Kirjoittaja Aihe: Vertaus 10 neitsyestä  (Luettu 17555 kertaa)

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Vertaus 10 neitsyestä
« Vastaus #75 : 26.04.14 - klo:10:25 »
Vielä tuohon edelliseen liittyen lainaus ketjusta: Mikä on harhaoppia (vastaus 60):

Eksegeesi ja eisegeesi
 
Etuliite "ek" eksegeesi-sanassa merkitsee tulla ulos jostakin (ek = -sta, -stä). Ammentaa ulos jotakin tekstistä. Ja meidän tarkoituksemme on löytää, mitä Raamatussa on todella sanottuna.
Eisegeesi-sanassa taas etuliite "eis" merkitsee mennä sisälle johonkin, panna jotakin tekstiin. Lisätä tekstin sekaan jotakin, jolla on vieraita merkityksiä. Tässä törmäämme ensimmäiseen ja tyypillisimpään pahaan tapaan, joka ihmisillä on Raamatun äärellä. Liian usein me teemme tällaista eisegeesiä Raamattua lukiessamme. Tämä johtuu omasta esiymmärryksestämme, joka vaihtelee yksilöllisesti meillä jokaisella.

Eisegeesissä siis viemme omat ennakkoon omaksutut käsityksemme tekstiin ikään kuin valmiiksi. Kun sitten luemme tekstiä, luemmekin nuo omat käsityksemme tekstistä. Tällaista tapahtuu erittäin helposti ja salakavalasti:

Eksegeesi kieroutuukin eisegeesiksi
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Kurjenmiekka

  • Vieras
Vs: Vertaus 10 neitsyestä
« Vastaus #76 : 26.04.14 - klo:11:38 »
Tuli mieleen, että ne viisaat olivat armosta eläviä. Tyhmillä oli "hengellisiä" lisukkeita.

Ei yli sen, mitä on kirjoitettu!

Kyseinen Raam.kohta ei puhu mitään mistään lisukkeista,
vaan öljyn puuteesta.

Asiaa on käsitelty monelta kantilta, eikä kukaan ole pystynyt kiistattomasti esittämään, mitä se öljynpuute todellisuudessa tarkoittaa. Pyhä Henki joko on matkassa, tai sitten ei. Ja kenen matkassa on? Niiden, jotka elävät armosta (Gal. 3:2, Ef. 2:8,9).
 
"Sillä Hän pysyy teidän tykönänne ja on teissä oleva" (Joh. 14:17).

niin, silloin ainoaksi ratkaisuksi jää ettei lamppu tarkoita uskossa oloa tai uudesti syntymää ------

Kurjenmiekka

  • Vieras
Vs: Vertaus 10 neitsyestä
« Vastaus #77 : 26.04.14 - klo:11:47 »
Sekoitatkohan Sinä Paulus jollain tavoin armon, joka antaa meille pelastuksen Jeesuksessa Kristuksessa ja kilvoittelun, joka on meidän jokaisen Jumalan lapsen osa?

Arvelen, että näemme (uskon)kilvoituksen eri tavalla. Olen havainnut, että toisille se merkitsee lepoa ja vapautta omista töistä, toisille jotain muuta. Jos alkaa puhua ehdottomasta armosta, niin saa vastauksen, että "olen samaa mieltä, mutta…" Tuon "mutta! -sanan jälkeen saa kuulla litanian siitä, mitä ihan itse täytyy täytyä…

Ansiottomasta armosta eläminen käy kyllä kilvoittelusta.

niin ,se on kuitenkin tosi asia ettei kukaan meistä osaa "levätä valmistetuissa teoissa" jos ei tankkaa ymmärrystä ja ravintoa Raamatusta. eli se armossa lepääminenkin vaatii jotain koska lihamme ei sitä osaa ilman Jumalan Sanaa ja sieltä sisäistettyjä totuuksia, joten se että olisi jokin
"pelkkä armo" ainakaan meille joita pahuuden vallassa oleva sivistysmaailma repii jatkuvasti eri suuntiin , se ei riitä koska sielumme ottaa vaikutteita koko ajan tästä ympäröivästä pahuudesta.

Jos asuisin viidakossa en saisi muita vaikutteita kuin kauniin luonnon ja ruuan etsimisen vaivan (raadannan) mutta olisin poissa jatkuvasta ympäristön painostuksesta kuten "kiire kiire suorita ansaitse pelkää vaadi osta myy maksa ".

--- tässä siis hyvin vajavainen selitys yritys miksi Raamatusta "pitää" lukea muutakin kuin armo.

Lisäksi voisi mainita että Jeesus itse uhkasi Ilmestyskirjassa monia seurakuntia kuuliaisuuden puuttuessa ....... miten teet tyhjäksi Hänen sanansa ??

