Kirjoittaja Aihe: Viisi eri kastetta  (Luettu 30270 kertaa)

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6787
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Viisi eri kastetta
« Vastaus #105 : 13.01.17 - klo:03:58 »
Paulus jo kirjoitti, että Elisabet, Sakarias ja myös Johannes Kastaja olivat täyttyneet Hengellä jo ennen helluntaita. Minusta onkin turhaa ja toisarvoista pohtia heidän ja opetuslasten uudestisyntymistä. Riittää, että he uskoivat Jeesukseen ja yläsalin väki puettiin Voimalla korkeudesta, kastettiin/täytettiin Hengellä helluntaina. Pääpointti Hengen kasteessa on voiman saaminen. Näin tämän ymmärrän Raamatusta.

Ajattelussamme näyttää olevan tietty ero. Pidät Hengellä täyttymistä ja Hengellä kastamista samana asiana. Minä näen ne ainakin toistaiseksi kahtena eri asiana. Room. 8:9, sanotaan: "mutta jolla ei ole Kristuksen Henkeä, se ei ole hänen omansa." Ajattelussani pääpointti Hengen kasteessa on uuden luomuksen syntyminen.

Minun ajattelussani Hengellä kastaminen merkitsee uudestisyntymistä kun taas Hengellä täyttymisessä Pyhä Henki saa enemmän tilaa uskovassa. Lisäksi kyse ei ole kertatapahtumasta, vaan täyttymisen tulisi olla jatkuvaa. Syntyminen on kertatapahtuma ja vasta siitä alkaa kasvu.

Alussa tapahtui niin, että syntymä ja täyttyminen tapahtuivat lähes samalla hetkellä. Joskus vieläkin saattaa tapahtua niin. Joillakin Vanhan liiton uskovilla oli Pyhä Henki, mutta Uuden liiton uskovilla ei ollut Pyhää Henkeä lainkaan ennen helluntaita.

Myönnän, että ajatteluni poikkeaa osin "helluntailaisesta" käsityksestä (jos sitä nyt ylipäätään on mahdollista määritellä). Saattaa olla niin, että h-liikkeessäkin monet ajattelevat nykyisin samoin.

Korjaus alleviivattuun vastauksessa 108.
« Viimeksi muokattu: 13.01.17 - klo:22:06 kirjoittanut Paulus »
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Ifa

  • Vieras
Vs: Viisi eri kastetta
« Vastaus #106 : 13.01.17 - klo:12:03 »
Hengellä kastaminen ja -täyttyminen ovat synonyymejä Apostolien teoissa, kyn kerrotaan  Hengen vuodatuksesta helluntaina yläsalin väelle. Siihen Jeesus myös viittaa puhuessaan aiemmin elävän veden virroista.

Raamatussa myös käytetään yhdessä kohdassa ilmaisua Hengellä kastaminen, kun puhutaan uudestisyntymisestä. Se kohta on  ollut täällä esillä useamman kerran.

Raamatussa jossakin myös uudestisyntymisestä puhutaan muussakin merkityksessä kuin Jumalan lapseksi syntymisessä.

Ja Hengellä täyttymisestäkin puhutaan Raamatussa SEKÄ kertatapahtumana ETTÄ vähittäisenä. Tuota vähittäistä täyttymistä voi puhua myös mielen uudistumisena ja niinkuin kirjoitat, Pyhä Henki valtaa uskovaa.

Mielestäni kun jollakin on Jumalan antama usko, hän on myös aina poikkeuksetta Hengestä syntynyt/hänessä on Pyhä Henki. Johanneksen evankeliumin 1. luvussa tähän jo viitataan niiden kohdalla, jotka ottivat Jeesuksen vastaan.

En henkilökohtaisesti tuijota sanamuotoihin Raamatussa, koska ne eivät välttämättä siis tarkoita joka yhteydessä samaa asiaa.

Poissa kalamos

  • Viestejä: 491
  • Kάλαμος
    • kalamos.keskustelu.info
Vs: Viisi eri kastetta
« Vastaus #107 : 13.01.17 - klo:17:36 »
Siis Pyhä Henki ei ollut tullut kehenkään ennen sitä.

