Pitää kuitenkin muistaa, että jos on menossa Helsinkiin, ei aina tarvitse mennä Lahden kautta. Ainakaan jos lähtee Turusta tai Kotkasta liikenteeseen.
Tuo Pietarin saarnassaan sanoma on totta, mutta tulee muistaa, etteivät kaikki ihmiset eivät ole samassa lähtötilanteessa eikä Raamatussa kerrottuja tapahtumia ole tarkoitettu yksi yhteen matkittavaksi.
Jos esimerkiksi on ollut lapsesta asti uskossa, eikä ole koskaan saanut vesikastetta, tuo ei päde. Ei uskossa olevan ja Pyhän Hengen jo saaneen tarvitse ottaa vesikastetta saadakseen sen mikä hänellä jo on eli on synnit anteeksisaatuna ja Pyhän Hengen lahja.
Vesikasteella pitää olla siis joku muu syy ja sitä on tuossa pitkässä vesikasteketjussa käsitelty, mutta eipä ole kunnon vastauksia löytynyt.
Askarruttaa siis kysymys, että jos on tullut uskoon ja osalliseksi Pyhän Hengen lahjasta, mikä merkitys kasteelle jää?
Siitä on yksi esimerkki Apostolien teoissa, Korneliuksen kodista. Siellä ympärärileikatut uskovaiset saivat - hämmästyksekseen - todistuksen siitä, että evankeliumi ja Pyhän Hengen lahja kuuluvat pakanoillekin. Oliko nämä Korneluiuksen kodissa olevat siis kastettu "Jeesuksen Kristuksen nimeen", "haudattu yhdessä Hänen kanssaan kasteessa" jne. ennen kastetta? (Olikohan hassu kysymys?)
Välittömästi tuon jälkeen Pietari "käski" kastaa heidät Jeesuksen Kristuksen nimeen. Tarvittiin siis kaste tässäkin tapauksessa. Pietarin helluntaina antama lupaus Pyhän Hengen lahjasta ja syntien anteeksiantamuksesta kuului myös heille. Kuten Jumalan lupaukset - tänäänkin edelleen - myös kaikille jotka uskovat.
Kun meidän uskoamme koetellaan, mihin muuhun voimme turvautua kuin Jumalan sanaan ja lupauksiin? Ne pysyvät voimassa. Syntisinä tarvitsemme niitä kuolemaamme asti. Miksi muuten Paavalikaan muistuttaisi seurakuntalaisia kasteestakin toistamiseen kirjeissään (Room.6, Gal.3, Ef.5, Kol.2)?
Mikäli kieltäydytään kasteesta, luonnollisesti ei voida vastaanottaa nimenomaan siihen liitettyjä lupauksia. Uskon, että me tarvitaan uskomme perustaksi kaikki Jumalan sanat ja lupaukset.
Jeesus on ainoa tie taivaaseen. Muita teitä ei ole. Ja Raamatun mukaan sille tielle, Jeesuksen yhteyteen, päästään uskon ja kasteen kautta. Tarvitaan uudestisyntyminen ylhäältä, vedestä ja Hengestä.
Toki kaikkivaltias Jumala voi tehdä poikkeuksia tarvittaessa. Mielestäni ei kuitenkaan ole viisasta alkaa uhmata Jumalan säätämiä ja esimerkein vahvistamia asioita.
Meidän ei tarvitse keksiä kasteelle muita merkityksiä, kuin mitä Jeesus ja apostolit ovat ilmoittaneet. Mielestäni merkityksiä tulee katsoa ensisjaisesti yleisistä periaatteista. Kuin alkaa tekemään omia päätelmiä jostain erityisestä poikkeuksellisesta tapahtuhtumasta tai järjestyksestä. Niihin poikkeuksiin löytyy usein syy asiayhteydestä.