Kirjoittaja Aihe: Viisi eri kastetta  (Luettu 30275 kertaa)

Poissa Natanael

  • Viestejä: 4475
  • Matkalla
Vs: Viisi eri kastetta
« Vastaus #60 : 30.12.16 - klo:18:42 »

Kun ihmiset kohtasivat Jeesuksen hänen ollessaan maan päällä, heistä ei voinut vielä tulla Uuden Liiton uskovia, koska Jeesus ei ollut vielä kuollut, noussut ylös eikä Pyhää Henkeä oltu lähetetty.

Uudestisyntymisessä saadaan Pyhän Hengen kaste.
Juuri siinä kohtaa Uusi liitto eroaa vanhasta.


Minä kirjoitinkin,
että minä uskon opetuslasten syntyneen uudesti,
kun kohtasivat ylösnousseen Jeesuksen.
Jeesus puhalsi itsestään heihin Pyhän Hengen.

Voisimmeko jatkaa keskustelua uudestisyntymisestä
ketjussa Uusi Elämä,
jonka olen aikoinaan sitä kysymystä varten avannut,
ja jossa tuon esiin sen, mikä oli Jeesuksen vastaus kysymykseen,
miten uudestisyntyminen voi tapahtua.

Uudestisyntyminen on kaste pilvessä eli kaste Pyhässä Hengessä. Pilvi erotti israelilaiset egyptiläisistä.

Näytät jakavan Pyhän Hengen palasiin.

Ei opetuslasten olisi tarvinnut odottaa yläsalissa Pyhää Henkeä, jos he olisivat saaneet Hänet jo Jeesuksen puhaltamisen hetkellä.

Poissa kalamos

  • Viestejä: 491
  • Kάλαμος
    • kalamos.keskustelu.info
Vs: Viisi eri kastetta
« Vastaus #61 : 31.12.16 - klo:11:00 »
Todellakin kuten kirjoitit:
Uudestisyntyminen on kaste pilvessä.

Mutta Israelin kansa kulki aika kauan tuon pilven alla,
ennenkuin tuli seuraavan kasteen aika.
Ja vasta tämä kaste meressä erotti Israelin kansan
entisen hallitsijan otteesta.
Kάλαμος yksi ruoko suuressa kaislameressä, jota Tuuli huojuttaa.

Poissa Jopo

  • Viestejä: 379
Vs: Viisi eri kastetta
« Vastaus #62 : 08.01.17 - klo:16:49 »
Pitää kuitenkin muistaa, että jos on menossa Helsinkiin, ei aina tarvitse mennä Lahden kautta. Ainakaan jos lähtee Turusta tai Kotkasta liikenteeseen.
Tuo Pietarin saarnassaan sanoma on totta, mutta tulee muistaa,  etteivät kaikki ihmiset eivät ole samassa lähtötilanteessa eikä Raamatussa kerrottuja tapahtumia ole tarkoitettu yksi yhteen matkittavaksi.

Jos esimerkiksi on ollut lapsesta asti uskossa, eikä ole koskaan saanut vesikastetta, tuo ei päde. Ei uskossa olevan ja Pyhän Hengen jo saaneen tarvitse ottaa vesikastetta saadakseen sen mikä hänellä jo on eli on synnit anteeksisaatuna ja Pyhän Hengen lahja.

Vesikasteella pitää olla siis joku muu syy ja sitä on tuossa pitkässä vesikasteketjussa käsitelty, mutta eipä ole kunnon vastauksia löytynyt.

Askarruttaa siis kysymys, että jos on tullut uskoon ja osalliseksi Pyhän Hengen lahjasta, mikä merkitys kasteelle jää?

Siitä on yksi esimerkki Apostolien teoissa, Korneliuksen kodista. Siellä ympärärileikatut uskovaiset saivat - hämmästyksekseen - todistuksen siitä, että evankeliumi ja Pyhän Hengen lahja kuuluvat pakanoillekin. Oliko nämä Korneluiuksen kodissa olevat siis kastettu "Jeesuksen Kristuksen nimeen", "haudattu yhdessä Hänen kanssaan kasteessa" jne. ennen kastetta? (Olikohan hassu kysymys?)

