Kirjoittaja Aihe: Viisi eri kastetta  (Luettu 30297 kertaa)

Ifa

  • Vieras
Vs: Viisi eri kastetta
« Vastaus #90 : 10.01.17 - klo:16:48 »
Samalla tavalla ymmärrän kuin kalamos kerrot ymmärtäväsi. Molemmat kohdat edellä.

Poissa kimble

  • Viestejä: 14
  • Ole minulle armollinen Herra
Vs: Viisi eri kastetta
« Vastaus #91 : 10.01.17 - klo:17:19 »
Kun näitä (teitä) lukee niin alkaa oppimatonkin aavistella miksi seurakunta jakaantui alusta alkaen.

Poissa Natanael

  • Viestejä: 4475
  • Matkalla
Vs: Viisi eri kastetta
« Vastaus #92 : 10.01.17 - klo:17:24 »
Tuossa puhutaan uskovaisista.
Mutta otetaan toinen kohta.
Paavali kysyy:
"Saitteko Pyhän Hengen silloin, kun te tulitte uskoon?"

Siis nämäkin olivat uskossa.
Mutta Pyhää Henkeä he eivät olleet saaneet.

Syntyminen Hengestä eli uudestisyntyminen on tapahtuma,
joka ei edellytä sitä, mitä näissä kohdin tuodaan esiin.
Siis ei edellytä Pyhän Hengen lahjan vastaanottamista
eli Pyhän Hengen saamista.

Jeesuksen vastaus Nikodemukselle siitä,
miten ihminen syntyy Hengestä ei pidä sisällään mitään tällaista.
Mutta tästä olen avannut oman keskustelun otsikolla Uusi Elämä

Nuo opetuslapset Efesossa eivät tietenkään olleet tulleet vielä uskoon - siis Uuden liiton uskoviksi, koska he eivät olleet vielä saaneet Pyhää Henkeä.
"Mutta jolla ei ole Kristuksen Henkeä, se ei ole hänen omansa."

Jos jollakin on Kristuksen Henki, ei voi sanoa, ettei hän olisi vielä saanut Pyhää Henkeä.

Juuri se erottaa Vanhan ja Uuden liiton uskovat toisistaan, että Pyhä Henki tulee jokaiseen uskovaan.


Tuo kalamoksen lainaama jakeen osa on tästä kokonaisuudesta:

1 Kun Apollos oli Korintossa, tuli Paavali, kuljettuaan läpi ylämaakuntien, Efesoon ja tapasi siellä muutamia opetuslapsia.
2 Ja hän sanoi heille: "Saitteko Pyhän Hengen silloin, kun te tulitte uskoon?" Niin he sanoivat hänelle: "Emme ole edes kuulleet, että Pyhää Henkeä on olemassakaan".
3 Ja hän sanoi: "Millä kasteella te sitten olette kastetut?" He vastasivat: "Johanneksen kasteella".
4 Niin Paavali sanoi: "Johannes kastoi parannuksen kasteella, kehoittaen kansaa uskomaan häneen, joka oli tuleva hänen jälkeensä, se on, Jeesukseen".


Nuo opetuslapset olivat Johanneksen opetuslapsia. Toisin sanottuna he elivät vielä Vanhaa liittoa ja uskoivat sen mukaisesti mitä Johannes Kastaja oli opettanut.

Kaikissa noissa Apostolien tekojen kertomuksissa, joissa puhutaan Pyhän Hengen vuodattamisesta, puhutaan murrosvaiheesta uuden ihmisryhmän kohdalla.
Ensin Pyhä Henki vuodatettiin juutalaisille, sitten samarialaisille, sitten jumalaapelkääväisille, sitten pakanoille.

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6787
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Viisi eri kastetta
« Vastaus #93 : 10.01.17 - klo:18:06 »
Tuossa puhutaan uskovaisista.
Mutta otetaan toinen kohta.
Paavali kysyy:
"Saitteko Pyhän Hengen silloin, kun te tulitte uskoon?"

Siis nämäkin olivat uskossa.
Mutta Pyhää Henkeä he eivät olleet saaneet.

Syntyminen Hengestä eli uudestisyntyminen on tapahtuma,
joka ei edellytä sitä, mitä näissä kohdin tuodaan esiin.
Siis ei edellytä Pyhän Hengen lahjan vastaanottamista
eli Pyhän Hengen saamista
.

Jeesuksen vastaus Nikodemukselle siitä,
miten ihminen syntyy Hengestä ei pidä sisällään mitään tällaista.
Mutta tästä olen avannut oman keskustelun otsikolla Uusi Elämä

"Mutta jolla ei ole Kristuksen Henkeä, se ei ole hänen omansa". Room. 8:9.

Ne noin 12 miestä olivat Johanneksen opetuslapsia, se käy ilmi tekstistä.

PS.
En huomannut lukea tuota Knutin kirjoitusta, kun edelläolevan kirjoitin. Samalla aaltopituudella siis ollaan.

