Puimatanner
Puimatanner => Seurakunta => Aiheen aloitti: Natanael - 18.10.13 - klo:22:53
-
Toisella foorumilla joku kirjoittaja esitti tällaisen väitteen:
"Vapaiden suuntien herätyskristillisyys on eri asia kun luterilainen herätyskristillisyys."
Onko näin ja jos on, niin millä perusteella?
-
Ainakin kategorinen/hierarkinen ero tulee mieleen.
Mutta ehkä tuossa on haettu jotain muuta eroa.
-
Lähtökohtaisesti näillä on ainakin erilainen tausta ja historia, joka on muokannut niiden toimintaa ja olemusta. Karkea jakohahmotelma:
Luterilaiset herätysliikkeet ovat syntyneet luterilaisen kirkon sisällä pietistisen tai uuspietistisen liikehdinnän vaikutuksesta ja pysyneet siellä, ainakin näihin päiviin asti.
Vapaakristilliset herätysliikkeet taas ponnistavat useimmiten angolosaksisesta herätyskristillisyydestä, ja muodostavat ketjun, jossa on aikojen saatossa tapahtunut erkaantumista ja jakautumista.
Näiden kulttuuri ja toimintatavat ovat erilaisia, samoin aivan konkreettisesti erilaiset opilliset näkemykset (vrt. esimerkiksi SLEY:n ja helluntaiherätyksen kasteoppi). Miten suuria nämä liikkeiden erot aina käytännössä ovat, on sitten eri juttu. Luterilaisille ja vapaakristillisille liikkeille on kuitenkin yleensä yhteistä ulospäin suuntautuvan evankeliumin julistuksen ja henkilökohtaisen uskon ja hengellisen elämän merkityksen korostaminen.
Kumpikaan ryhmä ei siis mielestäni ole kovin yhtenäinen, joten kokonaisuuksia on vaikea vertailla. On mielekkäämpää vertailla yksittäisiä liikkeitä, esimerkiksi Kansanlähetystä ja Vapaakirkkoa.
-
Minkähänlaisia ovat kansanlähetyksen teologiset linjaukset tänä päivänä teoriassa ja käytännössä? Onko paljon paikkakuntakohtaisia eroja?
Mitenköhän kansanlähetyksessä suhtaudutaan esim. kysymykseen vapaa tahto/sidottu ratkaisuvalta?
Edit: netissä on näköjään ohjelmajulistus, pitääpä tutustua siihen:
http://www.sekl.fi/sekl/kansanlahetys/oppiperustamme/ohjelma
-
Tuohon toiseen ketjuun laitoin lainausta Liisi Jokirannan kirjoituksesta
http://puimatanner.net/index.php?topic=436.0
http://www.liisijokiranta.fi/
-
Olen käynyt kerran kuuntelemassa kansanlähetysläisten Raamattutuntisarjan Galatalaiskirjeestä.
Mielestäni siltä osin oppi oli hyvin samanlaista kuin evankelisemmallakin puolella.
Kansanlähetyksestä irtautui vuosia sitten omaksi seurakunnakseen Satamaseurakunta, joka on nykyisin siis karismaattinen seurakunta. Miellän heidän olevan lähempänä vapaakirkollista ajattelua kuin helluntaiseurakuntaa.
http://www.satamaseurakunta.fi/
http://www.satamaseurakunta.fi/satama-muualla/raisio
Mitä tuo rinnastukseni tähän kuuluu?
En usko, että edellisenä päivänä olisi kansanlähetyslainen ja seuraavana päivänä oltaisiin itsenäisessä seurakunnassa uusin ajatuksin. Joku laajempi tausta asialle pitää olla.
Kun katselee luterilaisen kirkon alennustilaa, en yhtään ihmettelisi, vaikka tuollaisia irtaantumisia tapahtuisi muuallakin.
Minun on vaikea nähdä, että sellainen kuitenkaan tapahtuisi Luther-säätiön suuntaan.
