Kirjoittaja Aihe: Kristikunnan hajaannus  (Luettu 11350 kertaa)

Poissa Soltero

  • Viestejä: 2461
Vs: Kristikunnan hajaannus
« Vastaus #135 : 03.06.20 - klo:19:58 »
Kristittyjen seurakunnallinen hajaannus ei ole voinut tapahtua
Jumalan sallimatta.
Hänhän tietää ihmisten itsekeskeisyyden ja halun olla
omasta mielestään oikeassa silloinkin,
kun on kysymys Raamatun opetuksesta.

Vaikka hajoamiset eivät ole Hänen tahtonsa mukaista (Joh. 17: 22-23),
ne saavat kuitenkin monet uskovat tutkimaan Sanaa ja rukoilemaan sen
oikeaa sisäistämistä.
Jos kaikki olisivat aina kaikessa yksimielisiä (eli vastoin ihmisluontoa),
voisi syntyä penseyttä eli turtumista,
koska asiat alkaisivat olla "liian tuttuja".
Mutta kun esim. kasteesta on erilaisia näkemyksiä, siitä ei pelkästään lueta yhä
uudelleen samoja raamatunkohtia,
vaan asioille haetaan syvällisempiä merkityksiä.

Silloin syntyy paitsi hengellistä viisautta, myös sielullista ja lahkohenkistä hehkutusta.
Kuitenkin lukemattomat uskossa olevat tosissaan kiivailevat Sanan puolesta.
Jos he tekevät sitä rukoillen koko ajan Pyhän Hengen ohjausta,
hajaannus voi auttaa Sanan juurtumista ja leviämistä.
Jumalan Sana ei katoa minnekään, vaikka ihmiset olisivat avuttomia ja hitaita ymmärtämään.

"Niin käy myös sanani, joka minun suustani lähtee: ei se palaa luokseni tyhjin toimin vaan toteuttaa sen, mitä minä haluan, ja saa menestymään sen, mitä varten minä sen lähetin."
(Jes. 55:11)



Poissa Pökkelö

  • Viestejä: 705
Vs: Kristikunnan hajaannus
« Vastaus #136 : 03.06.20 - klo:21:52 »
Olet ihan oikeassa.
Juuri näin olen oppinut monta asiaa, kun on joutunut kaivautumaan yhä syvemmälle Sanaan selvittääkseen kuinka asia on.
Samalla Pyhä Henki on avanut uusia oivalluksia ja näköaloja.

Poissa sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6331
Vs: Kristikunnan hajaannus
« Vastaus #137 : 04.06.20 - klo:18:49 »
Olet ihan oikeassa.
Juuri näin olen oppinut monta asiaa, kun on joutunut kaivautumaan yhä syvemmälle Sanaan selvittääkseen kuinka asia on.
Samalla Pyhä Henki on avanut uusia oivalluksia ja näköaloja.

Niin. Ei meillä taida oikein muuta olla. Sana ja Totuuden Henki joka opettaa meitä.

Poissa Mice

  • Viestejä: 1651
Vs: Kristikunnan hajaannus
« Vastaus #138 : 06.06.20 - klo:06:47 »
Kai sitä nyt ollaan hajallaan, kun kaikki hankalimmat persoonat Jumala on armossaan valinnut. Ei kukaan jaksaisi olla uskossa jos se olisi kiinni kanssauskovista. Eikä kiveä olisi kiven päällä, mikäli se olisi ihmisen voimassa.

Lahkolaisuus ei nouse samanmielisyydestä joidenkin harvojen kanssa, vaan itsekkyydestä ja syntisen ihmisen narsistisuudesta. Toki se on puettu hengelliseen kaapuun.

Jumalalla asiat ovat hallussa, joten rientäkäämme siipiensä suojaan - riippumatta minkä etiketin alla olemme kutsutut.
Ihmisroska

Poissa Oloneuvos

  • Viestejä: 908
    • Oloneuvoksen kotosivut
Vs: Kristikunnan hajaannus
« Vastaus #139 : 06.06.20 - klo:13:04 »
Kai sitä nyt ollaan hajallaan, kun kaikki hankalimmat persoonat Jumala on armossaan valinnut. Ei kukaan jaksaisi olla uskossa jos se olisi kiinni kanssauskovista. Eikä kiveä olisi kiven päällä, mikäli se olisi ihmisen voimassa.

Lahkolaisuus ei nouse samanmielisyydestä joidenkin harvojen kanssa, vaan itsekkyydestä ja syntisen ihmisen narsistisuudesta. Toki se on puettu hengelliseen kaapuun.

Jumalalla asiat ovat hallussa, joten rientäkäämme siipiensä suojaan - riippumatta minkä etiketin alla olemme kutsutut.

Väkevästi eli jämtisti sanottu  ;).

Poissa Soltero

  • Viestejä: 2461
Vs: Kristikunnan hajaannus
« Vastaus #140 : 06.06.20 - klo:14:55 »
Lahkolaisuus on hankala käsite.
Jos kuuluu johonkin hengelliseen yhteisöön, jota nimitetään
lahkoksi, ei silti välttämättä ole lahkolainen,
siis lahkohenkinen.
Ja lahkohenkisyyttä esiintyy yleisesti myös niillä,
jotka kuuluvat "oikeaan kirkkoon",
esim. luterilaiseen.

Lahkolaiseen toimintaan kuuluu sotaisa (mutta rakkaudelliseksi naamioitu)
asenne niitä uskovia kohtaan, jotka eivät kuulu "meihin",
siis lahkolaisen omaan porukkaan.
Lahkolainen sanoo mielellään, että on "surullista",
että monet ovat käsittäneet
jotkin Raamatun kohdat väärin, siis eri tavalla kuin Minä ja Minun
oikeaoppinen ryhmittymäni.

