Alla lainauksia C.F.W.Walther´in sakramentteja käsittelevästä kirjasta (Laki ja evankeliumi).
Waltherin lainaus Lutherilta: "Kaste ja Herran ehtoollinen ovat niin muodoin merkkejä, joiden kautta usko syntyy raamatunkohdat ?"
Minulla on useita uskovia ystäviä, jotka todistavat tulleensa uskoon, mutta kukaan heistä ei ole kertonut uskonsa syntyneen kasteen tai ehtoollisen kautta. Jos tällä foorumilla kirjoittaa joku, jolle usko syntyi kasteen tai ehtoollisen kautta (välityksellä) niin pyydän, että todistat siitä. Minä itse tulin uskoon 1971 Tampereella Aleksanterin puiston penkillä istuessani ja kuunnellessani kovaäänisen kautta luettuja raamatunpaikkoja. Ne eivät käsitelleet kastetta eikä ehtoollista vaan syntiä, tuomiota, Jeesuksen lunastustyötä ja kehotusta kääntyä parannuksessa Hänen puoleensa. Siinä sydämeeni syntyi usko, että minun rikosteni tähden kohtasi rangaistus Häntä ja Hän on minun syntieni sovitus.
Walther: "Jos siis tahdot saada syntisi anteeksi, niin kastata heti itsesi, ellet ole jo ennen kastettu."
Tuossa Walther ilmeisesti tapailee Ananiaksen sanoja tarsolaiselle Saulille (Saulin itsensä yli 20 vuotta myöhemmin kertoessa kääntymyksestään juutalaisille Jerusalemin kasarmin portailta) : "Ja nyt, mitä viivyttelet? Nouse, huuda avuksi hänen nimeänsä ja anna kastaa itsesi ja pestä pois syntisi" Apt. 22:16. Varsinaisesti Saulus tuli Messias Jeesukseen uskovaksi hyvin ainutkertaisten tapahtumien jälkeen: hän kohtasi ylösnousseen Herran Damaskoon johtavalla tiellä, tuli sokeaksi, rukoili syömättä ja juomatta 3 päivää Herraa, joka lähetti sitten opetuslapsen nimeltä Ananias hänen luoksensa. "Niin Ananias meni ja astui huoneeseen, pani molemmat kätensä hänen päälleen ja sanoi: "Veljeni Saul, Herra lähetti minut-Jeesus, joka ilmestyi sinulle tiellä, jota tulit-että saisit näkösi jälleen ja tulisit täytetyksi Pyhällä Hengellä". Ja heti putosivat hänen silmistään ikäänkuin suomukset, ja hän sai näkönsä ja nousi ja otti kasteen" Apt. 9:17-18. Tässäkin tapauksessa kaste seurasi vasta sitten, kun Saul oli "huutanut avukseen Herran nimeä".
Meille ei ymmärtääkseni ole tallennettu Ananiaksen ja Sauluksen välistä keskustelua tarkemmin kuin mitä luemme Apostolien teosta, mutta jotain "lisää" löydämme ehkä Paavalin korinttolaisille lähettämästä kirjeestä. "Minä annoin teille ennen kaikkea tiedoksi sen, minkä itse olin saanut: että Kristus on kuollut meidän syntiemme tähden, kirjoitusten mukaan, ja että hänet haudattiin ja että hän nousi kuolleista kolmantena päivänä, kirjoitusten mukaan...Olinpa siis minä tai olivatpa he [muut apostolit ennen Paavalia]: näin me saarnaamme, ja näin te olette uskoon tulleet" (1.Kor, 15:3-4, 11). Itse ymmärrän niin, että usko Jeesukseen syntyy evankeliumin kuulemisen kautta. Mitkään kertomukset omista kokemuksistamme eivät synnytä sitä uskoa, josta sanotaan, että "ilman uskoa on mahdotonta olla Jumalalle otollinen". Mielestäni Raamattu kehottaa uskomaan Jeesukseen Kristukseen itseensä -Hänen persoonaansa ja ruumiinsa uhriin ristillä- ilman mitään "lisiä" kuten kaste, ehtoollinen, pyhimykset, Maria tms.
Walther: "Käy sitten pyhällä ehtoollisella nauttimassa Kristuksen ruumista ja verta, tullaksesi vakuuttuneeksi siitä, että tämä kallis aarre kuuluu sinullekin, on sinun omasi, ja että sinä saat siitä nauttia siunausta,"
Aivan järkyttävää katolilaista harhaoppia. Syntien anteeksiantamuksen ja Jumalan lapseutemme todistaa Pyhä Henki meidän omalle hengellemme, joka on uudestisyntynyt. Jos pelastuksen todistetta etsitään ehtoollisesta niin sellaisen ihmisen tila on hyvin surullinen. Jumala antaa synnit anteeksi ja yhä samoin kuin ennenkin: Jeesus antoi synnit anteeksi uskovalle eikä siihen liittynyt kastetta tai ehtoollista. Ryövärikin sai anteeksi jalon tunnustuksen ilmaistuaan: "Muista minua kun tulet valtakuntaasi." Hän siis tunnusti runnellun Jeesuksen Messiaaksi, jolla on valtakunta.
Minun mittani on täynnä tuota katolilaista humpuukia, jolla ihmiset yritetään tuudittaa valherauhaan. Tätä tapahtuu paljon myös vapaissa suunnissa, mutta siitä ei tässä, sillä en muista kuulleeni opetusta siellä sakramenteista, joista aloituksessa on kysymys.