Niin tai näin, mutta Pyhällä Hengellä täytettiin muutamia jo ennen helluntaita ihan riippumatta siitä, miten se sopii teologiaamme tai minkä merkityksen tapahtumalle annamme.
Esim. Elisabet ja Sakarias, Johanneksen äiti ja isä täytettiin Pyhällä Hengellä (Luuk. 1:41, 67).


En minä mitään teologiaa kirjoittanut.
Jeesus itse sanoi näin:

Joka uskoo minuun, hänen sisimmästään on,
niinkuin Raamattu sanoo, juokseva elävän veden virrat." 
Mutta sen hän sanoi Hengestä, joka niiden piti saaman, jotka uskoivat häneen;
sillä Henki ei ollut vielä tullut, koska Jeesus ei vielä ollut kirkastettu.

Siis Henki ei ollut vielä tullut.

Mutta myöhemmin Uudessa liitossa oli tapahtuva,
että uskovat kastettaisiin Pyhässä Hengessä.
Johannes kastoi vedellä,
mutta teidät kastetaan Pyhässä Hengessä
pian näiden päivien jälkeen.
(RK)

Se, että Johannes Kastaja ym. olivat täyttyneet Hengestä
merkitsi sitä, että heille oli Sitä ammennettu.
Johannes Kastaja ilmeisesti sain oman täyteytensä äitinsä kohdussa
silloin kun Jeesus saapui paikalle oman äitinsä kohdussa.

Johannes Kastaja siis näin täyttyi Pyhällä Hengellä,
mutta Johannes Kastajaa ei koskaan ollut
kastettu Pyhässä Hengessä eli upotettu Pyhään Henkeen.

Vanhan liiton uskovissa ei ollut tuota Elävän veden lähdettä.
Mutta Jeesus antoi lupauksen,
että meidät Uuden liiton uskovat tullaan kastamaan Pyhässä Hengessä
eli upottamaan Pyhään Henkeen.
Kάλαμος yksi ruoko suuressa kaislameressä, jota Tuuli huojuttaa.

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6787
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Viisi eri kastetta
« Vastaus #108 : 13.01.17 - klo:20:03 »
Alussa tapahtui niin, että syntymä ja täyttyminen tapahtuivat lähes samalla hetkellä. Joskus vieläkin saattaa tapahtua niin. Joillakin Vanhan liiton uskovilla oli Pyhä Henki, mutta Uuden liiton uskovilla ei ollut Pyhää Henkeä lainkaan ennen helluntaita.

Korjaan hieman tätä. Oikeasti Uuden Liiton uskovia ei ollut lainkaan ennen helluntaita.

Pyhä Henki oli ja vaikutti myös Vanhan Liiton aikana ja ilmeni myös Hengellä täyttymisinä, mutta vasta helluntaina Pyhä Henki vuodatettiin kaiken lihan päälle (Joel. 2:28).
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa Pökkelö

  • Viestejä: 705
Vs: Viisi eri kastetta
« Vastaus #109 : 13.01.17 - klo:22:00 »
Samaa mieltä Pauluksen kanssa. Golgatan syntien sovitus oli uuden ja vanhan liiton välinen raja.
Laki liitto vaihtui. Jeesus täytti sekä lain , että otti siitä kuuluvan rangaistuksen päällensä.

Sitä ennenkin Pyhä Henki toimi ja hyvinkin voimallisesti esim. Elian ja Elisan kautta. Daniel, tai entäpä Hesekiel valtavine näkyineen ?
Eikö ne kerro voimallisesta Pyhän Hengen työstä ja välikappaleena olosta ?

Pyhä Henki on ollut aina ja toiminut. Vain aikakausi vaihtui,
Pyhän Hengen voimasta eläneitä ja Jumalan Armon käsittäneitä oli jo ennen Jeesuksen sovitustyötä. He vielä elivät ajassa, joka odotti tulevaa syntien sovitusta, kun taas me elämme lunastuksen jälkeistä aikaa.
Voimme teologisesti saivarrella ja rakentaa oppi rakennelmia olivatko he uudestisyntyneitä ? Pyhällä Hengellä täytettyjä vaiko kastettuja ?
Heillä oli vain eri tehtävä aika janalla.
Johannes Kastaja oli viimeinen Vanhan liiton Profeetta, joka eli lupauksen odotuksessa. Kuitenkin Jumalan Pyhän Hengen voimassa ja voimasta.

