Kirjoittaja Aihe: Mitä rukous on?  (Luettu 8273 kertaa)

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Mitä rukous on?
« : 16.08.16 - klo:21:23 »
Tätä aihetta en löytänyt aiemmin kirjoitetuista. Asia tuli mieleen selaillessani Osmo Tiililän kirjaa Näkyväiset ja näkymättömät.

Tiililä kirjoittaa rukouksesta:

"Rukous ei ole vain puhumista, vaan se on kaikinpuolista avoinna olemista ylöspäin, usein pelkkää mieleen nousevaa huokausta ja kiitosta. Tässä mielessä käsitämme Paavalin sanan aina rukoilemisesta. Rukous on taivaallisten jatkuvaa mielessä olemista, sydämen virittymistä muistamaan ja ottamaan huomioon Jumalan läsnäolo ja perustautumaan siihen ja sellaisena sekä välitöntä, ponnistuksetonta elämää Jumalassa että myöskin kilvoitusta ja työtä…"

"…ei olisi mitään tavatonta, jos rukous käsitettäisiin vain yksipuoliseksi ihmisen aktiivisuudeksi; sellaistahan on läpi kansojen ja pakanauskontojenkin kautta koko tuon pitkän linjan: uhrit, rituaalit, rukousnauhat ja -myllyt, koko tuo sanavuolaus, josta Jeesus sanoo, että pakanat luulevat heitä kuultavan heidän monisanaisuutensa takia. Ei, rukous on kahden välistä todellista yhteyttä, pyhää seurustelua ja asioimista Jumalan kanssa."
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa Pökkelö

  • Viestejä: 705
Vs: Mitä rukous on?
« Vastaus #1 : 16.08.16 - klo:21:51 »
Niin usein huomaan olevani Osmo Tiililän ja Pauluksen kanssa samoilla aaltopituuksilla.

Ja rukouksessa on yhteys avoinna Pyhän Hengen kautta ilman kaavoja, rituaaleja tai ponnistelua.
Yhteyden esteenä on lähinnä se, et itse askaroin maallisissa ja olen poissa linjoilta.

Poissa hanski

  • Viestejä: 95
Vs: Mitä rukous on?
« Vastaus #2 : 16.08.16 - klo:23:08 »
Hyvää kirjoitusta rukouksesta. Itselläni on monesti vähän ristiriitaiset ajatukset rukouksesta; toisaalta pidän itseäni huonona rukoilijana, koska harvoin saan itseni oikein pysähtymään rukoukseen niin, että oikein harkitusti muotoilisin lauseita Jumalalle. Mutta toisaalta, minulla on hyvinkin voimakas tunne siitä, että keskusteluyhteys Jumalan kanssa on koko ajan auki. Kun on jokin ongelma, tiedän, mistä tulee minulle apu. Kun huomaan, että asiat selviävät, kiitos lähtee Jumalalle. Ja silloin, kun ei ole mitään erityistä tilannetta päällä, voi vain esim. kertoa havainnoistaan, kysyä kysymyksiä ym. Ja kaikki tapahtuu tietoisena Jumalan läsnäolosta ja siitä, että Hän kuuntelee ja vastaa. Välillä tietysti myös ikäänkuin unohtaa Jumalan ja höslää vain itse, kunnes havahtuu siihen ajatukseen, että mitä minä näitä nyt yksinäni tässä touhuan, kun Jumalakin on olemassa.

Oloneuvos

  • Vieras
Vs: Mitä rukous on?
« Vastaus #3 : 17.08.16 - klo:01:02 »
Hyvää kirjoitusta rukouksesta. Itselläni on monesti vähän ristiriitaiset ajatukset rukouksesta; toisaalta pidän itseäni huonona rukoilijana, koska harvoin saan itseni oikein pysähtymään rukoukseen niin, että oikein harkitusti muotoilisin lauseita Jumalalle. Mutta toisaalta, minulla on hyvinkin voimakas tunne siitä, että keskusteluyhteys Jumalan kanssa on koko ajan auki. Kun on jokin ongelma, tiedän, mistä tulee minulle apu. Kun huomaan, että asiat selviävät, kiitos lähtee Jumalalle. Ja silloin, kun ei ole mitään erityistä tilannetta päällä, voi vain esim. kertoa havainnoistaan, kysyä kysymyksiä ym. Ja kaikki tapahtuu tietoisena Jumalan läsnäolosta ja siitä, että Hän kuuntelee ja vastaa. Välillä tietysti myös ikäänkuin unohtaa Jumalan ja höslää vain itse, kunnes havahtuu siihen ajatukseen, että mitä minä näitä nyt yksinäni tässä touhuan, kun Jumalakin on olemassa.

 8) Joskus sisimpääni hiipii ajatus, että tuo nimimerkki hanski voi olla uskovainen kaveri  ::) ... Hyvää yötä.

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Mitä rukous on?
« Vastaus #4 : 17.08.16 - klo:08:08 »
Joskus sisimpääni hiipii ajatus, että tuo nimimerkki hanski voi olla uskovainen kaveri.

