Tuossa puhutaan uskovaisista.
Mutta otetaan toinen kohta.
Paavali kysyy:
"Saitteko Pyhän Hengen silloin, kun te tulitte uskoon?"
Siis nämäkin olivat uskossa.
Mutta Pyhää Henkeä he eivät olleet saaneet.
Syntyminen Hengestä eli uudestisyntyminen on tapahtuma,
joka ei edellytä sitä, mitä näissä kohdin tuodaan esiin.
Siis ei edellytä Pyhän Hengen lahjan vastaanottamista
eli Pyhän Hengen saamista.
Jeesuksen vastaus Nikodemukselle siitä,
miten ihminen syntyy Hengestä ei pidä sisällään mitään tällaista.
Mutta tästä olen avannut oman keskustelun otsikolla Uusi Elämä
Nuo opetuslapset Efesossa eivät tietenkään olleet tulleet vielä uskoon - siis Uuden liiton uskoviksi, koska he eivät olleet vielä saaneet Pyhää Henkeä.
"Mutta jolla ei ole Kristuksen Henkeä, se ei ole hänen omansa."
Jos jollakin on Kristuksen Henki, ei voi sanoa, ettei hän olisi vielä saanut Pyhää Henkeä.
Juuri se erottaa Vanhan ja Uuden liiton uskovat toisistaan, että Pyhä Henki tulee jokaiseen uskovaan.
Tuo kalamoksen lainaama jakeen osa on tästä kokonaisuudesta:
1 Kun Apollos oli Korintossa, tuli Paavali, kuljettuaan läpi ylämaakuntien, Efesoon ja tapasi siellä muutamia opetuslapsia.
2 Ja hän sanoi heille: "
Saitteko Pyhän Hengen silloin, kun te tulitte uskoon?" Niin he sanoivat hänelle: "Emme ole edes kuulleet, että Pyhää Henkeä on olemassakaan".
3 Ja hän sanoi: "Millä kasteella te sitten olette kastetut?" He vastasivat: "Johanneksen kasteella".
4 Niin Paavali sanoi: "Johannes kastoi parannuksen kasteella, kehoittaen kansaa uskomaan häneen, joka oli tuleva hänen jälkeensä, se on, Jeesukseen".
Nuo opetuslapset olivat Johanneksen opetuslapsia. Toisin sanottuna he elivät vielä Vanhaa liittoa ja uskoivat sen mukaisesti mitä Johannes Kastaja oli opettanut.
Kaikissa noissa Apostolien tekojen kertomuksissa, joissa puhutaan Pyhän Hengen vuodattamisesta, puhutaan murrosvaiheesta uuden ihmisryhmän kohdalla.
Ensin Pyhä Henki vuodatettiin juutalaisille, sitten samarialaisille, sitten jumalaapelkääväisille, sitten pakanoille.