Kirjoittaja Aihe: Jumalan seurakunnasta ja seurakunnattomuudesta ja uskovien yhteydestä ykseyteen  (Luettu 7381 kertaa)

Poissa Marjatta

  • Viestejä: 263
Rupattelija, muunmuassa luterilaisessa kirkossa on niitä, jotka ovat uskossa olevia ja julistavat Jeesusta Kristusta erittäin syvällisesti. Näitä löytyy vapaista suunnistakin.

Toki erilaiset kirkkokunnat ja muut "kuppikunnat" eivät olleet Jumalan suunnitelmaan kuuluvaa. Se ei sulje pois sitä, että vielä julistetaan Jumalan Sanaa ja ihmisiä tulee uskoon sekä osa uskovista kasvaa Jeesuksen Kristuksen tuntemisessa.

Jumala on Jumala edelleenkin ja toimii siltä osin, missä evankeliumin ilosanoma on esillä. Jumala tekee työtään kaiken aikaa. Varotaan heiluttamasta kirvestä ja puhutaan vähemmän, mutta puhutaan enemmänkin Isälle Jeesuksen Kristuksen nimessä.

Mihin saakka olemme ehtineetkin...kunhan vain vaellamme samaa tietä.  Tarkoitan nyt niitä, jotka ovat uskossa. Ja rukoilen, että olemme valona niillekin, jotka vielä ovat osattomia tästä. Vähemmän "omaa" liikehdintää, enemmän meissä asuva Jumalan Pojan liikehdintää. Kasvua kaiken aikaa.

Jumala vie oman suunnitelmansa täytäntöön aivan varmasti.

Poissa Taisto

  • Viestejä: 2279
Jumala odottaa meiltä jokaiselta täysisydämisen U-kääntymisen ja palaamisen Jumalan luo ja noudattamisen Jumalan asetuksia kohti, koska niiden kautta kasvaa pelastukseen.
Puhut U-käännöksestä... tarkoitatko että me kaikki olemme menossa pois päin Jumalasta?

Me elämme nyt tätä lopunajan luopumuksellista aikaa, jossa luopumus on kasvamassa kohti lopunajan luopumusta. Raamatun mukaan ensin luopumus tapahtuu ennen Jeesuksen tulemusta. Raamatun mukaan Pyhä Henki on jo imoittanut lopunajan luopumuksesta, joka tapahtuu ensin ennen Jeesuksen tulemusta.

1Tim. 4:1 Mutta Henki sanoo selvästi, että tulevina aikoina moniaat luopuvat uskosta ja noudattavat villitseviä henkiä ja riivaajien oppeja

Tuossa kohdassa sanotaan villitsevistä henkistä, se tarkoittaa eksytyksen henkiä, jotka toimivat vain ihmisviisauden kautta. Tuossa kohdassa sanotaan riivaajien opeista, se tarkoittaa, että riivaajien opit tulevat sielullisen ihmisviisauden perusteella, jota sanotaan riivaajien viisaudeksi, eksyttäen.

Jaak. 3:15 Tämä ei ole se viisaus, joka ylhäältä tulee, vaan se on maallista, sielullista, riivaajien viisautta.
Tarkoitin sitä, että olemmeko sinun mielestäsi me, siis kaikki tällä foorumilla kirjoittelevat, niitä jotka ovat menossa poispäin Jumalasta? Oletko sinäkin menossa pois ja U-käännöksen tarpeessa?

Poissa rupattelija

  • Viestejä: 629


Ok, Marjatta, kun on terve ja raamatullinen usko, niin Jumala kuljettaa omia oikealle tielle, vaikka he ovat jossain epäraamatullisissa uskovien yhteisöissä. Ei kyse ole uskovien yhteisöistä, joista tulisi pitää kiinni kynsin ja hampain maailman loppuun asti, se ei voi pelastaa meitä.

Raamatun Kristus ja Jumalan Sana ovat meidän ainoaksi pelastukseksi. Tulee pysyä Hänen Sanassa lujasti maailmaan loppuun asti, pelastuu. Koska niissä uskovien yhteisöissä Sana alkaa vesittyä ja johtaa luopumaan uskosta Jeesukseen. Raamattu ilmoittaa lopunajan luopumuksen, joka tulee tapahtumaan viimeisinä päivinä ennen Jeesuksen tulemusta.

Taisto, en itse voi astua luopuneisiin vapaisiin herätysliikkeisiin, joissa olen havainnut luopumuksen. En tiedä sinun paikallisseurakunnasta, joten en tiedä, mitä sanoa.




