Tuossa on samoja teemoja mitä minäkin olen pohtinut.
Ja tuosta lähtökohdasta olen pohtinut Päivi Räsäsen tilannetta. Olen samaa mieltä hänen kanssaan siitä mitä Raamattu opettaa homoseksuaalisuudesta sinänsä.
MUTTA kuten Carlton mainitsee, krisitytkin antavat monen synnin mennä ohi ja itselläänkin suvaitsevat monia syntejä joihin ei ikäänkuin kiinnitetä edes huomiota.
Carlton mainitsee että se välttämättä johtaa "farisealaisuuteen"
Such a focus has the unfortunate (but probably deliberate) effect of creating and sustaining "Pharisaism" among Christians, which I would here define as the belief that sin can be avoided - with enough effort.
Eli onko Räsänenkin lähtenyt ikäänkuin hepposin keinoin taistelemaan tämän asian ympärillä.
Tosin hän sanoo usein, että kaikkihan olemme syntisiä, mutta sitten tulee "mutta", siis hänen ajattelussaan.
Suomessa uskovat näkevät hänet sitten lähes kristittynä marttyyrina ja nostavat hänet ikäänkuin jalustalle uskon puolustajana.
Näen tuon kaiken kuitenkin jossain määrin epäaidoksi.
Ja siis epärehelliseksi.
Kai tän saa sanoa. Sananvapaus kun kerran on.
Eli en edes tiedä missä menee uskovilla raja nykyään muiden seksuaalisten syntien määrittelyssä.
Eli miten paljon uskovatkin hyväksyvät seksuaalisiakin syntejä? En todellakaant tiedä.
Eikä tämä tietty rajoitu seksuaalisiin synteihin.
Olen usein pohtinut sitä, miten Jeesus tavallaan otti kaksi isoa syntiin liittyvää asiaa esille: himo ja viha.
Ne saavat hyvin erilaisia ilmenemismuotoja ihmiselämässä.
Eli olisi ehkä parempi julistaa evankeliumia selvästi ilman sitä, että lähtee nostamaan jotain tiettyä syntiä yleisessä keskustelussa esille. Tai sitten ainakin opettaa muistakin synneistä yhtä selvästi.
Muita huomioita viestistä, ja linkistä:Carlton mainitsi epätoivon synniksi. Itse näen sen tunnetilaksi, surun äärimuodoksi. En sinänsä näe sitä syntinä.
Carlton:
My usual list of the most dominating sins of this time and place includes fear, resentment, dishonesty and despair.
Minusta pelko ja epätoivo eivät sinänsä ole syntejä vaan sinne tunnetiloja.
Resentment on sama kuin kauna, viha ja siis suuntautuu muihin ihmisiin. Kuten sanoin, Jeesus puhui paljon vihasta ja tuomitsi sen hyvin selvästi ja itse asiassa samasti sen murhaan.
Dishonesty, valehteleminen on tietenkin synti. Sielunvihollinen on "valheiden isä".
Mutta valheellisuuskin todella ilmenee monessa muodossa.