Kirjoittaja Aihe: Voiko uskova menettää pelastuksen tietämättään?  (Luettu 16932 kertaa)

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Mielestäni ei ole edes kuvitteelisesti mahdollista, että vapaiden uskosuuntien seurakunnissa, joihin liittyvät henkilökohtaisen uskonratkaisun tehneet, voisi olla suuria määriä jäseniä, jotka eivät edes ole Jumalan lapsia.

Täällä on sivuttu silloin tällöin tätä kysymystä. Tässä ollaan niin merkittävän asian kanssa tekemisissä, että aloitan aiheesta uuden ketjun.  Vahvoja mielipiteitäkin on ollut.

Itse olen sillä kannalla, että pelastus on menetettävissä jopa niin, että itse luulee edelleen olevansa pelastettujen joukossa. Arvelen tietäväni ne Raamatun kohdat, joilla tätä pyritään kumoamaan.

Mutta entä sitten ne kohdat, jotka puhuvat toisin? Esim. Gal. 5:4:
"Te olette joutuneet pois Kristuksesta, te, jotka tahdotte lain kautta tulla vanhurskaiksi; te olette langenneet pois armosta."

Entä sitten Gal. 1:6:
"Minua kummastuttaa, että te niin äkkiä käännytte hänestä, joka on kutsunut teidät Kristuksen armossa, pois toisenlaiseen evankeliumiin…"

Ja entä kaikki eksytyksistä varoittavat kohdat? Miksi niitä Raamatussa lainkaan on, jos uskova, Jumalan lapsi, ei voisi joutua pelastuksen ulkopuolelle?
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Helena

  • Vieras
Vs: Voiko uskova menettää pelastuksen tietämättään?
« Vastaus #1 : 13.03.14 - klo:21:13 »
Uskon, että Jumala pitää omistaan kiinni ja huolta vahvemmin kuin kukaan ihminen voi koskaan kantaa huolta omasta jumalasuhteestaan. Se tarkoittaa sitä, että uskoa Jumalaan ja koko jumalasuhdetta kannattelee ja ylläpitää Herra itse. Ihminen on hairahtuvainen, mutta Jumala on uskollisesta uskollisin. Jumala aktiivisesti kutsuu väärille poluille eksynyttä lastaan oikealle tielle. Tarvitaan mielestäni tietoinen Herran äänen, toistuva vastustaminen, jopa korvien sulkeminen, että Jumalan lapsi joutuu pois Jumaln yhteydestä. Uskovakin voi paaduttaa itsensä ja tulla kuuroksi Jumalan äänelle. Turhaan ei kehoteta nöyrtymään Jumala väkevän käden alle, sillä se on ihmiselle pelkästään turvaksi ja elämäksi.

Poissa Soltero

  • Viestejä: 2461
Vs: Voiko uskova menettää pelastuksen tietämättään?
« Vastaus #2 : 13.03.14 - klo:21:36 »
"Ylistetty olkoon meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen Jumala ja Isä, joka suuren laupeutensa mukaan on uudestisynnyttänyt meidät elävään toivoon Jeesuksen Kristuksen kuolleistanousemisen kautta,
 turmeltumattomaan ja saastumattomaan ja katoamattomaan perintöön, joka taivaissa on säilytettynä teitä varten,
 jotka Jumalan voimasta uskon kautta varjellutte pelastukseen,
joka on valmis ilmoitettavaksi viimeisenä aikana.

 Sentähden te riemuitsette, vaikka te nyt, jos se on tarpeellista, vähän aikaa kärsittekin murhetta moninaisissa kiusauksissa,
 että teidän uskonne kestäväisyys koetuksissa havaittaisiin paljoa kallisarvoisemmaksi kuin katoava kulta, joka kuitenkin tulessa koetellaan, ja koituisi kiitokseksi, ylistykseksi ja kunniaksi Jeesuksen Kristuksen ilmestyessä.

