his large support base in Zion descended into a Salem-like frenzy of insanity, eventually killing three of their members in brutal exorcisms. Members of the group, who included John G Lake and Fred Bosworth, were forced to flee from Illinois, and scattered across America.[28] As the focus of the movement moved from Parham to Seymour, Parham became resentful. His attacks on emerging leaders coupled with the allegations alienated him from much of the movement that he began. He became "an embarrassment" to a new movement which was trying to establish its credibility.[2]"


-

Paitsi kielilläpuhumiseen todisteena Pyhän Hengen kasteen merkkinä, Parham uskoi annihilaatioon, brittiläiseen israelismiin (britit ovat osa Israelin kadonneita kymmentä sukukuntaa)
« Viimeksi muokattu: 01.06.14 - klo:19:28 kirjoittanut KnutL »

Poissa Natanael

  • Viestejä: 4474
  • Matkalla
Vs: Azusa-kadun herätys
« Vastaus #53 : 01.06.14 - klo:21:41 »
Tässä Azusa - kadun tapahtumiin myönteisesti suhtautuvan kirjoitus:

http://www.tulta.net/NRK/NRK094.htm


Kannattaa lukaista ainakin artikkelin lopussa olevat TAFin kuvaukset tapahtumista vuodelta 1906 - 1908 (TAF = The Apostolic Faith - uutislehti)

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Azusa-kadun herätys
« Vastaus #54 : 01.06.14 - klo:22:06 »
Tästäkin löytyy mielenkiintoinen, mutta pitkähkö kirjoitus, jossa käsitellään samaa aihetta. Kirjoittaja on rov. Olavi Peltola, joka itsekin on puhunut kielillä jo kymmeniä vuosia:

http://www.kolumbus.fi/rov.o.peltola/teemat/Aaltojenheiteltavana.htm
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Kurjenmiekka

  • Vieras
Vs: Azusa-kadun herätys
« Vastaus #55 : 04.06.14 - klo:10:58 »
Fil. 3:21
joka on muuttava meidän alennustilamme ruumiin kirkkautensa ruumiin kaltaiseksi sillä voimallaan, jolla hän myös voi tehdä kaikki itsellensä alamaiseksi.


Kol. 2:11
ja hänessä te myös olette ympärileikatut, ette käsintehdyllä ympärileikkauksella, vaan lihan ruumiin poisriisumisella, Kristuksen ympärileikkauksella


Room. 8:23
eikä ainoastaan se, vaan myös me, joilla on Hengen esikoislahja, mekin huokaamme sisimmässämme, odottaen lapseksi-ottamista, meidän ruumiimme lunastusta.

---

mielestäni näissä jakeissa löytyy vihje siitä mikä noissa eksytyksissä on harhaa......

Raamatussa puhutaan ruumiin alennustilasta ja siitä kuinka Herrakin kantoi synnit nimenomaan lihassaan........ tästä johtuen ruumiin lunastus eli pelastus voi todella tulla vasta tämän elämän jälkeen, mutta nuo eksyttävät uskovia sanomalla että sen voisi kokea jo tässä elämässä

myös Pyhään Henkeen liittyvä eksytys puhuu vain voimasta , persoonattomasta voimasta , he eivät personoi sen enempää Jeesusta (lihan ruumiin lunastaja taivaassa) kuin Henkeäkään- koska eivät tunne Jeesusta !! persoonallisesti !

Matt. 7:23
Ja silloin minä lausun heille julki: 'Minä en ole koskaan teitä tuntenut; menkää pois minun tyköäni, te laittomuuden tekijät'.

Taisto

  • Vieras
Vs: Azusa-kadun herätys
« Vastaus #56 : 04.06.14 - klo:17:14 »
mielestäni näissä jakeissa löytyy vihje siitä mikä noissa eksytyksissä on harhaa......

Enpä olekaan tuolta kannalta asiaa ajatellut. En kyllä voi eri mieltäkään olla,
kyllä tuo fyysinen puoli on keskeistä noissa tapahtumissa.

Poissa Natanael

  • Viestejä: 4474
  • Matkalla
Vs: Azusa-kadun herätys
« Vastaus #57 : 15.06.14 - klo:19:29 »
Minulle on hyvin vaikea ymmärtää kokonaisuutta, jonka sanotaan alkaneen Azusa-kadulta. On aivan kiistatonta, että siellä oli monenlaista sekoilua ja Raamatun vastaista oppia ja käytäntöä. On myös täysin kiistatonta, että Suomessa on helluntaiherätyksen kautta tullut paljon ihmisiä uskoon. Suomen helluntailaisuudessa on monia juuria Azusan lisäksi ja Barratt ei sieltä kaikkea tuonut, jos mitään, koska hän ei edes ko. paikassa käynyt. Jotakin hänkin kuitenkin toi Suomeen eli lähinnä kai käsityksen sydämen puhdistumisesta ja Ameriikasta kielilläpuhumisen. Tuo sydämen puhdistuminen on ymmärtääkseni metodistien oppi. Olisiko herätykset Suomessa jääneet tulematta ilman tuota helluntailaisuusvaikutusta vai olisivatko ne olleet kenties laajemmat ja raittiimmat ilman sitä?

Poissa Natanael

  • Viestejä: 4474
  • Matkalla
Vs: Azusa-kadun herätys
« Vastaus #58 : 29.06.14 - klo:21:39 »
Aloitin lukemaan Jouko Ruohomäen väitöskirjatutkimusta 'Suomen helluntailiikkeen synty, leviäminen ja yhteisömuodostus 1907-1922' Kirjan luvussa II on tällainen maininta, joka on lainattu Cecil M Robeckilta: Heidän [Parham ja Topekan raamattukoulun oppilaat] tulkintansa poikkesi 1800-luvun loppupuolella pyhitysliikkeessä vallalla olleesta käsityksestä, jonka mukaan henkikasteen ulkoisina todisteina saattoivat olla voimakkaat tunnekokemukset, jotka ilmenivät ulkoisina reaktioina kuten ilonhuutoina, hyppimisinä, kaatumisina tai ilmestyksinä.

Poissa Natanael

  • Viestejä: 4474
  • Matkalla
Vs: Azusa-kadun herätys
« Vastaus #59 : 29.06.14 - klo:21:45 »
Aloitin lukemaan Jouko Ruohomäen väitöskirjatutkimusta 'Suomen helluntailiikkeen synty, leviäminen ja yhteisömuodostus 1907-1922' Kirjan luvussa II on tällainen maininta, joka on lainattu Cecil M Robeckilta: Heidän [Parham ja Topekan raamattukoulun oppilaat] tulkintansa poikkesi 1800-luvun loppupuolella pyhitysliikkeessä vallalla olleesta käsityksestä, jonka mukaan henkikasteen ulkoisina todisteina saattoivat olla voimakkaat tunnekokemukset, jotka ilmenivät ulkoisina reaktioina kuten ilonhuutoina, hyppimisinä, kaatumisina tai ilmestyksinä.
Charles Parham oli siis tuohon aikaan pyhitysliikkeen pastori. Raamattukoululaisten tutkimuksen tuloksena Parham tuli siis siihen tulokseen, että ainoa oikea käsitys henkikasteesta oli kielilläpuhuminen. Pyhitysliikkeessä opetettiin yleisesti, että Pyhän Hengen kaste oli sama kuin pyhityskokemus. Tätä mieltä olivat myös Charles Finney, Dwigh L. Moody, tohtoi R.A.Torrey ja A.B.Simpson.