Kirjoittaja Aihe: Viisi eri kastetta  (Luettu 30231 kertaa)

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6782
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Viisi eri kastetta
« Vastaus #120 : 15.01.17 - klo:10:47 »
Paljon vähemmällä pääsisi kun uskoisi sen mitä Raamattuun on kirjoitettu. Ei tarvitsisi vuosikaupalla jauhaa tyhjää järkensä päätelmien valossa. Voisi käyttää aikansa paremmin rakkauden töihin ja Kristuksen julistmiseen maailmanlaajuisesti.

Kunpa löytyisi edes yksi, joka näyttäisi esimerkkiä meille tollukoille. Foorumeilla ei taida semmoisia olla.
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Ifa

  • Vieras
Vs: Viisi eri kastetta
« Vastaus #121 : 15.01.17 - klo:11:57 »
Paljon vähemmällä pääsisi kun uskoisi sen mitä Raamattuun on kirjoitettu. Ei tarvitsisi vuosikaupalla jauhaa tyhjää järkensä päätelmien valossa. Voisi käyttää aikansa paremmin rakkauden töihin ja Kristuksen julistmiseen maailmanlaajuisesti.

Kunpa löytyisi edes yksi, joka näyttäisi esimerkkiä meille tollukoille. Foorumeilla ei taida semmoisia olla.
8)

JPK

  • Vieras
Vs: Viisi eri kastetta
« Vastaus #122 : 15.01.17 - klo:18:19 »
evlutkristitylle vastaukseksi:

Rakas ystäväni -

Raamattu selvästi ilmoittaa, että syntisen ihmisen pelastava usko kohdistuu ristiinnaulittuun Herraan Jeesukseen, ei kaste veteen. Olipa sitten kyseessä lapsikaste tai aikuiskaste.

Edellä antamassani kommentissa halusin sanoa, että pelastetun kohdalle tuleva kuolema synnille, ei perustu kasteveteen - vaan Jeesuksen Kristuksen lihaan tulemisen kautta tehtyyn synnin tuomitsemiseen, Hänen yllään ristin puun päällä.

Jotta tämä synnin voittava Jumalan teko Kristuksessa tulisi meidän osaksemme, tuli Jeesuksen tulla syntisen lihan kaltaisuudessa ja synnin tähden - että synti tuomittaisiin Hänessä. Osaksemme tuleva Kristuksen työ perustuu siihen, että Jeesus jakoi ihmisluonnon samankaltaisuuden, kun Hän tuli ihmiseksi.

Siksi vesikaste ei ole tässä pääasia, vaan ristiinnaulittu Kristus, joka on Sana - joka tuli lihaksi. Kaikessa kiusattu ja kärsinyt, kuitenkin ilman syntiä, on sijaisuhri sinun ja minun tähden - että me syntiset ihmiset voisimme pelastua, ja Hänessä, Jeesuksessa päästä vapaaksi synnin tuomiosta ja sen hallintavallasta.

Vesikaste jää täten uskon ulkonaiseksi merkiksi, eikä näin tule itse pelastuksen antajaksi.

Oloneuvos

  • Vieras
Vs: Viisi eri kastetta
« Vastaus #123 : 16.01.17 - klo:00:00 »
evlutkristitylle vastaukseksi:

Rakas ystäväni -

Raamattu selvästi ilmoittaa, että syntisen ihmisen pelastava usko kohdistuu ristiinnaulittuun Herraan Jeesukseen, ei kaste veteen. Olipa sitten kyseessä lapsikaste tai aikuiskaste.

Edellä antamassani kommentissa halusin sanoa, että pelastetun kohdalle tuleva kuolema synnille, ei perustu kasteveteen - vaan Jeesuksen Kristuksen lihaan tulemisen kautta tehtyyn synnin tuomitsemiseen, Hänen yllään ristin puun päällä.

Jotta tämä synnin voittava Jumalan teko Kristuksessa tulisi meidän osaksemme, tuli Jeesuksen tulla syntisen lihan kaltaisuudessa ja synnin tähden - että synti tuomittaisiin Hänessä. Osaksemme tuleva Kristuksen työ perustuu siihen, että Jeesus jakoi ihmisluonnon samankaltaisuuden, kun Hän tuli ihmiseksi.