Poissa Soltero

  • Viestejä: 2482


Ok, Marjatta, kun on terve ja raamatullinen usko, niin Jumala kuljettaa omia oikealle tielle, vaikka he ovat jossain epäraamatullisissa uskovien yhteisöissä. Ei kyse ole uskovien yhteisöistä, joista tulisi pitää kiinni kynsin ja hampain maailman loppuun asti, se ei voi pelastaa meitä.

Raamatun Kristus ja Jumalan Sana ovat meidän ainoaksi pelastukseksi. Tulee pysyä Hänen Sanassa lujasti maailmaan loppuun asti, pelastuu. Koska niissä uskovien yhteisöissä Sana alkaa vesittyä ja johtaa luopumaan uskosta Jeesukseen. Raamattu ilmoittaa lopunajan luopumuksen, joka tulee tapahtumaan viimeisinä päivinä ennen Jeesuksen tulemusta.

Taisto, en itse voi astua luopuneisiin vapaisiin herätysliikkeisiin, joissa olen havainnut luopumuksen. En tiedä sinun paikallisseurakunnasta, joten en tiedä, mitä sanoa.

Tarkoitatko, että jotkin vapaat herätysliikkeet ovat kokonaan luopumuksen tilassa?
Voitko mainita jonkin esimerkin?

Poissa Marjatta

  • Viestejä: 263
Jumala on Jumala. Nämä "epäraamatulliset uskovien yhteisöt", niissä, Jumalan Henki tekee työtään. Miksi? Koska Hän on Jumala. Jumala maksoi kalliin hinnan maailman puolesta Poikansa Jeesuksen kautta.

Jumala on Isä meille uskoville ja kärsivällisesti kasvattaa ja johdattaa näissä yhteisöissä. On turvallista, että Hän sen tekee. Kun aika on uskovat lähtevät pois... tähän se näyttää menevän.

Rakastetaan toisiamme Kristuksessa Jeesuksessa.

Meillä kaikilla varmasti on noita epäraamatullisia  asioita, ihan varmasti.  Eikös olekin ihmeellistä... on kirjoitettu Jumalan armo kasvattaa meitä, että me, hyljäten jumalattomuuden ja maailmalliset himot, eläisimme siveästi ja vanhurskaasti ja jumalisesti nykyisessä maailmanajassa,


Kasvu jatkuu, Isä kasvattaa Poikansa tähden.


Poissa rupattelija

  • Viestejä: 629
Jumala on Jumala. Nämä "epäraamatulliset uskovien yhteisöt", niissä, Jumalan Henki tekee työtään. Miksi? Koska Hän on Jumala. Jumala maksoi kalliin hinnan maailman puolesta Poikansa Jeesuksen kautta.

Jumala on Isä meille uskoville ja kärsivällisesti kasvattaa ja johdattaa näissä yhteisöissä. On turvallista, että Hän sen tekee. Kun aika on uskovat lähtevät pois... tähän se näyttää menevän.

Rakastetaan toisiamme Kristuksessa Jeesuksessa.

Meillä kaikilla varmasti on noita epäraamatullisia  asioita, ihan varmasti.  Eikös olekin ihmeellistä... on kirjoitettu Jumalan armo kasvattaa meitä, että me, hyljäten jumalattomuuden ja maailmalliset himot, eläisimme siveästi ja vanhurskaasti ja jumalisesti nykyisessä maailmanajassa,


Kasvu jatkuu, Isä kasvattaa Poikansa tähden.

Kiitos Sanoistasi!  :)

Kunhan me otamme jatkuvasti vastaan rakkautta totuuteen ja päätämme olla uskonkuuliaisia Jumalan Sanalle, niin tällä tavalla Jumala kuljettaa meitä ja Hänen armo on voimallinen kasvattamaan meitä. Yksi Raamatun kohta lohduttaa minua, kun siinä mainitaan hengellisestä sokeudesta ja siitä huolimatta Jumala kuljettaa meitä kaikkeen totuuteen ja totuuden tuntemisen rinnalla pimeys muuttuu valkeudeksi ja koleikot tasangoksi. Ja siinä kasvaa ulos hengellisestä sokeudesta. Jumala ei jätä tekemättä ja tekee nämä. Minun lempikohta.  ;)

Jes. 42:16 Minä johdatan sokeat tietä, jota he eivät tunne; polkuja, joita he eivät tunne, minä kuljetan heidät. Minä muutan pimeyden heidän edellään valkeudeksi ja koleikot tasangoksi. Nämä minä teen enkä niitä tekemättä jätä.

