Kirjoittaja Aihe: Viisi eri kastetta  (Luettu 30284 kertaa)

Ifa

  • Vieras
Vs: Viisi eri kastetta
« Vastaus #75 : 09.01.17 - klo:12:09 »
Ut:n ilmoitus kokonaisuutena vesikasteesta on mielestäni se, että vain uudestisyntyneitä kastettiin. Näin ymmärrän asian olevan sekä opetuskirjeissä että muualla. Meillä Paulus on erilainen ymmärrys siitä, mitä ilmaisut "saada Pyhän Hengen lahja" tai "Pyhän Hengen tuleminen" tarkoittavat. Samoin on ilmaisujen "ottaa sana vastaan" tai "ottaa Hänet vastaan" kanssa.

Poissa kalamos

  • Viestejä: 491
  • Kάλαμος
    • kalamos.keskustelu.info
Vs: Viisi eri kastetta
« Vastaus #76 : 09.01.17 - klo:13:59 »
Ut:n ilmoitus kokonaisuutena vesikasteesta on mielestäni se, että vain uudestisyntyneitä kastettiin. Näin ymmärrän asian olevan sekä opetuskirjeissä että muualla. Meillä Paulus on erilainen ymmärrys siitä, mitä ilmaisut "saada Pyhän Hengen lahja" tai "Pyhän Hengen tuleminen" tarkoittavat. Samoin on ilmaisujen "ottaa sana vastaan" tai "ottaa Hänet vastaan" kanssa.


Aivan.

Asian voisi vielä ilmaista niin,
että on eri asia syntyä Hengestä
kuin tulla puetuksi Voimalla Korkeudesta.
Kάλαμος yksi ruoko suuressa kaislameressä, jota Tuuli huojuttaa.

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6787
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Viisi eri kastetta
« Vastaus #77 : 09.01.17 - klo:14:25 »
Ut:n ilmoitus kokonaisuutena vesikasteesta on mielestäni se, että vain uudestisyntyneitä kastettiin. Näin ymmärrän asian olevan sekä opetuskirjeissä että muualla. Meillä Paulus on erilainen ymmärrys siitä, mitä ilmaisut "saada Pyhän Hengen lahja" tai "Pyhän Hengen tuleminen" tarkoittavat. Samoin on ilmaisujen "ottaa sana vastaan" tai "ottaa Hänet vastaan" kanssa.

Yksinkertaisuudessani koetan ymmärtää asian niin kuin sanotaan. "Jolla ei ole Kristuksen Henkeä, se ei ole hänen omansa" (Room. 8:9). Ei siis voi olla sellaisia Jumalan lapsia, joilla ei ole Pyhää Henkeä. Piston sydämeen saaminen ei ole vielä uudestisyntyminen. Eikä tahdon ratkaisukaan sitä aina ole. Ihminen ei voi päättää luonnollisen syntymänsä ajankohtaa, eikä myöskään uudestisyntymisensä ajankohtaa.

Vaikka omasta kokemuksesta ei pitäisi tehdä teologiaa, niin kuitenkin oma kokemukseni vahvistaa sen, mitä edellä sanoin. En vielä uudestisyntynyt silloin, kun vastasin Jumalan kutsuun: "tahdon".

Sekin sotkee asioita, että Pyhän Hengen saamista ja Pyhällä Hengellä täyttymistä pidetään samana asiana. Ne ovat eri asioita, mutta voivat tapahtua ekakerran samanaikaisestikin. Pyhän Hengen saaminen tapahtuu vain kerran, täyttymisen tulisi olla jatkuvaa.

Ap. t. 8. luvussa kerrotut tapaukset Samarian herätyksestä antavat kysymykseemme lisävaloa. Ei kaiketi kukaan kuvittele niin, että Simon-noitakin olisi uudestisyntynyt, vaikka hänestä sanotaan "Simon itsekin uskoi" (ja myös kastettiin). Kovin vaikea on uskoa, että ne muutkaan samarialaiset olisivat uudestisyntyneet ennen kuin Pyhä Henki tuli (sillä Hän ei ollut vielä tullut yhteenkään heistä, vaan he olivat ainoastaan kastetut Herran Jeesuksen nimeen).
« Viimeksi muokattu: 09.01.17 - klo:14:40 kirjoittanut Paulus »
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa Natanael

  • Viestejä: 4475
  • Matkalla
Vs: Viisi eri kastetta
« Vastaus #78 : 09.01.17 - klo:15:20 »
Ut:n ilmoitus kokonaisuutena vesikasteesta on mielestäni se, että vain uudestisyntyneitä kastettiin. Näin ymmärrän asian olevan sekä opetuskirjeissä että muualla. Meillä Paulus on erilainen ymmärrys siitä, mitä ilmaisut "saada Pyhän Hengen lahja" tai "Pyhän Hengen tuleminen" tarkoittavat. Samoin on ilmaisujen "ottaa sana vastaan" tai "ottaa Hänet vastaan" kanssa.


