Taiston laittaman Psalmin luettuani alkoi mielessä soida "Vain yksin Jeesus, hän mulle riittävi". Uskon, että tuo laulu pysyy kestoläksynä mulla. Lohtuna se, että Herra jaksaa opettaa.
Tuo on koskettava laulu ja siinä on syvällinen opetus ja lohdutus.
Vain yksin Jeesus, hän mulle riittävi.
Vain hänen luonaan tyyntyy syömmeni.
Vain luon ristin hiljaa vartoen,
saan kaiken hältä, mä mitä tarvitsen.
Kuin virvatulten tuo liekki häilyvä,
on täällä onnekkainkin elämä.
Pois rientää hetket onnen päivien.
Vain Jeesus antaa voi onnen ainaisen.
Vain Jeesus riittää kun kaiken peittää yö
ja sydän tuskan täyttämän lyö.
Kun kuljen kautta korven pimennon.
Vain Jeesus riittää, hän yksin luonain on.
Vain Jeesus riittää, kun myrsky raivoaa
ja aallot uhkaa purren upottaa.
Oi auta Herra, huudan tuskassain.
Hän tyyntää myrskyn, kun on mun purressain.
On luonain Jeesus, kun silmäin sulkeutuu
ja päälyportit mulle avautuu.
On luonain hän, kun jätän tämän maan
ja Isän kotiin mä muutan ihanaan.
Minä lupasin vastata Lemmikille voimieni vähän kohennuttua, mutta yrityksistäni huolimatta en saa vastausta aikaiseksi. Hyvä, että muutamat ovat jaksaneet ja osanneet hänelle vastatakin. Ehkä myös tuon laulun sanat voisivat joltain osin olla Lemmikille vastausta.
En oikein tiedä ovatko nämä viime päivien keskustelut liittyneet aloituksen varsinaiseen aiheeseen kuri vai väkivalta. Ymmärsin aloituksen pyrkivän nostamaan esille kasvatuksen ja siihen liittyvän kurinpidon. Raamatun opetus kurinpidosta, myös ruumiillisesta, on ollut uskovaisten kesken hyväksyttyä läpi vuosituhansien. Tämä tällainen kurinpidon vastustaminen ja kieltäminen -vastoin selkeää Jumalan sanan opetusta- on uusi ilmiö kuten monet muutkin humpuukit ilmiöt ja lait. Nämä kaikki liittyvät lopunajan vaikeisiin päiviin, joista Raamatussa on useita ennustuksia.
Raamatun opetuksessa kurinpito on paljon muutakin kun vain fyysistä kurittamista. Kreikan kielessä sana kuri (subs. paideia, verb. paideuo) sisältää monia kasvatuksen puolia; lapsen opettamista, suojelemista, neuvomista ja rohkaisemista. Tarvittaessa nuhdetta ja rangaistus. Uusi kirkkoraamattumme opastaakin näin: "Älä jätä poikaa kurituksetta -- ei hän kuole, jos saa keppiä" (San. 23:13). KR33/38:ssa kohta on käännetty: "Älä kiellä poikaselta kuritusta, sillä jos lyöt häntä vitsalla, säästyy hän kuolemasta." Raamatussa useammassa kohdassa kurinpidon (siis opetuksen, neuvomisen, rankaisemisen) yhteydessä viitataan lapsen välittämiseen ja rakastamiseen, jotka vaikuttavatkin kurinpidon taustalla.