Kirjoittaja Aihe: Kaksi eri vapautta  (Luettu 8831 kertaa)

Paikalla Paulus

  • Viestejä: 6787
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa kalamos

  • Viestejä: 491
  • Kάλαμος
    • kalamos.keskustelu.info
Vs: Kaksi eri vapautta
« Vastaus #16 : 20.12.15 - klo:08:46 »

Ne kaksi vapauden muotoa ovat evankeliumin antama vapaus ja lain antama vapaus.

Ja kun vapaudesta puhutaan niin silloin tuo
lain antama vapaus
viittaa nimenomaan
Elämän Hengen lakiin,
joka on vapauttanut meidät
synnin ja kuoleman laista.

Lainaus
Sillä elämän hengen laki Kristuksessa Jeesuksessa
on vapauttanut sinut synnin ja kuoleman laista.
(Room 8:2)


Kάλαμος yksi ruoko suuressa kaislameressä, jota Tuuli huojuttaa.

Paikalla Paulus

  • Viestejä: 6787
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Kaksi eri vapautta
« Vastaus #17 : 20.12.15 - klo:11:06 »

Ne kaksi vapauden muotoa ovat evankeliumin antama vapaus ja lain antama vapaus.

Ja kun vapaudesta puhutaan niin silloin tuo
lain antama vapaus
viittaa nimenomaan
Elämän Hengen lakiin,
joka on vapauttanut meidät
synnin ja kuoleman laista.

Lainaus
Sillä elämän hengen laki Kristuksessa Jeesuksessa
on vapauttanut sinut synnin ja kuoleman laista.
(Room 8:2)

Tämä keskustelu jää kokonaan turhaksi sille, joka vielä sekoittaa nuo kaksi vapauden muotoa toisiinsa.

Aloituksessa kirjoitin:
Lainaus
Ne kaksi vapauden muotoa ovat evankeliumin antama vapaus ja lain antama vapaus. Heti alkuun kuitenkin totean, että jälkimmäistä pitäisi sanoa paremminkin näennäisvapaudeksi, sehän perustuu kaiken aikaa itsensä tarkkailuun.

Todellinen vapaus viittaa Kristuksen täydelliseen työhön. Lain antama "vapaus" omiin suorituksiimme.
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa kalamos

  • Viestejä: 491
  • Kάλαμος
    • kalamos.keskustelu.info
Vs: Kaksi eri vapautta
« Vastaus #18 : 20.12.15 - klo:12:55 »
Jeesuksen Kristuksen evankeliumin ydinsanoma on nimenomaan se,
että Elämän Hengen laki Kristuksessa Jeesuksessa
on vapauttanut
meidät synnin ja kuoleman laista.

Jos erotat Elämän Hengen lain Kristuksessa Jeesuksessa
pois Jeesuksen Kristuksen evankeliumista, sinä jaat Kristuksen kahtia.

Mikään muu laki kuin Elämän Hengen laki ei meitä millään tavoin vapauta.
Kάλαμος yksi ruoko suuressa kaislameressä, jota Tuuli huojuttaa.

Paikalla Paulus

  • Viestejä: 6787
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Kaksi eri vapautta
« Vastaus #19 : 20.12.15 - klo:13:16 »
Jeesuksen Kristuksen evankeliumin ydinsanoma on nimenomaan se,
että Elämän Hengen laki Kristuksessa Jeesuksessa
on vapauttanut
meidät synnin ja kuoleman laista.

Jos erotat Elämän Hengen lain Kristuksessa Jeesuksessa
pois Jeesuksen Kristuksen evankeliumista, sinä jaat Kristuksen kahtia.

Mikään muu laki kuin Elämän Hengen laki ei meitä millään tavoin vapauta.

Peräti outoa, että tällaisesta asiasta tulee vääntöä kristillisellä foorumilla. Ei suinkaan se ole Kristuksen jakamista, jos erottaa lakihurskauden (=synnin ja kuoleman laki) ja evankeliumin toisistaan.
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa Taisto

  • Viestejä: 2279
Vs: Kaksi eri vapautta
« Vastaus #20 : 20.12.15 - klo:13:41 »
Ehdotan, että Kalamos ja Paulus menevät vuodeksi pienelle
merensaarelle, jossa ei ole muita asukkaita, ja jatkavat sopuisasti
keskustelua siellä.