 Häntä te rakastatte, vaikka ette ole häntä nähneet, häneen te uskotte, vaikka ette nyt häntä näe, ja riemuitsette sanomattomalla ja kirkastuneella ilolla,
 sillä te saavutatte uskon päämäärän, sielujen pelastuksen."  (1. Piet. 1:3-9)

Tuossa sanotaan mm., että varjellumme pelastukseen Jumalan voimasta,
uskon kautta.
Jumala ei menetä koskaan voimaansa, joten ainoastaan jos ihminen tietoisesti luopuu kerran lahjaksi saamastaan uskosta, hän voi menettää pelastuksen.
Meitä odottaa "katoamaton perintö, joka on taivaissa säilytettynä meitä varten".

Ei Jumala petä meitä eikä tee meitä perinnöttömiksi,
ellemme itse määrätietoisesti luovu uskosta Jeesukseen,
jonka lahjoittaman pelastuksen toivon olemme kerran ottaneet vastaan.

Poissa Tosikko

  • Viestejä: 639
Vs: Voiko uskova menettää pelastuksen tietämättään?
« Vastaus #3 : 13.03.14 - klo:21:36 »
Mielestäni pelastusta ei voi menettää vahingossa, vaan kyllä on kyse tietoisesta jumalan hylkäämisestä.

Se että voimme olla harhassa yhdessä saati toisessa asiassa, lankeilemme ja teemme syntiä jatkuvasti, ei vie pelastusta vahingossa. Jos näin olisi, niin silloin me pelastuttaisiin omasta ansiosta.

ja se raamatun paikka 1.Moos 1:1 - Ilm 22:21

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Voiko uskova menettää pelastuksen tietämättään?
« Vastaus #4 : 14.03.14 - klo:11:09 »
Jos pitää paikkansa, ettei uskova voi luopua pelastuksesta ikäänkuin "tietämättään", niin Paavalin monet kirjoitukset käyvät käsittämättömiksi:

1.Korinttolaiskirje:
15:1   Veljet, minä johdatan teidät tuntemaan sen evankeliumin, jonka minä teille julistin, jonka te myöskin olette ottaneet vastaan ja jossa myös pysytte
15:2   ja jonka kautta te myös pelastutte, jos pidätte siitä kiinni semmoisena, kuin minä sen teille julistin, ellette turhaan ole uskoneet.


Miksi Raamattu ylipäätään varoittaa eksymyksistä, jos se ei olisi mahdollista? Jos pelastus tulee kuin Manulle illallinen, niin so what? Miksi siitä pitäisi kantaa huolta? Sardeen seurakunta on tullut mainittua jo monta kertaa. Sillä oli elävän nimi, mutta se oli kuollut. Siellä oli ainoastaan muutamia harvoja, jotka saivat Herran hyväksynnän. Tämäkin kohta muuttuu ristiriitaiseksi, ellei oteta tosiasiana, että pelastuksen voi menettää. Luultavasti se suurin osa piti itsestään selvänä, että se oli oikealla tiellä. Olihan seurakunnalla ELÄVÄN nimi. Näin on varmaan tänäkin päivänä.

Ehdotan, että ruvetaan ottamaan selvää siitä, millaista evankeliumia Paavali tarkoitti sanoessaan "jos pidätte siitä kiinni semmoisena, kuin minä sen teille julistin". Miten Paavalin julistamasta evankeliumista voidaan poiketa tuhon tielle?
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa Mice

  • Viestejä: 1651
Vs: Voiko uskova menettää pelastuksen tietämättään?
« Vastaus #5 : 14.03.14 - klo:11:28 »
Harhoista ja eksytyksistä kirjoitetut kohdat ovat kirjoitettu uskovien seurakunnille.
On selvää, että niistä tuleekin puhua juuri uskoville. Ne ovat osa Raamatun kokonaisilmoitusta.
Moni ei silti kestä/halua kuulla niistä mitään.

