Esim. kaste ja ehtoollinen ovat sakraaleja eli pyhiä asioita,
koska molemmat on Raamatussa annettu ihmisille.
Sakramentaalinen eli pyhä (sakraali) kaste vahvistaa uudestisyntyneen henkilön uskoa siihen,
että Jeesus pelastaa kadotustuomiolta.
"Joka uskoo ja kastetaan, se pelastuu;
mutta joka ei usko, se tuomitaan kadotukseen."
(Mark. 16:16)
Olen sitä mieltä, että jos vauvana kastettu lapsi tulee aikuisena uskoon,
hänen kasteensa kannattaisi jollain tavalla uudistaa,
jotta hän olisi kastehetkellä tietoinen kasteen sakraalista merkityksestä.
Silloin se paremmin yhdistyy uskoon, kuen Raamattu opettaa.
Voisitko selittää, mitä tarkoitat?
Pyhä toimitus on jotakin toimintaa, jolla halutaan osoittaa kunnoitusta ja alamaisuutta Herralle.
Tavallinen rukoilukin on pyhää eli sakraalia, koska siinä lähestytään Pyhää Jumalaa.
Sakramentit ovat kirkollisia sakraaleja toimituksia.
Kuten edellä viittasin, ne eivät ainakaan luterilaisissa ja katolisissa kirkoissa
ole mielestäni aivan oikeaan osuneita,
koska niissä on annettu esim. ehtoolliselle ja kasteelle yli tai ohi Raamatun meneviä merkityksiä.
Mikään pyhä toimenpide ei tietenkään sinänsä ole pelastavaa.
Rukouskaan ei ole mitään,
ellei se ole kontaktia Kaikkivaltiaan kanssa.
Kirkkojen sakramentitkaan eivät pelasta helvetiltä,
ellei ole henkilökohtaista uskoa.
Mutta uskossa oleva voi osallistua sakramenttiin puhtaalla omallatunnolla,
jos hän tietää ja uskoo itse, mitä Raamattu asiasta opettaa.