Näitä lahkolaisia on sekä luterilaisissa että vapaissa suuntauksissa.

Poissa ullamaija

  • Viestejä: 203
Vs: Kristikunnan hajaannus
« Vastaus #141 : 06.06.20 - klo:16:37 »
Jumala on ymmärtänyt ennen aikojenalkua,että ilman Sovittajaa uppoamme kaikki,viimeistä ja viisainta myöten helvettiin. Turhaa olla niin aina oikeassa,että minunlaiseni ne vain taivaaseen pääsevät,kun on niin okein kaikki tajuttu.Jos ei meillä ole sijaista,johon joka hetki panemme luottamuksemme,niin ei oikeassa olemisellakaan taivas aukene."Ei ihminen voi ottaa mitään,jos sitä ei anneta hänelle ylhäältä.Jumala on oikeassa ja me olemme valheellisia itsessämme.Tiedän tämän vain itsestäni.Myrkyt möyrii välillä väkevinä lihassa.

Poissa Janne

  • Viestejä: 663
Vs: Kristikunnan hajaannus
« Vastaus #142 : 06.06.20 - klo:20:15 »

Näitä lahkolaisia on sekä luterilaisissa että vapaissa suuntauksissa.

Lähtökohtaisesti en ole lahkolainen, mutta jos kuulen tai näen kirjoitusta jonka mukaan en ev.lut jäsenenä olisi taivaskelpoinen niin silloin menen siilipuolustukseen ja moitin näitä poissulkevia uskovia lahkolaisiksi.

Varsinkin jos kiusaaminen kohdistuu lapsiini. Silloin saatan ehkä itse muuttua lahkolaiseksi, koska saatan sanoa että kiusaajat saattavat itse joutua helvettiin. No toki olen sitten pyytänyt lapsilta anteeksi ja sanonut että Jumala yksin päättää.

Mutta on siis vaara muuttua lahkolaiseksi kun kokee oman seurakuntansa hyökkäyksen alaiseksi.

Poissa Natanael

  • Viestejä: 4474
  • Matkalla
Vs: Kristikunnan hajaannus
« Vastaus #143 : 06.06.20 - klo:21:32 »
Kannattaa pitää erillään se kuka ja millä perusteella on Jumalan lapsi ja taivaskelpoinen ja toisaalta erilaiset uskonvaellukseen liittyvät opit.

Poissa sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6331
Vs: Kristikunnan hajaannus
« Vastaus #144 : 07.06.20 - klo:01:32 »
Kannattaa pitää erillään se kuka ja millä perusteella on Jumalan lapsi ja taivaskelpoinen ja toisaalta erilaiset uskonvaellukseen liittyvät opit.

On mahdollista itse pitää ne erillään ja itse joutuu erilaisen uudelleenkoulutuksen kohteeksi.

Poissa Natanael

  • Viestejä: 4474
  • Matkalla
Vs: Kristikunnan hajaannus
« Vastaus #145 : 11.08.20 - klo:20:25 »

Missä kohtaa Sanassa opetetaan meitä uskovia toimittamaan, kuolleiden ihmisten, hautaan siunaamisia ?


Kannatatko siis sitä, että kuka tahansa heittää kuolleen lähimpään kuoppaan?

Poissa jäsen103

  • Viestejä: 32
Vs: Kristikunnan hajaannus
« Vastaus #146 : 11.08.20 - klo:20:40 »

Missä kohtaa Sanassa opetetaan meitä uskovia toimittamaan, kuolleiden ihmisten, hautaan siunaamisia ?


Kannatatko siis sitä, että kuka tahansa heittää kuolleen lähimpään kuoppaan?

Missä kohtaa Jumalan sanassa meitä uskovia kehoitetaan olemaan ikään kuin hautajaistoimistona ?
Ps. 119:103 Kuinka makeat ovat minulle sinun lupauksesi! Ne ovat hunajaa makeammat minun suussani.

Poissa Natanael

  • Viestejä: 4474
  • Matkalla
Vs: Kristikunnan hajaannus
« Vastaus #147 : 11.08.20 - klo:20:48 »
Esimerkki
1. Moos. 50:7

Käsky
5. Moos. 21:23

Poissa jäsen103

  • Viestejä: 32
Vs: Kristikunnan hajaannus
« Vastaus #148 : 11.08.20 - klo:21:02 »
Esimerkki
1. Moos. 50:7

Käsky
5. Moos. 21:23

Natanael, en tiedä mitä nyt ajat takaa, mutta kyllä meidän Herraan Jeesukseen uskovien tulee olla huolissaan siitä että julistammeko evankeliumia Herrasta Jeesuksesta kadotukseen matkalla oleville ihmisparoille, eikö niin ?

Kun  vaikkapa minä kuolen jonain päivänä niin ei sillä ole minusta mitään väliä vaikka kuollut ruumiini laitettaisiin jätesäkkiin. Sehän on tietenkin tärkeintä, minullekin, että pääseekö sieluni perille taivasten valtakuntaan, eikö niin ?
Ps. 119:103 Kuinka makeat ovat minulle sinun lupauksesi! Ne ovat hunajaa makeammat minun suussani.

Poissa Natanael

  • Viestejä: 4474
  • Matkalla
Vs: Kristikunnan hajaannus
« Vastaus #149 : 11.08.20 - klo:21:11 »
Ajan sitä takaa, että nuo maallikko-sanan käyttämiset ja hautaan siunaamiset ovat marginaalisia asioita.

Luuletko edistäväsi evankeliumin asiaa puuttumalla tuollaisiin?