Kirjoittaja Aihe: Uskontunnustus  (Luettu 11399 kertaa)

Poissa Mice

  • Viestejä: 1651
Vs: Uskontunnustus
« Vastaus #30 : 30.10.14 - klo:11:01 »
Pidän farisealaisena uskonnollisuutena sitä, että vihjaillaan toisten uskon epäaitoudesta.
Huudellaan päältä.
Ihmisroska

Poissa pax

  • Viestejä: 1710
Vs: Uskontunnustus
« Vastaus #31 : 30.10.14 - klo:11:12 »
Ollaanpa täällä ärhäkkänä. Uskontunnustuksesta ollaan  puhuttu sen sanamuodoista ja tyköni mietin kuka voi sen tunnustaa. Mietin myös milloin rikomme käskyä vastaan älä turhaan lausu Herran nimeä, se onkin sitten oma aiheensa. Ikävää että saa silmilleen joka sanasta. Huh.

Poissa Mice

  • Viestejä: 1651
Vs: Uskontunnustus
« Vastaus #32 : 30.10.14 - klo:11:16 »
Minusta nyt hieman heittäydyt marttyyriksi.
Itse kerrot näkemyksiäsi "muotojumalisuudesta" ja "kirkkokansasta" ja sitten koet kysymykset ja kommentit silmille lyömiseksi.

Miksei voida vain puhua suoraan? Hetken se kirpaisee, mutta onpahan asia selvä sitten.

Ikävää että avointa keskustelua ei haluta. Halutaan vain leimata toisia muotojumalisiksi ja väärässä yhteydessä eläviksi.
« Viimeksi muokattu: 30.10.14 - klo:11:18 kirjoittanut Mice »
Ihmisroska

Poissa Mice

  • Viestejä: 1651
Vs: Uskontunnustus
« Vastaus #33 : 30.10.14 - klo:11:20 »
Itse en usko, että kyse on ollut vain uskontunnustuksesta. Kyse on paljon muustakin.
Ihmisroska

Poissa Mice

  • Viestejä: 1651
Vs: Uskontunnustus
« Vastaus #34 : 30.10.14 - klo:11:23 »
Onko mielestäsi uskon tunnustaminen Herran nimen turhaan lausumista?

Kaikenlaista höpöä sitä kuuleekin kun tarpeeksi vanhaksi elää...
Ihmisroska

Poissa Mice

  • Viestejä: 1651
Vs: Uskontunnustus
« Vastaus #35 : 30.10.14 - klo:11:36 »
Jos olin liian suorasanainen, niin pyydän sitä anteeksi. Olen tottunut puhumaan suoraan. En vaadi sitä muilta.
Ihmisroska

Poissa Mice

  • Viestejä: 1651
Vs: Uskontunnustus
« Vastaus #36 : 30.10.14 - klo:11:53 »
Vuosia kuunnelleenani suoraa "vitsailua" luterilaisuudestani, ihmettelen ihmisten herkkänahkaisuuttta jos esittää suoria vastakysymyksiä tai muuten vain suoria heittoja.
Yllättävän arka se perä on siellä "oikein tunnustavienkin" joukossa.

Oikeastaan kuinka kauan luulitte, että kirkon uskovat pitävät turpansa kiinni?
Luterilaisista kun harvemmin tulee ei-luterilaisia, vaikka kirkosta eroavaisitkin kirkon väärien oppien vuoksi.
Näen paljon sellaista kalastelua suuntan ja toiseen. Se kalastelu perustellaan oikeammalla opilla.

Kysehän on lopulta tässäkin luterilaisuudesta. Se on osalle iso ongelma, vaikka eivät sitä myönnäkään.
Ja kun mennään suoraan siihen ongelman ytimeen, niin alkaa hiljaisuus ja kauhistelu kuinka tuo nyt noin suoraan sanoi.