Siksi vesikaste ei ole tässä pääasia, vaan ristiinnaulittu Kristus, joka on Sana - joka tuli lihaksi. Kaikessa kiusattu ja kärsinyt, kuitenkin ilman syntiä, on sijaisuhri sinun ja minun tähden - että me syntiset ihmiset voisimme pelastua, ja Hänessä, Jeesuksessa päästä vapaaksi synnin tuomiosta ja sen hallintavallasta.

Vesikaste jää täten uskon ulkonaiseksi merkiksi, eikä näin tule itse pelastuksen antajaksi.

Selkeitä sanoja, totisesti. Sopivat täällä meille muullekin kuin veljellemme evlutkristitylle.

Poissa Pökkelö

  • Viestejä: 705
Vs: Viisi eri kastetta
« Vastaus #124 : 16.01.17 - klo:21:02 »
evlutkristitylle vastaukseksi:

Rakas ystäväni -

Raamattu selvästi ilmoittaa, että syntisen ihmisen pelastava usko kohdistuu ristiinnaulittuun Herraan Jeesukseen, ei kaste veteen. Olipa sitten kyseessä lapsikaste tai aikuiskaste.

Edellä antamassani kommentissa halusin sanoa, että pelastetun kohdalle tuleva kuolema synnille, ei perustu kasteveteen - vaan Jeesuksen Kristuksen lihaan tulemisen kautta tehtyyn synnin tuomitsemiseen, Hänen yllään ristin puun päällä.

Jotta tämä synnin voittava Jumalan teko Kristuksessa tulisi meidän osaksemme, tuli Jeesuksen tulla syntisen lihan kaltaisuudessa ja synnin tähden - että synti tuomittaisiin Hänessä. Osaksemme tuleva Kristuksen työ perustuu siihen, että Jeesus jakoi ihmisluonnon samankaltaisuuden, kun Hän tuli ihmiseksi.

Siksi vesikaste ei ole tässä pääasia, vaan ristiinnaulittu Kristus, joka on Sana - joka tuli lihaksi. Kaikessa kiusattu ja kärsinyt, kuitenkin ilman syntiä, on sijaisuhri sinun ja minun tähden - että me syntiset ihmiset voisimme pelastua, ja Hänessä, Jeesuksessa päästä vapaaksi synnin tuomiosta ja sen hallintavallasta.

Vesikaste jää täten uskon ulkonaiseksi merkiksi, eikä näin tule itse pelastuksen antajaksi.

Selkeitä sanoja, totisesti. Sopivat täällä meille muullekin kuin veljellemme evlutkristitylle.

Selkeää puhetta. Juuri näin.
« Viimeksi muokattu: 16.01.17 - klo:21:08 kirjoittanut Pökkelö »

Poissa Natanael

  • Viestejä: 4475
  • Matkalla
Vs: Viisi eri kastetta
« Vastaus #125 : 19.01.17 - klo:17:08 »
Eräs UT:n teksti mikä liitetään usein kristilliseen vesikasteeseen (upotuskasteeseen) on Room.6:4-6

Lainaus
"Niin olemme siis yhdessä hänen [Jeesuksen] kanssa haudatut kasteen kautta kuolemaan, että niinkuin Kristus herätettiin kuolleista, samoin pitää meidänkin uudessa elämässä vaeltaman. Sillä jos me olemme hänen kanssaan yhteenkasvaneita yhtäläisessä kuolemassa, niin olemme samoin myös yhtäläisessä ylösnousemuksessa - kun tiedämme, että meidän vanha ihmisemme on hänen kanssaan ristiinnaulittu, että synnin ruumis kukistettaisiin, niin ettemme enää syntiä palvelisi"

Tämä Raamatun teksti on hyvin selkeä. Kaste liittää meidät siihen Kristuksen ristinkuoleman osallisuuteen, joka Kristuksessa meidän puolestamme tapahtui. Hänen yllään synti vietiin ja tuomittiin kuolemaan.

Kreikassa tuossa sana "yhtäläisessä" on "homoiomati", joka löytyy sitten Room.8:3 kohdasta:

Lainaus
"Sillä mikä oli laille mahdotonta, koska se oli lihan kautta heikoksi tullut - sen Jumala teki, lähettämällä oman Poikansa syntisen lihan kaltaisuudessa ja synnin tähden ja tuomitsemalla synnin lihassa"

Tässä siis sana "kaltaisuudessa" on myös "homoiomati". Koska siis Jeesus tuli ihmiseksi, Hänen ristinkuolemansa on meidän kuolemamme synnille, Hän jakoi koko ihmisluonnon samankaltaisuuden kuitenkin ilman syntiä, ja antoi itsensä kuolemaan synnin tähden ristillä. Hänen kuolemansa on nyt meidän kuolemamme synnille.