Poissa evlutkristitty

  • Viestejä: 553
Vs: Viisi eri kastetta
« Vastaus #110 : 14.01.17 - klo:00:35 »
Pyhässä Kasteessa joka tapahtuu vedellä Isän Pojan ja Pyhän Hengen nimeen, ihminen Pyhän Hengen saa. Hän saa myös syntinsä anteeksi, kuolee pois synnistä yhdessä Kristuksen kanssa. Vanha ihminen haudataan yhdessä Kristuksen kanssa ja tilalle nousee uusi ihminen Hengestä syntynyt.

Kannattaa lukea raamattua ennen kun ryhtyy ketään opettamaan.

Ap. t. 2:36   Varmasti tietäköön siis koko Israelin huone, että Jumala on hänet Herraksi ja Kristukseksi tehnyt, tämän Jeesuksen, jonka te ristiinnaulitsitte."
Ap. t. 2:37   Kun he tämän kuulivat, saivat he piston sydämeensä ja sanoivat Pietarille ja muille apostoleille: "Miehet, veljet, mitä meidän pitää tekemän?"


***) Ap. t. 2:38   Niin Pietari sanoi heille: "Tehkää parannus ja ottakoon kukin teistä kasteen Jeesuksen Kristuksen nimeen
-> syntienne anteeksisaamiseksi,
-> niin te saatte Pyhän Hengen lahjan.

Ap. t. 2:39   Sillä teille ja teidän lapsillenne tämä lupaus on annettu ja kaikille, jotka kaukana ovat, ketkä ikinä Herra, meidän Jumalamme, kutsuu."

Ap. t. 2:40   Ja monilla muillakin sanoilla hän vakaasti todisti; ja hän kehoitti heitä sanoen: "Antakaa pelastaa itsenne tästä nurjasta sukupolvesta."
Ap. t. 2:41   Jotka nyt ottivat hänen sanansa vastaan, ne kastettiin, ja niin heitä lisääntyi sinä päivänä noin kolmetuhatta sielua.
Ap. t. 2:42   Ja he pysyivät apostolien opetuksessa ja keskinäisessä yhteydessä ja leivän murtamisessa ja rukouksissa.
Ap. t. 2:43   Ja jokaiselle sielulle tuli pelko; ja monta ihmettä ja tunnustekoa tapahtui apostolien kautta.
Ap. t. 2:44   Ja kaikki, jotka uskoivat, olivat yhdessä ja pitivät kaikkea yhteisenä,
Ap. t. 2:45   ja he myivät maansa ja tavaransa ja jakelivat kaikille, sen mukaan kuin kukin tarvitsi.

Poissa kalamos

  • Viestejä: 491
  • Kάλαμος
    • kalamos.keskustelu.info
Vs: Viisi eri kastetta
« Vastaus #111 : 14.01.17 - klo:08:25 »

Kannattaa lukea raamattua ennen kun ryhtyy ketään opettamaan.



Aamen!


Ap. t. 2:37   Kun he tämän kuulivat, saivat he piston sydämeensä



Tästä kaikki alkaa. Sana satuttaa.
Ja nyt on ratkaisun paikka.
Meidän tulee tehdä parannus eli kääntyä.

Ap. t. 2:38   Niin Pietari sanoi heille: "Tehkää parannus

Kun olemme kääntyneet ja tulleet Jeesuksen tykö,
niin sitten me otamme kasteen Jeesuksen nimeen.

ja ottakoon kukin teistä kasteen Jeesuksen Kristuksen nimeen

Ja sen jälkeen meillä on lupaus Pyhän Hengn lahjan saamisesta


-> niin te saatte Pyhän Hengen lahjan.

Siis meidän on tehtävä ratkaisu, annettava sovittaa itsemme


Ap. t. 2:39   Sillä teille ja teidän lapsillenne tämä lupaus on annettu ja kaikille, jotka kaukana ovat, ketkä ikinä Herra, meidän Jumalamme, kutsuu."