Välittömästi tuon jälkeen Pietari "käski" kastaa heidät Jeesuksen Kristuksen nimeen. Tarvittiin siis kaste tässäkin tapauksessa. Pietarin helluntaina antama lupaus Pyhän Hengen lahjasta ja syntien anteeksiantamuksesta kuului myös heille. Kuten Jumalan lupaukset - tänäänkin edelleen - myös kaikille jotka uskovat.

Kun meidän uskoamme koetellaan, mihin muuhun voimme turvautua kuin Jumalan sanaan ja lupauksiin? Ne pysyvät voimassa. Syntisinä tarvitsemme niitä kuolemaamme asti. Miksi muuten Paavalikaan muistuttaisi seurakuntalaisia kasteestakin toistamiseen kirjeissään (Room.6, Gal.3, Ef.5, Kol.2)?

Mikäli kieltäydytään kasteesta, luonnollisesti ei voida vastaanottaa nimenomaan siihen liitettyjä lupauksia. Uskon, että me tarvitaan uskomme perustaksi kaikki Jumalan sanat ja lupaukset.

Jeesus on ainoa tie taivaaseen. Muita teitä ei ole. Ja Raamatun mukaan sille tielle, Jeesuksen yhteyteen, päästään uskon ja kasteen kautta. Tarvitaan uudestisyntyminen ylhäältä, vedestä ja Hengestä.

Toki kaikkivaltias Jumala voi tehdä poikkeuksia tarvittaessa. Mielestäni ei kuitenkaan ole viisasta alkaa uhmata Jumalan säätämiä ja esimerkein vahvistamia asioita.

Meidän ei tarvitse keksiä kasteelle muita merkityksiä, kuin mitä Jeesus ja apostolit ovat ilmoittaneet. Mielestäni merkityksiä tulee katsoa ensisjaisesti yleisistä periaatteista. Kuin alkaa tekemään omia päätelmiä jostain erityisestä poikkeuksellisesta tapahtuhtumasta tai järjestyksestä. Niihin poikkeuksiin löytyy usein syy asiayhteydestä.
"Ääretön meri armoa on Kristuksessa, en luule voivani koskaan käsittää sitä. On myös ääretön määrä syntiä sydämessäni. En usko koskaan täydellisesti voivani käsittää sitä"(Antti Achrenius)

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6787
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Viisi eri kastetta
« Vastaus #63 : 08.01.17 - klo:17:40 »
Summa summarum.

Nyt kun asiaa on käsitelty monelta kannalta, niin voisi ehkä tehdä johtopäätöksen kaikesta tähänastisesta (en tarkoita sitä, etteikö keskustelua voisi silti jatkaa).

Jos nyt itse olisin juuri tullut uskoon, niin tuskinpa menisin kasteelle, koska minut on aiemmin jo kastettu kristillisellä kasteella. Kaikki (ihmisten toimittamat) lisäkasteet ovat (ainakin usein) kasteita farisealaisuuteen ja käytännössä se merkitsee tulemista "oikeammaksi" uskovaksi kuin joku toinen.

Tuosta jälkimmäisestä minulla on oma, ikävä, kokemus. Kyllä se monella muullakin on mennyt samaa rataa. Täälläkin oli eräs henkilö (en taida uskaltaa sanoa nimeä), jonka käytös muuttui oleellisesti uudelleen kasteen myötä farisealaiseen suuntaan. Se vain lapsikasteella kastettu kaveri oli jotenkin nöyremmän oloinen.
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa Natanael

  • Viestejä: 4475
  • Matkalla
Vs: Viisi eri kastetta
« Vastaus #64 : 08.01.17 - klo:18:16 »

Askarruttaa siis kysymys, että jos on tullut uskoon ja osalliseksi Pyhän Hengen lahjasta, mikä merkitys kasteelle jää?