Tämä siis näyttää olevan Room.6:4-6 tekstin pääsanoma - ei se että kastevesi pelastaa, tai kastevesi voisi antaa syntejä anteeksi. Kyse on Sanan lihaan tulemisesta, ja Jumalan rakkaudesta - jossa Herran Jeesuksen ruumiin yllä koko maailman synti tuomitaan, ja viedään kuolemaan. Tästä syntinen ihminen tulee osalliseksi uskon kautta, ei kasteveden kautta.

Tämä Jumalan teko tulee osaksemme siis uskossa Jeesukseen - ja sitä todistaa sitten uskon tulemisen jälkeen tapahtuva upotuskaste.

Niinhän tuo jae usein liitetään vesikasteeseen, mutta onko sille mitään kunnollista perustetta?
Suosittelen, että ajattelet tuon asian itse ilman, että vain toistat oppimiasi tarinoita.
Minäkin ajattelin tuon joskus vesikasteeksi, mutta kun ajattelee tuon kunnolla, niin näin jälkeen päin ajatellen tuntuu aivan hölmöltä, että olen joskus uskonut tuon jotenkin liittyvän vesikasteeseen.

Tiedämme, että läheskään kaikkia uskovia ei ole kastettu ollenkaan. Esimerkiksi Pelastusarmeija ei vesikasta jäseniään. Samoin Suomessakin on paljon uskossa olevia uskovien kotien lapsia, joita ei ole kastettu.
Aivan varmasti he kuuluvat Kristuksen ruumiiseen.
Miksikö?
Siksi, että heidät on kastettu Pyhässä Hengessä.

1.Kor.12:12-13
12 Sillä niinkuin ruumis on yksi ja siinä on monta jäsentä, mutta kaikki ruumiin jäsenet, vaikka niitä on monta, ovat yksi ruumis, niin on Kristuskin;
13 sillä me olemme kaikki yhdessä Hengessä kastetut yhdeksi ruumiiksi, olimmepa juutalaisia tai kreikkalaisia, orjia tai vapaita, ja kaikki olemme saaneet juoda samaa Henkeä.



Miten kummassa se olisikin sitten vesikaste, joka antaa uutta elämää?

"...olemme siis yhdessä hänen kanssaan haudatut kasteen kautta kuolemaan, että niinkuin Kristus herätettiin kuolleista Isän kirkkauden kautta, samoin pitää meidänkin uudessa elämässä vaeltaman."

Mikä ihmeen logiikka siinä on, että vesikasteessa tapahtuisi vanhan ihmisen ristiinnaulitseminen?
Ensin tultaisiin uskoon ja sitten kenties jopa useita vuosia vanha ihminen olisi ristiinnaulitsematon, kun ei olla menty vesikasteelle.

Kummassako tapahtumassa on havaittavissa enemmän sellaista, että vanha ihminen kuolee ja uusi syntyy, uudestisyntymässä vai vesikasteessa?


Gal.3
26 Sillä te olette kaikki uskon kautta Jumalan lapsia Kristuksessa Jeesuksessa.
27 Sillä kaikki te, jotka olette Kristukseen kastetut, olette Kristuksen päällenne pukeneet.

Kaikki uskon kautta Jumalan lapsia Kristuksessa!!!
Siis miten?
Uskon kautta.

Sillä..
Sillä mitä?
Sillä olette Kristukseen kastetut.

Millä kasteella Jeesus kastaa omansa?

Poissa evlutkristitty

  • Viestejä: 553
Vs: Viisi eri kastetta
« Vastaus #126 : 19.01.17 - klo:23:55 »
Kristinuskossa ei tunneta vesikastetta lainkaan. Kristityt kastetaan vedellä Isän Pojan ja Pyhän Hengen nimeen. Näitä tapauksia Raamatussa on vaikka kuinka paljon, onhan se toinen Jeesuksen asettamista uskonkappaleista, uskon ohella.

