Kirjoittaja Aihe: Uskoon ilman kastetta  (Luettu 90733 kertaa)

Paikalla Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Uskoon ilman kastetta
« Vastaus #555 : 11.08.18 - klo:15:03 »
Elämme ajassa jossa yhä useampi kristityistä on tullut kristityksi ilman mihinkään tiettyyn seurakuntaan kuulumista tai vaikutusta. Esimerkiksi minä. Mikä kaikista eri nimisistä ja eri asioita tai traditioita painottavista seurakunnista on Se Oikea, johon meidän tulisi mennä? Monet sanovat että heidän seurakuntaansa, ja melkein kaikilla on  raamatullinen perusta.

Elämme myös sellaisessa ajassa, jolloin yksi ja toinen kristitty on joutunut eroon yhteisöstään. On semmoisia asioita, joihin yksilöuskova ei voi mitenkään osallistua ja se voi johtaa eroon. Tämä joukko näyttää jatkuvasti kasvavan, mutta kukaan ei tiedä tämän hetken tilannetta, millaisista ihmismääristä puhutaan. Joku voisi tehdä tästä tutkimuksen.
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6327
Vs: Uskoon ilman kastetta
« Vastaus #556 : 11.08.18 - klo:18:58 »
Elämme ajassa jossa yhä useampi kristityistä on tullut kristityksi ilman mihinkään tiettyyn seurakuntaan kuulumista tai vaikutusta. Esimerkiksi minä. Mikä kaikista eri nimisistä ja eri asioita tai traditioita painottavista seurakunnista on Se Oikea, johon meidän tulisi mennä? Monet sanovat että heidän seurakuntaansa, ja melkein kaikilla on  raamatullinen perustelu.

Tuo perustelu, että minun pitäisi osallistua ev lut kirkon pelastustalkoisiin, on yksi heikommista. Vähän samaa agendaa tulee myös joiltakin vapaiden suuntien porukoilta, ei vain ihan noin suoraan vaan rivien välistä syyllistämällä. En näe sitä evankeliumin kannalta mitenkään tähdellisenä, että jotain perinteitä koitetaan pitää yllä, sillä evankeliumi löytää aina tiensä.

Oletko jossain täällä kertonut miten olet tullut uskoon? Rupesi kiinnostamaan kun tuossa hieman viittasit omaan uskoontuloosi :)

Poissa Jano

  • Viestejä: 304
Vs: Uskoon ilman kastetta
« Vastaus #557 : 11.08.18 - klo:19:52 »
Sandia, en muista että olisin mutta mielelläni kerron. Kertomus sopinee tähän ketjuun, koska tulin uskoon ilman kastetta ;)

Kasvoin perheessä jossa ei kuuluttu kirkkoon eikä käyty kirkossa. En saanut vauvakastetta, en ollut pyhäkoulussa enkä uskonnontunneilla, ja kotona suhtautuminen uskonasioihin oli yleisesti ottaen avoimen kriittinen ja halveksuva. Kasvoin tämän mallin mukaan samanlaiseen mielenlaatuun.

Kuitenkin hyvin nuorena, ala-asteikäisenä aloin mietiskelemään elämän tarkoitusta ja aloin lukemaan. Samalla löysin hippiajan musiikin, ja sen myötä aloin perehtymään kaikenlaiseen filosofiaan ja mystiikkaan jota nuo muusikot paljon harjoittivat, ja niissä tuntui olevan kummaa vetoa.

Opiskeluaikana ajauduin sitten huumepiireihin, ja erinäisten kokeilujen myötä minulle tuli selväksi että on olemassa ulottuvuuksia joihin ei tavallisin aistein ulotu. Palaset alkoivat loksahdella paikoilleen, ja huomasin pian hyljänneeni ateismin.