It's all dööd, because of that suora jankutus... so be it.
« Viimeksi muokattu: 30.10.14 - klo:13:38 kirjoittanut Mice »
Ihmisroska

Poissa Taisto

  • Viestejä: 2279
Vs: Uskontunnustus
« Vastaus #37 : 30.10.14 - klo:18:10 »
Minulle riittää uskontunnustukseksi uskon tunnustaminen. Se että myönnän uskovani Jeesukseen.

Keep it simple.

Poissa Mice

  • Viestejä: 1651
Vs: Uskontunnustus
« Vastaus #38 : 30.10.14 - klo:20:12 »
Onko noin? Riittääkö se uskonsa tunnustaminen, vai ollaanko huolissaan toistenkin uskosta? Peräti epäillään sen aitoutta ja vihjaillaan muotojumalisuudesta ja kirkkouskovaisuudesta jne...

Monesti se "keep it simple" sisältää hyvinkin monimutkaiset ja tarkat rajaukset ja oppirakenteet.

Toki uskon sen, että kaikki eivät halua olla mestaroimassa toisten uskonelämää, mutta sellaiseen olen luvattoman paljon törmännyt. Vihjailuja, kuulopuheita ja luuloja.
« Viimeksi muokattu: 30.10.14 - klo:20:38 kirjoittanut Mice »
Ihmisroska

Poissa Taisto

  • Viestejä: 2279
Vs: Uskontunnustus
« Vastaus #39 : 30.10.14 - klo:21:07 »
Onko noin? Riittääkö se uskonsa tunnustaminen, vai ollaanko huolissaan toistenkin uskosta? Peräti epäillään sen aitoutta ja vihjaillaan muotojumalisuudesta ja kirkkouskovaisuudesta jne...

Monesti se "keep it simple" sisältää hyvinkin monimutkaiset ja tarkat rajaukset ja oppirakenteet.

Toki uskon sen, että kaikki eivät halua olla mestaroimassa toisten uskonelämää, mutta sellaiseen olen luvattoman paljon törmännyt. Vihjailuja, kuulopuheita ja luuloja.
Ei, en vihjaile mitään kirkollisesta muotojumalisuudesta, enkä arvostele toisten käsitystä uskontunnustuksesta. Kun itse olen joskus ev.lut. kirkossa tilaisuudessa jossa lausutaan uskontunnustus, niin olen siinä kyllä hengessä mukana. Ääneen en sitä useimmiten lausu, mutta mielessäni kyllä.

Sanoin vain oman kantani uskontunnustuksesta, siis että minulle riittää yksinkertainen suun tunnustus enkä
erityisesti pidä tarpeellisena sen "virallista" muotoilua. Ja yritin kannanotolla myös hiukan hillitä kuuman keskustelun liekkejä, myönnettäköön.

Rivien välistä voi kyllä usein lukea jotakin, mutta tuon lyhyen kommenttini rivien väleihin ei nyt tällä kertaa
mahdu noita asioita joita mainitset.

Poissa Mice

  • Viestejä: 1651
Vs: Uskontunnustus
« Vastaus #40 : 30.10.14 - klo:21:17 »
Onko noin? Riittääkö se uskonsa tunnustaminen, vai ollaanko huolissaan toistenkin uskosta? Peräti epäillään sen aitoutta ja vihjaillaan muotojumalisuudesta ja kirkkouskovaisuudesta jne...

Monesti se "keep it simple" sisältää hyvinkin monimutkaiset ja tarkat rajaukset ja oppirakenteet.

Toki uskon sen, että kaikki eivät halua olla mestaroimassa toisten uskonelämää, mutta sellaiseen olen luvattoman paljon törmännyt. Vihjailuja, kuulopuheita ja luuloja.
Ei, en vihjaile mitään kirkollisesta muotojumalisuudesta, enkä arvostele toisten käsitystä uskontunnustuksesta. Kun itse olen joskus ev.lut. kirkossa tilaisuudessa jossa lausutaan uskontunnustus, niin olen siinä kyllä hengessä mukana. Ääneen en sitä useimmiten lausu, mutta mielessäni kyllä.