Oloneuvos

  • Vieras
Vs: Viisi eri kastetta
« Vastaus #127 : 20.01.17 - klo:07:47 »
Kristinuskossa ei tunneta vesikastetta lainkaan. Kristityt kastetaan vedellä Isän Pojan ja Pyhän Hengen nimeen. Näitä tapauksia Raamatussa on vaikka kuinka paljon, onhan se toinen Jeesuksen asettamista uskonkappaleista, uskon ohella.

Olet aivan omaa luokkaasi, paitsi kasteintoilijana, myös harhaopin opettajana... raamatunpaikkoja löytyy tuekseni "vaikka kuinka paljon" -omia sanojasi käyttääkseni. Hylkää pimeytesi, tee parannus ja usko Jeesukseen vääristeltyjen oppien sijasta. Jeesus on ihan oikeasti totta.

...vai että ei tunneta vesikastetta lainkaan ja kaste uskon ohella... Jeesuksen asettaman toisen uskonkappaleen mukaan... jaaha

JPK

  • Vieras
Vs: Viisi eri kastetta
« Vastaus #128 : 20.01.17 - klo:09:20 »
Eräs UT:n teksti mikä liitetään usein kristilliseen vesikasteeseen (upotuskasteeseen) on Room.6:4-6

Lainaus
"Niin olemme siis yhdessä hänen [Jeesuksen] kanssa haudatut kasteen kautta kuolemaan, että niinkuin Kristus herätettiin kuolleista, samoin pitää meidänkin uudessa elämässä vaeltaman. Sillä jos me olemme hänen kanssaan yhteenkasvaneita yhtäläisessä kuolemassa, niin olemme samoin myös yhtäläisessä ylösnousemuksessa - kun tiedämme, että meidän vanha ihmisemme on hänen kanssaan ristiinnaulittu, että synnin ruumis kukistettaisiin, niin ettemme enää syntiä palvelisi"

Tämä Raamatun teksti on hyvin selkeä. Kaste liittää meidät siihen Kristuksen ristinkuoleman osallisuuteen, joka Kristuksessa meidän puolestamme tapahtui. Hänen yllään synti vietiin ja tuomittiin kuolemaan.

Kreikassa tuossa sana "yhtäläisessä" on "homoiomati", joka löytyy sitten Room.8:3 kohdasta:

Lainaus
"Sillä mikä oli laille mahdotonta, koska se oli lihan kautta heikoksi tullut - sen Jumala teki, lähettämällä oman Poikansa syntisen lihan kaltaisuudessa ja synnin tähden ja tuomitsemalla synnin lihassa"

Tässä siis sana "kaltaisuudessa" on myös "homoiomati". Koska siis Jeesus tuli ihmiseksi, Hänen ristinkuolemansa on meidän kuolemamme synnille, Hän jakoi koko ihmisluonnon samankaltaisuuden kuitenkin ilman syntiä, ja antoi itsensä kuolemaan synnin tähden ristillä. Hänen kuolemansa on nyt meidän kuolemamme synnille.

Tämä siis näyttää olevan Room.6:4-6 tekstin pääsanoma - ei se että kastevesi pelastaa, tai kastevesi voisi antaa syntejä anteeksi. Kyse on Sanan lihaan tulemisesta, ja Jumalan rakkaudesta - jossa Herran Jeesuksen ruumiin yllä koko maailman synti tuomitaan, ja viedään kuolemaan. Tästä syntinen ihminen tulee osalliseksi uskon kautta, ei kasteveden kautta.

Tämä Jumalan teko tulee osaksemme siis uskossa Jeesukseen - ja sitä todistaa sitten uskon tulemisen jälkeen tapahtuva upotuskaste.

Niinhän tuo jae usein liitetään vesikasteeseen, mutta onko sille mitään kunnollista perustetta?
Suosittelen, että ajattelet tuon asian itse ilman, että vain toistat oppimiasi tarinoita.
Minäkin ajattelin tuon joskus vesikasteeksi, mutta kun ajattelee tuon kunnolla, niin näin jälkeen päin ajatellen tuntuu aivan hölmöltä, että olen joskus uskonut tuon jotenkin liittyvän vesikasteeseen.

Tiedämme, että läheskään kaikkia uskovia ei ole kastettu ollenkaan. Esimerkiksi Pelastusarmeija ei vesikasta jäseniään. Samoin Suomessakin on paljon uskossa olevia uskovien kotien lapsia, joita ei ole kastettu.
Aivan varmasti he kuuluvat Kristuksen ruumiiseen.
Miksikö?
Siksi, että heidät on kastettu Pyhässä Hengessä.