Siitä alkoi monen vuoden etsintä erilaisten uskomuksien ja mytologian maailmaan, ja samalla päihteiden käyttö leveni ja syveni. En ollut varsinainen addikti, mutta en vain nähnyt tässä elämässä mitään järkeä jos en löytäisi syvempää merkitystä ja totuutta, ja ajattelin että se löytyy näiden uskomusten ja harjoitusten ja päihteiden kautta.

Tuo tie vei kuitenkin vain pimeyteen. Kerta toisensa jälkeen, kun elämässä tuli vastoinkäymisiä ja vaikeuksia, huomasin että ei näistä asioista ole mitään apua. Päinvastoin, kun pitäisi vielä jaksaa niitä harjoittaa kun muutenkin on vaikeaa. Ja vaikka hyvinä hetkinä koin voimien apua ja läsnäoloa, niin noina yksinäisinä hetkinä olin todella yksin.

Ahdistus alkoi johtamaan syvempään päihteiden käyttöön. Silloin tutustuin yhteen uskovaan, jonka kanssa oli hyvä olla. Hän ei ”tuputtanut” mutta kuunteli ja kertoi myös omasta uskostaan jos olin halukas. Kuvani kristinuskosta oli aika synkkä, liitin sen lähinnä ristiretkiin ja hautajaisiin, ja sunnuntaipuku-ihmisiin joiden kanssa minulla ei ollut mitään yhteistä. Mutta tämä oli ihan normaali ja mukava ihminen, ja kiinnostuin Raamatusta.

Olen luonteeltani ja ehkä osin kasvatuksen vuoksi sellainen, että haluan selvittää asiat itsekseni, joten aloin lukemaan yksinäni Raamattua enkä halunnut keskustella edes tämän tuttavan kanssa uskon asioista ennenkuin muodostaisin niistä oman kuvan. Sen verran annoin hänen ohjata, että suosituksesta aloitin lukemisen evankeliumeista.

Aloin sitten lukemaan, ja aika pian huomasin että näissä kirjoituksissa on jotain ihmeellistä. Ihan kuin ne eläisivät ja lukisivat myös minua samalla kun minä luin niitä. Ja elämässä muutenkin aloin huomaamaan erikoisia tapahtumia ja ilmapiirin muutosta. Ymmärsin sitten evankeliumin sanoman, ja vaikka en tuntenut mitään erityistä synnintuntoa, niin minua puhutteli ja alkoi houkuttelemaan ajatus siitä että tässä saattaisi olla totuus jota olen kaikki nämä vuodet etsinyt.

Ymmärsin myös, että voisin ikäänkuin kokeilla asiaa. Ei tietenkään kevyellä mielellä, vaan tosissani. Mutta löysin Raamatusta paljon lupauksia, joiden perusteella tosissani jos kokeilisin lähestyä Jumalaa (johon en vielä uskonut), saisin kokea Hänen löytämisen, jos tämä kirja siis olisi Jumalan ilmoitus. Jos se olisi vaan ihmisten juttuja niinkuin olin siihen asti ajatellut, ei tapahtuisi mitään ja jatkaisin elämääni kuten ennenkin, paitsi tietäen että Raamattu ei ole Jumalan ilmoitusta.

Siinä hetkessä kun sitten ensimmäisen kerran rukoilin, ja sanoin tahtovani antaa elämäni Jeesukselle jos Jumala olet olemassa ja kuulet tämän, niin siinä hetkessä koin kuinka Pyhä Henki tuli minuun. Se on kokemus jota en osaa mitenkään selittää, mutta tuntuvin välitön muutos oli, että huomasin yhtäkkiä uskovani. Ennen rukousta epäröin ja mietiskelin, mutta nyt minulla oli usko siihen mitä evankeliumissa sanotaan Jeesuksesta. Ja tiesin heti, että tämä on täysin muuta kuin kaikki aiemmat harjoitukseni ja ponnisteluni. Tämä oli Jumalan teko, aivan niinkuin Raamattu sanoo.