Aivan.

Asian voisi vielä ilmaista niin,
että on eri asia syntyä Hengestä
kuin tulla puetuksi Voimalla Korkeudesta.


Niinhän sitä ilmaistaan, mutta eri asia onko tuolla ilmaisulla mitään tekemistä Raamatun kanssa paitsi väärinymmärrys.

Minusta on lievästi sanottuna outoa ja ihmistä suurentavaa sanoa, että kun suuri Jumala on astunut Pyhän Henkensä kautta ihmiseen asumaan, sen jälkeen ihminen tarvitsee vielä erillistä pukemista Voimalla Korkeudesta.

Ihan niin kuin Pyhä Henki olisi jaettavissa osiin.


Jos joku muuttaa meille asumaan, hän muuttaa kokonaisena.
Olisi aivan hullua sanoa, että "Matti" muutti meille, mutta hänen taitonsa, voimansa, älynsä tms. muuttaa vuoden päästä tai sitten kun ollaan riittävästi anottu häntä niin tekemään.

Poissa Natanael

  • Viestejä: 4475
  • Matkalla
Vs: Viisi eri kastetta
« Vastaus #79 : 09.01.17 - klo:15:24 »
Kun ihminen saa Pyhän Hengen, hän saa kaiken mitä saatavissa on.
Ongelma ei ole siinä miten saisi lisää Pyhää Henkeä, vaan siinä ettei Pyhä Henki saa ihmistä.
Toisin sanottuna on kysymys saako Pyhä Henki pyhittää vai eikö saa.



Poissa kalamos

  • Viestejä: 491
  • Kάλαμος
    • kalamos.keskustelu.info
Vs: Viisi eri kastetta
« Vastaus #80 : 09.01.17 - klo:16:29 »
On selvää,
että vauva syntyy ennenkuin on mahdollista pukea hänet.
Kάλαμος yksi ruoko suuressa kaislameressä, jota Tuuli huojuttaa.

Poissa Natanael

  • Viestejä: 4475
  • Matkalla
Vs: Viisi eri kastetta
« Vastaus #81 : 09.01.17 - klo:17:29 »
On selvää,
että vauva syntyy ennenkuin on mahdollista pukea hänet.

Nuo tapahtuvat samassa kokonaisuudessa.


"Mutta uskon tultua me emme enää ole kasvattajan alaisia. Sillä te olette kaikki uskon kautta Jumalan lapsia Kristuksessa Jeesuksessa. Sillä kaikki te, jotka olette Kristukseen kastetut, olette Kristuksen päällenne pukeneet."

Poissa Natanael

  • Viestejä: 4475
  • Matkalla
Vs: Viisi eri kastetta
« Vastaus #82 : 09.01.17 - klo:17:37 »
Todellakin kuten kirjoitit:
Uudestisyntyminen on kaste pilvessä.

Mutta Israelin kansa kulki aika kauan tuon pilven alla,
ennenkuin tuli seuraavan kasteen aika.
Ja vasta tämä kaste meressä erotti Israelin kansan
entisen hallitsijan otteesta.


Raamattu kertoo kylläkin jotain muuta tuosta erottamisesta.


2.Moos.14:
19 Niin Jumalan enkeli, joka oli kulkenut Israelin joukon edellä, siirtyi kulkemaan heidän takanansa; ja pilvenpatsas siirtyi heidän edeltänsä ja asettui heidän taaksensa
20 ja tuli egyptiläisten joukon ja Israelin joukon väliin; ja pilvi oli pimeä noille ja valaisi yön näille. Näin koko yönä toinen joukko ei voinut lähestyä toista.



Kaste pilvessä ja meressä on yhtä ja samaa tapahtumaa.
Israelilaisia itseään ei kastettu meressä. He kulkivat meren poikki kuivin jaloin.
Egyptiläiset kastettiin. Niin perusteellisesti, että he hukkuivat.

Mistä sitten on kyse, kun kerrotaan näin:

"Niin Herra pelasti Israelin sinä päivänä egyptiläisten käsistä, ja Israel näki egyptiläiset kuolleina meren rannalla."


Jos israelilainen on uskovainen ja egyptiläinen kuvaa sitä mitä ihminen oli ennen, niin egyptiläisen kuolleena näkeminen merkitsee sitä, että jokainen näkee oman egyptiläisensä kuolleena.

"Niin tekin pitäkää itsenne synnille kuolleina, mutta Jumalalle elävinä Kristuksessa Jeesuksessa."