1.Kor.12:12-13
12 Sillä niinkuin ruumis on yksi ja siinä on monta jäsentä, mutta kaikki ruumiin jäsenet, vaikka niitä on monta, ovat yksi ruumis, niin on Kristuskin;
13 sillä me olemme kaikki yhdessä Hengessä kastetut yhdeksi ruumiiksi, olimmepa juutalaisia tai kreikkalaisia, orjia tai vapaita, ja kaikki olemme saaneet juoda samaa Henkeä.



Miten kummassa se olisikin sitten vesikaste, joka antaa uutta elämää?

"...olemme siis yhdessä hänen kanssaan haudatut kasteen kautta kuolemaan, että niinkuin Kristus herätettiin kuolleista Isän kirkkauden kautta, samoin pitää meidänkin uudessa elämässä vaeltaman."

Mikä ihmeen logiikka siinä on, että vesikasteessa tapahtuisi vanhan ihmisen ristiinnaulitseminen?
Ensin tultaisiin uskoon ja sitten kenties jopa useita vuosia vanha ihminen olisi ristiinnaulitsematon, kun ei olla menty vesikasteelle.

Kummassako tapahtumassa on havaittavissa enemmän sellaista, että vanha ihminen kuolee ja uusi syntyy, uudestisyntymässä vai vesikasteessa?


Gal.3
26 Sillä te olette kaikki uskon kautta Jumalan lapsia Kristuksessa Jeesuksessa.
27 Sillä kaikki te, jotka olette Kristukseen kastetut, olette Kristuksen päällenne pukeneet.

Kaikki uskon kautta Jumalan lapsia Kristuksessa!!!
Siis miten?
Uskon kautta.

Sillä..
Sillä mitä?
Sillä olette Kristukseen kastetut.

Millä kasteella Jeesus kastaa omansa?

Kiitos paljon KnutL tärkeästä kommentista.

Sanani tietenkin ovat vajavaisia, ja kuten edellä vähän yritinkin sanoa, kohdistin tuon Room.6:4-6 kohdan merkityksen juuri Room.8:3 tekstiin, että yhdenmukainen kuolema ja ylösnousemus pelastetun ja Herran Jeesuksen välillä on ristillä tapahtuneen Jumalan teon pohjalla, ei vesikasteen pohjalla.

Kuitenkin UT:ssa aina kastettiin niitä, jotka tunnustivat itse uskonsa Herraan Jeesukseen, joten en kyllä itse voi ottaa pois mitään Jumalan Sanasta mitä siellä aivan selkeästi on. Etiopialaisen kandaken hoviherran kastaminen tapahtui heti, kun hän ymmärsi Jesajan tekstistä Filippuksen julistamana Jumalan evankeliumin, eikä Filippus kieltäytynyt häntä kastamasta.

Ymmärrän, että vesikaste seuraa elävää uskoa Herraan Jeesukseen, ja tunnustautuu siinä jo ristillä tapahtuneen kuoleman ja ylösnousemuksen osaan, joka uskossa Jeesuksen työhön otetaan vastaan. Kaste siis seuraa jo uskossa syntynyttä halua seurata Herraa Jeesusta, ja olla kuuliainen siten Raamatun opetukselle.

Paavalin todistus osoittaa, että kastaminen ei ole pääasia:
Lainaus
1Kor. 1:17 "Sillä Kristus ei lähettänyt minua kastamaan, vaan evankeliumia julistamaan – ei puheen viisaudella, ettei Kristuksen risti menisi mitättömäksi."


Poissa Paulus

  • Viestejä: 6782
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Viisi eri kastetta
« Vastaus #129 : 20.01.17 - klo:10:24 »
Ymmärrän, että vesikaste seuraa elävää uskoa Herraan Jeesukseen, ja tunnustautuu siinä jo ristillä tapahtuneen kuoleman ja ylösnousemuksen osaan, joka uskossa Jeesuksen työhön otetaan vastaan. Kaste siis seuraa jo uskossa syntynyttä halua seurata Herraa Jeesusta, ja olla kuuliainen siten Raamatun opetukselle.

Anteeksi, että puutun tähän sinänsä antoisaan keskusteluun, mutta en voi sille mitään, että minua vaivaa puhe uskovien kasteesta ainoana mallina.

