Kirjoittaja Aihe: Ratkaisukristitty  (Luettu 10754 kertaa)

Poissa Soltero

  • Viestejä: 2461
Vs: Ratkaisukristitty
« Vastaus #15 : 09.08.19 - klo:19:09 »
Sitten on semmoisiakin harhappeihin hurahtaneita, joska uskovat, että kun tekee "tahdon-ratkaisun", ja käy (uskovien) kasteella, niin on Jumalan lapsi. Aina se ei kuitenkaan mene niin.
Mitä tarkoitat tahdonratkaisulla?
Sehän on tehtävä, eli tietoisesti tahdottava valita Jeesus henkilökohtaisesti Vapahtajakseen.
Todellisen tahdon uskon tielle lähtemiseen vaikuttaa Pyhä Henki, eivätkä esim. muut uskovat.
Näin Raamattu opettaa.
Kaste on myös raamatullinen toimenpide uskoontulon jälkeen,
ja sitäkin uskovan on itse tahdottava.
Kyse ei siis ole harhaopista.

Mutta ongelma syntyy, jos uusi uskova jää raamatullisen opetuksen ulkopuolelle.
Jos hän ei saa opastusta ja tietoa siitä,
mitä uudestisyntyminen oikeasti tarkoittaa
ja mikä kasteen merkitys on, hän on vaarassa jäädä tuuliajolle.
Silloin hän on altis myös harhaopeille,
varsinkaan jos ei edes oma-aloitteisesti rukoile
ja tutki asioita Raamatusta.

Poissa Oloneuvos

  • Viestejä: 908
    • Oloneuvoksen kotosivut
Vs: Ratkaisukristitty
« Vastaus #16 : 09.08.19 - klo:22:34 »
Sitten on semmoisiakin harhappeihin hurahtaneita, joska uskovat, että kun tekee "tahdon-ratkaisun", ja käy (uskovien) kasteella, niin on Jumalan lapsi. Aina se ei kuitenkaan mene niin.

Hyvä (?) Paulus, veljeni Kristuksessa. Ehkä tuossa ei ollut kovin viisasta käyttää termiä "harhappeihin hurahtaneita". Onhan niin, että Jumalan vetäessä meitä Kristuksen tykö Hän myöskin herättää kaipuuta ja tahtoa saada synnit anteeksi ja päästä rauhaan pyhän Jumalan kanssa. Luonnollisessa tilassa ihmisellä ei ole läpikotaisin turmeltuneen ja pahan tahtonsa tähden tahtoa etsiä Jumalaa ja pelastusta ja lisäksi ihminen on täysin kykenemätön uskomaan Jeesuksen sovitustyöhön. "Se on Jumalan teko, että te uskotte!" Näin sanoi Jeesus opetuslapsilleen. Sanoi myös, ettei "kukaan voi tulla Minun tyköni ellei Isä häntä vedä".

Mitä sitten harhaoppeihin tulee niin niitähän minä tutkin. Niihin 'hurahtaneita' on surullisen paljon. Tämä sana pysyy vahvana: "Kuitenkin Jumalan vahva perustus pysyy lujana, ja siinä on tämä sinetti: "Herra tuntee omansa", ja: "Luopukoon vääryydestä jokainen, joka Herran nimeä mainitsee" (2.Tim.2:19).

Runsasta Vapahtajamme siunausta Sinulle ja perheellesi Paulus.
 

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Ratkaisukristitty
« Vastaus #17 : 10.08.19 - klo:09:55 »
Sitten on semmoisiakin harhappeihin hurahtaneita, joska uskovat, että kun tekee "tahdon-ratkaisun", ja käy (uskovien) kasteella, niin on Jumalan lapsi. Aina se ei kuitenkaan mene niin.

Hyvä (?) Paulus, veljeni Kristuksessa. Ehkä tuossa ei ollut kovin viisasta käyttää termiä "harhappeihin hurahtaneita".

Runsasta Vapahtajamme siunausta Sinulle ja perheellesi Paulus.

Kiitos siunauksen toivotuksista.
 
