Kirjoittaja Aihe: George Floyd -tapauksen tiimoilta mietteitä  (Luettu 3955 kertaa)

Paikalla sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6331
George Floyd -tapauksen tiimoilta mietteitä
« : 08.06.20 - klo:20:20 »
On järkyttävää, että poliisit tappoivat miehen tuosta vaan. Ja luonnollisestikin he saivat murha- tai murhan avustamissyytteet siitä.

Mutta toisaalta minua mättää se reaktio mika siitä seurasi. Tuntuu kuin suuret joukot ihmisiä ovat yhtäkkiä erilaisten ihmisen, vähemmistön puolustajia. Kuitenkin mielestäni kaikissa ihmisissä on melko pinnalla taipumus syrjiä toisia ihmisiä syystä tai toisesta.

Tuli mieleen, että ainoa henkilö joka koskaan on kysynyt minulta, olenko minä kokenut syrjintää USAssa, oli musta henkilö. Meidän ensimmäinen adoptiososiaalityöntekijä. Olin todella  vaikuttunut siitä, että hän kysyi sitä. Ja tuntui todella hyvältä, että joku hoksasi kysyä sitä.

Vuorisaarnaassa Jeesuksen opetus murhasta ostuu minusta asia ytimeen. Meissa on taipumus vähätellä toista ihmistä, ja se voi mennä niin pitkälle, että ihminen näkee olevansa oikeutettu päättämään, kenellä on oikeus elää.

Se kertoo minusta todella paljon asiasta. Tuskin uskallan kirjoittaa aiheesta FBssä, koska pelkään, että minut teilataan sorron puolustajaksi, mihin minulla ei ole ammatin puolesta varaa. En ole, mutta ei se tarkoita etteikö minua nähtäisi sellaisena.

« Viimeksi muokattu: 08.06.20 - klo:20:57 kirjoittanut sandia »

Poissa Soltero

  • Viestejä: 2461
Vs: George Floyd -tapauksen tiimoilta mietteitä
« Vastaus #1 : 08.06.20 - klo:21:11 »
Olen seurannut ko. tapausta useamman maan tiedotusvälineistä.
Eniten ihmeyttää se, että media yrittää tehdä presidentti Trumpista suorastaan syyllisen Floydin kuolemaan.
Kaikki Trumpin lausunnot ja toimenpiteet esitetään valkoista ylivaltaa ja jopa rotusortoa puolustavana.

Myös suomalainen USA:n kirjeenvaihtaja hyökkäsi YLE:n uutisissa voimakkaasti Trumpia vastaan  ja selitti Trumpin yrittävän tukahduttaa Floydin puolesta mieltään osoittavien, rauhaa ja rakkautta haluavien ihmisten toiminnan.
Tiedotusvälineet käyttävät siis tapausta estottomasti hyväkseen omaksumassaan Trump-vihassa.


Paikalla sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6331
Vs: George Floyd -tapauksen tiimoilta mietteitä
« Vastaus #2 : 08.06.20 - klo:21:17 »
Juu olen samaa mieltä. Mutta jo tässä vaiheessa odotettavaa. Se kestää jonkin aikaa ja ajallaan osoittautuu tyhmäksi.
Ei taidettu tehdä Obamaa syylliseksi kun St. Lous'in lähellä oli vastaava tapaus hänen presidenttikaudellaan.

Poissa Oloneuvos

  • Viestejä: 908
    • Oloneuvoksen kotosivut
Vs: George Floyd -tapauksen tiimoilta mietteitä
« Vastaus #3 : 09.06.20 - klo:17:05 »
Olen seurannut ko. tapausta useamman maan tiedotusvälineistä.
Eniten ihmeyttää se, että media yrittää tehdä presidentti Trumpista suorastaan syyllisen Floydin kuolemaan.
Kaikki Trumpin lausunnot ja toimenpiteet esitetään valkoista ylivaltaa ja jopa rotusortoa puolustavana.

Myös suomalainen USA:n kirjeenvaihtaja hyökkäsi YLE:n uutisissa voimakkaasti Trumpia vastaan  ja selitti Trumpin yrittävän tukahduttaa Floydin puolesta mieltään osoittavien, rauhaa ja rakkautta haluavien ihmisten toiminnan.
Tiedotusvälineet käyttävät siis tapausta estottomasti hyväkseen omaksumassaan Trump-vihassa.

Politiikasta en ymmärrä juuri mitään, mutta olen uutisoinnista saanut sellaisen kuvan, että Amerikan kansa on enemmän kahtia jakaantunutta kuin olen aikaisemmin ymmärtänyt tai sitten tuo kahtia jakaantuminen on kärjistynyt viimeksi käydyn presidenttivaalitaiston ja sen yllättävän lopputuloksen jälkeen. Aistin ilmassa olevan valtavasti personoitunutta vihaa Trumpia kohtaan. Joskus uutisointia seuratessani on mielessäni käynyt ikään kuin aavistuksenomainen häivähdys, että USA voi tulevaisuudessa hajota sisältä käsin vähän samoin kuin Neuvostoliitto 20 vuotta sitten? (No joo, tuo on ilmeisesti aivan järjetön ajatus, mutta on vaan käynyt mielessä).

En tiedä kuka tai mikä tätä maamme valtamediaa johtaa, mutta sangen yksimielisiä suomalaiset mediat tuntuu olevan Trumpista. Onko niin että toimittajat pelkäävät työpaikkansa menettämistä jos rohkenevat ilmaista oman mielipiteensä (mikäli se poikkeaa valtamedian linjasta)?

Tuntuu kuin olisimme Suomessa kulkemassa nopeasti siihen suuntaan missä valtamedian näkemyksiä kritisoiva kansalainen tahdotaan vaientaa. Asioiden kutsumista oikeilla nimillä pyritään rajoittamaan krimisoimalla ne rasismisiksi ja vihapuheeksi. "Oikeus työnnetään takaperin, ja vanhurskaus seisoo kaukana, sillä totuus kompastelee torilla, suoruus ei voi sisälle tulla" (Jes. 59:14). Tältä se minusta näyttää.
 

Poissa Mice

  • Viestejä: 1651
Vs: George Floyd -tapauksen tiimoilta mietteitä
« Vastaus #4 : 12.06.20 - klo:07:06 »
Miksei tästä tapauksesta ihmiset marssineet ja paskoneet yksityisten yrittäjien firmojen tiloja? Ai niin, oli väärän värinen.

Videon materiaali on raakaa.

https://www.youtube.com/watch?v=8QqNgnS3uss
Ihmisroska

Paikalla sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6331
Vs: George Floyd -tapauksen tiimoilta mietteitä
« Vastaus #5 : 12.06.20 - klo:17:31 »
Wow. Tosi paha juttu siis poliisien väkivaltaisuus. Vaikea edes usko, mutta pakko se kai on.
Taidan laittaa tuon FBiin. Saaneekohan se olla siellä.
Ja sitten täällä rasismin vastustaja (musta) tappoi mustan eläkkeellä olevan poliisi joku päivä sitten. Siitä eivät pidä  mitään melua.

Muuten, juuri eilen tuli mieleen, että onko se edes selvitetty että rasismista oli kyse George Floydin kohdalla. Tuli mieleen, että kaikki olemme jonkin rotuisia, eli sen voi aina laittaa syyksi. Tuo Micen laittama uutinen vahvistaisi ajatustani.

Mä en ymmärrä. Ei poliisikoulutukseen ole kovin helppo päästä. Miksi sitten kuitenkin siellä on näitä tyyppejä, joiden ei kuuluisi olla siellä?  ???
« Viimeksi muokattu: 12.06.20 - klo:17:43 kirjoittanut sandia »

Poissa lukija

  • Viestejä: 95
Vs: George Floyd -tapauksen tiimoilta mietteitä
« Vastaus #6 : 12.06.20 - klo:17:48 »
Ei siellä Amerikassa käsittääkseni varsinaisesti vain Floydin kuoleman takia riehuta vaan siellä on varmaankin pinnan alla kiehunut jo pidemmän aikaa.

Paikalla sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6331
Vs: George Floyd -tapauksen tiimoilta mietteitä
« Vastaus #7 : 12.06.20 - klo:17:51 »
Juu tuokin on totta. On ollut todella hälyyttäviä tilanteita, kuten se nainen Central Park'issa New Yorkissa joku päivä sitten. Musta polkupyöräilijä oli pyytänyt tätä naista sitomaan tämän koiran hihnaan, ja se naisen niin raivoihin, että soitti poliisille, että africanamerican mies uhkaa häntä! Kaveri otti sen kännykkänsä videolle. Onneksi.
Nainen jopa sai potkut työstään selvästi rasistisen käyttäytymisensä takia.

Siis se nainen oli koiran omistaja, ja hän antoi sen juosta vapaana. Koirien kuuluu olla talutusnuorassa. Ja omistajan jopa kuuluu pitää pitää kiinni nuoran toisesta päästä.

Paikalla sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6331
Vs: George Floyd -tapauksen tiimoilta mietteitä
« Vastaus #8 : 12.06.20 - klo:18:11 »
En tiedä rikonko foorumin sääntöjä vaikka olen mode,mutta haluaisin laittaa tän muusiikkivideon tähän ketjuun.

Se on minusta niin hyvä puheenvuoro tähän kummalliseen tilanteeseen. Tulin tavallaan samaan tulokseen jutellessani pari päivää sitten erään mustan henkilön kanssa.

Siksi oli tosi vahva kokemus löytää tää laulu.  Näyttää olevan eteläafrikkalnen kaveri.

https://www.youtube.com/watch?v=2dIKQG4e15M&list=RDMM2dIKQG4e15M&start_radio=1

Poissa Mice

  • Viestejä: 1651
Vs: George Floyd -tapauksen tiimoilta mietteitä
« Vastaus #9 : 12.06.20 - klo:22:15 »
Minua vaivaa se, että kristityt lankeavat määrittelemään ihmisiä maailman keksimillä ismeillä.
On olemassa syntisyyttä ja se voi suuntautua täysin järjettömästi vaikkapa vihaksi erivärisiä kohtaan. Sehän on täysin absurdi syy vihata ketään. Ei siinä ole mitään rationaalista syytä. Se on vaan keksitty asia.

Kysymys on ihmisen pahuudesta, ei ismeistä. Mikään asia ei ratkea ismejä vastaan tappelemalla, vaan tunnustamalla syntisyys ja näkemällä, että Jumala on meidän kaikkien Jumala.

Luopukaa ismeistä.
Ihmisroska

Poissa Pökkelö

  • Viestejä: 705
Vs: George Floyd -tapauksen tiimoilta mietteitä
« Vastaus #10 : 12.06.20 - klo:23:04 »
Oloneuvoksen ja Micen kanssa samaa mieltä.

Itse en ole koko asiaa seurannut; lähinnä ajatellut sen olevan taas tarkoituksella nostettu ja lietsottu.
Ystäväni joka seuraa tarkasti kansainvälisiä vaihtoehtoisia medioita kertoi tästä tapauksesta tarkemmin.
Poliiseja oli 4 ympärillä. Yksi oli afrikkalaistaustainen , yksi aasialainen ja yksi mulatti ulkonäöstä päätellen.
Valkoihoinen piti pidätettyä poliisin ohjesäääntöjen mukaisesti miten paikallisia poliiseja on koulutettu ja edellytetty tekemään.

Pidätetyllä on mittava rikostausta. Esimerkiksi raskaana olevan naisen aseellinen ryöstö.
Ruumiinavauksessa käynyt ilmi huumaavien aineiden käyttö ja oireeton korona.

Obaman kaudella oli vastaava tapaus, jossa mustaihoisen poliisin käsissä kuoli pidätetty. Siitä ei noussut mitään kohua.


Paikalla sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6331
Vs: George Floyd -tapauksen tiimoilta mietteitä
« Vastaus #11 : 13.06.20 - klo:00:14 »
Oloneuvoksen ja Micen kanssa samaa mieltä.

Itse en ole koko asiaa seurannut; lähinnä ajatellut sen olevan taas tarkoituksella nostettu ja lietsottu.
Ystäväni joka seuraa tarkasti kansainvälisiä vaihtoehtoisia medioita kertoi tästä tapauksesta tarkemmin.
Poliiseja oli 4 ympärillä. Yksi oli afrikkalaistaustainen , yksi aasialainen ja yksi mulatti ulkonäöstä päätellen.
Valkoihoinen piti pidätettyä poliisin ohjesäääntöjen mukaisesti miten paikallisia poliiseja on koulutettu ja edellytetty tekemään.

Pidätetyllä on mittava rikostausta. Esimerkiksi raskaana olevan naisen aseellinen ryöstö.
Ruumiinavauksessa käynyt ilmi huumaavien aineiden käyttö ja oireeton korona.

Obaman kaudella oli vastaava tapaus, jossa mustaihoisen poliisin käsissä kuoli pidätetty. Siitä ei noussut mitään kohua.

Mainitsin tuon saman, että Obaman kaudella oli vastaavanlainen tapaus. Kyllä silloinkin mellakoitiin. Mutta kukaan ei sentään syyttänyt Obamaa.

Poissa TJ

  • Viestejä: 198
Vs: George Floyd -tapauksen tiimoilta mietteitä
« Vastaus #12 : 13.06.20 - klo:09:13 »
Suomen poliisi nostettiin malliesimerkiksi George Floyd -tapauksen tiimoilta. CBS esitteli Suomen poliisikoulutuksen maailman huippuna.

https://www.cbsnews.com/news/police-training-weeks-united-states/

Poissa Soltero

  • Viestejä: 2461
Vs: George Floyd -tapauksen tiimoilta mietteitä
« Vastaus #13 : 13.06.20 - klo:15:14 »
Olen seurannut George Floyd- tapuksen aiheuttamaa riehuntaa maailmalla.
Huomaa selvästi, miten ohut ja häilyvä pintakerros on ns. sivistys,
jonka pitäisi muka olla jo sisäänrakennettu ihmisiin,
jotka ovat eläneet monta sukupolvea demokraattisiksi nimitetyissä yhteiskunnissa.

Vaikka kasvatus, koulutus ja tiedotus kuinka syöttävät tauotta ihmisille "oikeaoppista" käyttäytymistä ja suvaitsevaa suhtautumista kaikkiin ja kaikkeen,
tuloksena on vain ulkoa opittua, kaksinaismoralistista tekopyhyyttä.

Ihmisessä on hyvin syvällä pelkoja, epäluuloisuutta, aggressiivisuutta ja uhmaa.
Nämä ominaisuudet ottavat hetkessä vallan, varsinkin kun joku mielipidevaikuttaja aloittaa agitoinnin.
Syntyy mielenosoituksia, vastamielenosoituksia ja verisiä tappeluita jonkin puolesta ja jotakin vastaan.
Kohteet vain vaihtelevat.

Paikalla sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6331
Vs: George Floyd -tapauksen tiimoilta mietteitä
« Vastaus #14 : 13.06.20 - klo:15:46 »
Suomen poliisi nostettiin malliesimerkiksi George Floyd -tapauksen tiimoilta. CBS esitteli Suomen poliisikoulutuksen maailman huippuna.

https://www.cbsnews.com/news/police-training-weeks-united-states/

Tuolla koulutuksen pituudella on varmaan merkitystä.
Mutta oletan että osavaltion poliisin koulutus on pidempi. Yleensä ovat ensin olleet collegessa ja se on ainakin tietyssä määrin pääsyvaatimus. Tiedän monia jotka yrittävät poliisikoulutukseen useita kertoja. Kaupungeille on omat poliisiakatemiansa kai. Niissä on varmaan laatueroja.