Oloneuvoksesta tulee sama aavistus. Heh… :)
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa Natanael

  • Viestejä: 4474
  • Matkalla
Vs: Mitä rukous on?
« Vastaus #5 : 17.08.16 - klo:19:44 »
Olen miettinyt pari päivää onkohan yhtään rukoustani päätynyt kultaiseen maljaan.

Lainaus käyttäjältä: Ilm.5:
6 Ja minä näin, että valtaistuimen ja niiden neljän olennon ja vanhinten keskellä seisoi Karitsa, ikäänkuin teurastettu; sillä oli seitsemän sarvea ja seitsemän silmää, jotka ovat ne seitsemän Jumalan henkeä, lähetetyt kaikkeen maailmaan.
7 Ja se tuli ja otti kirjan valtaistuimella-istuvan oikeasta kädestä.
8 Ja kun se oli ottanut kirjan, niin ne neljä olentoa ja kaksikymmentä neljä vanhinta lankesivat Karitsan eteen, ja heillä oli kantele kullakin, ja heillä oli kultaiset maljat täynnä suitsutuksia, jotka ovat pyhien rukoukset,

Kulta on kaiketi jotain jaloa ja puhdasta.
Luulen, että tuohon kultaiseen maljaan päätyvät vain oikeanlaiset rukoukset.
Olisikohan toisenlaisille rukouksille toinen malja tai kenties roskalaatikko?

Poissa pax

  • Viestejä: 1663
Vs: Mitä rukous on?
« Vastaus #6 : 17.08.16 - klo:20:54 »
Jumalalle voi ihan normaalisti puhua asioistaan. Ei tarvita uskonnollista paatosta. Isä meidän rukouksessa on hyvä malli, ensin kenelle pyyntö osoitetaan ja sitten vaan saa jutella kaikki mikä mieltä painaa unohtamatta kiitosta.

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Mitä rukous on?
« Vastaus #7 : 17.08.16 - klo:21:17 »
Jumalalle voi ihan normaalisti puhua asioistaan. Ei tarvita uskonnollista paatosta.

Jo pelkällä alkurukouksella voi pilata koko tilaisuuden. Olin kerran tilaisuudessa, jossa yksi mieshenkilö rukoili puoli tuntia yhteen menoon. Tuli siinä kelloa jo katsottua.
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa pax

  • Viestejä: 1663
Vs: Mitä rukous on?
« Vastaus #8 : 17.08.16 - klo:21:25 »
Rukoustavoissa olisi opittavaa. Se että koko ajan hoetaan Herra kuin sidesanana tuntuu pahalle.

Poissa Taisto

  • Viestejä: 2279
Vs: Mitä rukous on?
« Vastaus #9 : 17.08.16 - klo:22:18 »
Olen miettinyt pari päivää onkohan yhtään rukoustani päätynyt kultaiseen maljaan.

Lainaus käyttäjältä: Ilm.5:
6 Ja minä näin, että valtaistuimen ja niiden neljän olennon ja vanhinten keskellä seisoi Karitsa, ikäänkuin teurastettu; sillä oli seitsemän sarvea ja seitsemän silmää, jotka ovat ne seitsemän Jumalan henkeä, lähetetyt kaikkeen maailmaan.
7 Ja se tuli ja otti kirjan valtaistuimella-istuvan oikeasta kädestä.
8 Ja kun se oli ottanut kirjan, niin ne neljä olentoa ja kaksikymmentä neljä vanhinta lankesivat Karitsan eteen, ja heillä oli kantele kullakin, ja heillä oli kultaiset maljat täynnä suitsutuksia, jotka ovat pyhien rukoukset,

Kulta on kaiketi jotain jaloa ja puhdasta.
Luulen, että tuohon kultaiseen maljaan päätyvät vain oikeanlaiset rukoukset.
Olisikohan toisenlaisille rukouksille toinen malja tai kenties roskalaatikko?
Mikä on mielestäsi mittari oikeanlaiselle rukoukselle?

Poissa Natanael

  • Viestejä: 4474
  • Matkalla
Vs: Mitä rukous on?
« Vastaus #10 : 17.08.16 - klo:22:29 »
Olen miettinyt pari päivää onkohan yhtään rukoustani päätynyt kultaiseen maljaan.

Lainaus käyttäjältä: Ilm.5:
6 Ja minä näin, että valtaistuimen ja niiden neljän olennon ja vanhinten keskellä seisoi Karitsa, ikäänkuin teurastettu; sillä oli seitsemän sarvea ja seitsemän silmää, jotka ovat ne seitsemän Jumalan henkeä, lähetetyt kaikkeen maailmaan.
7 Ja se tuli ja otti kirjan valtaistuimella-istuvan oikeasta kädestä.
8 Ja kun se oli ottanut kirjan, niin ne neljä olentoa ja kaksikymmentä neljä vanhinta lankesivat Karitsan eteen, ja heillä oli kantele kullakin, ja heillä oli kultaiset maljat täynnä suitsutuksia, jotka ovat pyhien rukoukset,

Kulta on kaiketi jotain jaloa ja puhdasta.
Luulen, että tuohon kultaiseen maljaan päätyvät vain oikeanlaiset rukoukset.
Olisikohan toisenlaisille rukouksille toinen malja tai kenties roskalaatikko?
Mikä on mielestäsi mittari oikeanlaiselle rukoukselle?