Siitä on yksi esimerkki Apostolien teoissa, Korneliuksen kodista. Siellä ympärärileikatut uskovaiset saivat - hämmästyksekseen - todistuksen siitä, että evankeliumi ja Pyhän Hengen lahja kuuluvat pakanoillekin. Oliko nämä Korneluiuksen kodissa olevat siis kastettu "Jeesuksen Kristuksen nimeen", "haudattu yhdessä Hänen kanssaan kasteessa" jne. ennen kastetta? (Olikohan hassu kysymys?)

Välittömästi tuon jälkeen Pietari "käski" kastaa heidät Jeesuksen Kristuksen nimeen. Tarvittiin siis kaste tässäkin tapauksessa. Pietarin helluntaina antama lupaus Pyhän Hengen lahjasta ja syntien anteeksiantamuksesta kuului myös heille. Kuten Jumalan lupaukset - tänäänkin edelleen - myös kaikille jotka uskovat.

Kun meidän uskoamme koetellaan, mihin muuhun voimme turvautua kuin Jumalan sanaan ja lupauksiin? Ne pysyvät voimassa. Syntisinä tarvitsemme niitä kuolemaamme asti. Miksi muuten Paavalikaan muistuttaisi seurakuntalaisia kasteestakin toistamiseen kirjeissään (Room.6, Gal.3, Ef.5, Kol.2)?

Mikäli kieltäydytään kasteesta, luonnollisesti ei voida vastaanottaa nimenomaan siihen liitettyjä lupauksia. Uskon, että me tarvitaan uskomme perustaksi kaikki Jumalan sanat ja lupaukset.

Jeesus on ainoa tie taivaaseen. Muita teitä ei ole. Ja Raamatun mukaan sille tielle, Jeesuksen yhteyteen, päästään uskon ja kasteen kautta. Tarvitaan uudestisyntyminen ylhäältä, vedestä ja Hengestä.

Toki kaikkivaltias Jumala voi tehdä poikkeuksia tarvittaessa. Mielestäni ei kuitenkaan ole viisasta alkaa uhmata Jumalan säätämiä ja esimerkein vahvistamia asioita.

Meidän ei tarvitse keksiä kasteelle muita merkityksiä, kuin mitä Jeesus ja apostolit ovat ilmoittaneet. Mielestäni merkityksiä tulee katsoa ensisjaisesti yleisistä periaatteista. Kuin alkaa tekemään omia päätelmiä jostain erityisestä poikkeuksellisesta tapahtuhtumasta tai järjestyksestä. Niihin poikkeuksiin löytyy usein syy asiayhteydestä.


Mitä ihmettä oikein kirjoitat?
Korneliuksen kodissa piti ottaa vesikaste, että he saisivat synnit anteeksi ja Pyhän Hengen lahjan?
Noin, vaikka edellä olevissa jakeissa käy ilmi, että he olivat jo Pyhän Hengen saaneet.
Nyt en ymmärrä yhtään sun ajatuksenjuoksuasi.


Mitä lupauksia vesikasteeseen enää jää, jos ne lupaukset on jo vastaanotettu ennen sitä?


Näyttää erittäin vahvasti siltä, että ne ovat kirkot ja seurakunnat säätäneet yhtä sun toista ja laittaneet ne  säätämykset Jumalan nimiin.
« Viimeksi muokattu: 08.01.17 - klo:18:21 kirjoittanut KnutL »

Oloneuvos

  • Vieras
Vs: Viisi eri kastetta
« Vastaus #65 : 08.01.17 - klo:18:23 »

Tuosta jälkimmäisestä minulla on oma, ikävä, kokemus. Kyllä se monella muullakin on mennyt samaa rataa. Täälläkin oli eräs henkilö (en taida uskaltaa sanoa nimeä), jonka käytös muuttui oleellisesti uudelleen kasteen myötä farisealaiseen suuntaan. Se vain lapsikasteella kastettu kaveri oli jotenkin nöyremmän oloinen.

Jaahas, vai niin, vai niin, että sillä tavalla...   ;)

 

Poissa kalamos

  • Viestejä: 491
  • Kάλαμος
    • kalamos.keskustelu.info
Vs: Viisi eri kastetta
« Vastaus #66 : 08.01.17 - klo:18:28 »
Summa summarum.