Ap. t. 2:40   Ja monilla muillakin sanoilla hän vakaasti todisti; ja hän kehoitti heitä sanoen: "Antakaa pelastaa itsenne tästä nurjasta sukupolvesta."

Ja Sananmukainen selkeä järjestys on siis tämä,
että ensin me otamme Sanan vastaan,
ja sitten me menemme kasteelle.


Ap. t. 2:41   Jotka nyt ottivat hänen sanansa vastaan, ne kastettiin, ja niin heitä lisääntyi sinä päivänä noin kolmetuhatta sielua.
Kάλαμος yksi ruoko suuressa kaislameressä, jota Tuuli huojuttaa.

Ifa

  • Vieras
Vs: Viisi eri kastetta
« Vastaus #112 : 14.01.17 - klo:11:44 »
Alussa tapahtui niin, että syntymä ja täyttyminen tapahtuivat lähes samalla hetkellä. Joskus vieläkin saattaa tapahtua niin. Joillakin Vanhan liiton uskovilla oli Pyhä Henki, mutta Uuden liiton uskovilla ei ollut Pyhää Henkeä lainkaan ennen helluntaita.

Korjaan hieman tätä. Oikeasti Uuden Liiton uskovia ei ollut lainkaan ennen helluntaita.

Pyhä Henki oli ja vaikutti myös Vanhan Liiton aikana ja ilmeni myös Hengellä täyttymisinä, mutta vasta helluntaina Pyhä Henki vuodatettiin kaiken lihan päälle (Joel. 2:28).
Tästäkin tyytykäämme olemaan eri mieltä. Ut kertoo monien uskoneen Jeesukseen hänen maan päällä ollessaan. En pidä mahdollisena sitä muutoin kuin Pyhässä Hengessä. He siis olivat syntyneet Jumalasta, niinkuin Joh. 1. luvussa kerrotaan.

Poissa kalamos

  • Viestejä: 491
  • Kάλαμος
    • kalamos.keskustelu.info
Vs: Viisi eri kastetta
« Vastaus #113 : 14.01.17 - klo:12:35 »
Ut kertoo monien uskoneen Jeesukseen hänen maan päällä ollessaan. En pidä mahdollisena sitä muutoin kuin Pyhässä Hengessä. He siis olivat syntyneet Jumalasta, niinkuin Joh. 1. luvussa kerrotaan.


Lukisin mielelläni ajatuksiasi ketjussa,
jonka olen avannut koskien uudestisyntymistä
otsikolla Uusi Elämä
Kάλαμος yksi ruoko suuressa kaislameressä, jota Tuuli huojuttaa.

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6787
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Viisi eri kastetta
« Vastaus #114 : 14.01.17 - klo:12:36 »
Tästäkin tyytykäämme olemaan eri mieltä. Ut kertoo monien uskoneen Jeesukseen hänen maan päällä ollessaan. En pidä mahdollisena sitä muutoin kuin Pyhässä Hengessä. He siis olivat syntyneet Jumalasta, niinkuin Joh. 1. luvussa kerrotaan.

Voidaan olla ihan sovussa eri mieltä. Itse ymmärrän niin, että Pyhän Hengen vaikutusta ja Hengellä täyttymistä oli jo ennen helluntaita, mutta että vasta helluntaista alkoi seurakunnan aika. "Kuitenkin minä sanon teille totuuden: teille on hyväksi, että minä menen pois. Sillä ellen minä mene pois, ei Puolustaja tule teidän tykönne; mutta jos minä menen, niin minä hänet teille lähetän." (Joh. 16:7.
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Ifa

  • Vieras
Vs: Viisi eri kastetta
« Vastaus #115 : 14.01.17 - klo:13:27 »
Tästäkin tyytykäämme olemaan eri mieltä. Ut kertoo monien uskoneen Jeesukseen hänen maan päällä ollessaan. En pidä mahdollisena sitä muutoin kuin Pyhässä Hengessä. He siis olivat syntyneet Jumalasta, niinkuin Joh. 1. luvussa kerrotaan.

Voidaan olla ihan sovussa eri mieltä. Itse ymmärrän niin, että Pyhän Hengen vaikutusta ja Hengellä täyttymistä oli jo ennen helluntaita, mutta että vasta helluntaista alkoi seurakunnan aika. "Kuitenkin minä sanon teille totuuden: teille on hyväksi, että minä menen pois. Sillä ellen minä mene pois, ei Puolustaja tule teidän tykönne; mutta jos minä menen, niin minä hänet teille lähetän." (Joh. 16:7.
En näkisi asiaa laillasi noin ”veitsellä leikaten”, sillä Jeesuksen maanpäällisen vaelluksen aika oli siirtymävaihetta. Jeesuksessa oli ”jumaluuden koko täyteys ruumiillisesti” jo silloin ja Hän antoi kaikille niille jotka uskoivat, voiman tulla Jumalan lapsiksi, ja he ”syntyivät Jumalasta”.

Toinen Raamattuun tallennettu, ehkä joidenkin mielestä ennen aikojaan tapahtuneista asioista oli Jeesuksen toiminta parantajana. Tarkoitan sitä, että Hänen toimintansa kerrotaan olleen profetian täyttymystä jo ennen hänen ristinkuolemaansa (Matt. 8. luku):
16 Mutta illan tultua tuotiin hänen tykönsä monta riivattua. Ja hän ajoi henget ulos sanalla, ja kaikki sairaat hän paransi;
17 että kävisi toteen, mikä on puhuttu profeetta Esaiaan kautta, joka sanoo: "Hän otti päällensä meidän sairautemme ja kantoi meidän tautimme".

Taivaaseen astumisensa jälkeen Jeesus lähetti toisen Puolustajan. Jeesus itse oli ensimmäisenä puolustajana maan päällä ja ajattelenkin niin, että Hänen kauttaan myös tapahtui uudestisyntyminen kaikkien niiden kohdalla, jotka uskoivat häneen. Ja niinkuin kirjoitat, varsinainen seurakunnan aika alkoi Jeesuksen taivaaseenastumisen jälkeen, kun Pyhä Henki lähetettiin helluntaina.

Poissa Natanael

  • Viestejä: 4475
  • Matkalla
Vs: Viisi eri kastetta
« Vastaus #116 : 14.01.17 - klo:14:38 »
Tietysti jo Jeesuksen maanpäällisen elämän aikana oli ihmisiä, jotka uskoivat Jeesuksen olevan Jumalan Poika.

Käsitteellisesti sillä milloin katsotaan olleen ensimmäisiä Uuden liiton uudestisyntyneitä uskovia on erittäin suuri opillinen merkitys.

Vertaan sitä siihen ajatellaanko Jeesuksen olleen myös 100%:sti Jumala maan päällä ollessaan vai ei.
Jos ei, seurauksena on oppi siitä, että kuka tahansa voi tehdä Pyhän Hengen voimassa millaisia tekoja tahansa. Suurempia kuin mitä Jeesus teki. Alkaen vaikkapa vuoren siirtämisestä.


Jos opetuslasten ajatellaan olleen uudestisyntyneitä jo ennen helluntaita,  syntyy väistämättä virheellinen oppi kaksivaiheisesta Pyhän Hengen saamisesta ja samalla ajatus kahden kerroksen uskovaisista: uskoontulleista ja niistä vähän paremmista uskovista, jotka ovat saaneet Pyhän Hengen kasteen.

T.B.Barratt,  jonka sanotaan tuoneen helluntailiikkeen Pohjoismaihin, oli taustaltaan metodisti.
Hänellä oli käsitys uskon kolmivaiheisuudesta. Ensin oli usko Jumalaan, sitten tarvittiin sydämen puhdistuminen ja kolmanneksi oli Pyhän Hengen kaste.
Tuo oppi supistui helluntailiikkeen alkuvaiheissa kaksiosaiseksI eli tarvitaan usko ja sitten Pyhän Hengen kaste.

