Kirjoittaja Aihe: Raamattupiiri  (Luettu 6944 kertaa)

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Raamattupiiri
« : 15.02.15 - klo:17:18 »
Olen mukana kahdessa Raamattupiirissä. Kummassakin on oma vetäjä, joka johtaa piiriä. Nyt on kumminkin herännyt kysymyksiä siitä, miten piiri palvelisi piiriläisiä parhaiten. Millaisia kokemuksia vastaavista piireistä teillä on ja mikä olisi paras tapa johtaa piiriä, niin ettei se hajoa toisarvoisten asioiden vuoksi. Kumpikaan piiri ei ole minkään ahtaan kuppikunnan järjestämä.
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Charlotte

  • Vieras
Vs: Raamattupiiri
« Vastaus #1 : 25.04.15 - klo:17:52 »
En ole vähään aikaan ollut mukana Raamattupiirissä, mutta tässä jotain vastauksia millainen olisi hyvä piiri piiriin osallistujan näkökulmasta.

Piirissä voitaisiin etukäteen ilmoittaa, mitkä luvut tullaan käymään läpi piirin seuraavan kerran kokoontuessa ja piiriläiset lukisivat ko. luvut etukäteen ja voisivat myös miettiä mahdollisia aihepiiristä nousevia kysymyksiä jo etukäteen.

Koska aika on rajoitettu, tulisi piirin vetäjän johtaa piiriä jämäkällä otteella, siten että pysytään asiassa. Kysymyksiä saisi esittää luettuihin kappaleisiin liittyen. Päävastuu aihepiiristä opettamisessa ja kysymyksiin vastaamisessa tulisi olla piirin vetäjällä.

En haluaisi itse olla mukana keskustelupiirissä, missä kaikki selostavat vuorotellen omia näkemyksiään ja kokemuksiaan luetusta, vaan sellaisessa, missä piirin vetäjä on Raamatun opettaja/teologi. Ja vastaisi mahdollisesti nouseviin kysymyksiin.

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Raamattupiiri
« Vastaus #2 : 25.04.15 - klo:20:36 »
En ole vähään aikaan ollut mukana Raamattupiirissä, mutta tässä jotain vastauksia millainen olisi hyvä piiri piiriin osallistujan näkökulmasta.

Piirissä voitaisiin etukäteen ilmoittaa, mitkä luvut tullaan käymään läpi piirin seuraavan kerran kokoontuessa ja piiriläiset lukisivat ko. luvut etukäteen ja voisivat myös miettiä mahdollisia aihepiiristä nousevia kysymyksiä jo etukäteen.

Koska aika on rajoitettu, tulisi piirin vetäjän johtaa piiriä jämäkällä otteella, siten että pysytään asiassa. Kysymyksiä saisi esittää luettuihin kappaleisiin liittyen. Päävastuu aihepiiristä opettamisessa ja kysymyksiin vastaamisessa tulisi olla piirin vetäjällä.

En haluaisi itse olla mukana keskustelupiirissä, missä kaikki selostavat vuorotellen omia näkemyksiään ja kokemuksiaan luetusta, vaan sellaisessa, missä piirin vetäjä on Raamatun opettaja/teologi. Ja vastaisi mahdollisesti nouseviin kysymyksiin.

Olen parasta-aikaa kahdessa eri keskustelupiirissä. Ne ovat jossain määrin erilaisia. Vanhemmassa piirissä olen ollut mukana jo n. 17 vuotta. Piiri on sinä aikana muuttunut moneen kertaan. Siinä on ainoastaan miehiä. Osanottajat ovat olleet varsin iäkkäitä ja moni on jo nukkunut pois. Piiri on samalla pienentynyt, uusia piiriläisiä ei juuri tule, mikä taitaa olla nykyajan trendi.

Piirin vetäjä on minunkin aikanani vaihtunut jo useampaan kertaan. Nykyinen vetäjä on melko nuori, lukiossa uskontoa opettava miespuolinen ja mikä parasta, hän uskoo itse siihen mitä opettaa. Luku luetaan ja vetäjä sanoo muutaman sanan johdannoksi ja sitten kukin vuorollaan saa sanoa, mitä luvusta on mieleen noussut. Yhtään kertaa ei muistini mukaan ole tapahtunut niin, ettei keskustelua olisi syntynyt. Jännä juttu, että nykyään emme tarvitse minkäänlaista musiikkia, ei edes virttä, vaan alkurukouksen jälkeen mennään heti asiaan.

Tässä piirissä oli aiemmin käytäntönä, että vetäjä vaihtui joka kerta. Vetäjä sai valita aiheen, josta piti alustuksen ja sen pohjalta käytiin keskustelu. Joskus joukkoon on tullut joku "kuuma-kalle", mutta tällaiset ovat yleensä jääneet pois parin käyntikerran jälkeen.

Toisessa piirissä, jossa on myös naisia, vetäjä pitää melko pitkän opetusosuuden jostakin Raamatun kohdasta, sitten on keskustelua, joka valitettavasti jää kovin lyhyeksi. Kun vertaan näitä kahta piiriä toisiinsa, tuo edellinen on mielestäni ehdottomasti parempi ja peräti kuukauden kohokohta, jota hartaasti odottaa.
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Charlotte

  • Vieras
Vs: Raamattupiiri
« Vastaus #3 : 27.04.15 - klo:09:41 »

Toisessa piirissä, jossa on myös naisia, vetäjä pitää melko pitkän opetusosuuden jostakin Raamatun kohdasta, sitten on keskustelua, joka valitettavasti jää kovin lyhyeksi. Kun vertaan näitä kahta piiriä toisiinsa, tuo edellinen on mielestäni ehdottomasti parempi ja peräti kuukauden kohokohta, jota hartaasti odottaa.

Se, että keskustelulle annettaisiin isompi rooli piirissä, edellyttää mielestäni juuri sitä, että siellä on mukana kokeineita Raamattuun syvästi perehtyneitä uskovia. Eikä se Raamattuun perehtyneisyyskään auta, jos oppinäkemykset ovat piiriläisillä ihan erilaisia.

Omista huonoista kokemuksista johtuen, olen välttännyt kaikenlaisia ns. maallikoiden piirejä ja erityisesti naisten piirejä (siis muitakin kuin Raamattupiirejä). En halua, että piiri on joku ryhmäterapiaistunto tai kahvittelu jaarittelukerho.



Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Raamattupiiri
« Vastaus #4 : 27.04.15 - klo:11:08 »
Se, että keskustelulle annettaisiin isompi rooli piirissä, edellyttää mielestäni juuri sitä, että siellä on mukana kokeineita Raamattuun syvästi perehtyneitä uskovia. Eikä se Raamattuun perehtyneisyyskään auta, jos oppinäkemykset ovat piiriläisillä ihan erilaisia.

Omista huonoista kokemuksista johtuen, olen välttännyt kaikenlaisia ns. maallikoiden piirejä ja erityisesti naisten piirejä (siis muitakin kuin Raamattupiirejä). En halua, että piiri on joku ryhmäterapiaistunto tai kahvittelu jaarittelukerho.

Kummassakin piirissämme käy henkilöitä, joilla on perin erilainen hengellinen tausta. Yhdistävänä tekijänä olen kokenut sen, että aika moni on "saanut siipeensä" hengellisissä kuvioissa, usein omissa yhteisöissään. Piireissämme keskitytään yleensä ydinkysymyksiin, joita jotkut pitävät vain alkeina. Yleensä sellaiset, joilla on vastaus kaikkiin kysymyksiin, eivät joukossamme vole viihtyneet. Ymmärrän antipatiasi kuvailemiasi terapiaistuntoja kohtaan. En minäkään niissä kauan vanhenisi.

Mitä tuohon Raamattuun syvästi perehtymiseen tulee, niin sekin voi olla taakka. Tärkeintä on mielestäni se, että ymmärretään evankeliumi (=lahja) ja erotetaan se laista (=vaatimus). Valtaosassa hengellistä kirjallisuuttakin ne sotketaan jatkuvasti toisiinsa, ja siitä seuraa sisäinen ahdistus.
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa Hilema

  • Viestejä: 269
Vs: Raamattupiiri
« Vastaus #5 : 27.04.15 - klo:12:43 »
Olen osallistunut kolmeen r-piiriin. Sen lisäksi hajakäyntejä kerran pari piireissä, joihin en sen enempää ole halunnut osallistua. Yksi oli naistenpiiri, muut sekapiirejä. Kaikkien, myös naispiirin, ongelma oli, ettei keskustelua oikein tahtonut syntyä. Luettiin luku Kirjasta, ja se jälkeen tuijoteltiin tekstiä miettien, mitähän siitä sanoisi. Joku sitten, kodin isäntä / emäntä päätti loppurukouksella ja sitten siirryttiin teenjuontiin ja muuhun jutteluun. Piirit olivat viikoittain kokoontuvia.

Parhaiten toimi naistenpiiri noin kahden vuoden ajan. Kooltaan pieni, enimmillään kuusi henkilöä. Tavallisimmin läsnä neljä tai viisi henkeä. Melkein kaikki olimme tuttuja entuudestaan ja niin ryhmä muodostuikin, kaveripohjalta. Yksi oli vastikään hellareista eronnut, toinen sen passiivinen jäsen ja me muut muuta yhteyttä vailla olevia ev.luteja.
Luettuun tekstiin ei siis ollut paljon mitään sanottavaa, mutta saatoimme rukoilla luontevasti. Aiheina oli aika paljon maan yleisiä asioita sen lisäksi, mitä kullakin oli ajankohtaista. Eräällä oli toistuvia hankalaksi kokemiaan työmatkoja, joihin koki  saaneensa apua r-vastauksena. Tällainen olikin ehkä parasta kokoontumisten antia.

Sitten yksi (ent.hell.) innostui silloin uudesta herätyksestä ja vei toisen mukanaan J:kylää myöten (meiltä kaukana). Se torontolaisuus tietenkin. Sitten tuo aihepiiri ja ajattelutapa sekä kerronta elämyksellisistä tilaisuuksista alkoi hallita liikaa ajankäyttöä. Tämä oli viimeisen talvikauden aikana, jonka olin vielä mukana. Sen jälkeen viimeiset kokoontuivat vielä noin vuoden verran. Luulen kuitenkin, että joka tapauksessa ryhmä oli tulossa tiensä päähän noihin aikoihin, ryhmädynamiikan lakien mukaisesti.

Noihin aikoihin tulin lukeneeksi ryhmädynamiikasta. Sen mukaan kaikki ryhmät ja piirit, henge/llisyyd/ttömyyd/estä riippumatta kokevat samat vaiheet. En muista kaikkia vaiheita, mutta hyvää sopusoinnun aikaa ei muuttumattomana kestä kauan.

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Raamattupiiri
« Vastaus #6 : 27.04.15 - klo:13:50 »
Noihin aikoihin tulin lukeneeksi ryhmädynamiikasta. Sen mukaan kaikki ryhmät ja piirit, henge/llisyyd/ttömyyd/estä riippumatta kokevat samat vaiheet. En muista kaikkia vaiheita, mutta hyvää sopusoinnun aikaa ei muuttumattomana kestä kauan.

Ihme ja kumma, että tämä vanha veljespiiri, jossa itse olen ollut mukana 17 vuotta, on toiminut useita kymmeniä vuosia ja toimii edelleen, joskin nykyisin aika pienenä joukkona. Mielestäni toimivuuden on taannut kaksi perusjuttua. Eka on se, että se on koko ajan ollut ev.lut. kirkon aikuistyötä ja toinen se, että vetäjät itse ovat olleet uskovia. Mitään hurlum-meininkiä ei ole koko aikana ollut eikä muutakaan yhteyttä tuhoavaa.
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa Hilema

  • Viestejä: 269
Vs: Raamattupiiri
« Vastaus #7 : 27.04.15 - klo:14:09 »
Tein hakuja tuosta ryhmädynamiikasta. Kaikkiaan mielenkiintoinen aihe, josta tietoisuus estää asettamasta liikoja odotuksia ja toiveita seurakunnan pienryhmiin. Pienpiiri toimii aikansa, ei kai niiden tarvitse kestää loputtomiin.

https://www.jyu.fi/sport/laitokset/liikunta/ako/oppimateriaali/Rkalvot1-6.ppt

Viimeinen dia tästä kuuden kuvan sarjasta ryhmän vaiheet esittää ryhmän vaiheet:

- muodostus
- kuohunta
- yhdenmukaisuus
- toimivuus
- lopetus

Poissa Hilema

  • Viestejä: 269
Vs: Raamattupiiri
« Vastaus #8 : 27.04.15 - klo:14:19 »
^
^ Harvinaisen kauan kestänyt piiri. Tosin kerroit senkin kokeneen muutosta vuosien varrella. Kuten Charlottakin, luulen onnistumisen edellyttävän maltillisia ja tasapainoisia ihmisiä.


Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Raamattupiiri
« Vastaus #9 : 27.04.15 - klo:14:37 »
^
^ Harvinaisen kauan kestänyt piiri. Tosin kerroit senkin kokeneen muutosta vuosien varrella. Kuten Charlottakin, luulen onnistumisen edellyttävän maltillisia ja tasapainoisia ihmisiä.

Ehkä yksi piirin salaisuus on se, että pitkäaikaisin(?) piirin vetäjä oli melkoinen ihmissuhde-expertti, erään suuren firman entinen henkilöstöpäällikkö. Pidämme vieläkin yhteyttä silloin tällöin, vaikka hän ei enää ole johtanut piiriä eikä ollut mukanakaan. Kun hän jäi pois, eräs vanhempi piirin jäsen otti vetovastuun, mutta yllättäen kuoli. Jouduin ottamaan vetovastuun hänen jälkeensä, ongelmani oli kuitenkin siinä, etten ole lut. kirkon jäsen. Asia oli nähtävästi ainoastaan oma ongelmani, ja kerroin siitä avoimesti seurakunnan kirkkoherralle. Hän oli hyvin ystävällinen ja sanoi, että kyllä sinä sen tehtävän voit ottaa. Hoidin hommaa vajaan vuoden, mutta jouduin luopumaan tehtävästä terveydellisistä syistä. Olen tyytyväinen nykyiseen vetäjään.
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Raamattupiiri
« Vastaus #10 : 27.04.15 - klo:14:54 »
"Raamatullisuus" voi tuhota niin piirin kuin yksilönkin hengellisen elämän:
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa Hilema

  • Viestejä: 269
Vs: Raamattupiiri
« Vastaus #11 : 27.04.15 - klo:14:55 »
Nykyisissä yhteyksissäni olen päässyt kaksi kertaa osallistumaan harvakseltaan kokoontuvaan kotipiiriin. (Tämä olisi kaikkiaan neljäs r-piiri.) Ikäjakauma ja osanottajien määrä melko laaja, jossa lapset ja murkutkin velvoitettiin osallistumaan määräajaksi r-tutkiskeluun. Osallistuivatkin yllätyksekseni, tuottaen eniten kommentteja.

Molemmissa noudatettiin erästä arvostettua (en ymmärrä miksi) opaskirjaa. Minusta sen kysymykset ovat usein naiveja, liian opettavaisia ja johdattelevat arvuutteluihin asioista, joista teksti ei kerro mitään. Tätä tukee tuo, että eniten kysymyksiin vastasivat alaikäiset. Aikuisilla ei ollut kovin paljon kommentoitavaa.