Nyt kun asiaa on käsitelty monelta kannalta, niin voisi ehkä tehdä johtopäätöksen kaikesta tähänastisesta (en tarkoita sitä, etteikö keskustelua voisi silti jatkaa).

Jos nyt itse olisin juuri tullut uskoon, niin tuskinpa menisin kasteelle, koska minut on aiemmin jo kastettu kristillisellä kasteella. Kaikki (ihmisten toimittamat) lisäkasteet ovat (ainakin usein) kasteita farisealaisuuteen ja käytännössä se merkitsee tulemista "oikeammaksi" uskovaksi kuin joku toinen.

Tuosta jälkimmäisestä minulla on oma, ikävä, kokemus. Kyllä se monella muullakin on mennyt samaa rataa. Täälläkin oli eräs henkilö (en taida uskaltaa sanoa nimeä), jonka käytös muuttui oleellisesti uudelleen kasteen myötä farisealaiseen suuntaan. Se vain lapsikasteella kastettu kaveri oli jotenkin nöyremmän oloinen.


Minulla tuota ongelmaa ei ollut,
joten en tiedä, miten olisin menetellyt,
jos minut olisi vauvana kastettu.

Enkä missään tapauksessa halua ohjeistaa
ketää vauvana kastettua tässä asiassa.

Joka tapauksessa kaste meressä vasta vapautti
Israelin kansan faaraon joukoista.
Mutta Pyhän Hengen pilven alla he olivat vaeltaneet siitä asti,
kun olivat tulleet osallisiksi Teurastetusta Karitsasta.
Kάλαμος yksi ruoko suuressa kaislameressä, jota Tuuli huojuttaa.

Oloneuvos

  • Vieras
Vs: Viisi eri kastetta
« Vastaus #67 : 08.01.17 - klo:18:36 »

Näyttää erittäin vahvasti siltä, että ne ovat kirkot ja seurakunnat säätäneet yhtä sun toista ja laittaneet ne  säätämykset Jumalan nimiin.

Niinhän se on. Jopo kirjoittaa ylenpänä että
1. Jeesus on ainoa tie taivaaseen. Muita teitä ei ole.

ja samaan hengenvetoon lisää pelastuksen ehdoksi vesikasteen

2. Ja Raamatun mukaan sille tielle, Jeesuksen yhteyteen, päästään uskon ja kasteen kautta. Tarvitaan uudestisyntyminen ylhäältä, vedestä ja Hengestä.

Lupasin jo etten kasteasiaan kirjoituksillani puutu, mutta tässä puutunkin harhaoppiin. Tuossa tarjotaan pelastustietä Jeesus + jotain muuta, tässä tapauksessa Jeesus + kaste, galattalaisilla se oli Jeesus + ympärileikkaus, useimmille se on Jeesus + hyvä vaellus ym ym. Minä kauhistun tämän kristillisen maan hengellistä pimeyttä.

Muuten, kerroin tuolla jossain aikaisemmin Jeesuksen kastaneen minut 17.7.1971. Tähän tekstiini kasteintoilijat eivät lainkaan tarttuneet, mutta ymmärsin sen heti: siinähän kastajana oli vain Jeesus.

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6787
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Viisi eri kastetta
« Vastaus #68 : 08.01.17 - klo:19:00 »
Summa summarum.

Nyt kun asiaa on käsitelty monelta kannalta, niin voisi ehkä tehdä johtopäätöksen kaikesta tähänastisesta (en tarkoita sitä, etteikö keskustelua voisi silti jatkaa).

Jos nyt itse olisin juuri tullut uskoon, niin tuskinpa menisin kasteelle, koska minut on aiemmin jo kastettu kristillisellä kasteella. Kaikki (ihmisten toimittamat) lisäkasteet ovat (ainakin usein) kasteita farisealaisuuteen ja käytännössä se merkitsee tulemista "oikeammaksi" uskovaksi kuin joku toinen.