Vuoden kuluttua kuulemme sitten, kumpi sai sanoa viimeisen sanan  ::)

Paikalla Paulus

  • Viestejä: 6787
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Kaksi eri vapautta
« Vastaus #21 : 20.12.15 - klo:14:50 »
Ehdotan, että Kalamos ja Paulus menevät vuodeksi pienelle
merensaarelle, jossa ei ole muita asukkaita, ja jatkavat sopuisasti
keskustelua siellä.

Vuoden kuluttua kuulemme sitten, kumpi sai sanoa viimeisen sanan  ::)

Saattaa olla parempi, että lähdemme yksin, kumpikin tahollemme.

Lainaus
Seppo joutui haaksirikkoon ja asui autiolla saarella vuosikausia, kunnes hänet pelastettiin. Ennen kuin hän lähti saarelta, hän näytti pelastuspartiolle paikkoja. "Rakensin itselleni talon. Se on tuossa. Tässä on lato ja tuossa kirkko, jossa kävin." "Mikä tuo rakennus on?" yksi pelastajista kysyi. Seppo tuhahti ja vastasi: "Se on kirkko, johon kuuluin aikaisemmin."
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa Taisto

  • Viestejä: 2279
Vs: Kaksi eri vapautta
« Vastaus #22 : 20.12.15 - klo:16:46 »
Lainaus
Seppo joutui haaksirikkoon ja asui autiolla saarella vuosikausia, kunnes hänet pelastettiin. Ennen kuin hän lähti saarelta, hän näytti pelastuspartiolle paikkoja. "Rakensin itselleni talon. Se on tuossa. Tässä on lato ja tuossa kirkko, jossa kävin." "Mikä tuo rakennus on?" yksi pelastajista kysyi. Seppo tuhahti ja vastasi: "Se on kirkko, johon kuuluin aikaisemmin."

Hyvää huumoria. Oikein hyvää  :)

Poissa kalamos

  • Viestejä: 491
  • Kάλαμος
    • kalamos.keskustelu.info
Vs: Kaksi eri vapautta
« Vastaus #23 : 20.12.15 - klo:17:56 »

Ei suinkaan se ole Kristuksen jakamista, jos erottaa lakihurskauden (=synnin ja kuoleman laki) ja evankeliumin toisistaan.


Mutta eihän synnin ja kuoleman laki mitään vapautta kenellekään anna.
Elämän Hengen laki antaa - ja juuri tuosta synnin ja kuoleman laista.

Eli jos sinä haluat erottaa toisistaan
lain antaman vapauden ja evankeliumin antaman vapauden,
niin silloin sinä joudut erottamaan nimenomaan
Elämän Hengen lain Kristuksessa Jeesuksessa
Jeesuksen Kristuksen evankeliumista.


« Viimeksi muokattu: 20.12.15 - klo:17:59 kirjoittanut kalamos »
Kάλαμος yksi ruoko suuressa kaislameressä, jota Tuuli huojuttaa.

Paikalla Paulus

  • Viestejä: 6787
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Kaksi eri vapautta
« Vastaus #24 : 20.12.15 - klo:18:19 »

Ei suinkaan se ole Kristuksen jakamista, jos erottaa lakihurskauden (=synnin ja kuoleman laki) ja evankeliumin toisistaan.


Mutta eihän synnin ja kuoleman laki mitään vapautta kenellekään anna.
Elämän Hengen laki antaa - ja juuri tuosta synnin ja kuoleman laista.


Eli jos sinä haluat erottaa toisistaan
lain antaman vapauden ja evankeliumin antaman vapauden,
niin silloin sinä joudut erottamaan nimenomaan
Elämän Hengen lain Kristuksessa Jeesuksessa
Jeesuksen Kristuksen evankeliumista.

Hyvä, että alat olla samaa mieltä. Jos olisit lukenut huolella aloituksen, niin olisit huomannut, että kirjoitinkin näennäisvapaudesta.
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa kalamos

  • Viestejä: 491
  • Kάλαμος
    • kalamos.keskustelu.info
Vs: Kaksi eri vapautta
« Vastaus #25 : 20.12.15 - klo:18:35 »

Ei suinkaan se ole Kristuksen jakamista, jos erottaa lakihurskauden (=synnin ja kuoleman laki) ja evankeliumin toisistaan.


Mutta eihän synnin ja kuoleman laki mitään vapautta kenellekään anna.
Elämän Hengen laki antaa - ja juuri tuosta synnin ja kuoleman laista.


Eli jos sinä haluat erottaa toisistaan
lain antaman vapauden ja evankeliumin antaman vapauden,
niin silloin sinä joudut erottamaan nimenomaan
Elämän Hengen lain Kristuksessa Jeesuksessa
Jeesuksen Kristuksen evankeliumista.

Hyvä, että alat olla samaa mieltä. Jos olisit lukenut huolella aloituksen, niin olisit huomannut, että kirjoitinkin näennäisvapaudesta.


Minä olen koko ajan puhunut todellisesta vapaudesta:
Sillä Elämän Hengen laki on vapauttanut ...

Synnin ja kuoleman laki ei vapauta edes näennäisesti -
vaan meidät täytyy vapauttaa juuri siitä.
Jeesuksen uhrikuolema ristillä vapauttaa meidät synnin ja kuoleman laista.
Koska Jeesus täytti tuon lain - kärsi meille
meidän synneistämme seuraavan tuomion.
« Viimeksi muokattu: 20.12.15 - klo:18:39 kirjoittanut kalamos »
Kάλαμος yksi ruoko suuressa kaislameressä, jota Tuuli huojuttaa.

Paikalla Paulus

  • Viestejä: 6787
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Kaksi eri vapautta
« Vastaus #26 : 20.12.15 - klo:19:31 »
Kalamos. Sovitaanko nyt, että saat sanoa viimeisen sanan tässä keskustelussa, se sopii minulle oikein hyvin.
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa kalamos

  • Viestejä: 491
  • Kάλαμος
    • kalamos.keskustelu.info
Vs: Kaksi eri vapautta
« Vastaus #27 : 21.12.15 - klo:11:20 »
Kalamos. Sovitaanko nyt, että saat sanoa viimeisen sanan tässä keskustelussa, se sopii minulle oikein hyvin.


Minä haluan keskustella kanssasi asioista,
joista sinäkin olet osoittanut haluavasi keskustella avaamalla keskustelun aiheesta. 

Kysyisin nyt sinulta,
mitä tarkoitat tämän ketjun aloituksessa lailla,
kun puhut lain antamasta vapaudesta?

Tarkoitatko tuolla lailla
synnin ja kuoleman lakia,
vai
Elämän Hengen lakia,
joka vapauttaa synnin ja kuoleman laista?

Kάλαμος yksi ruoko suuressa kaislameressä, jota Tuuli huojuttaa.

Poissa crystalvoice

  • Viestejä: 494
Vs: Kaksi eri vapautta
« Vastaus #28 : 16.09.16 - klo:01:47 »
Pysyä jatkuvasti armon alla on uskonkilvoituksemme ydin. Siitä seuraa myös se, että armo kasvattaa hylkäämään jumalattomuuden (Tiit. 2:12).

Asian voisi sanoa myös käänteisesti: Lain alaisuus on synnin tekemisen edellytys.

Olet oikeassa, Paulus.

Paavali sanoo, että synnin voima on laki (1 Kor. 15:56), ja että sen, minkä piti olla hänelle elämäksi, olikin hänelle kuolemaksi (Room. 7:10) jne. Mutta miten selittäisimme näitä tosiasioita toisin sanoin? Miksi laki saa aikaan vihaa myös ihmisessä (Room. 4:15)? Eikö siksi, että se vaatii syntiseltä ihmiseltä mahdottomia, eikä siksi anna rauhaa, vaan synnyttää pelkoa ja ahdistusta? Ihan maallinenkin ihminen vihastuu, vaikka hänen käytöksessään on ihan aiheellisesti moitteen aihetta, jos hänelle osoitetaan, että hän on esim. ollut vastuuton tai toiminut väärin. Sen sijaan että tunnustaisi syyllisyytensä, ihminen sulkeutuu kuoreensa ja osoittaa vihamielisyyttään. Mutta täydellinen anteeksiantamus ja ehdoton armo voi murtaa paksun kuoren. Ihmisen ei tarvitse armon alla kieltää syyllisyyttään tai kapinoida, koska armo antaa ihmiselle turvan olla rehellinen tai läpinäkyvä. Ehdoton rakkaus ja armo antaa ihmiselle mahdollisuuden kohdata oma pimeä puoli ilman pelkoa tuhoutumisesta.

