Eräs UT:n teksti mikä liitetään usein kristilliseen vesikasteeseen (upotuskasteeseen) on Room.6:4-6
"Niin olemme siis yhdessä hänen [Jeesuksen] kanssa haudatut kasteen kautta kuolemaan, että niinkuin Kristus herätettiin kuolleista, samoin pitää meidänkin uudessa elämässä vaeltaman. Sillä jos me olemme hänen kanssaan yhteenkasvaneita yhtäläisessä kuolemassa, niin olemme samoin myös yhtäläisessä ylösnousemuksessa - kun tiedämme, että meidän vanha ihmisemme on hänen kanssaan ristiinnaulittu, että synnin ruumis kukistettaisiin, niin ettemme enää syntiä palvelisi"
Tämä Raamatun teksti on hyvin selkeä. Kaste liittää meidät siihen Kristuksen ristinkuoleman osallisuuteen, joka Kristuksessa meidän puolestamme tapahtui. Hänen yllään synti vietiin ja tuomittiin kuolemaan.
Kreikassa tuossa sana "yhtäläisessä" on "homoiomati", joka löytyy sitten Room.8:3 kohdasta:
"Sillä mikä oli laille mahdotonta, koska se oli lihan kautta heikoksi tullut - sen Jumala teki, lähettämällä oman Poikansa syntisen lihan kaltaisuudessa ja synnin tähden ja tuomitsemalla synnin lihassa"
Tässä siis sana "kaltaisuudessa" on myös "homoiomati". Koska siis Jeesus tuli ihmiseksi, Hänen ristinkuolemansa on meidän kuolemamme synnille, Hän jakoi koko ihmisluonnon samankaltaisuuden kuitenkin ilman syntiä, ja antoi itsensä kuolemaan synnin tähden ristillä. Hänen kuolemansa on nyt meidän kuolemamme synnille.
Tämä siis näyttää olevan Room.6:4-6 tekstin pääsanoma - ei se että kastevesi pelastaa, tai kastevesi voisi antaa syntejä anteeksi. Kyse on Sanan lihaan tulemisesta, ja Jumalan rakkaudesta - jossa Herran Jeesuksen ruumiin yllä koko maailman synti tuomitaan, ja viedään kuolemaan. Tästä syntinen ihminen tulee osalliseksi uskon kautta, ei kasteveden kautta.
Tämä Jumalan teko tulee osaksemme siis uskossa Jeesukseen - ja sitä todistaa sitten uskon tulemisen jälkeen tapahtuva upotuskaste.
Niinhän tuo jae usein liitetään vesikasteeseen, mutta onko sille mitään kunnollista perustetta?
Suosittelen, että ajattelet tuon asian itse ilman, että vain toistat oppimiasi tarinoita.
Minäkin ajattelin tuon joskus vesikasteeksi, mutta kun ajattelee tuon kunnolla, niin näin jälkeen päin ajatellen tuntuu aivan hölmöltä, että olen joskus uskonut tuon jotenkin liittyvän vesikasteeseen.
Tiedämme, että läheskään kaikkia uskovia ei ole kastettu ollenkaan. Esimerkiksi Pelastusarmeija ei vesikasta jäseniään. Samoin Suomessakin on paljon uskossa olevia uskovien kotien lapsia, joita ei ole kastettu.
Aivan varmasti he kuuluvat Kristuksen ruumiiseen.
Miksikö?
Siksi, että heidät on kastettu Pyhässä Hengessä.
1.Kor.12:12-13
12 Sillä niinkuin ruumis on yksi ja siinä on monta jäsentä, mutta kaikki ruumiin jäsenet, vaikka niitä on monta, ovat yksi ruumis, niin on Kristuskin;
13 sillä me olemme
kaikki yhdessä Hengessä kastetut yhdeksi ruumiiksi, olimmepa juutalaisia tai kreikkalaisia, orjia tai vapaita, ja kaikki olemme saaneet juoda samaa Henkeä.
Miten kummassa se olisikin sitten vesikaste, joka antaa uutta elämää?
"...olemme siis yhdessä hänen kanssaan haudatut kasteen kautta kuolemaan, että niinkuin Kristus herätettiin kuolleista Isän kirkkauden kautta, samoin pitää meidänkin uudessa elämässä vaeltaman."
Mikä ihmeen logiikka siinä on, että vesikasteessa tapahtuisi vanhan ihmisen ristiinnaulitseminen?
Ensin tultaisiin uskoon ja sitten kenties jopa useita vuosia vanha ihminen olisi ristiinnaulitsematon, kun ei olla menty vesikasteelle.
Kummassako tapahtumassa on havaittavissa enemmän sellaista, että vanha ihminen kuolee ja uusi syntyy, uudestisyntymässä vai vesikasteessa?
Gal.3
26 Sillä te olette kaikki uskon kautta Jumalan lapsia Kristuksessa Jeesuksessa.
27 Sillä kaikki te, jotka olette Kristukseen kastetut, olette Kristuksen päällenne pukeneet.
Kaikki uskon kautta Jumalan lapsia Kristuksessa!!!
Siis miten?
Uskon kautta.
Sillä..
Sillä mitä?
Sillä olette Kristukseen kastetut.
Millä kasteella Jeesus kastaa omansa?