Tuosta jälkimmäisestä minulla on oma, ikävä, kokemus. Kyllä se monella muullakin on mennyt samaa rataa. Täälläkin oli eräs henkilö (en taida uskaltaa sanoa nimeä), jonka käytös muuttui oleellisesti uudelleen kasteen myötä farisealaiseen suuntaan. Se vain lapsikasteella kastettu kaveri oli jotenkin nöyremmän oloinen.


Minulla tuota ongelmaa ei ollut,
joten en tiedä, miten olisin menetellyt,
jos minut olisi vauvana kastettu.

Kovin harva tiedostaa ongelman. Joku toinen sen hänestä voi helpostikin huomata. Minulla se meni niin, että uudelleenkasteeni jälkeen aloin nähdä vain lapsikasteen saaneet jotenkin toisen luokan uskovina. Omasta mielestäni tiesin asiat paremmin ja hölmöydessäni pidin itseäni jotenkin etuoikeutetumpana.
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa kalamos

  • Viestejä: 491
  • Kάλαμος
    • kalamos.keskustelu.info
Vs: Viisi eri kastetta
« Vastaus #69 : 08.01.17 - klo:19:16 »
Nyt en ole ihan varma,
tulinko taas väärin ymmärretyksi.

Tarkoitin,
että minut on kastettu - kun vesikasteesta puhutaan - vain kerran.
Minua ei ole - saamani tiedon mukaan - kastettu vauvana.

Eli kun minua ei vielä ollut ollenkaan kastettu ennen uskoontuloa,
niin minulle ei ollut myöskään ongelma se,
pitäisikö mennä kasteelle.

Kάλαμος yksi ruoko suuressa kaislameressä, jota Tuuli huojuttaa.

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6787
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Viisi eri kastetta
« Vastaus #70 : 08.01.17 - klo:19:22 »
Nyt en ole ihan varma,
tulinko taas väärin ymmärretyksi.

Tarkoitin, että minut on kastettu vain kerran.
Minua ei ole - saamani tiedon mukaan - kastettu vauvana.

Eli kun minua ei vielä ollut ollenkaan kastettu ennen uskoontuloa,
niin minulle ei ollut myöskään ongelma se,
pitäisikö mennä kasteelle.

Tilanteemme ovat olleet siis täysin erilaiset. Parasta on, ettet menekään "paremmalle" kasteelle. Olen sellaisenkin tavannut, joka on kolme kertaa kastettu, hän oli saanut opetusta, että ne kaksi edellistä olivat väärin tehtyjä.
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa kalamos

  • Viestejä: 491
  • Kάλαμος
    • kalamos.keskustelu.info
Vs: Viisi eri kastetta
« Vastaus #71 : 09.01.17 - klo:09:22 »
Nyt en ole ihan varma,
tulinko taas väärin ymmärretyksi.

Tarkoitin, että minut on kastettu vain kerran.
Minua ei ole - saamani tiedon mukaan - kastettu vauvana.

Eli kun minua ei vielä ollut ollenkaan kastettu ennen uskoontuloa,
niin minulle ei ollut myöskään ongelma se,
pitäisikö mennä kasteelle.

Tilanteemme ovat olleet siis täysin erilaiset. Parasta on, ettet menekään "paremmalle" kasteelle. Olen sellaisenkin tavannut, joka on kolme kertaa kastettu, hän oli saanut opetusta, että ne kaksi edellistä olivat väärin tehtyjä.


Nyt minä en ymmärrä Sinua,
etkä sinä taida ymmärtää minua.

Mille ihmeen paremmalle kasteelle minä menisin?

Minä olen ollut ihan Jumalan Sanan mukaisella kasteella,
jossa minä uskoon tultuani otin kasteen Herraan Jeesukseen
nimeen Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen.

Ja muuta kastetta, kun vesikasteesta puhutaan,
en ole saanut - siis minua ei ole vauvana kastettu,
vaan minut on kastettu vain kerran.