Ekahelluntaina kastettiin niitä, jotka saivat "piston sydämeensä". Miksi nekin, jotka sitkeästi korostavat Raamatun auktoriteettia eivät lue niinkuin on kirjoitettu? Kaste tuli ottaa Jeesuksen Kristuksen nimeen syntien anteeksi saamiseksi, (niin te saatte Pyhän Hengen lahjan).

Ja Ananias sanoi Paavalille: "Ja mitä nyt viivyttelet? Nouse, huuda avuksi hänen nimeänsä ja anna kastaa itsesi ja pestä pois synti" (Ap. t. 22:16).

Uudestisyntyminenhän tapahtui noissa tapauksissa kasteen jälkeen ja sen seurauksena.
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Ifa

  • Vieras
Vs: Viisi eri kastetta
« Vastaus #130 : 20.01.17 - klo:10:50 »
Noihin Pauluksen ottamiin kohtiin on viitattu useita kertoja. En tiedä olenko omalta kohdaltani kommentoinut jo kyllästymiseen asti sitä, että pitää huomioida kokonaisuus, ei yksittäisiä kohtia. Kyseiset kohdat on siten luettava kokonaisuuden valossa.

Apt. 2. luvussa ei mielestäni kerrota kastetun niitä, jotka saivat piston sydämeensä, vaan niitä, jotka ottivat sanan vastaan ja tekivät parannuksen. Paavalinkaan syntejä ei pyyhitty kasteessa pois, vaan synnit saadaan anteeksi uskon kautta Jeesukseen, mikä on Ut:n ilmoitus kautta linjan.

Tämä on tämänhetkinen ymmärrykseni ja näkemykseni, jollakin toisella on toisenlainen näkemys. Ut:n kasteopetus on mielestäni selkeälinjainen.

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6782
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Viisi eri kastetta
« Vastaus #131 : 20.01.17 - klo:11:10 »
Noihin Pauluksen ottamiin kohtiin on viitattu useita kertoja. En tiedä olenko omalta kohdaltani kommentoinut jo kyllästymiseen asti sitä, että pitää huomioida kokonaisuus, ei yksittäisiä kohtia. Kyseiset kohdat on siten luettava kokonaisuuden valossa.

Apt. 2. luvussa ei mielestäni kerrota kastetun niitä, jotka saivat piston sydämeensä, vaan niitä, jotka ottivat sanan vastaan ja tekivät parannuksen. Paavalinkaan syntejä ei pyyhitty kasteessa pois, vaan synnit saadaan anteeksi uskon kautta Jeesukseen, mikä on Ut:n ilmoitus kautta linjan.

Tämä on tämänhetkinen ymmärrykseni ja näkemykseni, jollakin toisella on toisenlainen näkemys. Ut:n kasteopetus on mielestäni selkeälinjainen.

Noiden ja muidenkin kohtien valossa on täysin selvää, että uudestisyntynyt ihminen on jo saanut syntinsä anteeksi ja on jo saanut Pyhän Hengen. Paavalin mukaan ilman Pyhää Henkeä ei kuitenkaan kukaan voi olla Jumalan lapsi (Room. 8:9 ja 1. Kor. 12:13).
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa Natanael

  • Viestejä: 4475
  • Matkalla
Vs: Viisi eri kastetta
« Vastaus #132 : 20.01.17 - klo:11:27 »
Eräs UT:n teksti mikä liitetään usein kristilliseen vesikasteeseen (upotuskasteeseen) on Room.6:4-6

Lainaus
"Niin olemme siis yhdessä hänen [Jeesuksen] kanssa haudatut kasteen kautta kuolemaan, että niinkuin Kristus herätettiin kuolleista, samoin pitää meidänkin uudessa elämässä vaeltaman. Sillä jos me olemme hänen kanssaan yhteenkasvaneita yhtäläisessä kuolemassa, niin olemme samoin myös yhtäläisessä ylösnousemuksessa - kun tiedämme, että meidän vanha ihmisemme on hänen kanssaan ristiinnaulittu, että synnin ruumis kukistettaisiin, niin ettemme enää syntiä palvelisi"

Tämä Raamatun teksti on hyvin selkeä. Kaste liittää meidät siihen Kristuksen ristinkuoleman osallisuuteen, joka Kristuksessa meidän puolestamme tapahtui. Hänen yllään synti vietiin ja tuomittiin kuolemaan.