Tylsää opasta lukuunottamatta muuten tuollainen malli voisi pitkän päällekin olla onnistunut: kokoontumiset harvakseltaan sen mukaan kuin sovitaan, koostumus  väljähkö, mukana ovat ketkä kulloinkin pääsevät ilman velvollisuutta olla aina läsnä, ei liikaa aikaa raamikselle. Srk:ssa, jonka väki koostuu maantieteellisesti laajalta alueelta, on tilaisuus seurusteluun syömisen ohella  tarpeellinen.

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Raamattupiiri
« Vastaus #12 : 27.04.15 - klo:15:08 »
Tässä piirissä oli aiemmin käytäntönä, että vetäjä vaihtui joka kerta. Vetäjä sai valita aiheen, josta piti alustuksen ja sen pohjalta käytiin keskustelu. Joskus joukkoon on tullut joku "kuuma-kalle", mutta tällaiset ovat yleensä jääneet pois parin käyntikerran jälkeen.

Tämä oli mielestäni aika toimiva malli. Siinä alustaja sai itse valita aiheensa, joka muistaakseni sovittiin yleensä yhdessä jo edellisellä kerralla. Alustaja joutui tosin tekemään melkoisen työn, että sai asiansa tiivistettyä 20-30 minuuttiin, jota pidettiin keston rajana. Piirin käydessä pieneksi vaihtuvia ja vapaaehtoisia alustajia ei oikein enää löytynyt.

Tähän piti lisätä se, että alussa on kahvi/tee ja pulla ja myös saunomisen mahdollisuus on. Turinat jäävät siis kahvihetkeen ja joskus saunaan. Varsinaisessa piirissä pysytään aika hyvin asiassa ja illan aiheessa. Toki keskustelu rönsyilee, mutta yleensä aina puhutaan tärkeistä asioista.
« Viimeksi muokattu: 27.04.15 - klo:22:07 kirjoittanut Paulus »
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Charlotte

  • Vieras
Vs: Raamattupiiri
« Vastaus #13 : 28.04.15 - klo:10:32 »

Mitä tuohon Raamattuun syvästi perehtymiseen tulee, niin sekin voi olla taakka. Tärkeintä on mielestäni se, että ymmärretään evankeliumi (=lahja) ja erotetaan se laista (=vaatimus). Valtaosassa hengellistä kirjallisuuttakin ne sotketaan jatkuvasti toisiinsa, ja siitä seuraa sisäinen ahdistus.

Tuo on myös mielestäni tärkeintä, että erotetaan laki ja evankeliumi. Voi olla, että lakia ujutetaan niin vähän sekaan, että sitä ei moni edes välttämättä heti tajua.

Charlotte

  • Vieras
Vs: Raamattupiiri
« Vastaus #14 : 28.04.15 - klo:10:47 »

Sitten yksi (ent.hell.) innostui silloin uudesta herätyksestä ja vei toisen mukanaan J:kylää myöten (meiltä kaukana). Se torontolaisuus tietenkin. Sitten tuo aihepiiri ja ajattelutapa sekä kerronta elämyksellisistä tilaisuuksista alkoi hallita liikaa ajankäyttöä. Tämä oli viimeisen talvikauden aikana, jonka olin vielä mukana. Sen jälkeen viimeiset kokoontuivat vielä noin vuoden verran. Luulen kuitenkin, että joka tapauksessa ryhmä oli tulossa tiensä päähän noihin aikoihin, ryhmädynamiikan lakien mukaisesti.


Tämän tyyppisestä minullakin on kokemusta. Joku on esim. lukenut jonkun kirjan, mistä on auennut uusia "väkeviä" totuuksia ja alkaa niistä sitten opettaa muita. Tai on muuten vaan saanut jotain ideoita jostain.

Noista ajoista on kuitenkin jo aikaa. Nykyään olen täysin erityyppisessä seurakuntayhteydessä mukana, mutta esim. naistenpiireihin en silti rohkene mennä.