« Viimeksi muokattu: 10.01.17 - klo:21:30 kirjoittanut Paulus »
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa kalamos

  • Viestejä: 491
  • Kάλαμος
    • kalamos.keskustelu.info
Vs: Viisi eri kastetta
« Vastaus #94 : 11.01.17 - klo:10:31 »
Kyllä Jumalan lapsen täytyy olla syntynyt,
ennenkuin tämä voi saada tai vastaanottaa mitään.

Jeesus syntyi Pyhästä Hengestä.
Itse asiassa voidaan sanoan,
että Jeesus syntyi uudelleen, kun syntyi ihmiseksi.

Joka tapauksessa se, mikä sikisi neitsyen kohdussa, 
oli Pyhästä Hengestä.
Korkeimman voima oli varjonnut Marian.
Ja niin Häntä oli kutsuttava Jumalan Pojaksi.

Mutta kului 30 vuotta,
ennenkuin Jeesus meni vesikasteelle.

Ja vasta sen jälkeen Pyhä Henki laskeutui Hänen päälleen.
Ja nyt kun Hänen ylleen oli puettu Voima Korkeudesta,
oli Hän valmis suorittamaan sen tehtävän,
mitä varten Hän oli maan päälle tullut.

Ja niin heti seuraavana päivänä Johannes Kastaja näki
Jeesuksen ja huusi:
Katso, Jumalan Karitsa,
joka ottaa pois (kantaa) maailman synnin.


Ja sitten oli edessä vielä muita kasteita.
Jeesus puhui muun muassa kärsimyksistään,
joihin oli joutuva, ja puhui siitäkin kasteena.

Ks avaus


Kάλαμος yksi ruoko suuressa kaislameressä, jota Tuuli huojuttaa.

Poissa Natanael

  • Viestejä: 4475
  • Matkalla
Vs: Viisi eri kastetta
« Vastaus #95 : 11.01.17 - klo:12:47 »
Kyllä Jumalan lapsen täytyy olla syntynyt,
ennenkuin tämä voi saada tai vastaanottaa mitään.

Jeesus syntyi Pyhästä Hengestä.
Itse asiassa voidaan sanoan,
että Jeesus syntyi uudelleen, kun syntyi ihmiseksi.

Joka tapauksessa se, mikä sikisi neitsyen kohdussa, 
oli Pyhästä Hengestä.
Korkeimman voima oli varjonnut Marian.
Ja niin Häntä oli kutsuttava Jumalan Pojaksi.

Mutta kului 30 vuotta,
ennenkuin Jeesus meni vesikasteelle.

Ja vasta sen jälkeen Pyhä Henki laskeutui Hänen päälleen.
Ja nyt kun Hänen ylleen oli puettu Voima Korkeudesta,
oli Hän valmis suorittamaan sen tehtävän,
mitä varten Hän oli maan päälle tullut.

Ja niin heti seuraavana päivänä Johannes Kastaja näki
Jeesuksen ja huusi:
Katso, Jumalan Karitsa,
joka ottaa pois (kantaa) maailman synnin.


Ja sitten oli edessä vielä muita kasteita.
Jeesus puhui muun muassa kärsimyksistään,
joihin oli joutuva, ja puhui siitäkin kasteena.

Ks avaus

Johanneksesta sanotaan näin:

"Sillä hän on oleva suuri Herran edessä; viiniä ja väkijuomaa hän ei juo, ja hän on oleva täytetty Pyhällä Hengellä hamasta äitinsä kohdusta."



Mielestäni on aika erikoinen ajatus, että Jeesus täyttyi Pyhällä Hengellä vasta Jordanilla.
Millä lie voimalla keplotteli synnittömän elämän siihen asti.

Poissa Pökkelö

  • Viestejä: 705
Vs: Viisi eri kastetta
« Vastaus #96 : 11.01.17 - klo:21:10 »
30 vuotiaana oli mies kelvollinen papin tehtävään. Tällöin alkoi Jeesuksen ylipapillinen tehtävä, jonka Jumala merkillään tunnusti omaksi pojakseen.

ja Pyhä Henki laskeutui hänen päällensä ruumiillisessa muodossa, niinkuin kyyhkynen, ja taivaasta tuli ääni: "Sinä olet minun rakas Poikani; sinuun minä olen mielistynyt".

Tässä ei mielestäni sanota mitään Pyhällä Hengellä täyttymisestä, kuten Knutkin jo totesi.


Poissa kalamos

  • Viestejä: 491
  • Kάλαμος
    • kalamos.keskustelu.info
Vs: Viisi eri kastetta
« Vastaus #97 : 12.01.17 - klo:08:48 »
Mitä Johannes Kastajaan tulee,
niin hän ei koskaan syntynyt uudesti,
saatikka että olisi kokenut sen lupauksen,
mikä annettiin Uuden Liiton uskoville
Pyhän Hengen lahjasta.


Kάλαμος yksi ruoko suuressa kaislameressä, jota Tuuli huojuttaa.

Poissa Natanael

  • Viestejä: 4475
  • Matkalla
Vs: Viisi eri kastetta
« Vastaus #98 : 12.01.17 - klo:11:06 »
Mitä Johannes Kastajaan tulee,
niin hän ei koskaan syntynyt uudesti,
saatikka että olisi kokenut sen lupauksen,
mikä annettiin Uuden Liiton uskoville
Pyhän Hengen lahjasta.