Painun nyt pehkuihin....

Poissa Oloneuvos

  • Viestejä: 908
    • Oloneuvoksen kotosivut

Ok, Oloneuvos.  :) Olet siis lukenut ne linkit, mitkä liittyy seurakuntakäsitykseen?

Olen lukenut ja lisäksi useamman kirjan, jossa käsitellään kyseistä asiaa. Mainittakoon tässä, että Watchman Neen näkemys seurakunnasta oli paljolti samansuuntaista kuin Paavolan opetus. Nee perusti opetuksensa apostolisen ajan malliin, eli on yksi maailmanlaajuinen (universaalinen) seurakunta johon kaikki paikallisseurakunnat kuuluvat. Nee korosti sitä, että kullakin maantieteellisellä paikkakunnalla oli yksi Jumalan seurakunta, jota nimitettiin paikkakunnan nimen mukaan, aika yksikössä. Kun Raamatussa seurakunta mainitaan monikossa on kysymyksessä poikkeuksetta laajempi alue (esim. Aasian seurakunnat, Galatian seurakunnat jne).

Tosiasiaksi jää, että apostolisen ajan jälkeen paikallisseurakunnat ovat hajonneet "moniksi seurakunniksi", enkä usko niiden enää yhdeksi liittyvän meidän ihmisten lihallisuuden tähden, mutta Herra kyllä tuntee omansa, olkoonpa uskovat missä uskonsuunnassa tahansa.

Ok, Oloneuvos. Mutta Paavola ei opeta näin eikä ajattele siitä, vaan hän toi esille sen, että uskovat tulkitsevat siitä lihalliseksi työksi, jonka tähden ne päättyy yhdeksi ja siksi he vastustavat sitä ymmärtämättä ja luulevat siitä lihalliseksi työksi. Paavola toi vain esille ne näkemykset, joiden mukaan ajattelevat asiat eri lailla siitä seurakuntakäsityksestä.

Mielestäni Paavola opettaa juuri kuten kirjoitin Neenkin opettaneen, joka korosti uskovien ykseyden merkitystä. Petri Paavolan opetuksen tavoitteensa on, että kullakin paikkakunnalla olisi yksi paikallisseurakunta kuten alussa apostolisena aikana oli ja että niissä vallitsisi ykseys ("että he yhtä olisivat"). Jos hän ei näin opeta niin mitä hän sitten opettaa?

Poissa Taisto

  • Viestejä: 2279
Taisto, en itse voi astua luopuneisiin vapaisiin herätysliikkeisiin, joissa olen havainnut luopumuksen. En tiedä sinun paikallisseurakunnasta, joten en tiedä, mitä sanoa.
No, en minäkään tiedä sinun paikallliseurakunnastasi, joten on minun on vaikea tietää mitä ajattelen sinun julistuksestasi. Jotakin oppia sinä täällä julistat kuin suuri uskonpuhdistaja :)  Olisin kyllä sitä mieltä, että avoin keskustelu ihmiseltä ihmiselle on parempi tapa puhua asioista.



Poissa rupattelija

  • Viestejä: 629

Oloneuvos,  Jumala on se ainoa, joka johdattaa totuuteen ja avaa ymmärrystä totuuteen, mitä Hän tahtoo opettaa. Ei oman pään kautta, johon uskoo, siinä on vaara luulla itseään "oikeaoppiseksi". Uskon itse siihen, mitä Raamattu opettaa. Ja luopumuksen merkki on jo nähtävissä, niinkuin Raamatun mukaan Pyhä Henki on ilmoittanut siitä. Samoin ihmisviisaus on yleistynyt ja kasvanut kokoajan. Evankeliumi, joka on Jumalan voima, vaihtui korvausteologiaan korvasyyhyyn omaksi kadotukseksi.

Muistan hyvin, miten aamupäiväisin menin kokoukseen kuuntelemaan saarnaa ja kotiuduttuani huomasin itseäni entistä virkeämmäksi ja pirteämmäksi. Uskoni vahvistui ja uudistui. Siitä olin iloissani.

Myöhemmin menin aamupäivällä kokoukseen kuunelemaan saarnaa ja siten kotiuduttuani huomasin itseäni veltommaksi. Ihmettelin, miksi olin veltostunut. Kävin vielä kokouksessa, mutta ei auttanut, koska olin veltostunut ja väsynyt, kuin aamupäiväisin olin pirteämpi mennessäni sinne kokoukseen, mutta kotiuduttuani olin taas veltostunut ja väsynyt.

Siten tajusin, että taisin kuunnella korvausteologiaa korvasyyhyyn, se vesitti minun uskoani ja se koitti johtaa minua luopumaan uskosta Jeesukseen. Niin siitä alkaen opin erottamaan, saarnaako se ihmisviisauden varassa vai Pyhän Hengen kautta.


Poissa rupattelija

  • Viestejä: 629
Taisto, en itse voi astua luopuneisiin vapaisiin herätysliikkeisiin, joissa olen havainnut luopumuksen. En tiedä sinun paikallisseurakunnasta, joten en tiedä, mitä sanoa.
No, en minäkään tiedä sinun paikallliseurakunnastasi, joten on minun on vaikea tietää mitä ajattelen sinun julistuksestasi. Jotakin oppia sinä täällä julistat kuin suuri uskonpuhdistaja :)  Olisin kyllä sitä mieltä, että avoin keskustelu ihmiseltä ihmiselle on parempi tapa puhua asioista.

 :D Onko sinulla omassa kotipaikassa uskovia, joiden kanssa pidät yhteyden?

Jos heillä on raamatullinen ja terve usko, jonka kautta heillä on se raamatullinen seurakuntakäsitys, niin pidä huolen yhteydenpidosta heidän kanssa, sillä Herra tulee kokoamaan ja uloskutsumaan ja kuljettamaan ja pitämään huolen siitä paikassa olemisesta ja yhteisestä kokoontumisesta, kun Jeesuksen päivä lähestyy.

Kyllä Raamattu opettaa täysisydämisestä U-kääntymisestä, joka on omaksi pelastukseksi.





Poissa Oloneuvos

  • Viestejä: 908
    • Oloneuvoksen kotosivut

Oloneuvos,  Jumala on se ainoa, joka johdattaa totuuteen ja avaa ymmärrystä totuuteen, mitä Hän tahtoo opettaa. Ei oman pään kautta, johon uskoo, siinä on vaara luulla itseään "oikeaoppiseksi". Uskon itse siihen, mitä Raamattu opettaa. Ja luopumuksen merkki on jo nähtävissä, niinkuin Raamatun mukaan Pyhä Henki on ilmoittanut siitä. Samoin ihmisviisaus on yleistynyt ja kasvanut kokoajan. Evankeliumi, joka on Jumalan voima, vaihtui korvausteologiaan korvasyyhyyn omaksi kadotukseksi.

Muistan hyvin, miten aamupäiväisin menin kokoukseen kuuntelemaan saarnaa ja kotiuduttuani huomasin itseäni entistä virkeämmäksi ja pirteämmäksi. Uskoni vahvistui ja uudistui. Siitä olin iloissani.

Myöhemmin menin aamupäivällä kokoukseen kuunelemaan saarnaa ja siten kotiuduttuani huomasin itseäni veltommaksi. Ihmettelin, miksi olin veltostunut. Kävin vielä kokouksessa, mutta ei auttanut, koska olin veltostunut ja väsynyt, kuin aamupäiväisin olin pirteämpi mennessäni sinne kokoukseen, mutta kotiuduttuani olin taas veltostunut ja väsynyt.

Siten tajusin, että taisin kuunnella korvausteologiaa korvasyyhyyn, se vesitti minun uskoani ja se koitti johtaa minua luopumaan uskosta Jeesukseen. Niin siitä alkaen opin erottamaan, saarnaako se ihmisviisauden varassa vai Pyhän Hengen kautta.

Et vastannut kysymykseeni ollenkaan. Kirjoitin: "Mielestäni Paavola opettaa juuri kuten kirjoitin Neenkin opettaneen, joka korosti uskovien ykseyden merkitystä. Petri Paavolan opetuksen tavoitteensa on, että kullakin paikkakunnalla olisi yksi paikallisseurakunta kuten alussa apostolisena aikana oli ja että niissä vallitsisi ykseys ("että he yhtä olisivat"). Jos hän ei näin opeta niin mitä hän sitten opettaa?"

Pohdin tässä lisäksi sellaista, että oletkohan ymmärtänyt väärin mitä tarkoitetaan korvausteologialla? Karkeasti sanoisin: korvausteologialla tarkoitetaan, että kaikki Raamatussa juutalaisille luvatut siunaukset kuuluvat nykyisin kristilliselle seurakunnalle ja kaikki Raamatussa luvatut rangaistukset ja kiroukset juutalaisille. Olkoonpa asia miten tahansa, niin Jeesus kertoo paluustaan (muistaakseni Ilm. 22:16) sanomalla olevansa yhä juutalainen (Daavidin suvusta se kirkas aamutähti).

Toinenkin kohta teksteissäsi askarruttaa minua? Kehotat tekemään uskonelämässä U-käännöksen, mutta emmekö me uudestisyntyneet Jumalan lapset käänny silloin poispäin pelastajastamme?

Otin nyt nämä asiat vielä esille rikkoen eilisen lupaukseni etten ota enää tähän keskusteluun osaa. Osassa tekstejäsi on sellaisia virheitä, jotka voivat johtua (ja ilmeisesti johtuvatkin) kieliongelmastasi.

JK. Olet herättänyt meidät palstalaiset kirjoittamaan aktiivisemmin kesälaitumilta palattuamme ja olethan nyt mukana remmissä, yksi meistä.  :)

Poissa rupattelija

  • Viestejä: 629
Oloneuvos, siksi välttelin sitä aihetta. En halua, että häneen keskitytään kokoajan ja etsitään vikoja, se ei kuulu uskovien hedelmiin.  ;)

Kyllä, minulla on kieliongelma, eikä minulla ole kielentaito. Siksi kirjoitan aina virheesti, eikä se ole helppoa ollenkaan. Jumala, auta minua tässä kielen teossa! Eräs uskova hengessä sanoi minulle, että minulla on Jumalan korvat, joilla kuulen Jumalan opetusta, mutten osaa hallita kieltä hyvin.

Tarkoitan täysisydämisellä U-kääntymisellä siitä, että seurakunta alkaa luopua uskosta Jumalan asetuksiin ja Hänen asettamaan seurakuntajärjestykseen ja Hänen Sanaan (lihaan tulleeseen Jeesukseen). Niin pitää tehdä täysisydämisen U-kääntymisen voidakseen palata Jeesuksen yhteyteen.

Heh kiitos, mukava kuulla! Mutta tarvitsisin silti rinnalleni porukkaa, joka voisi osoittaa, että asiat on näin, niinkuin Raamattu opettaa. Yksin en pärjää huonon kielentaidon takia. Missä se porukka, jota nyt tarvitsen? Lähetä, Jumala se porukka tänne, sillä en pärjää yksin.

Sinä, joten te kaikki, tiedätte, että Jumalan Sana on väärentämätön, joka tunkeutuu lävitse ja erottaa sydämen lihalliset ajatukset ja aikeet aiheuttamalla lihan vierotusoireita. Siksi se ei tunnu kivalta kuullessaan Raamatun terveellistä opetusta. Niin uskonkasvun myötä aistit alkavat kehittyä harjaantumaan ja erottamaan oikean väärästä, - vain puhtaan ja väärentämättömän Sanan kautta, joka saa lihaa vieroksumaan ja aistit harjaantumaan.

Totuuden kuulemisen kautta liha alkaa kärsiä parannuksen hedelmäksi ja se saattaa pelastukseen. Koska kaksiteräinen miekka on Jumalan Sana, niin vierotusoireet voivat tuntua epämiellyttävältä kuullessaan totuutta ja vieroksuu lihan mukaan.

Tulee se aika, jolloin korvausteologia on suloinen petos joka pyrkii vain esittämään sen, mitä Raamattu opettaa, vaikka siinäkin Raamattu voi jäädä pelkäksi ulkoiseksi tutkimuskohteeksi, ilman että Sana koskettaa ihmisen omaatuntoa ja sydäntä, eli johtaa elävään uskoon ja saattaa aikaan hengen hedelmää, jopa rakkauden hedelmää.

Raamattu sanoo oikein että sellaiset eivät palvele meidän Herraamme Kristusta vaan omaa vatsaansa ja he pettävät suloisilla [lipevillä] sanoilla ja kauniilla puheilla vilpittömien sydämet [Room. 16:18].

Myös Jumala on tehnyt meidät kykeneviksi olemaan uuden liiton palvelijoita, ei kirjaimen, vaan Hengen; sillä kirjain kuolettaa, mutta Henki tekee eläväksi. Niin Johannes puhui elämän Sanasta joka on käsin kosketeltavaa siinä kun julistetaan saarnaa tai puhetta niin tällä tavalla Herra vaikuttaa kuulijoissa hengen hedelmää [1Joh. 1:1].