Perkele viihtyy juurii niissä meidän rakkaissa seurakunnissamme. Ymmärrä oikein; ei siksi, että siellä on elävääkin uskoa Jeesukseen, vaan siksi, että hän saisi nieltyä valitutkin, jos mahdollista. Perkeleen ei tarvitse viettää juurikaan aikaa ns. omiensa parissa. Se vihaa Jeesusta ja totuutta. Siksi se haluaa valheen isänä saada totuudessa olevat uskomaan valheeseen.

On naiivia ajatella, että ihminen tietoisesti valitisisi harhan. Eihän se mikään harhautuminen silloin olisi. Meidän lihamme kyllä mieluusti valitsee harhan ja valheen, mutta Jeesuksessa (totuudessa) oleva täytyy houkutella pois asemastaan. Se ei useinkaan tapahdu tiedostaen, vaan juuri tietämättä. Minusta on erittäin vaarallista ajatella, että harhaan ei voi joutua, jos ei tahdo. Valheiden mestari kykenee etsimään meistä niitä heikkouksia, joiden kautta se pystyy ujuttamaan totuuden tilalle valhetta. Jumala pitää meistä kyllä huolta, mutta meidän täytyy tiedostaa vaaran olemassa olo. Muuten emme varmasti kuule Jumalan ääntä, kun Hän varoittaa.
Ihmisroska

Helena

  • Vieras
Vs: Voiko uskova menettää pelastuksen tietämättään?
« Vastaus #6 : 14.03.14 - klo:11:33 »
Paras lääke on julistaa sanaa, jonka kautta kasvamme pelastukseen ja juurrumme Kristukseen. Ettei kukaan jäisi taipaleelle.

En usko, että Jumala jättää omiaan eksyksiin. Se jo tuli todettuakin. Herra osoittaa itsekullekin valvomattomuuden tilan ja sen syyt. Eri asia on, kuunteleeko ihminen.

Poissa Mice

  • Viestejä: 1651
Vs: Voiko uskova menettää pelastuksen tietämättään?
« Vastaus #7 : 14.03.14 - klo:11:44 »
Paras lääke on julistaa sanaa, jonka kautta kasvamme pelastukseen ja juurrumme Kristukseen. Ettei kukaan jäisi taipaleelle.

En usko, että Jumala jättää omiaan eksyksiin. Se jo tuli todettuakin. Herra osoittaa itsekullekin valvomattomuuden tilan ja sen syyt. Eri asia on, kuunteleeko ihminen.

Joo, harhautuminen ei johdu tietenkään Jumalasta. Harmi, että meillä on "kaverina" liha, joka on liitossa perkeleen kanssa.

Valvominen on pohjimmiltaan sitä, että uskomme säilyy yksin Jeesuksessa Kristuksessa. Se on valvomisen päätarkoitus.
Valvominen ei siis ole vain sitä, että tarkkailee omaa vaellustaan (on se sitäkin), vaan tulee valvoa, että millä perustalla minä seison. Vihollisen suurin motiivi ei ole saada meitä vain lankeamaan lihan haluihin, vaan kokonaan pois Kristus-perustalta.

Minä luotan myös siihen, että Jumala on uskollinen ja Hänen ajatuksensa meitä kohtaan ovat hyvät. Nämä asiat eivät ole ristiriidassa toistensa kanssa. Harhoista ja Kristuksesta pois eksymisestä varoittamisen motiivi ei ole oikeassa oleminen. Jos haluaisin olla oikeassa, niin etsisin kiitollisemman aiheen "julistukselle". Suurin intoni on kuitenkin sanoma rististä. Se on voima. Jumalan voima.