Joskus on hyväksi nähdä itsensä harhaoppisena. Oma kokemukseni opetti kantapään kautta sen, että "tahdon-ratkaisu" ei vielä merkinnyt uudestisyntymistä, vaikka se olikin prosessin alku. Jälkeenpäin ajatellen se varsinainen harha-askeleeni oli kolme vuotta myöhemmin tapahtunut "oikea" vesikaste, joka ainakin minun kohdallani oli selkeä askel farisealaisuuden suuntaan.
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa Oloneuvos

  • Viestejä: 908
    • Oloneuvoksen kotosivut
Vs: Ratkaisukristitty
« Vastaus #18 : 10.08.19 - klo:13:33 »
Joskus on hyväksi nähdä itsensä harhaoppisena. Oma kokemukseni opetti kantapään kautta sen, että "tahdon-ratkaisu" ei vielä merkinnyt uudestisyntymistä, vaikka se olikin prosessin alku.

Minä en luule tietäväni -koska en tiedä- missä vaiheessa ja millä tavalla Jumalan pelastava työ ihmisessä alkaa. Jotain tekemistä sillä seikalla ilmeisesti omalla kohdallani oli, että osoittaakseni Raamatun satukirjaksi, rupesin sitä kovassa kapinahengessä keväällä 1971 lukemaan (osoittaakseni rippipapille Raamatun ristiriitaisuuden ja typeryyden). Olin 16-vuotias ja kävi sillä tavalla, että samana iltana kun avasin vanhempieni vihkiraamatun tuossa väärässä mielenlaadussa suljin sen pari tuntia myöhemmin aivan ihmeissäni siitä, mitä kaikkea Jeesus on tehnyt. Avasin sen sitten lähes joka ilta parin kuukauden ajan ja etsin tietä löytääkseni hänet ja saadakseni syntini anteeksi. Ripille pääsin 31.5.1971 ja alttarilla etsin ja tahdoin vain yhtä asiaa: kohdata Jumalan ja saada syntini anteeksi. Käsittääkseni tahdoin sitä koko tahtoni voimalla, mutta taivas pysyi suljettuna. Kului melkein kaksi kuukautta näin, minä tahdoin tulla Jumalan luokse, mutta en voinut. Sitten 17.7.1971 istuin Tampereen Aleksanterin puiston penkillä ja kuuntelin kovaäänisestä, kun joku luki Raamatusta jakeita. Silloin tapahtui aivan päinvastoin kuin mitä olin tahtoni voimalla tahtonut eli päästä Jumalan luokse ja yhteyteen. Hän tuli minun luokseni ja samalla hetkellä ymmärrykseni avautui ja "ikään kuin näin" että kaikki syntini oli pantu Golgatan ristillä Jeesuksen päälle ja taivas lahjoitti minulle uskon ja uudestisynnyin Jumalan lapseksi ja Jeesuksen veljeksi.

Kerroin tämän siksi, että nämä hengelliset asiat eivät etene aina siinä järjestyksessä mitä me tahdomme eikä ratkaisujemme mukaan. Ihminen päättää, Jumala säätää. "Niin se ei siis ole sen vallassa, joka tahtoo, eikä sen, joka juoksee, vaan Jumalan, joka on armollinen", Rm. 9:16.

En tyystin väheksy ratkaisukristillisyyttä, mutta minulla on kyllä samansuuntainen kokemus kuin Pauluksella. Tahdoin Lohjan Pyhän Laurin kirkon alttarilla ratkaista suhteeni Jumalaan, mutta uudestisynnyin vajaat kaksi kuukautta myöhemmin. Ratkaisukristillisyydessä on sellainen vaara, että ihminen uskoo voivansa haluamallaan hetkellä tulla Herran luokse. Todellisuudessa se ei käy tuolla tavalla vaan ihan toisin päin: Herra tulee ihmisen luokse. Se ei ole enää ihmisen ponnistusta ja uskoa ylöspäin vaan taivaasta sydämiimme vuodatettu Jumalan Pojan uskoa, jota seuraa siunattu lepo ja anteeksiantamuksen rauha. Siinä ei ihmisen tarvitse todistaa itselleen mitään, kun Pyhä Henki osoittaa Jeesusta ja vakuuttaa jumalallisella arvovallalla, että "kaikki on täytetty ja sinun vanhurskautesi on taivaassa, Jumalan oikealla puolella".

Poissa rupattelija

  • Viestejä: 629
Vs: Ratkaisukristitty
« Vastaus #19 : 10.08.19 - klo:18:22 »
-
 
« Viimeksi muokattu: 23.09.19 - klo:22:30 kirjoittanut rupattelija »

Poissa Soltero

  • Viestejä: 2461
Vs: Ratkaisukristitty
« Vastaus #20 : 10.08.19 - klo:19:51 »
En ole koskaan kuullut uskonratkaisulla tarkoitettavan, että ihminen tulisi uskoon
pelkästään päättämällä itse asiasta.
Oleellisin osa ratkaisukristillisyydessähän on se, että ensin Jumala on antanut
yksilölle etsikkoajan, jolloin erityisesti kustuu tätä.
Sitähähän ei aina itse edes huomaa, koska Jumala toimii usein salatusti.

Kun tätä heräämisen aikaa on kestänyt tarpeellisen kauan,
tulee tilanne, jolloin ihmisen on tehtävä jokin päätös Jumala-suhteessaan.
On aivan Herran käsissä, miten ja millaisiin tilanteisiin Herra johdattaa,
jotta Hänen kutsumansa tulee uskonratkaisun paikalle.
Monet ovat saaneet tässä vaiheessa jo perustiedot Jeesuksen lunastustyöstä ja
siitä, mitä uskon tielle lähteminen Raamatun mukaan tarkoittaa.

Silloin hän on valmis tekemään oman ratkaisunsa, koska Herra on vaikuttanut tahtomisen ja tekemisen.
Tämä voi tapahtua yksinäisyydessä (kuten minun tapauksessani v. 1969),
jonkun uskovan seurassa, jossakin hengellisessä tilaisuudessa
tai muulla tavalla.
Siinä Jeesus muodossa tai toisessa kysyy valitsemaltaan
"Tahdotko seurata minua?".
Jos ihminen vastaa "tahdon" (mielessään tai ääneen), hän on tehnyt myönteisen ratkaisun.

Kaikilla uskoontulo ei käy näin, koska Raamattu ei opeta mitään kaavoja.
Jotkut kertovat olleensa aina uskossa, jolloin lapsenusko on vähitellen kasvanut nuoren ja aikuisen uskoksi.
Toisille Jumalan kutsu tulee hyvin yllättäen, ja tilaisuus ja tahto lähteä seuraamaan Herraa syntyvät nopeasti.
Silloin tapahtuu ns. äkkikääntymys, vaikka Jumala on valmistellut salaisesti ihmistä ja olosuhteita monella tavalla.

Herätysliikkeiden ratkaisukeskeinen työ perustuu ymmärtääkseni siihen,
että herättelevien puheiden yms. kautta sellaiselle kuulijalle tulee tilaisuus
ottaa Jeesus vastaan, jota Hän kutsuu.
Jos joku kuulija joutuu vain psyykkiseen tunnetilaan ja kertoo haluavansa tulla uskoon,
mutta Herra ei ole häntä vielä herättänyt,
uskoontulo ei tietenkään ole todellinen.
Samoin joku voi ympäristön paineen vuoksi esittää uskoontuloa,
vaikka ei ole todella uudestisyntymässä.
Näissä tapauksissa Pyhä Henki voi tehdä ihmisessä paljonkin työtä,
mutta Hän ei vielä uudestisynnytä ihmistä Jeesuksen lahjoittamaa pelastusta
vastaanottamaan.

Hengllinen ylpeys saa usein aikaan, että uskova katsoo vain oman uskoontulohistoriansa olevan oikeanlainen.
Muunkaltaisten tapausten katsotaan kuuluvan hurmahenkisille, lahkolaisille tai harhaoppisille.
Jumalan ihmeelliset teot ja Hänen rajaton rakkaudellinen valtansa on hyvin mukavaa kahlita niiden uskonoppien puristukseen,
jotka itse on omaksunut ja hyväksynyt.
Jumala kuitenkin näkee ja tietää, koska Hänellä on kaikki valta.
 

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Ratkaisukristitty
« Vastaus #21 : 10.08.19 - klo:19:58 »
Voisitko kertoa, mitä on ratkaisukristillisyys? Miten se tapahtuu oman ratkausun mukaan?

Anteeksi, että puutun tähän. Omankin kokemukseni mukaan ratkaisukristillisyys voi pahimmillaan johtaa uskonnollisuuteen, jolla ei ole mitään tekemistä varsinaisen uudestisyntymisen kanssa. Ihminen saattaa ajatella, että kun tietyt "temput" on tehty, niin sitten sitä ollaan uskossa. No, onhan farisealainen uskokin jonkinlaista uskoa, mutta ei se ole sitä lahjaa, mistä Raamattu puhuu. Jumalan lahjana saatu usko vapauttaa uskonnollisuudesta, mutta se sitoo Kristukseen, joka on tehnyt pelastuksen täysin valmiiksi. Teoriassa sitä ei voi ymmärtää, vain omakohtaisesti koettuna sen vapauden vasta tajuaa.
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa rupattelija

  • Viestejä: 629
Vs: Ratkaisukristitty
« Vastaus #22 : 10.08.19 - klo:21:42 »
-
« Viimeksi muokattu: 23.09.19 - klo:22:30 kirjoittanut rupattelija »

Poissa Oloneuvos

  • Viestejä: 908
    • Oloneuvoksen kotosivut
Vs: Ratkaisukristitty
« Vastaus #23 : 10.08.19 - klo:21:46 »
En ole koskaan kuullut uskonratkaisulla tarkoitettavan, että ihminen tulisi uskoon
pelkästään päättämällä itse asiasta.

Heitä on kuitenkin miljoonia. Afrikassa, Intiassa ja Etelä-Amerikassa uuskarismaattiset julistajat kertovat satatuhatpäisille kuulijoilleen mitä kaikkea hyvää Jumala heille antaa, kun he kääntyvät Jeesuksen puoleen. Heitä odottaa parantuminen vaivoistaan, menestyminen, rikastuminen, kuuluisaksi saarnaajaksi tuleminen yms. Tätä toistellaan useita kertoja ja sitten kysytään kuulijoilta: "Haluatteko antaa elämänne tälle Jeesukselle ja saada ne siunaukset, jotka hän antaa? Te jotka haluatte, nostakaa kätenne merkiksi!" (tämän jälkeen opetetaan kätensä nostaneille kuinka Jumala siunaa erityisesti niitä, jotka uhraavat rahaa hänen työlleen). Tällaisia käännynnäisiä on valtavat määrät. Pelkästään R. Bonkke kertoo sivuillaan johtaneensa 68 miljoonaa ihmistä (pääosin afrikkalaisia) pelastukseen (eli he ovat joko nostaneet kätensä tai allekirjoittaneet jonkun paperin, jossa kertovat ratkaisustaan ja halustaan uhrata herralleen).


Poissa Natanael

  • Viestejä: 4474
  • Matkalla
Vs: Ratkaisukristitty
« Vastaus #24 : 10.08.19 - klo:22:12 »
Olen käsittänyt, että ratkaisukristillisyys sana on otettu käyttöön erottamaan tietoisen uskon päätöksen tehneet sellaisista, jotka opettavat, että kun vauva kastetaan, liitetään seurakuntaan ja nuori käy ripillä ja konfirmoidaan, taivaspaikka on taattu.

Poissa Soltero

  • Viestejä: 2461
Vs: Ratkaisukristitty
« Vastaus #25 : 10.08.19 - klo:22:20 »
En ole koskaan kuullut uskonratkaisulla tarkoitettavan, että ihminen tulisi uskoon
pelkästään päättämällä itse asiasta.

Heitä on kuitenkin miljoonia. Afrikassa, Intiassa ja Etelä-Amerikassa uuskarismaattiset julistajat kertovat satatuhatpäisille kuulijoilleen mitä kaikkea hyvää Jumala heille antaa, kun he kääntyvät Jeesuksen puoleen. Heitä odottaa parantuminen vaivoistaan, menestyminen, rikastuminen, kuuluisaksi saarnaajaksi tuleminen yms. Tätä toistellaan useita kertoja ja sitten kysytään kuulijoilta: "Haluatteko antaa elämänne tälle Jeesukselle ja saada ne siunaukset, jotka hän antaa? Te jotka haluatte, nostakaa kätenne merkiksi!" (tämän jälkeen opetetaan kätensä nostaneille kuinka Jumala siunaa erityisesti niitä, jotka uhraavat rahaa hänen työlleen). Tällaisia käännynnäisiä on valtavat määrät. Pelkästään R. Bonkke kertoo sivuillaan johtaneensa 68 miljoonaa ihmistä (pääosin afrikkalaisia) pelastukseen (eli he ovat joko nostaneet kätensä tai allekirjoittaneet jonkun paperin, jossa kertovat ratkaisustaan ja halustaan uhrata herralleen).
Kertovatkohan tuollaiset rahalla ostettavan "uskonratkaisun" tehnet jälkeenpäinkin,
että he ovat nyt Jeesuksen omia ja Pyhä Henki johdattaa heitä uskon tiellä?
Siis ovatko he uskostaan todistavia Jeesuksen seurakunnan jäseniä?

Jos näin on, he ovat luultavasti olleet rukouksessa ja Raamattuun perehtyessään Herran opetuksessa ja tosiaan uudestisyntyneet Herran armossa,
ja varmaankin löytäneet jonkin terveen uskovien yhteisön kasvuaan varten.

Mutta jos he ovat vain sielullisessa tunnekuohussa nostelleet käsiään ja allekirjoittaneet jotakin, he eivät tietenkään ole kokeneet raamatullista uudestisyntymää.
Eivätköhän he sen itsekin ajan mittaan huomaa, ainakin jos kohtaavat uudestisyntyneitä uskovia.
Jumala ei jätä ketään ihmistä pysyvästi eksyksissä harhailemaan, jos hän oikeasti haluaa kohdata elävän Herran, eli siis tehdän uskonratkaisun, kun Jeesus kutsuu.

"Minun Isäni tahtoo, että jokaisella, joka näkee Pojan ja uskoo häneen, on ikuinen elämä. Viimeisenä päivänä minä herätän hänet." (Joh. 6:40)

"Joka tahtoo noudattaa hänen tahtoaan, pääsee kyllä selville siitä, onko opetukseni lähtöisin Jumalasta vai puhunko omiani."  (Joh. 7:17)

Ei pidä paikkaansa, että ainoastaan "ratkaisukeskeisten", mutta harhaan menneiden julistajien opetukset tuottaisivat "uhreja", jotka vain luulevat olevansa uskossa.
On myös valtavasti katolisten ja protestanttisten kirkkojen jäseniä,
joille on opetettu, että vauvana saatu kaste ja kirkon jäsenyys pelastaa.
Suurin osa heistä uskoo tuon harhaopin,
mutta pieni osa tulee jossain vaiheessa uskoon ja liittyy siten Kristuksen seurakuntaan.





Poissa Natanael

  • Viestejä: 4474
  • Matkalla
Vs: Ratkaisukristitty
« Vastaus #26 : 10.08.19 - klo:22:22 »
Liitin profetaalisuus-keskustelusta lähteneen rönsyn tähän vanhaan samaa aihetta käsittelevään ketjuun - Natanael
« Viimeksi muokattu: 10.08.19 - klo:22:43 kirjoittanut Natanael »

Poissa sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6331
Vs: Ratkaisukristitty
« Vastaus #27 : 10.08.19 - klo:22:36 »
Kauan sitten kun eka kerran kerroin uskoontulostani netissa, eras vahvasti esilla oleva persoona kaikeksi yllatyksekseni julisti etta tollainen ratkaisukristillisyys on lahinna kaiken pahan alku ja juuri.

Tyrmistyin totaalisesti siita miten tama julkinen helluntaiveli tuomitsi todistukseni.
« Viimeksi muokattu: 11.08.19 - klo:07:43 kirjoittanut sandia »

Poissa rupattelija

  • Viestejä: 629
Vs: Ratkaisukristitty
« Vastaus #28 : 10.08.19 - klo:23:04 »
-
« Viimeksi muokattu: 23.09.19 - klo:22:30 kirjoittanut rupattelija »

Poissa rupattelija

  • Viestejä: 629
Vs: Ratkaisukristitty
« Vastaus #29 : 10.08.19 - klo:23:10 »
-
« Viimeksi muokattu: 23.09.19 - klo:22:30 kirjoittanut rupattelija »