Pahoittelen pitkää tarinaa, tätä on vaan niin siunattua jakaa että se oikein tempaa mukaansa. Uskoontuloni jälkeen olin pitkään yhteydessä vain tuohon ensimmäiseen tuttavaani ja muutamaan hänen ystäväänsä, ja kesti kauan ennenkuin astuin minkään rukoushuoneen ovesta sisään. Joten tässä yksi elävä esimerkki sielusta joka kääntyi ja pelastui melkolailla täysin ilman minkään seurakunnan vaikutusta (sillä tuo ainoa tuttavanikaan ei kuulunut mihinkään).

Poissa sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6327
Vs: Uskoon ilman kastetta
« Vastaus #558 : 11.08.18 - klo:19:57 »
:)
Kiitos kertomuksestasi. Siinä näkyy niin selvästi Pyhän Hengen työ ihmisessä!

Minulla oli hieman samanlainen kokemus siinä että yksin päätin ottaa selvää asioista. Mutta olin kyllä saanut vaikutteita kristinuskosta jo siinä vaiheessa. Ei tosin kotoa, mutta asuin paikkakunnalla missä oli paljon uskoon tulleita nuoria.

Poissa Pökkelö

  • Viestejä: 705
Vs: Uskoon ilman kastetta
« Vastaus #559 : 11.08.18 - klo:22:21 »
Kiitos todistuksestasi Jano.

Jumalan rakkaus veti sinut puoleensa ja Pyhä Henki kirkasti sinulle Jeesuksen Kristuksen merkityksen syntien sovittajana.
Sitä ei tehnyt kaste veden armo , vaan Jumalan rakkaus. Jeesuksen veri puhdisti sinut kaikesta synnistä.

Monesti Jumalalle vaikeinta on uskonnolliseen ryhmittymiin syntyneet jo toisen, kolmannen, neljännen, ... polven uskovat.
Heillä on ulkoa opittua kristillisyyttä. Pään tietoa, joka ei ole koskaan saanut sijaa sydämessä.
Nämä tyhjät tynnyrit pitävät eniten meteliä itsestään. Heitä on vaikeinta muuttaa eläviksi kristityiksi.

EV. Lutille vielä.
Kertomani kaveri ei ollut ateisti, vaan tunnustava kristitty. Hänen näkökulmastaan kirkko pelastuu, kun se mukautuu aikaansa.
Jeesus taas sanoi; "Antakaa kuolleiden haudata kuolleensa".
Pilalle mennyttä ei voi korjata, eikä uutta viiniä laskea vanhoihin astioihin.

Jumala valvoo työnsä. Elävä vesi löytää uomansa, vaikka sitä kuinka padottaisiin.
Vanhat rakenteet eivät sido Jumalaa. Hän luo uutta ja tekee yhäti työtä.

Paikalla Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Uskoon ilman kastetta
« Vastaus #560 : 11.08.18 - klo:22:29 »
Vaikka oma uskoontuloni tapahtui ev.lut. kirkon piirissä, niin siinä ei "virallisella" kirkolla ollut oikeastaan mitään tekemistä. Vaikka kaikki lähti käyntiin seurakunnan kesäkodilta, niin jatkossa kokoonnuttiin etupäässä nuorten kodeissa. Ei ollut mitää liturgiaa, vaan kaikki oli vapaamuotoista. Joskus kokoonnuttiin seurakuntatalolla, jos puhujana oli joku uskova työntekijä, joita luterilaisen kirkon piirissä silloinkin oli.
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Paikalla Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Uskoon ilman kastetta
« Vastaus #561 : 11.08.18 - klo:22:32 »
Pahoittelen pitkää tarinaa, tätä on vaan niin siunattua jakaa että se oikein tempaa mukaansa. Uskoontuloni jälkeen olin pitkään yhteydessä vain tuohon ensimmäiseen tuttavaani ja muutamaan hänen ystäväänsä, ja kesti kauan ennenkuin astuin minkään rukoushuoneen ovesta sisään. Joten tässä yksi elävä esimerkki sielusta joka kääntyi ja pelastui melkolailla täysin ilman minkään seurakunnan vaikutusta (sillä tuo ainoa tuttavanikaan ei kuulunut mihinkään).