Näsäviisas vastaus: Kultaiseen maljaan talletettujen rukousten määrä.

-

En ymmärrä rukouksesta oikeastaan mitään.
Kun olen rukoillut jonkun asian jo viisitoista vuotta sitten, ajattelen, ettei sitä tarvitse toistaa, koska Jumalalla on parempi muisti kuin minulla. Toisekseen Jumala on tiennyt ajatukseni jo ennen rukoilemista, miksi kertoisin sellaista mitä hän jo tietää.
Hädissäni tai epätoivossani tietysti hoen ja kertaan.

Poissa hanski

  • Viestejä: 95
Vs: Mitä rukous on?
« Vastaus #11 : 18.08.16 - klo:07:23 »
Hyvää kirjoitusta rukouksesta. Itselläni on monesti vähän ristiriitaiset ajatukset rukouksesta; toisaalta pidän itseäni huonona rukoilijana, koska harvoin saan itseni oikein pysähtymään rukoukseen niin, että oikein harkitusti muotoilisin lauseita Jumalalle. Mutta toisaalta, minulla on hyvinkin voimakas tunne siitä, että keskusteluyhteys Jumalan kanssa on koko ajan auki. Kun on jokin ongelma, tiedän, mistä tulee minulle apu. Kun huomaan, että asiat selviävät, kiitos lähtee Jumalalle. Ja silloin, kun ei ole mitään erityistä tilannetta päällä, voi vain esim. kertoa havainnoistaan, kysyä kysymyksiä ym. Ja kaikki tapahtuu tietoisena Jumalan läsnäolosta ja siitä, että Hän kuuntelee ja vastaa. Välillä tietysti myös ikäänkuin unohtaa Jumalan ja höslää vain itse, kunnes havahtuu siihen ajatukseen, että mitä minä näitä nyt yksinäni tässä touhuan, kun Jumalakin on olemassa.

 8) Joskus sisimpääni hiipii ajatus, että tuo nimimerkki hanski voi olla uskovainen kaveri  ::) ... Hyvää yötä.

 :D Joo, kyllä Hanski on uskova kaveri(tar).

Oloneuvos

  • Vieras
Vs: Mitä rukous on?
« Vastaus #12 : 18.08.16 - klo:07:35 »
:D Joo, kyllä Hanski on uskova kaveri(tar).

No jopas jotakin. Minä kyllä luulin...  ::) mutta errare humanum est, sanoo kielioppineet.

Poissa hanski

  • Viestejä: 95
Vs: Mitä rukous on?
« Vastaus #13 : 18.08.16 - klo:07:37 »




Kun olen rukoillut jonkun asian jo viisitoista vuotta sitten, ajattelen, ettei sitä tarvitse toistaa, koska Jumalalla on parempi muisti kuin minulla. Toisekseen Jumala on tiennyt ajatukseni jo ennen rukoilemista, miksi kertoisin sellaista mitä hän jo tietää.
.

Minullakin oli joskus enemmän tuollaista ajattelua rukouksen suhteen. Ja kyllä tietysti välillä vieläkin. Varsinkin jos on kovin uupunut olo, huokaisee vain Jumalalle, että kyllä Sinä tiedät, lue Sinä ne asiat ajatuksistani ja sydämestäni. Ja joskus on sellainen olo, että joku asia tuli kertarukouksella selväksi, ja jossain toisessa asiassa tarvitaan kärsivällistä rukousta. Ei kai ne sulje toisiaan pois. Missään tapauksessa rukouksen ei ole tarkoitus olla mikään pakko tai lisätaakka uskovan elämässä. En tarkoita taakalla tässä nyt sellaista, kun jotkut sanovat, että ovat saaneet jonkin asian rukoustaakakseen joksikin ajaksi - uskon, että sellainen taakka voi tosiaan olla Jumalalta saatu. Mutta rukouksen ei siis ole tarkoitus olla jokin sellainen suoritus, joka uskovan pitää tehdä ja joka sen takia alkaa tuntua taakalta.

Poissa ullamaija

  • Viestejä: 203
Vs: Mitä rukous on?
« Vastaus #14 : 18.08.16 - klo:08:16 »
Useinkin rukoilen vuosisatoja vanhojen laulujen tai virsien sanoilla.Omat sanat jäävät jonnekin ikäänkuin "kiinni",niitä ei saa sanotuksi niinkuin haluaisi.Jumala tuntee kaukaa jo ajatuksemmekin(ei aina syntiselle miellyttävä tieto).Ne sanoitukset jo satojen vuosien takaa ovat nykyisiä rallatuksia syvällisempiä ja niissä on sanomaa.On katumusta,synnintuntoa ja aitoa evankeliumia.Kyllähän te tämän tiedätte,kunhan kerroin,mikä itseäni auttaa ns.rukouselämässä."Joka aamu on armo uus",mennään tällä...