Kreikassa tuossa sana "yhtäläisessä" on "homoiomati", joka löytyy sitten Room.8:3 kohdasta:

Lainaus
"Sillä mikä oli laille mahdotonta, koska se oli lihan kautta heikoksi tullut - sen Jumala teki, lähettämällä oman Poikansa syntisen lihan kaltaisuudessa ja synnin tähden ja tuomitsemalla synnin lihassa"

Tässä siis sana "kaltaisuudessa" on myös "homoiomati". Koska siis Jeesus tuli ihmiseksi, Hänen ristinkuolemansa on meidän kuolemamme synnille, Hän jakoi koko ihmisluonnon samankaltaisuuden kuitenkin ilman syntiä, ja antoi itsensä kuolemaan synnin tähden ristillä. Hänen kuolemansa on nyt meidän kuolemamme synnille.

Tämä siis näyttää olevan Room.6:4-6 tekstin pääsanoma - ei se että kastevesi pelastaa, tai kastevesi voisi antaa syntejä anteeksi. Kyse on Sanan lihaan tulemisesta, ja Jumalan rakkaudesta - jossa Herran Jeesuksen ruumiin yllä koko maailman synti tuomitaan, ja viedään kuolemaan. Tästä syntinen ihminen tulee osalliseksi uskon kautta, ei kasteveden kautta.

Tämä Jumalan teko tulee osaksemme siis uskossa Jeesukseen - ja sitä todistaa sitten uskon tulemisen jälkeen tapahtuva upotuskaste.

Niinhän tuo jae usein liitetään vesikasteeseen, mutta onko sille mitään kunnollista perustetta?
Suosittelen, että ajattelet tuon asian itse ilman, että vain toistat oppimiasi tarinoita.
Minäkin ajattelin tuon joskus vesikasteeksi, mutta kun ajattelee tuon kunnolla, niin näin jälkeen päin ajatellen tuntuu aivan hölmöltä, että olen joskus uskonut tuon jotenkin liittyvän vesikasteeseen.

Tiedämme, että läheskään kaikkia uskovia ei ole kastettu ollenkaan. Esimerkiksi Pelastusarmeija ei vesikasta jäseniään. Samoin Suomessakin on paljon uskossa olevia uskovien kotien lapsia, joita ei ole kastettu.
Aivan varmasti he kuuluvat Kristuksen ruumiiseen.
Miksikö?
Siksi, että heidät on kastettu Pyhässä Hengessä.

1.Kor.12:12-13
12 Sillä niinkuin ruumis on yksi ja siinä on monta jäsentä, mutta kaikki ruumiin jäsenet, vaikka niitä on monta, ovat yksi ruumis, niin on Kristuskin;
13 sillä me olemme kaikki yhdessä Hengessä kastetut yhdeksi ruumiiksi, olimmepa juutalaisia tai kreikkalaisia, orjia tai vapaita, ja kaikki olemme saaneet juoda samaa Henkeä.



Miten kummassa se olisikin sitten vesikaste, joka antaa uutta elämää?

"...olemme siis yhdessä hänen kanssaan haudatut kasteen kautta kuolemaan, että niinkuin Kristus herätettiin kuolleista Isän kirkkauden kautta, samoin pitää meidänkin uudessa elämässä vaeltaman."

Mikä ihmeen logiikka siinä on, että vesikasteessa tapahtuisi vanhan ihmisen ristiinnaulitseminen?
Ensin tultaisiin uskoon ja sitten kenties jopa useita vuosia vanha ihminen olisi ristiinnaulitsematon, kun ei olla menty vesikasteelle.

Kummassako tapahtumassa on havaittavissa enemmän sellaista, että vanha ihminen kuolee ja uusi syntyy, uudestisyntymässä vai vesikasteessa?


Gal.3
26 Sillä te olette kaikki uskon kautta Jumalan lapsia Kristuksessa Jeesuksessa.
27 Sillä kaikki te, jotka olette Kristukseen kastetut, olette Kristuksen päällenne pukeneet.

Kaikki uskon kautta Jumalan lapsia Kristuksessa!!!
Siis miten?
Uskon kautta.

Sillä..
Sillä mitä?
Sillä olette Kristukseen kastetut.

Millä kasteella Jeesus kastaa omansa?

