Kirjoittaja Aihe: Mitkä ihmeen sakramentit?  (Luettu 10605 kertaa)

Oloneuvos

  • Vieras
Vs: Mitkä ihmeen sakramentit?
« Vastaus #15 : 20.10.16 - klo:09:56 »
Alla lainauksia C.F.W.Walther´in sakramentteja käsittelevästä kirjasta (Laki ja evankeliumi).


Waltherin lainaus Lutherilta: "Kaste ja Herran ehtoollinen ovat niin muodoin merkkejä, joiden kautta usko syntyy raamatunkohdat ?"

Minulla on useita uskovia ystäviä, jotka todistavat tulleensa uskoon, mutta kukaan heistä ei ole kertonut uskonsa syntyneen kasteen tai ehtoollisen kautta. Jos tällä foorumilla kirjoittaa joku, jolle usko syntyi kasteen tai ehtoollisen kautta (välityksellä) niin pyydän, että todistat siitä.  Minä itse tulin uskoon 1971 Tampereella Aleksanterin puiston penkillä istuessani ja kuunnellessani kovaäänisen kautta luettuja raamatunpaikkoja. Ne eivät käsitelleet kastetta eikä ehtoollista vaan syntiä, tuomiota, Jeesuksen lunastustyötä ja kehotusta kääntyä parannuksessa Hänen puoleensa. Siinä sydämeeni syntyi usko, että minun rikosteni tähden kohtasi rangaistus Häntä ja Hän on minun syntieni sovitus.


Walther: "Jos siis tahdot saada syntisi anteeksi, niin kastata heti itsesi, ellet ole jo ennen kastettu."

Tuossa Walther ilmeisesti tapailee Ananiaksen sanoja tarsolaiselle Saulille (Saulin itsensä yli 20 vuotta myöhemmin kertoessa kääntymyksestään juutalaisille Jerusalemin kasarmin portailta) : "Ja nyt, mitä viivyttelet? Nouse, huuda avuksi hänen nimeänsä ja anna kastaa itsesi ja pestä pois syntisi" Apt. 22:16. Varsinaisesti Saulus tuli Messias Jeesukseen uskovaksi hyvin ainutkertaisten tapahtumien jälkeen: hän kohtasi ylösnousseen Herran Damaskoon johtavalla tiellä, tuli sokeaksi, rukoili syömättä ja juomatta 3 päivää Herraa, joka lähetti sitten opetuslapsen nimeltä Ananias hänen luoksensa. "Niin Ananias meni ja astui huoneeseen, pani molemmat kätensä hänen päälleen ja sanoi: "Veljeni Saul, Herra lähetti minut-Jeesus, joka ilmestyi sinulle tiellä, jota tulit-että saisit näkösi jälleen ja tulisit täytetyksi Pyhällä Hengellä". Ja heti putosivat hänen silmistään ikäänkuin suomukset, ja hän sai näkönsä ja nousi ja otti kasteen"  Apt. 9:17-18. Tässäkin tapauksessa kaste seurasi vasta sitten, kun Saul oli "huutanut avukseen Herran nimeä".

Meille ei ymmärtääkseni ole tallennettu Ananiaksen ja Sauluksen välistä keskustelua tarkemmin kuin mitä luemme Apostolien teosta, mutta jotain "lisää" löydämme ehkä Paavalin korinttolaisille lähettämästä kirjeestä. "Minä annoin teille ennen kaikkea tiedoksi sen, minkä itse olin saanut: että Kristus on kuollut meidän syntiemme tähden, kirjoitusten mukaan, ja että hänet haudattiin ja että hän nousi kuolleista kolmantena päivänä, kirjoitusten mukaan...Olinpa siis minä tai olivatpa he [muut apostolit ennen Paavalia]: näin me saarnaamme, ja näin te olette uskoon tulleet" (1.Kor, 15:3-4, 11). Itse ymmärrän niin, että usko Jeesukseen syntyy evankeliumin kuulemisen kautta. Mitkään kertomukset omista kokemuksistamme eivät synnytä sitä uskoa, josta sanotaan, että "ilman uskoa on mahdotonta olla Jumalalle otollinen". Mielestäni Raamattu kehottaa uskomaan Jeesukseen Kristukseen itseensä -Hänen persoonaansa ja ruumiinsa uhriin ristillä- ilman mitään "lisiä" kuten kaste, ehtoollinen, pyhimykset, Maria tms.