Kurjenmiekka

  • Vieras
Vs: Vertaus 10 neitsyestä
« Vastaus #78 : 26.04.14 - klo:11:51 »
Vielä tuohon edelliseen liittyen lainaus ketjusta: Mikä on harhaoppia (vastaus 60):

Eksegeesi ja eisegeesi
 
Etuliite "ek" eksegeesi-sanassa merkitsee tulla ulos jostakin (ek = -sta, -stä). Ammentaa ulos jotakin tekstistä. Ja meidän tarkoituksemme on löytää, mitä Raamatussa on todella sanottuna.
Eisegeesi-sanassa taas etuliite "eis" merkitsee mennä sisälle johonkin, panna jotakin tekstiin. Lisätä tekstin sekaan jotakin, jolla on vieraita merkityksiä. Tässä törmäämme ensimmäiseen ja tyypillisimpään pahaan tapaan, joka ihmisillä on Raamatun äärellä. Liian usein me teemme tällaista eisegeesiä Raamattua lukiessamme. Tämä johtuu omasta esiymmärryksestämme, joka vaihtelee yksilöllisesti meillä jokaisella.

Eisegeesissä siis viemme omat ennakkoon omaksutut käsityksemme tekstiin ikään kuin valmiiksi. Kun sitten luemme tekstiä, luemmekin nuo omat käsityksemme tekstistä. Tällaista tapahtuu erittäin helposti ja salakavalasti:

Eksegeesi kieroutuukin eisegeesiksi

Kuuluuko tuohon sisälktöö se tosi asia että uskoon tultuaan ihminen saa Pyhän Hengen joka opettaa ja puhuu ?
Hän selittää Raamattua eli Jumalan Sanaa , silloin ei tarvita mitään tietoa mistään eise tai eksestä  :o

Poissa Natanael

  • Viestejä: 4474
  • Matkalla
Vs: Vertaus 10 neitsyestä
« Vastaus #79 : 26.04.14 - klo:11:54 »
Lisäksi voisi mainita että Jeesus itse uhkasi Ilmestyskirjassa monia seurakuntia kuuliaisuuden puuttuessa ....... miten teet tyhjäksi Hänen sanansa ??
Laittaisitko esimerkkejä, että pysyisi kärryillä siinä mitä täsmälleen ottaen tuossa tarkoitat.

Kurjenmiekka

  • Vieras
Vs: Vertaus 10 neitsyestä
« Vastaus #80 : 26.04.14 - klo:15:07 »
Lisäksi voisi mainita että Jeesus itse uhkasi Ilmestyskirjassa monia seurakuntia kuuliaisuuden puuttuessa ....... miten teet tyhjäksi Hänen sanansa ??
Laittaisitko esimerkkejä, että pysyisi kärryillä siinä mitä täsmälleen ottaen tuossa tarkoitat.

Johanneksen ilmestys 2:
4 Mutta se minulla on sinua vastaan, että olet hyljännyt ensimmäisen rakkautesi.
5 Muista siis, mistä olet langennut, ja tee parannus, ja tee niitä ensimmäisiä tekoja; mutta jos et, niin minä tulen sinun tykösi ja työnnän sinun lampunjalkasi pois paikaltaan, ellet tee parannusta.

14 Mutta minulla on vähän sinua vastaan: sinulla on siellä niitä, jotka pitävät kiinni Bileamin opista, hänen, joka opetti Baalakia virittämään Israelin lapsille sen viettelyksen, että söisivät epäjumalille uhrattua ja haureutta harjoittaisivat.
15 Niin on myös sinulla niitä, jotka samoin pitävät kiinni nikolaiittain opista.
16 Tee siis parannus; mutta jos et, niin minä tulen sinun tykösi pian ja sodin heitä vastaan suuni miekalla.

20 Mutta se minulla on sinua vastaan, että sinä suvaitset tuota naista, Iisebeliä, joka sanoo itseään profeetaksi ja opettaa ja eksyttää minun palvelijoitani harjoittamaan haureutta ja syömään epäjumalille uhrattua.
21 Ja minä olen antanut hänelle aikaa parannuksen tekoon, mutta hän ei tahdo parannusta tehdä eikä luopua haureudestaan.
22 Katso, minä syöksen hänet tautivuoteeseen, ja ne, jotka hänen kanssaan tekevät huorin, minä syöksen suureen ahdistukseen, jos eivät tee parannusta ja luovu hänen teoistansa;
23 ja hänen lapsensa minä tappamalla tapan, ja kaikki seurakunnat saavat tuntea, että minä olen se, joka tutkin munaskuut ja sydämet; ja minä annan teille kullekin tekojenne mukaan.

Johanneksen ilmestys 3:
11 Minä tulen pian; pidä, mitä sinulla on, ettei kukaan ottaisi sinun kruunuasi.

15 Minä tiedän sinun tekosi: sinä et ole kylmä etkä palava; oi, jospa olisit kylmä tai palava!
16 Mutta nyt, koska olet penseä, etkä ole palava etkä kylmä, olen minä oksentava sinut suustani ulos.

-- varoituksia rangaistuksista jotka lienevät toteutuneen koska kyseisiä seurakuntia ei enää ole muslimi maassa :(