Kiitos paljon KnutL tärkeästä kommentista.

Sanani tietenkin ovat vajavaisia, ja kuten edellä vähän yritinkin sanoa, kohdistin tuon Room.6:4-6 kohdan merkityksen juuri Room.8:3 tekstiin, että yhdenmukainen kuolema ja ylösnousemus pelastetun ja Herran Jeesuksen välillä on ristillä tapahtuneen Jumalan teon pohjalla, ei vesikasteen pohjalla.

Kuitenkin UT:ssa aina kastettiin niitä, jotka tunnustivat itse uskonsa Herraan Jeesukseen, joten en kyllä itse voi ottaa pois mitään Jumalan Sanasta mitä siellä aivan selkeästi on. Etiopialaisen kandaken hoviherran kastaminen tapahtui heti, kun hän ymmärsi Jesajan tekstistä Filippuksen julistamana Jumalan evankeliumin, eikä Filippus kieltäytynyt häntä kastamasta.

Ymmärrän, että vesikaste seuraa elävää uskoa Herraan Jeesukseen, ja tunnustautuu siinä jo ristillä tapahtuneen kuoleman ja ylösnousemuksen osaan, joka uskossa Jeesuksen työhön otetaan vastaan. Kaste siis seuraa jo uskossa syntynyttä halua seurata Herraa Jeesusta, ja olla kuuliainen siten Raamatun opetukselle.

Paavalin todistus osoittaa, että kastaminen ei ole pääasia:
Lainaus
1Kor. 1:17 "Sillä Kristus ei lähettänyt minua kastamaan, vaan evankeliumia julistamaan – ei puheen viisaudella, ettei Kristuksen risti menisi mitättömäksi."

Minun mielestäni tuota edellä olevaa kohtaa ei voi käyttää vesikasteen perusteluna.


Ajattelen siis näin:

Jos Raamatussa on joku totuus, se ei oikeuta käyttämään sellaisia jakeita tuon totuuden perustelemiseksi, jotka eivät siihen liity.
Raamatussa oleva oikea  totuus kestää sen, ettei sitä perustella väärillä perusteilla.
Jos joku tietty asia kaatuu, jos väärät perustelut poistetaan, sellainen "totuus" joutaakin kaatua.



Poissa evlutkristitty

  • Viestejä: 553
Vs: Viisi eri kastetta
« Vastaus #133 : 20.01.17 - klo:13:07 »
Miksi vesikastetta toistellaan edelleen täällä, vaikka kristinuskossa ei todistettavasti tunneta vesikastetta?
Johannes toisin kastoi vedellä parannukseen, mutta Jeesuksen asettama kaste, jonka yhteydessä Kristuksen vanhurskaus puetaan kastettavalle, hän saa syntinsä anteeksi ja syntyy uudesti Hengestä, ei missään tapauksessa ole vesikaste. Kasteessa Isä Poika ja Pyhä Henki toimivat, kasteveteen yhtyneenä.

Jos kristinuskon peruasiat USKO JA KASTE ovat merkitykseltään hukassa, niin sen päälle rakennettaessa rakennus menee kyllä pakostakin vinoon.  Vain ihmisen mielikuvitus on rajana sen jälkeen, kun näin keskeisessä PERUS-asiassa poiketaan Jeesuksen opetuksesta.

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6782
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Viisi eri kastetta
« Vastaus #134 : 20.01.17 - klo:13:31 »
Miksi vesikastetta toistellaan edelleen täällä, vaikka kristinuskossa ei todistettavasti tunneta vesikastetta?
Johannes toisin kastoi vedellä parannukseen, mutta Jeesuksen asettama kaste, jonka yhteydessä Kristuksen vanhurskaus puetaan kastettavalle, hän saa syntinsä anteeksi ja syntyy uudesti Hengestä, ei missään tapauksessa ole vesikaste. Kasteessa Isä Poika ja Pyhä Henki toimivat, kasteveteen yhtyneenä.

Jos kristinuskon peruasiat USKO JA KASTE ovat merkitykseltään hukassa, niin sen päälle rakennettaessa rakennus menee kyllä pakostakin vinoon.  Vain ihmisen mielikuvitus on rajana sen jälkeen, kun näin keskeisessä PERUS-asiassa poiketaan Jeesuksen opetuksesta.

Koetappas hoitaa asia ilman vettä!
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell