Kirjoittaja Aihe: Mitkä ihmeen sakramentit?  (Luettu 10608 kertaa)

Poissa evlutkristitty

  • Viestejä: 553
Vs: Mitkä ihmeen sakramentit?
« Vastaus #30 : 22.10.16 - klo:14:12 »
Raamattu, siis Jeesus ei puhu säännöllisestä ruumiinsa ja verensä nauttimisesta, vaan hän sanoo "niin usein kun te ..."

Tämän Jeesuksen itsensä (Jeesus itse, ruumis ja veri, on Herran Pyhä Ehtoollinen) ilmoittaman sanan kieltäjä tai sanan mitätöivä ei usko Jeesukseen, vaikka hän sanoo uskovansa.

- Tämä on se kadottava synti tässä tapauksessa, epäusko.

1. Kor. 11:23   Sillä minä olen saanut Herralta sen, minkä myös olen teille tiedoksi antanut, että Herra Jeesus sinä yönä, jona hänet kavallettiin, otti leivän,
1. Kor. 11:24   kiitti, mursi ja sanoi: "Tämä on minun ruumiini, joka teidän edestänne annetaan; tehkää tämä minun muistokseni."
1. Kor. 11:25   Samoin hän otti myös maljan aterian jälkeen ja sanoi: "Tämä malja on uusi liitto minun veressäni; niin usein kuin te juotte, tehkää se minun muistokseni."
1. Kor. 11:26   Sillä niin usein kuin te syötte tätä leipää ja juotte tämän maljan, te julistatte Herran kuolemaa, siihen asti kuin hän tulee.
1. Kor. 11:27   Sentähden, joka kelvottomasti syö tätä leipää tai juo Herran maljan, hän on oleva vikapää Herran ruumiiseen ja vereen.
1. Kor. 11:28   Koetelkoon siis ihminen itseänsä, ja niin syököön tätä leipää ja juokoon tästä maljasta;
1. Kor. 11:29   sillä joka syö ja juo erottamatta Herran ruumista muusta, syö ja juo tuomioksensa.

Poissa crystalvoice

  • Viestejä: 494
Vs: Mitkä ihmeen sakramentit?
« Vastaus #31 : 22.10.16 - klo:18:14 »
Minä olen kokenut korkeakirkollisten tahojen sakramentti- ja messukeskeisyyden ahdistavana lakihenkisenä vaatimuksena.  Kun olen kuunnellut korkeakirkollisia ja yrittänyt uskoa väitteisiinsä, lain ja evankeliumin erottaminen on samentunut kohdallani,  ja samalla myös omantunnonrauha ja ilo Herrassa on loppunut. Jos esim. ehtoolliselle säännöllisesti osallistumisesta tai korkeakirkollisessa messussa käymisestä tehdään suorastaan pelastukseni ehto (tai sen ehto, että Jeesus pitää minua jatkossakin lampaanaan), niin silloin ainakin meikäläinen pysyy kaukana, koska en siedä vähäisimmässäkään määrin sitä, jos puhdas evankeliumi vääristetään sekoittamalla siihen ihmistekoja, jotka täytyy täyttää, jotta ihminen voisi omistaa jatkossakin evankeliumin itselleen. Evankeliumin vääristäminen voi tapahtua myös esim. sen nojalla, että otetaan kohtia Raamatusta, jotka liittyvät ehtoolliseen tai näyttävät viittaavan Pyhään Ehtoolliseen, ja sitten sanotaan, että jos et käy säännöllisesti ehtoollista nauttimassa, et ole enää kristitty.

Raamatusta on kautta aikojen otettu vaikka mitä määräyksiä, jotka on pitänyt täyttää, jotta voisi olla kristitty.
« Viimeksi muokattu: 22.10.16 - klo:18:19 kirjoittanut crystalvoice »

Poissa crystalvoice

  • Viestejä: 494
Vs: Mitkä ihmeen sakramentit?
« Vastaus #32 : 22.10.16 - klo:21:22 »
Kaste ja ehtoollinen ovat armon välineitä, eivät itse armo. On nurinkurista, jos joku kristitty ihminen tai kristillinen yhteisö korostaa välineitä ohi armon. Jos välineitä korostetaan yli kaiken, se on vähän sama kuin jos mennessämme nälkäisinä ruokapöytään kiinnittäisimme kaiken huomiomme ruokailuvälineisiin ja pitäisimme niitä kaikkein tärkeimpinä asioina.

Kristus on ehtoollisessa kaikki kaikessa. Kristus on myös siellä, missä ehtoollista ei ole saatavilla. Kristus on siellä, missä Häntä avuksi huudetaan. Kristus on myös siellä, missä Hänestä ei välitetä. Kristus on kaikkialla.

Poissa Taisto

  • Viestejä: 2279
Vs: Mitkä ihmeen sakramentit?
« Vastaus #33 : 22.10.16 - klo:21:50 »
Kaste ja ehtoollinen ovat armon välineitä, eivät itse armo. On nurinkurista, jos joku kristitty ihminen tai kristillinen yhteisö korostaa välineitä ohi armon. Jos välineitä korostetaan yli kaiken, se on vähän sama kuin jos mennessämme nälkäisinä ruokapöytään kiinnittäisimme kaiken huomiomme ruokailuvälineisiin ja pitäisimme niitä kaikkein tärkeimpinä asioina.

Hyvin sanottu.

Poissa Mice

  • Viestejä: 1651
Vs: Mitkä ihmeen sakramentit?
« Vastaus #34 : 22.10.16 - klo:21:57 »
Tästä foorumista rakentuu nopeasti sellainen hv-foorumi.

Uskovaiset päästelee höyryjään. Ihan hyvä varmaan. Pääsee purkamaan omia turhautumisiaan toisiin. Toki hengellisesti ja nätisti. Siitä ei tingitä, vaikka sappi aamentaa ja kiukku kirjoittaa.

Oikea oppi toki jokaisella mielessä. Aina.
Ihmisroska

Poissa crystalvoice

  • Viestejä: 494
Vs: Mitkä ihmeen sakramentit?
« Vastaus #35 : 22.10.16 - klo:23:01 »
Tästä foorumista rakentuu nopeasti sellainen hv-foorumi.

Uskovaiset päästelee höyryjään. Ihan hyvä varmaan. Pääsee purkamaan omia turhautumisiaan toisiin. Toki hengellisesti ja nätisti. Siitä ei tingitä, vaikka sappi aamentaa ja kiukku kirjoittaa.

Oikea oppi toki jokaisella mielessä. Aina.

Monista kristillisistä keskustelufoorumeista käy ilmi, että niissä on paljon ihmisiä, joilla on lähinnä tarve saarnata omaa totuutta. Oma vakaumus ei heillä muutu pätkääkään, ainakaan olennaisissa asioissa; ei, vaikka toinen argumentoisi kuinka hyvin tahansa erilaisen näkemyksen puolesta. Siksi tuntuu joskus siltä, että kukin vain esittää omaa monologiaan ja vain näennäisesti keskustelee toisten kanssa. Kukin meistä on vuorollaan saarnamies tai -nainen, joka nousee omaan pönttöönsä, saarnaa opetuksensa ja katoaa sitten sakastiin.  :)

Ifa

  • Vieras
Vs: Mitkä ihmeen sakramentit?
« Vastaus #36 : 22.10.16 - klo:23:12 »


Monista kristillisistä keskustelufoorumeista käy ilmi, että niissä on paljon ihmisiä, joilla on lähinnä tarve saarnata omaa totuutta. Oma vakaumus ei heillä muutu pätkääkään, ainakaan olennaisissa asioissa; ei, vaikka toinen argumentoisi kuinka hyvin tahansa erilaisen näkemyksen puolesta. Siksi tuntuu joskus siltä, että kukin vain esittää omaa monologiaan ja vain näennäisesti keskustelee toisten kanssa. Kukin meistä on vuorollaan saarnamies tai -nainen, joka nousee omaan pönttöönsä, saarnaa opetuksensa ja katoaa sitten sakastiin saarnansa saarnattuaan.  :)
Saarnatauti on kieltämättä kyllästyttävä piirre. :D Taitaa olla harvinaista, että vakaumus muuttuisi foorumikeskustelujen perusteella. Kai näissä aikansa katselee, onko yhteydenrakentamisen mahdollisuuksia näkemyseroista huolimatta.

Ifa

  • Vieras
Vs: Mitkä ihmeen sakramentit?
« Vastaus #37 : 23.10.16 - klo:12:35 »
Sakramenteilla ("armonvälineillä") ei ole  mitään tekemistä armon saamisen kanssa. Ne eivät ole vanhurskauttamisen välineitä. Jumalan antama usko kohdistuu suoraan Jeesukseen Kristukseen.

Moni uskoo toisin, en koe sitä ongelmana. Voi silti olla, tämä jää osaltani loppukaneetiksi tällä foorumilla.

Poissa Taisto

  • Viestejä: 2279
Vs: Mitkä ihmeen sakramentit?
« Vastaus #38 : 23.10.16 - klo:12:54 »
Tästä foorumista rakentuu nopeasti sellainen hv-foorumi.

Uskovaiset päästelee höyryjään. Ihan hyvä varmaan. Pääsee purkamaan omia turhautumisiaan toisiin. Toki hengellisesti ja nätisti. Siitä ei tingitä, vaikka sappi aamentaa ja kiukku kirjoittaa.

Oikea oppi toki jokaisella mielessä. Aina.
... jokaisella ... aina...

Eli keskusteluista ei kukaan suostu oppimaan mitään eikä milloinkaan. Jopa on ultrapositiivinen näkemys :)

Poissa Taisto

  • Viestejä: 2279
Vs: Mitkä ihmeen sakramentit?
« Vastaus #39 : 23.10.16 - klo:16:50 »
Tästä foorumista rakentuu nopeasti sellainen hv-foorumi.

