Olennaisesti tunnetut kaksi vesikastetta eroavat opiltaan seuraavasti:
(1) lapsikaste (katolinen kirkko, ortodoksinen kirkko, luterilainen kirkko) = lapsi saa synnit anteeksi kasteessa ja uudestisyntyy. Kummi tunnustaa sylivauvan uskon puolesta, ja vanhassa kastekaavassa irtisanoutuu perkeleestä. Kirkkojen katekismukset osoittavat selvästi tämän heidän oppinaan.
(2) uskovien kaste (esim. helluntaiseurakunta; baptistit) = ihminen ei saa syntejään anteeksi vesikasteessa, vaan jo syntinsä uskossa Jeesukseen anteeksi saaneena julkisesti sitoutuu seuraamaan Herraa Jeesusta, ja siinä julkisesti tunnustautuu Hänen omakseen.
Näitä jos tarkastelemme lähemmin, huomaamme että kyseessä on kaksi erilaista evankeliumia, ja erilaista tietä pelastukseen. Toisessa se on vesikaste (lapsikaste), toisessa se on omakohtainen uskoon tuleminen, Jumalan Sanan ja evankeliumin kuulemisen kautta.
Tästä syystä nämä kaksi erilaista kastetta eivät voi olla yksi ja sama - vaan niissä on erilainen pelastustie, eli erilainen evankeliumi.
Itse ymmärrän Raamatusta, että ihmisen tulee tulla omakohtaisesti uskoon, eli uudestisyntyä Jumalan lapseksi, ja sitten - hän uskossa jo olevana lähtee vaeltamaan uudessa elämässä, ja tähän kuuluu vesikaste Jeesuksen Kristuksen nimeen.
En edusta helluntailaisuutta, enkä edes baptisteja - mutta kiistämättä Raamattu opettaa vain yhtä pelastuksen tietä, ja vain yhtä vesikastetta - ja siksi (2) on raamatullisesti aivan selkeästi perusteltua.
JPK sanookin aika kovat sanat: kahdessa eri kasteessa on
erilainen evankeliumi.
Tulee etsimättäkin heti mieleen tämä:
"Mutta vaikka me, tai vaikka enkeli taivaasta julistaisi teille evankeliumia,
joka on vastoin sitä, minkä me olemme teille julistaneet, hän olkoon kirottu."
Gal 1:8Paavali puhuu tässä oleellisesta asiasta: lain teot vs. uskossa kuuleminen.
Onko kuitenkin niin, että Paavalin tarkoittaman asian lisäksi myös väärä kasteoppi on
väärä evankeliumi, jonka opettajat ovat kirottuja? Aika vakava asia - Suomessakin
on siis suuri määrä uskovia, jotka ovat kirouksen alaisia?
Ja sitten vielä Paulus tuo esiin kastekäsityksen, joka ei sovi yhteen kummankaan JPK:n esittämän
käsityksen kanssa. Koska nämä kolme ovat toisensa pois sulkevia oppeja, niin vain yksi niistä
voi olla oikean evankeliumin mukainen. Uskovina itseään pitäviä, mutta tosiasiassa kirottuja,
taitaakin olla valtaosa suomalaisista uskovista.