-
Helsingin kansanlähetyksessä on näköjään tänään puhumassa juuri tuo Liisi Jokiranta.
Olen saanut käsityksen, että luterilaisuuden sisällä joidenkin mielestä kansanlähetyksessä on ratkaisukeskeisyyttä. Ja ilmeisesti on ainakin aiemmin ollutkin. Miten lie sitten nykyään.
-
Helsingin kansanlähetyksessä on näköjään tänään puhumassa juuri tuo Liisi Jokiranta.
Olen saanut käsityksen, että luterilaisuuden sisällä joidenkin mielestä kansanlähetyksessä on ratkaisukeskeisyyttä. Ja ilmeisesti on ainakin aiemmin ollutkin. Miten lie sitten nykyään.
"Liisi Jokiranta tuntee viidennen liikkeen kuin omat taskunsa. Liikkeen ominaispiirre on ollut henkilökohtaisen uskonratkaisun korostaminen."
"- Olennaista ei ole ihmisen ratkaisu vaan jumalattoman vanhurskauttaminen ja evankeliumin kirkastuminen. En tiedä ketään, joka korostaisi sitä, että pitäisi tietää uskoontulon hetki ja todistaa siitä heti. Toisille usko kirkastuu hetkessä, toiselle pitkän ajan kuluessa. Evankeliumi vapauttaa eikä ahdista, Jokiranta vastaa"
http://www.kotimaa24.fi/artikkeli/liisi-jokiranta-lakihenkisyys-ei-enaa-leimaa-viidetta-liiketta/
-
Vilkaisin Raision sataman etusivua. Sielläkin on tuo lapsellinen sana "innostua":
Kaikille jotka haluavat innostua Jumalasta, seurata Jeesusta, kasvaa ja viihtyä yhdessä, sekä kutsua toisiakin Kristuksen luo.
Entä sitten, kun innostuksen puuska on ohi?
Sormuselle viimeinen niitti oli, kun past. Leena Huoviselle ei koitunut mitään seuraamuksia homoparin liiton siunaamisesta, ja kun pappisliitto valitsi hänet teon johdosta "vuoden papiksi".
-
Kun katselee luterilaisen kirkon alennustilaa, en yhtään ihmettelisi, vaikka tuollaisia irtaantumisia tapahtuisi muuallakin.
Minun on vaikea nähdä, että sellainen kuitenkaan tapahtuisi Luther-säätiön suuntaan.
Ainakin jonkin verran sitä vielä tapahtuu LS / Lhpk:n suuntaan, sillä toimintaa on aloitettu tämän vuoden puolella kolmella paikkakunnalla. Kaikki aloitteet eivät toki ilman muuta johda sen enempään.
Turussa on jakaannuttu kielten mukaan kahteen srk:an. Se kertoo siitä, että kannattajajoukko ei ole voinut pienentyä, koska on varaa palkata ruotsinkielisille uusi pastori.
-
Kun katselee luterilaisen kirkon alennustilaa, en yhtään ihmettelisi, vaikka tuollaisia irtaantumisia tapahtuisi muuallakin.
Minun on vaikea nähdä, että sellainen kuitenkaan tapahtuisi Luther-säätiön suuntaan.
Ainakin jonkin verran sitä vielä tapahtuu LS / Lhpk:n suuntaan, sillä toimintaa on aloitettu tämän vuoden puolella kolmella paikkakunnalla. Kaikki aloitteet eivät toki ilman muuta johda sen enempään.
Turussa on jakaannuttu kielten mukaan kahteen srk:an. Se kertoo siitä, että kannattajajoukko ei ole voinut pienentyä, koska on varaa palkata ruotsinkielisille uusi pastori.
Asettelin sanani huonosti.
Tarkoitin, että kansanlähetysläiset lähtisivät LS /Lhpk:n suuntaan lut.kirkosta irtautuessaan.
-
^Joo, niin ei varmaan KL:n taholta joukkona tapahdu, samoin kuin tuskin muistakaan herätysliikkeistä.