Lisäys: ajattelen myös niin, että jokainen todellista evankeliumia julistava uskova tekee sitä ns. harhoista varoittamista. Se kuuluu pakettiin. Niitä asioita ei voi pyyhkiä Raamatusta pois.  Evankeliumi itsessään on ase harhoja vastaan. Kun laki ja evankeliumi julistetaan rohkeasti ja oikein toisistaan erotettuina, niin sellainen julistus antaa jo ihmiselle "kuvan" johon itseään ja tilaansa voi peilata. Kirjoitin jo aiemmin toisessa ketjussa, että harhoista varoittavan on itse ymmärrettävä se erehtymisen vaara. Jumalan hommia täytyy tehdä sopivasti aralla mielellä. Olipa kutsumus sitten mikä hyvänsä. Rohkeasti, mutta Herran edessä arkana ja avoimena. Erehtymisen mahdollisuuden vähättely tai sen tiedostamattomuus ovat otollista maaperää suurelle erehtymiselle.
« Viimeksi muokattu: 14.03.14 - klo:12:28 kirjoittanut Mice »
Ihmisroska

Poissa Mice

  • Viestejä: 1651
Vs: Voiko uskova menettää pelastuksen tietämättään?
« Vastaus #8 : 14.03.14 - klo:12:23 »
Sain juuri minuutti sitten äitiltäni tekstiviestin. Uskallan paljastaa sen tässä. Viestin sisältö oli:

"Ps. 139: 23-24"

Aika sopivasti sattui käsiteltävään aiheeseen ja tuohon edellisen kirjoitukseni loppuosaan, missä kirjoitin erehtymisen mahdollisuudesta ja sen tiedostamisen tärkeydestä. Siksi ajattelin sen tähänkin nyt laittaa näkyville:

"23 Tutki minua, Jumala, ja tunne minun sydämeni, koettele minua ja tunne minun ajatukseni.
24 Ja katso: jos minun tieni on vaivaan vievä, niin johdata minut iankaikkiselle tielle."


« Viimeksi muokattu: 14.03.14 - klo:12:25 kirjoittanut Mice »
Ihmisroska

Helena

  • Vieras
Vs: Voiko uskova menettää pelastuksen tietämättään?
« Vastaus #9 : 14.03.14 - klo:12:30 »
Micen kanssa samaa mieltä. Ihmisinä olemme hairahtuvaisia, lankeavia ja erehtyviä. Ja ylpeitä. Onneksi Jumala tietää tuon ja kaiken muunkin meistä ja on voimallinen meissä sanansa mukaan.

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Voiko uskova menettää pelastuksen tietämättään?
« Vastaus #10 : 14.03.14 - klo:14:13 »
Kun harhoista puhuu, kohtaa aina vastustusta sillä perusteella, että Jumala pitää omistaan huolen. Se onkin totta, mutta huolenpito tapahtuu tietyin edellytyksin. Tärkein edellytys on rakkaus totuuteen. Ei se, että on rakkaus siihen, mitä minä tai meidän joukkomme pitää totuutena.

Uskovakin voi elää vuosikymmeniä illuusiossa, että kaikki on hyvin, ei mitään hätää. Mutta silti puolet niistä, jotka lähtivät ylkää vastaan, jäivät hääsalin ulkopuolelle.
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa Mice

  • Viestejä: 1651
Vs: Voiko uskova menettää pelastuksen tietämättään?
« Vastaus #11 : 14.03.14 - klo:14:22 »
Kun harhoista puhuu, kohtaa aina vastustusta sillä perusteella, että Jumala pitää omistaan huolen. Se onkin totta, mutta huolenpito tapahtuu tietyin edellytyksin. Tärkein edellytys on rakkaus totuuteen. Ei se, että on rakkaus siihen, mitä minä tai meidän joukkomme pitää totuutena.

Uskovakin voi elää vuosikymmeniä illuusiossa, että kaikki on hyvin, ei mitään hätää. Mutta silti puolet niistä, jotka lähtivät ylkää vastaan, jäivät hääsalin ulkopuolelle.

Nimenomaan sen varaan ei voi jäädä huolettomasti, että Jumala pitää huolen.
Siksi tulee sisäistää todella se erehtymisen mahdollisuus. Kuten psalminkirjoittaja sanoo:
23 Tutki minua, Jumala, ja tunne minun sydämeni, koettele minua ja tunne minun ajatukseni.
24 Ja katso: jos minun tieni on vaivaan vievä, niin johdata minut iankaikkiselle tielle.