Sanoin vain oman kantani uskontunnustuksesta, siis että minulle riittää yksinkertainen suun tunnustus enkä
erityisesti pidä tarpeellisena sen "virallista" muotoilua. Ja yritin kannanotolla myös hiukan hillitä kuuman keskustelun liekkejä, myönnettäköön.

Rivien välistä voi kyllä usein lukea jotakin, mutta tuon lyhyen kommenttini rivien väleihin ei nyt tällä kertaa
mahdu noita asioita joita mainitset.

Uskon mitä kirjoitat.
Minullekin riittää se, että ihminen uskoo ja tunnustaa uskonsa. Mikä tärkeintä, uskon sen riittävän Jumalallekin.
Ihmisroska

Poissa Pökkelö

  • Viestejä: 705
Vs: Uskontunnustus
« Vastaus #41 : 30.10.14 - klo:21:19 »
Kuka meistä on kelvollinen mittaamaan toistemme uskoa ?

Luterilaisiakin on monen sorttia. Kirkko elää omaa elämäänsä ja menee omia teitänsä minne menee. Silti sielläkin on vielä sattumia sopassa.
Ihan oikeita Jeesukseen uskovia jäseniä, ja jopa niissä, jotka saavat palkkaa kirkolta.
Sen lisäksi monet luterilaiset herätysliikkeet. Paljon on luterilaisuudessa elävää kristillisyyttä.
Heidän kanssaan voin lausua uskontunnustuksen ääneen miettimättä onko joukossa, joka ei oikein ole uskossa "silleen"...
Jos ei ole , niin ehkä Herran kasvatuksen alaisena jo kuitenkin. :)

Onko vapaissa ja villeissä sen paremmin ?  Ihan äkkikseltään uskaltaisin väittää, vaikka siellä ehkä ollaan enempi  "silleen oikeasti uskovaisia", niin hedelmä on kaikkea muuta kuin tasalaatuista. Ikävä kyllä.

Meidän on niin helppo mestaroida toistemme uskoa, kuka on ja kuka ei oikealla tavalla uskossa.
Jumala näkee sydämemme, ja ihan eri vinkkelistä kuin me. Ja silloin voi lopputulos "silleen oikeasti uskossa" olevista olla kovin erilainen kuin meillä ihmispoloisten silmin.
Näemme kyllä toistemme vajavaisuudet ja puutteet, mutta annammeko Pyhän Hengen totuuden valon valaista omat pimeät nurkkamme.
Silloin mekin voisimme joutua huokaisemaan, "Herra, auta minun epäuskoani ja ole armollinen minulle syntiselle ihmiselle" !!!


Poissa Taisto

  • Viestejä: 2279
Vs: Uskontunnustus
« Vastaus #42 : 30.10.14 - klo:21:23 »

Uskon mitä kirjoitat.
Minullekin riittää se, että ihminen uskoo ja tunnustaa uskonsa. Mikä tärkeintä, uskon sen riittävän Jumalallekin.
Kiitos, hienoa että voidaan olla perusasioista samaa mieltä :)

Poissa Mice

  • Viestejä: 1651
Vs: Uskontunnustus
« Vastaus #43 : 30.10.14 - klo:21:24 »
Ja kun kirjoitan suoraan ajatuksiani, niin se ei tarkoita sitä, että olisin loukkaantunut tai äkäpäissäni.
Vaikka savolainen olenkin, niin yritän päästä asioiden ytimeen mieluummin ilman turhia mutkitteluja.
Ihmisroska

Poissa Mice

  • Viestejä: 1651
Vs: Uskontunnustus
« Vastaus #44 : 30.10.14 - klo:21:25 »

Uskon mitä kirjoitat.
Minullekin riittää se, että ihminen uskoo ja tunnustaa uskonsa. Mikä tärkeintä, uskon sen riittävän Jumalallekin.
Kiitos, hienoa että voidaan olla perusasioista samaa mieltä :)

Aivan varmasti voidaan. :)
Uskon aidosti sen, että Jumala on voimallinen johdattamaan uskovia. Ja Jumala ei asu käsintehdyissä temppeleissä.
Ihmisroska