Kukaan ei uudestisyntynyt ennen helluntaita.

Poissa kalamos

  • Viestejä: 491
  • Kάλαμος
    • kalamos.keskustelu.info
Vs: Viisi eri kastetta
« Vastaus #99 : 12.01.17 - klo:17:16 »
Kukaan ei uudestisyntynyt ennen helluntaita.


Aivan.
Johannes Kastaja ei koskaan syntynyt Hengestä
eikä koskaan saanut Pyhän Hengen lahjaa.












Kάλαμος yksi ruoko suuressa kaislameressä, jota Tuuli huojuttaa.

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6787
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Viisi eri kastetta
« Vastaus #100 : 12.01.17 - klo:17:39 »
Johannes Kastaja ei koskaan syntynyt Hengestä
eikä koskaan saanut Pyhän Hengen lahjaa.

Mitäs tämä sitten tarkoittaa: "Hän (Johannes Kastaja) on oleva täytetty Pyhällä Hengellä hamasta äitinsä kohdusta"? (Luuk. 1:15)
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa kalamos

  • Viestejä: 491
  • Kάλαμος
    • kalamos.keskustelu.info
Vs: Viisi eri kastetta
« Vastaus #101 : 12.01.17 - klo:17:50 »

Mitäs tämä sitten tarkoittaa: "Hän (Johannes Kastaja) on oleva täytetty Pyhällä Hengellä hamasta äitinsä kohdusta"? (Luuk. 1:15)


Se ei tarkoita Pyhän Hengen kastetta
eikä mitään muutakaan kastetta.

Johannes Kastajahan sanoi Jeesuksesta:
Hän kastaa teidät Pyhällä Hengellä

Tätä Johannes Kastaja ei itse koskaan saanut kokea.
Se ei ollut mahdollista ennenkuin Jeesus oli kirkastettu.
Siis Pyhä Henki ei ollut tullut kehenkään ennen sitä.


Kάλαμος yksi ruoko suuressa kaislameressä, jota Tuuli huojuttaa.

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6787
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Viisi eri kastetta
« Vastaus #102 : 12.01.17 - klo:18:21 »
Siis Pyhä Henki ei ollut tullut kehenkään ennen sitä.

Niin tai näin, mutta Pyhällä Hengellä täytettiin muutamia jo ennen helluntaita ihan riippumatta siitä, miten se sopii teologiaamme tai minkä merkityksen tapahtumalle annamme.
Esim. Elisabet ja Sakarias, Johanneksen äiti ja isä täytettiin Pyhällä Hengellä (Luuk. 1:41, 67).
« Viimeksi muokattu: 12.01.17 - klo:21:50 kirjoittanut Paulus »
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa Pökkelö

  • Viestejä: 705
Vs: Viisi eri kastetta
« Vastaus #103 : 12.01.17 - klo:21:38 »
Entäpä Daavid, joka lankeemuksensa ja Naatanin nuhtelun jälkeen katuvaisena rukoili: "Älä ota pois Pyhää Henkeäsi".

Jesajalla oli taivas kokemuksensa, jossa enkeli kosketti hehkuvalla hiilellä syntistä suuta.

Kyllä Pyhä Henki on ollut maan päällä ihan luomisesta lähtien. 2 vanhusta siunasi Jeesuksen jo vauvana. He odottivat saada nähdä Jumalan lupauksen täyttymistä.
Eiköhän Pyhä Henki toiminut heissäkin, kuten myös Johanneksessa.
He elivät vain eri aikakautta. Lain aikaa ennen Golgatan sovitustyötä, ja me elämme jälkeistä aikaa.
Pyhä Henki on sama. Ennen ja nyt.








Ifa

  • Vieras
Vs: Viisi eri kastetta
« Vastaus #104 : 12.01.17 - klo:23:42 »
Olen pohtinut, että kaikki ne, jotka uskoivat Jeesukseen hänen vaeltaessaan maan päällä, eivät varsinaisesti uudestisyntyneet missään vaiheessa. Herra oli antanut heille uskon ja siksi olisi ristiriitaista, että he vielä kokisivat erkseen uudestisyntymisen. Opetuslapsilla, Johannes Kastajalla ja muilla Jeesuksen tunnustaneillä oli myös Pyhä Henki, näin uskon. Johannes Kastaja ja opetuslapset eivät mielestäni olisi mitenkään voineet ensinnäkään uskoa Jeesukseen, saati toimia Raamatussa kerrotulla tavalla ilman Pyhää Henkeä heissä olevana.

Paulus jo kirjoitti, että Elisabet, Sakarias ja myös Johannes Kastaja olivat täyttyneet Hengellä jo ennen helluntaita. Minusta onkin turhaa ja toisarvoista pohtia heidän ja opetuslasten uudestisyntymistä. Riittää, että he uskoivat Jeesukseen ja yläsalin väki puettiin Voimalla korkeudesta, kastettiin/täytettiin Hengellä helluntaina. Pääpointti Hengen kasteessa on voiman saaminen. Näin tämän ymmärrän Raamatusta.