Vesikastevedellä ei ole sellaista voimaa, jossa vanha ihminen kuolisi. Jeesuksen suorittamalla Kristus-kasteella on.

Poissa kalamos

  • Viestejä: 491
  • Kάλαμος
    • kalamos.keskustelu.info
Vs: Viisi eri kastetta
« Vastaus #83 : 09.01.17 - klo:17:57 »
Niin.
Ei Israelin kansa hukkunut.
Vihollinen hukkui.
Kάλαμος yksi ruoko suuressa kaislameressä, jota Tuuli huojuttaa.

Ifa

  • Vieras
Vs: Viisi eri kastetta
« Vastaus #84 : 09.01.17 - klo:19:23 »
Paulus tyytykäämme olemaan eri mieltä. Siitä olemme samaa mieltä, että jokaisella uudestisyntyneellä on Pyhä Henki.

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6787
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Viisi eri kastetta
« Vastaus #85 : 09.01.17 - klo:19:48 »
Paulus tyytykäämme olemaan eri mieltä. Siitä olemme samaa mieltä, että jokaisella uudestisyntyneellä on Pyhä Henki.

Pidän tavastasi kirjoittaa huolimatta siitä, että ajattelen joissakin asioissa toisin. Rakkaus totuuteen älköön meiltä milloinkaan kadotko. Asioista ei voitaisi lainkaan keskustella, jos edellytys olisi täydellinen yksimielisyys. Rakkaus totuuteen on mielestäni tärkeämpi kuin jo saavutetun totuuden määrä.
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Ifa

  • Vieras
Vs: Viisi eri kastetta
« Vastaus #86 : 09.01.17 - klo:19:57 »
Kyllä me vaellamme samaa tietä. Hekin kulkevat samalla tiellä, jotka sanovat uudestusyntyneensä kasteessa vauvana. Herra ei kompuroi näihin oppikäsityksiin eikä anna Henkeä mitalla.

Poissa kalamos

  • Viestejä: 491
  • Kάλαμος
    • kalamos.keskustelu.info
Vs: Viisi eri kastetta
« Vastaus #87 : 10.01.17 - klo:11:45 »
Siitä olemme samaa mieltä, että jokaisella uudestisyntyneellä on Pyhä Henki.


Miten ymmärrät tämän kohdan:

Kun Pietari vielä näitä puhui,
tuli Pyhä Henki kaikkien päälle, jotka puheen kuulivat.
Ja kaikki ne uskovaiset,
jotka olivat ympärileikatut ja olivat tulleet Pietarin mukana,
hämmästyivät sitä, että Pyhän Hengen lahja vuodatettiin pakanoihinkin,
sillä he kuulivat heidän puhuvan kielillä ja ylistävän Jumalaa. Silloin Pietari vastasi:
"Ei kaiketi kukaan voi kieltää kastamasta vedellä näitä,
jotka ovat saaneet Pyhän Hengen niinkuin mekin?"
Ap.t 10:44-47

Mielestäni he saivat Pyhän Hengen tuossa tilanteessa.
Mutta he olivat kyllä syntyneet Hengestä jo ennen tätä.
Ja sitten tuo vesikaste oli vielä tekemättä.
Kάλαμος yksi ruoko suuressa kaislameressä, jota Tuuli huojuttaa.

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6787
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Viisi eri kastetta
« Vastaus #88 : 10.01.17 - klo:11:53 »
Mielestäni he saivat Pyhän Hengen tuossa tilanteessa. Mutta he olivat kyllä syntyneet Hengestä jo ennen tätä. Ja sitten tuo vesikaste oli vielä tekemättä.

Anteeksi, mutta en ymmärrä, mihin perustat tuon lihavoidun?
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa kalamos

  • Viestejä: 491
  • Kάλαμος
    • kalamos.keskustelu.info
Vs: Viisi eri kastetta
« Vastaus #89 : 10.01.17 - klo:14:13 »
Tuossa puhutaan uskovaisista.
Mutta otetaan toinen kohta.
Paavali kysyy:
"Saitteko Pyhän Hengen silloin, kun te tulitte uskoon?"

Siis nämäkin olivat uskossa.
Mutta Pyhää Henkeä he eivät olleet saaneet.

Syntyminen Hengestä eli uudestisyntyminen on tapahtuma,
joka ei edellytä sitä, mitä näissä kohdin tuodaan esiin.
Siis ei edellytä Pyhän Hengen lahjan vastaanottamista
eli Pyhän Hengen saamista.

Jeesuksen vastaus Nikodemukselle siitä,
miten ihminen syntyy Hengestä ei pidä sisällään mitään tällaista.
Mutta tästä olen avannut oman keskustelun otsikolla Uusi Elämä




Kάλαμος yksi ruoko suuressa kaislameressä, jota Tuuli huojuttaa.