Meidän usko ei perustu ihmisviisauteen vaan Jumalan voimaan joka avaa meille ymmärrystä kaikkeen totuuteen ja saa aikaan meissä sekä hengen että rakkauden hedelmää [ 1Kor. 2:5 ].

Se teologia muodostaa lopunajan korvausteologiaksi. Raamattu sanoo, että tulee se aika, jolloin ei kärsi kuulla totuutta, vaan omien himojen haalitaan opettajia korvasyyhyyn, tämä ei ole pelastukseksi vaan petokseksi - kadotukseen.

Pyhä Henki on sitä varten, että Hän avaa ymmärrystä. Koska Jumalan opetus on aika selkeää, se valaistaa ja antaa ymmärrystä, niin yksinkertaiset sen ymmärtävät ja se on Jumalan työtä. Jumalan Sana on itseasiassa suora ja tasainen tie, niin yksikään yksinkertainen sen pystyy ymmärtämään.

Ps. 19:9 Herran asetukset ovat oikeat, ne ilahuttavat sydämen. Herran käskyt ovat selkeät, ne valaisevat silmät.

Ps. 119:130 Kun sinun sanasi avautuvat, niin ne valaisevat ja antavat yksinkertaiselle ymmärrystä.
<---Huomio!

Nyt on sama tilanne, kuin silloin Mooseksen aikana. Kansa närkästyi Moosekseen, joka johti heidät pois Egyptistä, koska he halusivat jäädä Egyptiin, siksi he närkästyivät Moosekseen. Aluksi oli suuri lauma, joka lähti pois Egyptistä, mutta luvattuun maahan pääsi vain pienentynyt lauma. Miksi?

Koska surmansa saaneet nojautuivat omaan ymmärrykseen, joka johti heidät kuolemaan (ja nykyiseen hengelliseen kuolemaan).  Vain se pienentynyt lauma päätti olla uskonkuuliainen Jumalan Sanalle, joka johti heidät pelastukseen päästyään luvattuun maahan. Niin sama asia pätee tähän aikaan, jolloin me nyt elämme.


Poissa Soltero

  • Viestejä: 2482
Minun on vaikeaa uskoa, että Jeesus "uloskutsuisi" joitakin
uskoviaan seurakunnista
ja kehottaisi näitä "ainoita raamatullisessa uskossa olevia"
liittymään yhteen.
Miksi Hän hajottaisi lisää jo ennestään hajanaista lapsilaumaansa?

Poissa Taisto

  • Viestejä: 2279
Minun on vaikeaa uskoa, että Jeesus "uloskutsuisi" joitakin
uskoviaan seurakunnista
Mitä tarkoittaa Ilm. 18 teksti:
Sillä hänen haureutensa vihan viiniä ovat kaikki kansat juoneet, ja maan kuninkaat ovat haureutta harjoittaneet hänen kanssansa, ja maan kauppiaat ovat rikastuneet hänen hekumansa runsaudesta.
Ja minä kuulin toisen äänen taivaasta sanovan: "Lähtekää siitä ulos, te minun kansani, ettette tulisi hänen synteihinsä osallisiksi ja saisi tekin kärsiä hänen vitsauksistansa".

Kenen kanssa maan kuninkaat ovat harjoittaneet haureutta?

Poissa Soltero

  • Viestejä: 2482
Minun on vaikeaa uskoa, että Jeesus "uloskutsuisi" joitakin
uskoviaan seurakunnista
Mitä tarkoittaa Ilm. 18 teksti:
Sillä hänen haureutensa vihan viiniä ovat kaikki kansat juoneet, ja maan kuninkaat ovat haureutta harjoittaneet hänen kanssansa, ja maan kauppiaat ovat rikastuneet hänen hekumansa runsaudesta.
Ja minä kuulin toisen äänen taivaasta sanovan: "Lähtekää siitä ulos, te minun kansani, ettette tulisi hänen synteihinsä osallisiksi ja saisi tekin kärsiä hänen vitsauksistansa".

Kenen kanssa maan kuninkaat ovat harjoittaneet haureutta?
Tuossa kohdassahan puhutaan Babylonista, riivaajien asuinpaikasta ja kaikkien saastaisten henkien tyyssijasta,
josta Jumalan kansaa kehotetaan lähtemään pois.
(Ilm. 18: 1-5)

Siinä ei siis kehoiteta ketään hylkäämään omaa uskovien yhteisöään.