Rakkaus totuuteen sisältää mielestäni senkin, että myönnämme olevamme erehtyväisiä ja vailla täydellisyyttä. Olemme siis aina riippuvaisia Herrasta ja armostaan. Kaikkeen totuuteen johdattaminenkin sisältää tuon. Ihmisestä ei siis tule koskaan itsessään riittävää edes Jumalan avulla. Jumala auttaa meitä ymmärtämään kuinka paljon tarvitsemmekaan Hänen armoaan, joka Pojassaan Jeesuksessa Kristuksessa on meille annettu. Se on totuus. Kristus on kaikki totuus.
Ihmisroska

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Voiko uskova menettää pelastuksen tietämättään?
« Vastaus #12 : 14.03.14 - klo:14:27 »
Voiko uskova menettää pelastuksen tietämättään?

Jospa itse vastaisin tuohon kysymykseen. Se vastaus on kyllä. En usko, että kukaan hylkää pelastusta tieten tahtoen.

Sellaista kuitenkin tapahtuu, että on eletty jonkinlaisessa tunnelmauskossa ja kun tunteet sitten loppuvat aikanaan, ihminen on tyhjän päällä. Tämä on mielestäni yksi tämän ajan suurimmista vaaroista. Kuka tahansa tämän kokenut saattaa tulla immuniteetiksi kaikelle kristilliselle.

Toinen, luultavasti yhtä suuri vaara on siinä, ettei saa kuulla tervettä opetusta lain ja evankeliumin erosta. Tällainen ihminen saattaa hyvinä päivinä olla tyytyväinen kristillisyyteensä, mutta joutuessaan kohtaamaan oman syntisyytensä, pohja putoaa kertaheitolla ja ihminen kokee olevansa täysin hukassa.
« Viimeksi muokattu: 14.03.14 - klo:14:29 kirjoittanut Paulus »
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Voiko uskova menettää pelastuksen tietämättään?
« Vastaus #13 : 14.03.14 - klo:14:35 »
Rakkaus totuuteen sisältää mielestäni senkin, että myönnämme olevamme erehtyväisiä ja vailla täydellisyyttä.


Tämänhän kaikki myöntävät ainakin periaatteessa.


Ihmisestä ei siis tule koskaan itsessään riittävää edes Jumalan avulla..

Tämä onkin monelle vaikeampi pala.

Joskus meidän on pudottava tosi korkealta, että ymmärrämme, ettei edes Jumalan armo saa meissä aikaan sitä, että Hänelle kelpaisimme. Joudumme aina turvautumaan siihen armoon, joka on ulkopuolellamme, Jumalan sydämessä.
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa Mice

  • Viestejä: 1651
Vs: Voiko uskova menettää pelastuksen tietämättään?
« Vastaus #14 : 14.03.14 - klo:14:51 »
Rakkaus totuuteen sisältää mielestäni senkin, että myönnämme olevamme erehtyväisiä ja vailla täydellisyyttä.


Tämänhän kaikki myöntävät ainakin periaatteessa.


Ihmisestä ei siis tule koskaan itsessään riittävää edes Jumalan avulla..

Tämä onkin monelle vaikeampi pala.

Joskus meidän on pudottava tosi korkealta, että ymmärrämme, ettei edes Jumalan armo saa meissä aikaan sitä, että Hänelle kelpaisimme. Joudumme aina turvautumaan siihen armoon, joka on ulkopuolellamme, Jumalan sydämessä.

Juuri näin.

Kasvu (armon vaikutukset meissä) on hyvästä, mutta sen varaan ei voi tukeutua. Kaikkeen totuuteen kasvaminen on kasvamista riippuvuuteen totuudesta, Kristuksesta.
Ihmisroska