Eli kukaan ei voi syyttää ketään siitä,
että minun kohdallani olisi tapahtunut uudestikastaminen,
joka käsite sinänsä on sellainen,
että minun mielestäni sen viljeleminen on eräänlaista
herjausta tai pilkkaamista.
Kάλαμος yksi ruoko suuressa kaislameressä, jota Tuuli huojuttaa.

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6787
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Viisi eri kastetta
« Vastaus #72 : 09.01.17 - klo:09:36 »
Nyt en ole ihan varma,
tulinko taas väärin ymmärretyksi.

Tarkoitin, että minut on kastettu vain kerran.
Minua ei ole - saamani tiedon mukaan - kastettu vauvana.

Eli kun minua ei vielä ollut ollenkaan kastettu ennen uskoontuloa,
niin minulle ei ollut myöskään ongelma se,
pitäisikö mennä kasteelle.

Tilanteemme ovat olleet siis täysin erilaiset. Parasta on, ettet menekään "paremmalle" kasteelle. Olen sellaisenkin tavannut, joka on kolme kertaa kastettu, hän oli saanut opetusta, että ne kaksi edellistä olivat väärin tehtyjä.


Nyt minä en ymmärrä Sinua,
etkä sinä taida ymmärtää minua.

Mille ihmeen paremmalle kasteelle minä menisin?

Minä olen ollut ihan Jumalan Sanan mukaisella kasteella,
jossa minä uskoon tultuani otin kasteen Herraan Jeesukseen
nimeen Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen.

Ja muuta kastetta, kun vesikasteesta puhutaan,
en ole saanut - siis minua ei ole vauvana kastettu,
vaan minut on kastettu vain kerran.

Eli kukaan ei voi syyttää ketään siitä,
että minun kohdallani olisi tapahtunut uudestikastaminen,
joka käsite sinänsä on sellainen,
että minun mielestäni sen viljeleminen on eräänlaista
herjausta tai pilkkaamista.

Keskustelustamme on tainnut tulla väärinkäsittämisten kasautuma. Missään tapauksessa en halunnut loukata Sinua, enkä ketään muutakaan. Sinähän olet käynyt mielestäni täysin raamatullisella vesikasteella ja se on täysin OK. Tuo edelläoleva tapaus (3. kaste) oli vain yksi esimerkki siitä, että kuka tahansa voi joutua väärän opetuksen kanssa tekemisiin ja se jo tapahtunut ei sitten enää näytäkään oikealta. Kuten aiemmin olen kirjoittanut, niin alussa kastettiin niitä, jotka eivät vielä olleet saaneet Pyhää Henkeä ja niitä, jotka olivat jo saaneet Pyhän Hengen. Kummassakaan tapauksessa ei kastettu enää "oikeammalla" kasteella.
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa kalamos

  • Viestejä: 491
  • Kάλαμος
    • kalamos.keskustelu.info
Vs: Viisi eri kastetta
« Vastaus #73 : 09.01.17 - klo:10:12 »
Kuten aiemmin olen kirjoittanut, niin alussa kastettiin niitä, jotka eivät vielä olleet saaneet Pyhää Henkeä ja niitä, jotka olivat jo saaneet Pyhän Hengen.

Mutta ei kastettu ketään,
joka ei olisi ollut syntynyt Hengestä.
Kάλαμος yksi ruoko suuressa kaislameressä, jota Tuuli huojuttaa.

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6787
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Viisi eri kastetta
« Vastaus #74 : 09.01.17 - klo:11:26 »
Kuten aiemmin olen kirjoittanut, niin alussa kastettiin niitä, jotka eivät vielä olleet saaneet Pyhää Henkeä ja niitä, jotka olivat jo saaneet Pyhän Hengen.

Mutta ei kastettu ketään,
joka ei olisi ollut syntynyt Hengestä.

Suosittelen sisälukutaidon harjoitusta. Aloittaa voi esim. Ap. t. 8. luvusta. Toinen hyvä kohta on Ap. t. 2:37, 38. Kolmas Ap. t. 19:1-7. Kannattaa lukea niinkuin lukisi ensi kertaa ilman mitään ennalta omaksuttua. Eräs "kivijalka" on Room. 8:9.
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell