Kirjoittaja Aihe: Ajan ilmiöt hengellisessä kentässä  (Luettu 71834 kertaa)

Poissa Tosikko

  • Viestejä: 639
Vs: Ajan ilmiöt hengellisessä kentässä
« Vastaus #255 : 06.05.18 - klo:14:39 »
Ainahan voidaan joku mieleinen paavalin jae lainata halutussa asiayhteydessä...

Nykyseurakunnista näyttää suurelta osin puuttuvan henkien erottamisen lahja. Käytännössä se merkitsee kaikenlaista vouhkaamista muka Jumalan työnä. Jumalan kiitos, on kuitenkin vielä joitakin, joilla tämä lahja toimii. Olen nuoruudessani nähnyt hyvin läheltä demonisen "henkikasteen". Seuraukset ovat olleet katastrofaaliset.

helluntaiseurakunta?

Poissa sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6331
Vs: Ajan ilmiöt hengellisessä kentässä
« Vastaus #256 : 06.05.18 - klo:21:20 »
Olisikohan tämä oikea ketju tuoda esille tämä Seurakuntalainen sivuilta löytämäni kirjoitus.
Eikö tämä ole todella huolestuttava kehitys tässä ajassa.
https://www.seurakuntalainen.fi/uutiset/olli-valtonen-suoltaa-lisaa-avauksia-luterilaisen-messun-uudistamiseksi-synnintunnustuksesta-voitaisiin-luopua/

Olli Valtonen haluaa luopua synnintunnustuksesta........

Miten ihmeessä tuo olisi ymmärrettävä..

Ifa

  • Vieras
Vs: Ajan ilmiöt hengellisessä kentässä
« Vastaus #257 : 06.05.18 - klo:21:30 »
Valtonen kokee toisenlaisen käytännön paremmaksi:

"Valtonen korvaisi messukaavaan kuuluvan synnintunnustusosion henkilökohtaisella synnintunnustuksella, jossa yksittäinen seurakuntalainen voisi mennä keventämään synnintuntojaan keskustelemalla kahden kesken papin kanssa – jos sen sopivaksi ja tarpeelliseksi kokee."

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Ajan ilmiöt hengellisessä kentässä
« Vastaus #258 : 06.05.18 - klo:21:54 »
Ainahan voidaan joku mieleinen paavalin jae lainata halutussa asiayhteydessä...

Nykyseurakunnista näyttää suurelta osin puuttuvan henkien erottamisen lahja. Käytännössä se merkitsee kaikenlaista vouhkaamista muka Jumalan työnä. Jumalan kiitos, on kuitenkin vielä joitakin, joilla tämä lahja toimii. Olen nuoruudessani nähnyt hyvin läheltä demonisen "henkikasteen". Seuraukset ovat olleet katastrofaaliset.

helluntaiseurakunta?

Sanoin hieman epätarkasti ja pyydän sitä anteeksi. En ollut paikalla tuon "henkikasteen" tapahtumishetkellä, mutta sain seurata ko. henkilöä läheltä tuon tapahtuman jälkeen. Käsitykseni mukaan asianomainen henkilö kuului tuohon aikaan h-seurakuntaan, mutta en tiedä varmasti, tapahtuiko "h-kaste" seurakunnassa vai jossain pienemmässä piirissä.
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6331
Vs: Ajan ilmiöt hengellisessä kentässä
« Vastaus #259 : 06.05.18 - klo:22:27 »
Valtonen kokee toisenlaisen käytännön paremmaksi:

"Valtonen korvaisi messukaavaan kuuluvan synnintunnustusosion henkilökohtaisella synnintunnustuksella, jossa yksittäinen seurakuntalainen voisi mennä keventämään synnintuntojaan keskustelemalla kahden kesken papin kanssa – jos sen sopivaksi ja tarpeelliseksi kokee."

....jos... ???

Poissa Tosikko

  • Viestejä: 639
Vs: Ajan ilmiöt hengellisessä kentässä
« Vastaus #260 : 07.05.18 - klo:22:18 »
Valtonen kokee toisenlaisen käytännön paremmaksi:

"Valtonen korvaisi messukaavaan kuuluvan synnintunnustusosion henkilökohtaisella synnintunnustuksella, jossa yksittäinen seurakuntalainen voisi mennä keventämään synnintuntojaan keskustelemalla kahden kesken papin kanssa – jos sen sopivaksi ja tarpeelliseksi kokee."

Itselle synnintunnustus on tärkeä osa jumalanpalvelusta, koska koen siinä saavani syntini anteeksi. En lue sitä useinkaan ääneen vaan ajattelen omaa elämää. Kirkkokäsikirjan kaikki tekstit eivät ole mielestäni omaan suuhuni sopivia. Ja se että joku kertoo saaneensa synnit anteeksi ehtoollisella, niin oikeastaan sehän tapahtuu ennen sitä synnintunnustuksessa.

En myöskään usko että luterilaisella kirkolla olisi pappeja - tai kulttuuria - tuollaiseen kahdenkeskiseen sielunhoitoon ja tässä ajattelen lähinnä tiloja ja henkilökuntaa.

Poissa sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6331
Vs: Ajan ilmiöt hengellisessä kentässä
« Vastaus #261 : 08.05.18 - klo:17:39 »
Mulle toi Valtosen idea kolahti oikein pahasti. Miellän sen taas yhtenä askelena kristinuskon totuuksista vieraantumiselle kulttuurissa.

Poissa Natanael

  • Viestejä: 4474
  • Matkalla
Vs: Ajan ilmiöt hengellisessä kentässä
« Vastaus #262 : 23.12.18 - klo:22:29 »
En tiedä tästäkään mitä ajatella.

https://youtu.be/92v_9zvG4s0

Vaikka ei kieltä osaisikaan, homman nimi selviää.
Esim. kohdassa 4...7 min

Jossain eka minuutin kohdalla silmään pistää ihmisten määrä.

Poissa sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6331
Vs: Ajan ilmiöt hengellisessä kentässä
« Vastaus #263 : 23.12.18 - klo:23:27 »
Mulle ei selvinnyt. Mutta näyttäisi ikäänkuin karismaattisuudelta katolisessa kirkossa. En edes tiedä mitä kieltä tuo on.

Poissa Natanael

  • Viestejä: 4474
  • Matkalla
Vs: Ajan ilmiöt hengellisessä kentässä
« Vastaus #264 : 24.12.18 - klo:00:10 »
Sairasten parantamista ja kaatuilua.
Tässä on juttua papista.
http://ccro-msp.org/?page_id=5002

Kieli on ilmeisesti bosniaa, joka on hyvin lähellä naapurimaiden kieltä esim kroatiaa.


fi.m.wikipedia.org/wiki/Bosnian_kieli
« Viimeksi muokattu: 24.12.18 - klo:00:43 kirjoittanut Natanael »

Poissa sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6331
Vs: Ajan ilmiöt hengellisessä kentässä
« Vastaus #265 : 24.12.18 - klo:01:26 »
Niin, itse uskon, koska olen itse nähnyt, että Jeesus kyllä vastaa katolistenkin hengelliseen nälkään. Jeesus ei ikäänkuin odota että he tulisivat "oikeaoppisemmiksi" ekaks. Oppi tulee siitä kun kohtaa Jeesuksen, ja Pyhä Henki alkaa johdattamaan totuuteen. Silloin tulee myös Jumalan sanan nälkä ja aletaan lukemaan Raamattua.

Luukkaan evankeliumin alussa on , joko Sakariaan tai Marian lausumana että nälkäiset hän on täyttänyt hyvyydellään, rikkaan hän on lähettänyt köyhinä pois tai jotain noin.

Poissa Natanael

  • Viestejä: 4474
  • Matkalla
Vs: Ajan ilmiöt hengellisessä kentässä
« Vastaus #266 : 24.12.18 - klo:01:40 »
En voi allekirjoittaa täysin 'saldolaisia' näkemyksiä, mutta ei uuskarismaattisten loikkaukset katolisuuteen mielestäni ihan terveitä ole.

Jos karsittaisiin ulkonaiset merkit edellä olevan Ivon ja muiden karismaattisen katolilaisten jumalanpalveluksista ja tilaisuuksista, erot yhdentyyppiseen Suomessa esiintyvään vapaiden suuntien karismaattisuuteen on pieni.

Jossain juutuubissa katolisten hengellisessä konsertissa viiteryhmän erotti oikeastaan vain jonkun nunnan asussa tapahtuvasta kokovartaloylistyksestä.
Laulut olivat osin samoja mitä täälläkin lauletaan.

Osaan vain jonkun verran entisen Jugoslavian alueen kielten sanoja, mutta ei tarvitse kovin suuri kielinero olla, että ymmärtää milloin rukoillaan Mariaa ja milloin Jeesusta.

Poissa sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6331
Vs: Ajan ilmiöt hengellisessä kentässä
« Vastaus #267 : 24.12.18 - klo:01:45 »
Itse en viitannut uuskarismaattisten loikkauksiin katolisuuteen. En ole kohdannut tuollaista. Ehkä sitä jossain on.
Tarkoitin katolisten hengellistä nälkää mihin itse Jeesus vastaa.
Minusta nuo ovat kaksi aivan eri asiaa.

Jos uukarismaattiset ovat jo eksyneet johonkin, ehkä lähinnä hurmahenkisyyteen vanhaa kunnon termiä käyttääkseni, niin tietty se on vieläkin sekavampaa jos he vielä lisäävät siihen katolisia Raamatun ulkopuolisia juttuja.
« Viimeksi muokattu: 24.12.18 - klo:01:50 kirjoittanut sandia »

Poissa Natanael

  • Viestejä: 4474
  • Matkalla
Vs: Ajan ilmiöt hengellisessä kentässä
« Vastaus #268 : 24.12.18 - klo:02:35 »
Tällä foorumilla on musaketjut erikseen, mutta laitan tämän esimerkkinä.
Tässä kolme 80-luvun helluntailaiselle tuttua laulua peräkkäin.

https://youtu.be/uBCJJaLhkpI

Tekninen toteutus tuossa edellä on kehno. Tuo nunna, Dijane Lončarek, osaa laulaa hyvin. Netissä on paljon hänen  esittämään lauluja isoille yleisöille.
Ne ovat uudempia lauluja, mutta karismaattisissa piireissä ainakin osa on tuttuja.
Tämä nunna oli siis vain yksi esimerkki.

Onko niin, että kirkkojen yhdentyminen tapahtuu musiikin kautta?
Onko mitään väliä opetuksilla, kunhan vain viihdytään yhdessä?

Ifa

  • Vieras
Vs: Ajan ilmiöt hengellisessä kentässä
« Vastaus #269 : 24.12.18 - klo:11:45 »
Mulle toi Valtosen idea kolahti oikein pahasti. Miellän sen taas yhtenä askelena kristinuskon totuuksista vieraantumiselle kulttuurissa.
Yhteinen synnintunnustus ja liturgia yleensäkin ovat minulle merkityksettömiä. Messukaava ja liturgia ovat kai pysyneet samoina ehkä vuosisatoja. Voihan näillä olla joillekin tai monille merkitystä. En ole käynyt luterilaisessa jumalanpalveluksessa kuin max 5 kertaa eläissäni, nekin pakollisia koululaisjumalapalveluksia. Viimeisimmästä on aikaa vierähtänyt vuosikymmeniä. Voihan niitä olla toisenlaisiakin kenties, joskus olen kuullut puhuttavan herätysliikkeiden jumalanpalveluksista, joissa saarna kestää puoli tuntiakin. Silti liturgia-osuus on sama.

Reilu 20 vuotta sitten alkanut ylistyskulttuurikin on minulle vieras ja vastenmielinenkin, samoin kuin liturgiat. En mene kumpaankaan vapaaehtoisesti. Jos paikkakunnalla ei ole kolmatta vaihtoehtoa, seurakuntatoiminta jää minulta väliin.