Tutkittuani Barrattin elämää olen tullut siihen käsitykseen, että ennen Amerikan reissua hän oli innokas kirkkomies ja raittiuspuhuja ilman henkilökohtaista uudestisyntymistä, mutta jolla oli jonkinlainen kunnioitus ja järkiusko Jumalaan ja Raamattuun. Vähän samaan tapaan kuin on nykyäänkin tilanne monen papin kohdalla luterilaisessa kirkossa. Viitteitä samaan on helluntaikirkon puolella.

Ymmärrän siis, että Barratt uudestisyntyi vasta Amerikan reissullaan ja samalla reissulla hieman myöhemmin hän sai kielilläpuhumisen lahjan - aivan niin kuin hänen elämänkerrassaan kerrotaan. Virheellisesti hän alkoi nimittämään tätä kielilläpuhumisen armolahjan saamiskokemustaan Pyhän Hengen kasteeksi.
Norjaan palattuaan tämä uusi uskova alkoi saarnata omaan kokemukseensa perustuvaa oppia ja tuli siten luoneeksi alun satavuotiselle väärälle käsitykselle. Mitenkään kieltämättä tämän uuden herätyksen vaikutuksia evankeliumin eteen päin menolle.
Uusi oppi Suomessa sai jalansijaa narvalaisessa lestadiolaisuudessa, jonka ominaispiirre olivat hyvin tunnepitoiset kokemukset. Siinäkään porukassa ei Raamatun opillinen tutkiminen ollut läheskään ykkösasioita.


Jos pidetään selvänä, että opetuslapset uudestisyntyivät vasta helluntaina ja samarialaiset,  jumalaapelkäävät ja pakanat ensimmäisen kerran silloin kuin Apostolien teoissa niin kerrotaan, tuloksena on aivan toisenlainen oppi.
Siinä on selviö,  että Pyhää Henkeä ei persoonana pilkota moniin tulemisiin ja osiin. Silloin on myös selvää, että jokainen uskova on myös saanut Pyhän Hengen kasteen.
Kun tuota ajatellaan eteenpäin on myös päivänselvää,  että jos Jumala on itse ottanut jonkun lapsekseen, on aivan mieletöntä keskustella siitä voiko joku osallistua ehtoolliselle vai ei.
Aivan yhtä mieletöntä on ihmisten päättää Jeesuksen itsensä seurakuntaan liittämästä kuuluuko joku seurakuntaan vai ei tai voidaanko joku erottaa seurakunnasta.

Hyvin pienestä periaatteellisesta käsityserosta yhdessä asiassa kumuloituu isoja eroja oppikäsityksiin laajemminkin. Tässä siis siitä milloin opetuslapsista tuli Uuden Liiton uskovia.
Mielestäni on siksi erittäin tärkeää ymmärtää uskomisen ero Vanhan ja Uuden Liiton aikaan.

Ifa

  • Vieras
Vs: Viisi eri kastetta
« Vastaus #117 : 14.01.17 - klo:15:02 »
KnutL. Ihmisten mielissä syntyy kaikenlaisia oppeja, eikä tämän takia pitäisi sivuuttaa rehellistä Raamatun tutkimista ja sitä, ettei antaisi sanan vaikuttaa omalla kohdalla. Puhun siis omasta Raamatun tutkimisestani ja omasta olemisestani Raamatun sanan äärellä. Minä en ole helluntailainen enkä ole koskaan kokenut Pyhän Hengen kastetta tai täyttymistä siten kuin helluntailiike opettaa. Minulla ei ole kielilläpuhumisen armolahjaakaan.

Uskovatkin juoksevat sen perässä, että kokisivat Pyhän Hengen kasteen. Helluntaikonferenssissakin on ollut oikein oma telttansa tai paikka sille, jossa palvellaan rukouksin heitä, jotka haluavat täyttyä Pyhällä Hengellä, eli siis että kokisivat Pyhän Hengen kasteen kohdallaan. Uskovat juoksevat myös monene muun asian perässä, mm. sen, että menevät rukoiltaviksi, jotta parantuisivat fyysisesti. Tarkoitan siis, että todella juoksevat näiden perässä, paikasta toiseen, aina vaan. Ilmeisesti taustalla on juuri tuo, josta kirjoitat, että he kokevat itsensä toisen luokan uskoviksi. Lääke tähän on se, että lopettaa juoksemisen.