Uskovaiset päästelee höyryjään. Ihan hyvä varmaan. Pääsee purkamaan omia turhautumisiaan toisiin. Toki hengellisesti ja nätisti. Siitä ei tingitä, vaikka sappi aamentaa ja kiukku kirjoittaa.

Oikea oppi toki jokaisella mielessä. Aina.
Toisaalta ... turhautumisen höyryjä on kiva puhaltaa ulos. Kun ei nuo toiset ymmärrä mitään ;)

Oloneuvos

  • Vieras
Vs: Mitkä ihmeen sakramentit?
« Vastaus #40 : 23.10.16 - klo:17:53 »
Mitä tarkoittaa hv-foorumi? Kiinnostaa tietää, mutta jos se on yhtä mutkikas asia kuin käsiteltävä kasteasia, niin annetaan olla.

Sitä hiljaa tykönäni olen pohtinut miksi Herra niin epäselvästi tai monitulkintaisesti ilmoitti tämän kasteasian omilleen, ettei siitä kahdessa tuhannessa (2000) vuodessakaan ole Hänen seuraajansa päässeet yksimieliseen selvyyteen. Iankaikkisen vakavaa, jos kastamaton tai väärin kastettu tai uudelleen kastettu tuomitaan kadotukseen. Näin myös tapahtuu sillä "jos Minä en sinua pese niin sinulla ei ole osallisuutta Minun kanssani". Ei ole, vaikka olisit pappi tai apostoli.

Olisin varmasti tämän kasteasian tähden paniikissa ellen kuuluisi niihin lukemattomiin onnekkaisiin, jonka Jeesus itse on kastanut . Kun näin suloista minulle on tapahtunut niin kuljen Kastajani eteen aivan rohkeasti antamatta kastekysymysten autuuttani häiritä, sillä Hänhän itse kastoi minut (päiväkin jäi unohtumattomasti mieleeni: AD 17.7.1971).

On tätä armon tietä suloista tallustella kotiin päin. Piti vielä tällätä tähän lopuksi joku raamatunpaikka, mutta se pääsi unohtumaan. Käyn lisäämässä jos tulee mieleen. Siunaa tietää -sen vakuuttaa Herra itse Sanassaan- että Hän ei ihmistä unohda. Hän on saanut meistä lunastusmaksun. Tetelestai - se on täytetty.

"Seitsemänkymmentä viikkoa on säädetty sinun kansallesi ja pyhälle kaupungillesi; silloin luopumus päättyy, ja synti sinetillä lukitaan, ja pahat teot sovitetaan, ja iankaikkinen vanhurskaus tuodaan, ja näky ja profeetta sinetillä vahvistetaan, ja kaikkeinpyhin voidellaan" Dan. 9:24.

Poissa Natanael

  • Viestejä: 4474
  • Matkalla
Vs: Mitkä ihmeen sakramentit?
« Vastaus #41 : 23.10.16 - klo:18:39 »
Minulla on kaksijakoinen suhtautuminen näihin sakramentteihin tai sakramentinomaisiin asioihin.

Opillisesti en voi mitenkään hyväksyä väitettä siitä, että vesikaste tai Jeesuksen tosi ruumiin syöminen ja tosi veren juominen olisi pelastuksen ehto. En myöskään hyväksy voitelun jakamista öljyisten rättien välityksellä.


Vaikka en opillisesti oikein tiedä mitä kaikesta ajatella, mikä on minkäkin peruste jne., minulle ei tuota suurempaa hankaluutta ajatella näitä samoja asioita yksilön sielunhoidollisesta tai pastoraalisesta näkökulmasta.

Jos joku uskova uskomisensa epätoivossa tai sielunsa hädässä tarvitsee uskolleen vahvistusta, kuulee vakuutuksen syntiensä anteeksisaamisesta ja ehtoollisen kautta saa pilkahduksen rakastavasta Jumalasta, en tietenkään  ole asettumassa poikkiteloin.
Jos joku sairas on tuskissaan sairasvuoteella ja saa sinne tervehdyksen rukoilevalta seurakunnalta rukousliinan muodossa,  voisin sen vaikka itse sairaan luokse toimittaa.
Jos joku uskova kiemurtelee kasteensa kanssa, mennäkkö vai eikö mennä ja kokee, että jotain puuttuu ja sitten haluaa saada Jumalansa edessä hyvän omantunnon ottamalla kasteen, voisin vaikka itse hänet kastaa sellaisen yhteisön piirissä, jossa se hyväksyttäväksi koetaan.


-

Luulen, että suurinta osaa uskovista ei opillisuus juuri kiinnosta ja niitä, joita se kiinnostaa, ei kiinnosta kuitenkaan opin muodostuksen perusteet ja vielä harvempaa joukkoa taitaa kiinnostaa haastaa niitä perusteita sillä tavalla, että yritetään lähteä ns. tyhjältä pöydältä sikäli mikäli se on edes mahdollista.