Walther: "Käy sitten pyhällä ehtoollisella nauttimassa Kristuksen ruumista ja verta, tullaksesi vakuuttuneeksi siitä, että tämä kallis aarre kuuluu sinullekin, on sinun omasi, ja että sinä saat siitä nauttia siunausta,"

Aivan järkyttävää katolilaista harhaoppia. Syntien anteeksiantamuksen ja Jumalan lapseutemme todistaa Pyhä Henki meidän omalle hengellemme, joka on uudestisyntynyt. Jos pelastuksen todistetta etsitään ehtoollisesta niin sellaisen ihmisen tila on hyvin surullinen. Jumala antaa synnit anteeksi ja yhä samoin kuin ennenkin: Jeesus antoi synnit anteeksi uskovalle eikä siihen liittynyt kastetta tai ehtoollista. Ryövärikin sai anteeksi jalon tunnustuksen ilmaistuaan: "Muista minua kun tulet valtakuntaasi." Hän siis tunnusti runnellun Jeesuksen Messiaaksi, jolla on valtakunta.

Minun mittani on täynnä tuota katolilaista humpuukia, jolla ihmiset yritetään tuudittaa valherauhaan. Tätä tapahtuu paljon myös vapaissa suunnissa, mutta siitä ei tässä, sillä en muista kuulleeni opetusta siellä sakramenteista, joista aloituksessa on kysymys.

Oloneuvos

  • Vieras
Vs: Mitkä ihmeen sakramentit?
« Vastaus #16 : 20.10.16 - klo:10:06 »
Oikein KnutL

Ns. "vapaissa" sunnissa eli kirkosta eronneissa ei tunneta kirkkohistorioita. He tietävät omasta mielestään itse paremmin, kun juuriltaan lähes 2000 vuotinen kirkko. Nythän tämä jo nähdään mihin liisteriin tietämättömyys ja tunteilla johtaminen on monet kristityt vienyt.

Sinä yrität alvariinsa asettaa kirkkohistoriaa Jumalan Sanan rinnalle. Kirkkohistoriasta saa varmasti tukea vaikka pakanoiden tappamiseen (RKK on surmannut uskovaisia ja toisin ajattelijoita eri lähteistä riippuen 50-100 miljoonaa), mutta nyt kaipaan niitä raamatunpaikkoja en kirkkohistoriaa. Luulin tehneeni tämän jo aloituksessani selväksi.

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Mitkä ihmeen sakramentit?
« Vastaus #17 : 20.10.16 - klo:10:39 »
En halua esittää tässä mitään vastaväitteitä, mutta eikö ole aika erikoista se, että esim. ekahelluntain tapahtumiin vedotaan, kun puhutaan uskovien kasteesta ainoana oikeana. Pietarihan puhuu juuri tätä vastaan, kun hän sanoo: "Tehkää parannus ja ottakoon kukin teistä kasteen Jeesuksen Kristuksen nimeen syntienne anteeksisaamiseksi, niin te saatte Pyhän Hengen lahjan."

Jos tuota edellistä tahtoo "rautalangasta vääntäen" tehdä ymmärrettäväksi, niin sehän merkitsee nimenomaan vedellä kastamista ennen syntien anteeksisaamista ja uudestisyntymistä ("…niin te saatte Pyhän Hengen lahjan"). Apostolien teoissa tämä näyttäisi olevan "pääsääntö" (jos nyt säännöstä voidaan ylipäätään puhua), mutta poikkeuksena tästä ovat Korneliuksen kodin tapahtumat.

Edelläoleva on muuttanut ainakin omaa kastekäsitystäni sen verran, etten menisi "uskovien kasteelle", jos asia olisi nyt ajankohtainen ja jos minut olisi joskus kastettu. En silti kakistelematta niele kummankaan puolen vääriä opetuksia.
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Oloneuvos

  • Vieras
Vs: Mitkä ihmeen sakramentit?
« Vastaus #18 : 20.10.16 - klo:12:57 »
En halua esittää tässä mitään vastaväitteitä, mutta eikö ole aika erikoista se, että esim. ekahelluntain tapahtumiin vedotaan, kun puhutaan uskovien kasteesta ainoana oikeana. Pietarihan puhuu juuri tätä vastaan, kun hän sanoo: "Tehkää parannus ja ottakoon kukin teistä kasteen Jeesuksen Kristuksen nimeen syntienne anteeksisaamiseksi, niin te saatte Pyhän Hengen lahjan."

Jos tuota edellistä tahtoo "rautalangasta vääntäen" tehdä ymmärrettäväksi, niin sehän merkitsee nimenomaan vedellä kastamista ennen syntien anteeksisaamista ja uudestisyntymistä ("…niin te saatte Pyhän Hengen lahjan"). Apostolien teoissa tämä näyttäisi olevan "pääsääntö" (jos nyt säännöstä voidaan ylipäätään puhua), mutta poikkeuksena tästä ovat Korneliuksen kodin tapahtumat.

Edelläoleva on muuttanut ainakin omaa kastekäsitystäni sen verran, etten menisi "uskovien kasteelle", jos asia olisi nyt ajankohtainen ja jos minut olisi joskus kastettu. En silti kakistelematta niele kummankaan puolen vääriä opetuksia.

Olen joillekin uskoville sanonut, että tällä ymmärryksellä joka minulla nyt on, tuskin menisin kasteelle. Kirkon "viaksi" luen tässä sen, ettei meitä uskoon tulleita nuoria opetettu Raamatun sanalla vaan vedottiin kirkkoisien hyväksymiin menetelmiin. Meitä oli aika monta nuorta pelkästään Lohjan seurakunnan alueella, jotka menimme "uskovien kasteelle", koska vapaiden suuntien saarnaajat näyttivät paikkoja, missä vasta uskoon tulleet ottivat kasteen.

Lainaamassasi paikassa Apt.2 käy selville, että ihmiset olivat joutuneet synninhätään evankeliumin saarnaa kuullessaan. Tämä on se merkittävä seikka minulle ja liittyy vesikasteeseen (jota evlutkristityn mielestä Raamatussa ei ole). Käännöksemme 33/38 mukaan 3000 sielua kastettiin helluntaipäivänä vedessä. He olivat kasteelle mennessään uskossa siinä mielessä, että olivat uskoneet evankeliumin, mutta he eivät olleet uskossa niin, että olisivat jo saaneet Pyhän Hengen. Nuo 3000 ihmistä saivat Pyhän Hengen kastettaessa tai heti kohta sen jälkeen. Kuten olemme aikaisemminkin todenneet niin kohtaa ei tulkita näin, mutta niin Raamatussa lukee ja se lukee myös alkuteksteissä.

Kirjoitit: "Apostolien teoissa tämä näyttäisi olevan "pääsääntö" (jos nyt säännöstä voidaan ylipäätään puhua), mutta poikkeuksena tästä ovat Korneliuksen kodin tapahtumat."

Itse en pidä Korneeliuksen kodin tapahtumia poikkeuksena vaan protoesimerkkinä kasteesta pakanoiden kohdalla, joihin mekin kuulumme rakas käppänä. Korneeliuksen kastetapahtuma taitaakin olla viimeinen Raamatussa kerrotuista. Jumala on katsonut meidän pakanoiden puoleen. Erottava väliseinä juutalaisten ja meidän väliltä on purettu ja Hän hankkii itselleen kansaa myös pakanoista.

Poissa evlutkristitty

  • Viestejä: 553
Vs: Mitkä ihmeen sakramentit?
« Vastaus #19 : 20.10.16 - klo:13:24 »
Kristuksen asettama Pyhä Kaste, joka tapahtuu vedellä Isän Pojan ja Pyhän Hengen nimeen, ei ole vesikaste.

Vesikaste on suihkussa tai uimassa käyminen, niitä ei tehdä Jeesuksen Kristuksen käskystä Pyhän kolmiyhteisen Jumalan nimeen. On äärimmäistä kaikkivalötiaan Jumalan halveksuntaa puhua Kristuksen asettamasta kasteesta vesikasteena.

Kristuksen asettamassa Kasteessa vain yksi osa on vettä, Isä Poika ja Pyhä Henki on siinä, veteen yhtyneenä, uudestisynnyttäjänä syntien pois pesijänä ja Pyhän Hengen lahjoittajana.

Toki ymmärrän että silloin kun Raamatun mukaista kasteopetusta ei ole, voidaan kasteesta puhua mitä vain.

Tämä oikean kasteopetuksen puuttuminen, ja lisäksi väärän, "vain me pelastumme", -
seurakuntaopin vuoksi nyttemmin vapaakirkoksi erottautunut esikoislestadiolaisuuskin eksyi pois maailmanlaajuisen Kristuksen kirkon yhteydestä. Muhii nyt omassa, "vain me", "hyvä me", eläköön erehtymättömät johtajamme", - liemessään.

Tämä siis liippaa hyvin läheltä itseänikin.

Poissa evlutkristitty

  • Viestejä: 553
Vs: Mitkä ihmeen sakramentit?
« Vastaus #20 : 20.10.16 - klo:13:30 »
Johanneksen kasteella kastetut eivät olleet saaneet Pyhää Henkeä. kuinka olisivatkaan saaneet?  Eihän se kaste ollut Jeesuksen asettama Kaste.

Juutalaisilla oli muuten seitsemän eri kastetta käytössä tuolloin.  :o   Onko ihme jos sekaannuksiakin tuli!?

Ap. t. 19:1   Kun Apollos oli Korintossa, tuli Paavali, kuljettuaan läpi ylämaakuntien, Efesoon ja tapasi siellä muutamia opetuslapsia.
Ap. t. 19:2   Ja hän sanoi heille: "Saitteko Pyhän Hengen silloin, kun te tulitte uskoon?"
Niin he sanoivat hänelle: "Emme ole edes kuulleet, että Pyhää Henkeä on olemassakaan."

Ap. t. 19:3   Ja hän sanoi: "Millä kasteella te sitten olette kastetut?"

He vastasivat: "Johanneksen kasteella."

Ap. t. 19:4   Niin Paavali sanoi: "Johannes kastoi parannuksen kasteella, kehoittaen kansaa uskomaan häneen, joka oli tuleva hänen jälkeensä, se on, Jeesukseen."

Ap. t. 19:5    Sen kuultuaan he ottivat kasteen Herran Jeesuksen nimeen.
Ap. t. 19:6   Ja kun Paavali pani kätensä heidän päälleen, tuli heidän päällensä Pyhä Henki, ja he puhuivat kielillä ja ennustivat.

Ap. t. 19:7   Heitä oli kaikkiaan noin kaksitoista miestä.

Poissa evlutkristitty

  • Viestejä: 553
Vs: Mitkä ihmeen sakramentit?
« Vastaus #21 : 20.10.16 - klo:13:45 »
Matt. 28:18   Ja Jeesus tuli heidän tykönsä ja puhui heille ja sanoi: "Minulle on annettu kaikki valta taivaassa ja maan päällä.

Matt. 28:19   Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni, kastamalla heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen
Matt. 28:20   ja opettamalla heitä pitämään kaikki, mitä minä olen käskenyt teidän pitää. Ja katso, minä olen teidän kanssanne joka päivä maailman loppuun asti."

Kaikenlaista soopaa on järjen päätelmien avulla kehitetty kastekäskyyn.

- Ikärajoituksia kelpoissuusvaatimuksiksi Kasteeseen
- suullisia tyhjiä (lihaan koskevia) uskollisuudenlupauksia, ja muuta kauhtaa.
- Ymmärryksen määriä.
- Puhekyky, ilmaisutaito yms.
- erilaisia adjektiiveja on lisätty kasteeseen, kuten uskovien-, lapsi-

Kaikkia tällaista moskaa tulee, kun ihminen ottaa rationaalisen järjen äärimmäisen suppeat käsitykset ohjeeksi. Kuten eräs sairaanhoitaja sanoi minulle, "eihän tajutonta voi Kastaa"!!

Kasteessahan koko prosessi (syntien anteeksianto, Pyhän Hengen lahjoittaminen ja Jumalan lapseksi ottaminen) on Kristuksen tekoa! Kasteessa ihminen on vain toimittajana ja toinen ihminen on täysin ansaitsemattoman Jumalan lahjan vastaanottajana.

Ifa

  • Vieras
Vs: Mitkä ihmeen sakramentit?
« Vastaus #22 : 20.10.16 - klo:14:17 »
HPE ihan oikeana (tämä on minun) Kristuksen ruumiina ja verenä on puolestaan ihan pelastuksen ehto.

Joh. 6:52   Silloin juutalaiset riitelivät keskenään sanoen: "Kuinka tämä voi antaa lihansa meille syötäväksi?"
Joh. 6:53   Niin Jeesus sanoi heille:

"Totisesti, totisesti minä sanon teille: ellette syö Ihmisen Pojan lihaa ja juo hänen vertansa, ei teillä ole elämää itsessänne.

Joh. 6:54   Joka syö minun lihani ja juo minun vereni, sillä on iankaikkinen elämä, ja minä herätän hänet viimeisenä päivänä.

Joh. 6:55   Sillä minun lihani on totinen ruoka, ja minun vereni on totinen juoma.

Joh. 6:56   Joka syö minun lihani ja juo minun vereni, se pysyy minussa, ja minä hänessä.
Joh. 6:57   Niinkuin Isä, joka elää, on minut lähettänyt, ja minä elän Isän kautta, niin myös se, joka minua syö, elää minun kauttani.

HPE on pelastuksen ehto?

Ja mielestäsi ehtoollista saa jakaa vain virassaan oleva ev.lut. pappi. Mitä tästä seuraa:
- ilman luterilaista pappisvirkaa ei ole pelastusta
- papit koulutetaan Helsingissä, Turussa tai Joensuussa: ilman teologisia tiedekuntia ei ole pappeja --> ei ole pelastusta

Minä näen tämän vähän toisella tavalla: jos "asetan hänen sielunsa vikauhriksi", silloin minä
elämässäni jatkuvasti syön elämän leipää, siis ikäänkuin syön hänen ruumistaan ja juon hänen vertaan.

En usko, että syöminen ja juominen konkreettisesti on pelastuksen ehto - siis niin konkreettisesti että
syön öylättiä ja juon viiniä, ja että on pakko syödä ja juoda niitä. Vaan Jeesus käytti tässäkin vertausta.
Kaiken lisäksi aika kärjistettyä ja kovaa vertausta, jota juutalaiset eivät oikein pystyneet ottamaan vastaan.

Syöminenhän on muutenkin vertauskuva, esimerkiksi tässä (Joh. 4):
32. Mutta hän sanoi heille: "Minulla on syötävänä ruokaa, josta te ette tiedä".
33. Niin opetuslapset sanoivat keskenään: "Lieneekö joku tuonut hänelle syötävää?"
34. Jeesus sanoi heille: "Minun ruokani on se, että minä teen lähettäjäni tahdon ja täytän hänen tekonsa.

Vertaushan se on. Muutoin ehtoollinen ja samoin kaste, olisivat pelastumisen edellytyksiä.

Poissa evlutkristitty

  • Viestejä: 553
Vs: Mitkä ihmeen sakramentit?
« Vastaus #23 : 20.10.16 - klo:16:02 »
Herran Pyhä Ehtoollinen ja Pyhä Kaste syntien anteeksiantamiseksi ovat pelastuksen edellytyksiä Jeesuksen ja apostolien opetuksen mukaisesti.

Joka mutta väittää, hän ei vielä tunne Kristusta, eikä usko siihen mitä Jeesus Kristus opettaa.
Hän on nokkela, kekseliäs ja valitsee toisen tien lammastarhaan.

Tässäpä se on, moni sanoo uskovansa Jeesukseen, mutta heti perään todistaa kirjoituksillaan toista. Tämä on (ikävä sanoa) epäuskoa.  Lukekaa mitä Jeesus opettaa. älkää uskoko ihmisoppeihin.

Joh. 6:52   Silloin juutalaiset riitelivät keskenään sanoen: "Kuinka tämä voi antaa lihansa meille syötäväksi?"

Joh. 6:53   Niin Jeesus sanoi heille: "Totisesti, totisesti minä sanon teille: ellette syö Ihmisen Pojan lihaa ja juo hänen vertansa, ei teillä ole elämää itsessänne.



Poissa Taisto

  • Viestejä: 2279
Vs: Mitkä ihmeen sakramentit?
« Vastaus #24 : 20.10.16 - klo:17:25 »
Herran Pyhä Ehtoollinen ja Pyhä Kaste syntien anteeksiantamiseksi ovat pelastuksen edellytyksiä Jeesuksen ja apostolien opetuksen mukaisesti.

Joka mutta väittää, hän ei vielä tunne Kristusta, eikä usko siihen mitä Jeesus Kristus opettaa.
Ei pidä paikkaansa. Surullista on, että annat nyt monista uskovista väärän todistuksen.
Sanot siis, että esimerkiksi minä en vielä tunne Kristusta. Joo, kyllähän olen keskenkasvuinen uskon tiellä,
ja Kristuksen tuntemisessa kasvaminen on kesken. Mutta sanot, että en edes tunne Kristusta?

Kovia sanoja, veliseni.
« Viimeksi muokattu: 20.10.16 - klo:17:43 kirjoittanut Taisto »

Poissa Taisto

  • Viestejä: 2279
Vs: Mitkä ihmeen sakramentit?
« Vastaus #25 : 20.10.16 - klo:17:38 »
Matt. 28:18   Ja Jeesus tuli heidän tykönsä ja puhui heille ja sanoi: "Minulle on annettu kaikki valta taivaassa ja maan päällä.

Matt. 28:19   Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni, kastamalla heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen
Matt. 28:20   ja opettamalla heitä pitämään kaikki, mitä minä olen käskenyt teidän pitää. Ja katso, minä olen teidän kanssanne joka päivä maailman loppuun asti."

Kaikenlaista soopaa on järjen päätelmien avulla kehitetty kastekäskyyn.

No tuota ... tässähän on kysymys siitä (niinkuin näissä keskusteluissa on selvästi tuotu esille),
että tuo lause "kastamalla heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen" on jälkeenpäin lisätty
Matteuksen evankeliumiin. Se ei siis ole Matteuksen kirjoittama todistus siitä mitä Jeesus on puhunut.

Voi olla että et ole niin rauhallisesti lukenut keskustelun viestejä, että olisit tätä huomannut.
Tai sitten et pysty ollenkaan edes ottamaan huomioon perusteltuakaan väitettä, jos se sotii sinun aiemmin
omaksumaa käsitystäsi vastaan??

Olen hämmästynyt. Eikö keskusteluun kuulu olennaisena osana se, että edes kuuntelee mitä toiset sanovat ...

Ifa

  • Vieras
Vs: Mitkä ihmeen sakramentit?
« Vastaus #26 : 20.10.16 - klo:20:13 »
Herran Pyhä Ehtoollinen ja Pyhä Kaste syntien anteeksiantamiseksi ovat pelastuksen edellytyksiä Jeesuksen ja apostolien opetuksen mukaisesti.

Joka mutta väittää, hän ei vielä tunne Kristusta, eikä usko siihen mitä Jeesus Kristus opettaa.
Hän on nokkela, kekseliäs ja valitsee toisen tien lammastarhaan.

Tässäpä se on, moni sanoo uskovansa Jeesukseen, mutta heti perään todistaa kirjoituksillaan toista. Tämä on (ikävä sanoa) epäuskoa.  Lukekaa mitä Jeesus opettaa. älkää uskoko ihmisoppeihin.

Joh. 6:52   Silloin juutalaiset riitelivät keskenään sanoen: "Kuinka tämä voi antaa lihansa meille syötäväksi?"

Joh. 6:53   Niin Jeesus sanoi heille: "Totisesti, totisesti minä sanon teille: ellette syö Ihmisen Pojan lihaa ja juo hänen vertansa, ei teillä ole elämää itsessänne.
Sinulla on oikeus mielipiteeseesi. Tosin lausuntosi toisista keskustelijoista eivät edistä vuoropuhelua, ollaanhan keskustelupalstalla.

Ifa

  • Vieras
Vs: Mitkä ihmeen sakramentit?
« Vastaus #27 : 20.10.16 - klo:21:36 »
Mielenkiinnon vuoksi seuraavaa.

Parissa vanhassa suomalaisessa käännöksessä Matteuksen lähetyskäsky menee eri tavalla:

Matt. 28
Biblia 1776:
19. Menkäät siis ja opettakaat kaikkea kansaa, ja kastakaat heitä nimeen Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen,
20. Ja opettakaat heitä pitämään kaikki, mitä minä olen teille käskenyt. Ja katso, minä olen teidän kanssanne joka päivä, maailman loppuun asti. Amen!
P. Matteuksen Evankeliumin loppu

Kirkkoraamattu 1642:
19. Mengät sijs ja opettacat caicke Canssa/ ja castacat heitä nimeen Isän/ ja Pojan/ ja Pyhän Hengen.
20. Ja opettacat heitä pitämän caicki/ cuin minä olen teille käskenyt. Ja cadzo/ minä olen teidän tykönän jocapäiwä mailman loppun asti.

Luukkaan evankeliumin vastaavassa Jeesus ei mainitse kastetta lainkaan. Kaikki suomalaiset käännökset ovat yhtäläisiä tässä kohdassa:

Luuk. 24
46. Ja hän sanoi heille: "Niin on kirjoitettu, että Kristus oli kärsivä ja kolmantena päivänä nouseva kuolleista, 47. ja että parannusta syntien anteeksisaamiseksi on saarnattava hänen nimessänsä kaikille kansoille, alkaen Jerusalemista. 48. Te olette tämän todistajat.

Oloneuvos

  • Vieras
Vs: Mitkä ihmeen sakramentit?
« Vastaus #28 : 20.10.16 - klo:22:10 »
[Punaiset tekstit lainaukseen oloneuvoksen lisäämiä kysymyksiä tai toteamuksia]

Kristuksen asettama Pyhä Kaste missä Raamatussa maininta pyhä kaste?, joka tapahtuu vedellä Isän Pojan ja Pyhän Hengen nimeen, ei ole vesikaste lukekaamme huolella esim. Apt. 10:47.

Vesikaste on suihkussa tai uimassa käyminen, niitä ei tehdä Jeesuksen Kristuksen käskystä Pyhän kolmiyhteisen Jumalan nimeen. On äärimmäistä kaikkivalötiaan Jumalan halveksuntaa puhua Kristuksen asettamasta kasteesta vesikasteena käsittämätöntä höpinää

Kristuksen asettamassa Kasteessa vain yksi osa on vettä, Isä Poika ja Pyhä Henki on siinä, veteen yhtyneenä raamatunpaikka?, uudestisynnyttäjänä syntien pois pesijänä ja Pyhän Hengen lahjoittajana.

Toki ymmärrän että silloin kun Raamatun mukaista kasteopetusta ei ole, voidaan kasteesta puhua mitä vain.
Siltä minustakin nyt näyttää.

Tämä oikean kasteopetuksen puuttuminen, ja lisäksi väärän, "vain me pelastumme", -
seurakuntaopin vuoksi nyttemmin vapaakirkoksi erottautunut esikoislestadiolaisuuskin eksyi pois maailmanlaajuisen Kristuksen kirkon yhteydestä. Muhii nyt omassa, "vain me", "hyvä me", eläköön erehtymättömät johtajamme", - liemessään.
En ymmärrä tässä(kään) kappaleessa esittämiäsi asioita. Uskossa Jeesukseen Kristukseen oleva ihminen pelastuu eikä hänen uskonsa rakennu ajatukselle "vain me pelastumme". Sellainen on lahkolaista ajattelua.

Tämä siis liippaa hyvin läheltä itseänikin.

Surullista nähdä, kun jotkut uskovaiset [kuten Sinäkin] pyörivät jatkuvasti sakramenttien ympärillä. Kasteenkin kirjoitat kuten erisnimen isolla alkukirjaimella "Pyhä Kaste". Niin on lujassa usko sakramentteihin, että Jeesus jää jonnekin taustalle ja sellainen ihminen, joka on pannut toivonsa itseensä Jeesukseen, huomaa sen.

Kaste (βαπτισμα-baptisma=kaste 22 x UT) ja leivän murtaminen (δειπνον-deipnon=illallinen, ateria 16 x UT) ovat tärkeitä uskoville ja niillä on merkittävä paikka seurakunnan elämässä, mutta "pelastus tulee meidän Jumalaltamme, joka valtaistuimella istuu ja Karitsalta". Joka uskoo Poikaan sillä on iankaikkinen elämä. Kun Jeesus on uskovaisen yhteyteensä ottanut -ikävää jos paikallinen seurakunta ei  tällaista ihmistä ota uskovien yhteyteen ja leipää murtamaan, vaikka Herra on hänet hoiviinsa ottanut. Tällaista kyllä tapahtuu, varsinkin vapaissa suunnissa...[/size]
« Viimeksi muokattu: 21.10.16 - klo:10:30 kirjoittanut Oloneuvos »

Poissa crystalvoice

  • Viestejä: 494
Vs: Mitkä ihmeen sakramentit?
« Vastaus #29 : 22.10.16 - klo:12:25 »
Herran Pyhä Ehtoollinen ja Pyhä Kaste syntien anteeksiantamiseksi ovat pelastuksen edellytyksiä Jeesuksen ja apostolien opetuksen mukaisesti.

Joka mutta väittää, hän ei vielä tunne Kristusta, eikä usko siihen mitä Jeesus Kristus opettaa.
Hän on nokkela, kekseliäs ja valitsee toisen tien lammastarhaan.

Tässäpä se on, moni sanoo uskovansa Jeesukseen, mutta heti perään todistaa kirjoituksillaan toista. Tämä on (ikävä sanoa) epäuskoa.  Lukekaa mitä Jeesus opettaa. älkää uskoko ihmisoppeihin.

Joh. 6:52   Silloin juutalaiset riitelivät keskenään sanoen: "Kuinka tämä voi antaa lihansa meille syötäväksi?"

Joh. 6:53   Niin Jeesus sanoi heille: "Totisesti, totisesti minä sanon teille: ellette syö Ihmisen Pojan lihaa ja juo hänen vertansa, ei teillä ole elämää itsessänne.

Jos esim. Sinun pelastuksesi ehto on siinä, että Sinä säännöllisesti käyt ehtoollisella, niin silloin pelastuksesi tai kenenkään täällä lukevan tai kirjoittavan pelastus ei ole kiinni yksin Kristuksen täytetystä työstä, yksin armosta ja yksin uskosta, joka ottaa vastaan anteeksiantamuksen, vaan osittain ihmisen teoista, ainakin siitä teosta, että ihminen käy tietyssä rakennuksessa säännöllisesti. Kirkkorakennukseen voi olla jopa 10 kilometrin matka, joten pelastus ei totisesti ole yksin armosta, jos ehtoollisella käyminen on edellytys pelastukseen. Ei riitä pelastukseen vain matkanteko rakennukseen, vaan siellä on myös polvistuttava, ojennettava kämmen, vastaanotettava pikari ja laitettava leipä ja viini suuhun. Tätä on toistettava joka viikko niin kauan kuin on voimia, terveyttä ja mahdollisuuksia, muutoin ihminen ei saa syntejään anteeksi, pelastu Taivaaseen tai ole vanhurskautettu Jumalan edessä.