Mielestäni laki on siitä syystä kyvytön ihmistä pyhittämään, koska se vetoaa ihmisen itsekkyyteen: Jos teet näin, saat sitä tai tätä hyvää. Jos et tee näin, sinulle käy huonosti. Tehdessään jotain palkkion toivosta tai rangaistuksen pelosta ihminen tekee asioita itsekkäästä motiivista käsin. Sillä entä jos rangaistusta ei olisi, tekisikö ihminen siinäkin tapauksessa oikein? Entä jos palkintoa ei olisi, tekisikö ihminen siinäkin tapauksessa oikein? Eli mikä motivoi ihmistä toimimaan niin kuin hän toimii? Jos ihminen tekee spontaanisti tai lain pakottamatta hyvää, hänen tekemisissään ei ole taka-ajatuksia tai itsekkäitä motiiveja. Hyvä puu tekee hyvää hedelmää ilman vaatimusta ja pakottamista.
« Viimeksi muokattu: 16.09.16 - klo:01:53 kirjoittanut crystalvoice »

Poissa evlutkristitty

  • Viestejä: 553
Vs: Kaksi eri vapautta
« Vastaus #29 : 16.09.16 - klo:12:49 »
Niin  crystalvoice, hyvin kirjoitit. Laki itsessään on kyllä hyvä ja pyhä, se on Jumalan tahto.

Jos meille langenneille olisi mahdollista elää lain mukaan, (huomioiden myös lain hengellinen puoli, joka ottaa kiinni jo perimmäisistä motiiveista, himoista haluista jne.), niin saisimme lain kautta iankaikkisen elämän.

Room. 8:1   Niin ei nyt siis ole mitään kadotustuomiota niille, jotka Kristuksessa Jeesuksessa ovat.
Room. 8:2   Sillä elämän hengen laki Kristuksessa Jeesuksessa on vapauttanut sinut synnin ja kuoleman laista.

*) Room. 8:3   Sillä mikä laille oli mahdotonta, koska se oli lihan kautta heikoksi tullut, sen Jumala teki, lähettämällä oman Poikansa syntisen lihan kaltaisuudessa ja synnin tähden ja tuomitsemalla synnin lihassa,
Room. 8:4   että lain vanhurskaus täytettäisiin meissä, jotka emme vaella lihan mukaan, vaan Hengen.

Room. 8:5   Sillä niillä, jotka elävät lihan mukaan, on lihan mieli, mutta niillä, jotka elävät Hengen mukaan, on Hengen mieli.
Room. 8:6   Sillä lihan mieli on kuolema, mutta hengen mieli on elämä ja rauha;
Room. 8:7   sentähden että lihan mieli on vihollisuus Jumalaa vastaan,

-> sillä se ei alistu Jumalan lain alle,
-> eikä se voikaan.
xxxxx

Joukossamme elää paljon kristittyjä joilla on edelleen VILPITÖN usko ja toivo lihansa jalostumisesta paremmaksi.  Kun ihminen ei usko, eikä tajua, ettei hän voi Jumalan edessä jalostua, niin syntyvät nämä monenkirjavat sääntökunnat, ja lakihenkisyys yleensäkin.

Kuten crystalvoice viestissään totesi, niin Jumalan armo ja syntiemme anteeksiantamus Kristuksen ansion tähden USKOLLA omistettuna, on tie iankaikkiseen elämään. Armosta me saamme myös rohkeuden katsella taivaallista isäämme rohkeasti KRISTUKSEN KASVOISSA.