Omasta alemman kerroksen uskovaisuudestani huolimatta olen päätynyt siihen, minkä olen vastausviesteissäni kirjoittanut.

JPK

  • Vieras
Vs: Viisi eri kastetta
« Vastaus #118 : 14.01.17 - klo:18:34 »
Eräs UT:n teksti mikä liitetään usein kristilliseen vesikasteeseen (upotuskasteeseen) on Room.6:4-6

Lainaus
"Niin olemme siis yhdessä hänen [Jeesuksen] kanssa haudatut kasteen kautta kuolemaan, että niinkuin Kristus herätettiin kuolleista, samoin pitää meidänkin uudessa elämässä vaeltaman. Sillä jos me olemme hänen kanssaan yhteenkasvaneita yhtäläisessä kuolemassa, niin olemme samoin myös yhtäläisessä ylösnousemuksessa - kun tiedämme, että meidän vanha ihmisemme on hänen kanssaan ristiinnaulittu, että synnin ruumis kukistettaisiin, niin ettemme enää syntiä palvelisi"

Tämä Raamatun teksti on hyvin selkeä. Kaste liittää meidät siihen Kristuksen ristinkuoleman osallisuuteen, joka Kristuksessa meidän puolestamme tapahtui. Hänen yllään synti vietiin ja tuomittiin kuolemaan.

Kreikassa tuossa sana "yhtäläisessä" on "homoiomati", joka löytyy sitten Room.8:3 kohdasta:

Lainaus
"Sillä mikä oli laille mahdotonta, koska se oli lihan kautta heikoksi tullut - sen Jumala teki, lähettämällä oman Poikansa syntisen lihan kaltaisuudessa ja synnin tähden ja tuomitsemalla synnin lihassa"

Tässä siis sana "kaltaisuudessa" on myös "homoiomati". Koska siis Jeesus tuli ihmiseksi, Hänen ristinkuolemansa on meidän kuolemamme synnille, Hän jakoi koko ihmisluonnon samankaltaisuuden kuitenkin ilman syntiä, ja antoi itsensä kuolemaan synnin tähden ristillä. Hänen kuolemansa on nyt meidän kuolemamme synnille.

Tämä siis näyttää olevan Room.6:4-6 tekstin pääsanoma - ei se että kastevesi pelastaa, tai kastevesi voisi antaa syntejä anteeksi. Kyse on Sanan lihaan tulemisesta, ja Jumalan rakkaudesta - jossa Herran Jeesuksen ruumiin yllä koko maailman synti tuomitaan, ja viedään kuolemaan. Tästä syntinen ihminen tulee osalliseksi uskon kautta, ei kasteveden kautta.

Tämä Jumalan teko tulee osaksemme siis uskossa Jeesukseen - ja sitä todistaa sitten uskon tulemisen jälkeen tapahtuva upotuskaste.

Poissa evlutkristitty

  • Viestejä: 553
Vs: Viisi eri kastetta
« Vastaus #119 : 15.01.17 - klo:02:28 »
Pyhässä Kasteessahan on Isä POika ja Pyhä Henki, Pyhä KOlmiyhteinen JUmala, veden lisäksi.
Te puhutte suohkussa käymisistänne puhuessanne vesikasteesta, ei sellaista tunneta Kristinuskossa enaan Jeesuksen asettaman Kasteen jälkeen ollenkaan.

Paljon vähemmällä pääsisi kun uskoisi sen mitä Raamattuun on kirjoitettu. Ei tarvitsisi vuosikaupalla jauhaa tyhjää järkensä päätelmien valossa. Voisi käyttää aikansa paremmin rakkauden töihin ja Kristuksen julistmiseen maailmanlaajuisesti. Nyt kun joka jätkä pakertaa oman lamppunsa valossa, niin Herran kansa muuttuu piniksi murusiksi jolla ei ole enää mitään yhteiskunnallista vaikutusvaltaa, joka olisi tärkeätä paholaisen myllätessä ja viedessä Ristin kärsimisen ja veren piiloon. Ilman verta ei ole syntien anteeksiantmusta, paholainen tietää sen ja panee porukat bilettämään niitä näitä kuka missäkin porukoissa.