Ei mitään syytä pahoitteluun. Toivon, että Albert ja Lohikäärmeherrakin kirjoituksesi lukisivat.
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa evlutkristitty

  • Viestejä: 553
Vs: Uskoon ilman kastetta
« Vastaus #562 : 12.08.18 - klo:14:26 »
Janon kertomuksessa on yksi ylitse muiden. Se on JUMALAN SANA, ja USKO JONKA JUMALA ANTOI. Usko joka tarttui Jumalan sanaan.

Paavalista muistamme, kuinka hänellä oli kaikki mahdolliset hengelliset meriitit, ja niihin hän luotti kuin pukki suuriin sarviinsa, kunnes JEESUS KRISTUS,, joka on JUMALAN SANA, tarttui häneen voimakkaassa ilmestyksessä. Myöhemmin hän kertoo:

Fil. 3:8 Niinpä minä todella luen kaikki tappioksi tuon ylen kalliin, Kristuksen Jeesuksen, minun Herrani, tuntemisen rinnalla, sillä hänen tähtensä minä olen menettänyt kaikki ja pidän sen roskana-että voittaisin omakseni Kristuksen

Poissa evlutkristitty

  • Viestejä: 553
Vs: Uskoon ilman kastetta
« Vastaus #563 : 12.08.18 - klo:14:39 »
Nimimerkille Pökkelö: Parannushan lähtee sinusta itsestäsi, kirjopituksistasi paistaa ylimielinen halveksiva asenne esimerkiksi kirkkomme piirissä eläviä Jeesukseen uskovia kohtaan. SEllainen mieli ja asenne ei ole Jumalasta. Armosta Jumalöan lapsiksi syntyneet kristityt rakastavat toisia Jumalan lapsiksi syntyneitä. Jumala Kristuksessa tuomitsee aikanaan jokaisen oikein, se ei ole meidän ihmisten tehtävä, sillä (toisten tuomitsijan) tiellä ei kenekään kristityn kannata pettää itseään.

Ketään uskovaa ei voi ylenkatsoa, mitään kirkkoa ei voida YLEISTÄEN arvostella ja tuomita. Itse armahdetuksi tullut rakastaa kaikkia musta jotka ovat Jumalan armosta pelastetut.

Meidän Jumalan armosta pelastettujen tehtävänä on julistaa Kristusta, eikä heilua kivet kourassa jonkin kirkon liepeillä.

Poissa Natanael

  • Viestejä: 4474
  • Matkalla
Vs: Uskoon ilman kastetta
« Vastaus #564 : 12.08.18 - klo:14:57 »
Jos jollakin on ylimielinen asenne, niin se on kyllä evlutkristityllä.
Teksteistä paistaa kaiken aikaa väheksyvä asenne sellaisia kohtaan, jotka eivät ole kirkon oppien kahleissa.
« Viimeksi muokattu: 12.08.18 - klo:15:29 kirjoittanut Natanael »

Poissa Taisto

  • Viestejä: 2279
Vs: Uskoon ilman kastetta
« Vastaus #565 : 12.08.18 - klo:15:29 »
Natanael, veit sanat suustani.

Poissa Natanael

  • Viestejä: 4474
  • Matkalla
Vs: Uskoon ilman kastetta
« Vastaus #566 : 12.08.18 - klo:15:31 »
Natanael, veit sanat suustani.

En tunnusta. Minulla on pitävä alibi siihen, että en ollut siellä päin.
Varastaminen on väärin tekemistä.

Poissa Taisto

  • Viestejä: 2279
Vs: Uskoon ilman kastetta
« Vastaus #567 : 12.08.18 - klo:15:47 »
Natanael, veit sanat suustani.

En tunnusta. Minulla on pitävä alibi siihen, että en ollut siellä päin.
Varastaminen on väärin tekemistä.
Olaus Petrin Tuomarinohjeista 1500-luvulta:

"Se tekee lakia vastaan, joka tekee lain tarkoitusta vastaan, vaikka hän näyttäisikin tekevän lain sanain mukaan."

Poissa evlutkristitty

  • Viestejä: 553
Vs: Uskoon ilman kastetta
« Vastaus #568 : 13.08.18 - klo:12:20 »
Natanael: "Jos jollakin on ylimielinen asenne, niin se on kyllä evlutkristityllä.
Teksteistä paistaa kaiken aikaa väheksyvä asenne sellaisia kohtaan, jotka eivät ole kirkon oppien kahleissa."   Vastaus: Huomaa nyt kuitenkin, että tuo on sinun ihan ikioma käsityksesi.

Näinkö sinä olet käsittänyt Jumalan armon syntien anteeksiantamisen ja Herramme Jeesuksen Kristuksen, että sinut olisi lähetetty elävien ja kuolleiden tuomariksi? Eikö sinun pitäisi paremminkin kuunnella miksi tuo koira haukkuu, onko varkaita mahdollisesti omassa talossasi?

Sinua ärsyttää selvästi se, etten hyväksy sellaisia opetuksia, joille ei löydy vahvistusta Raamatusta. En hyväksy missään tapauksessa, tämä on totta. Se ei ole ylimielisyyttä, vaan se on TIELLÄ PYSYMISTÄ. Kuten olen moneen kertaan toistanut, olen syntinen ihminen, joka on Jumalan armosta pelastettu. Olen Jumalan lapsi. Kiitos Jeesuksen.

En myöskään hyväksy sellaista asennetta, jossa ilminen yleistäen ja ylpeillen nousee toisia kristittyjä vastaan, yleistäen kaikki samaksi massaksi. En minä kirkkoon usko, vaan JUmalan sanaan jonka näen pyhistä kirjoituksista.

Olen syntynyt herätysliikkeeseen jossa ei muita pidetty oikeina kristittyinä, pikkulaisia kylläkin. Siksi tiedän millaista sellainen hengellinen ylpeys on, jossa ryhdytään Jeesuksen verellä Jumalan omiksi lunastettuja sysäämään ihmisten toimesta ulos Kristuksen seurakunnasta.

Tällainen ei ole Jumalasta, vaan saatanasta lähtöisin, langenneesta ihmisluonnosta.

Jeesus Kristus tekee nämä lopulliset valinnat sitten aikanaan, oikein ja erehtymättä. Raamatussa varoiteteaan vakavasti ihmisen ryhtymistä tuomaroimaan. Siinä on vielä sellainenkin koukku, että oma tila jää hoitamatta ja pelto viljelemättä, muita vahdatessa ja tuomitessa.

Kristittyjen tehtävänä on julistaa Kristusta pelastukseksi jokaiselle, muotoon katsomatta, se on meidän tehtävämme, ei muiden leimaaminen ja halveksunta.

Jos ihmisellä on elävä usko Kristukseen, niin se KESTÄÄ kaikki KOETUKSET, eikä horju!!! Ellei, niin pitää lähteä puolustelemaan omia käsityksiään, - muita vastaan. Jeesuskaan ei noussut ketään vastaan, hän osoitti tien! 

Joh. 14:6 Jeesus sanoi hänelle: "Minä olen tie ja totuus ja elämä; ei kukaan tule Isän tykö muutoin kuin minun kauttani.

Poissa Oloneuvos

  • Viestejä: 908
    • Oloneuvoksen kotosivut
Vs: Uskoon ilman kastetta
« Vastaus #569 : 13.08.18 - klo:12:53 »
Jano, oli ilo lukea tarinasi.