Puimatanner

Puimatanner => Yleinen keskustelu => Aiheen aloitti: sandia - 21.07.20 - klo:17:36

Otsikko: Uhriutumiskulttuuri
Kirjoitti: sandia - 21.07.20 - klo:17:36
Mikä helpotus! Uhriutumiskulttuuri on jo documentoitu ilmiö. Satuin löytämään Daniel Nylundin kirjan aiheesta ja sitten googlasin vähän laajemmin ja tajusin, että ei Nylund ole ilmiötä ensimmäisenä keksinyt.  Aiheesta on usalaisiakin akateemisia kirjoja.

https://uhriutumisenkulttuuri.ystavyydenmajatalo.fi/

https://quillette.com/2018/05/17/understanding-victimhood-culture-interview-bradley-campbell-jason-manning/#:~:text=Like%20honor%20cultures%2C%20victimhood%20cultures,vices%20and%20virtues%20over%20others.&text=But%20even%20in%20an%20honor,victim%20that%20gives%20you%20status.
Otsikko: Vs: Uhriutumiskulttuuri
Kirjoitti: Soltero - 22.07.20 - klo:14:34
Olen jo kauan kiinnittänyt huomiota uhriutumis- ja uhriuttamiskuttuuriin.
Siitä ei puhuta esim. tiedotusvälineissä,
koska jostain syystä media on ottanut tehtäväkseen ihannoida ja kannustaa niitä,
jotka esiintyvät uhreina.

Eri mieltä olevien näkemyksiä ei tuoda esille,
jotta uhriutumispeli ei paljastuisi.
Itsensä uhreiksi julistaneista käytetään tarkoitushakuisesti ilmaisuja
"sorretut, vainotut, hyväksikäytetyt" jne.
Tällä tavalla luodaan vaikutelma, että uhriksi asettuneet kuuluisivat samaan
kategoriaan kuin oikeasti syrjityt ja avuttomat ihmiset.


Otsikko: Vs: Uhriutumiskulttuuri
Kirjoitti: sandia - 22.07.20 - klo:17:10
Olen huomannut uutisissa että jatkuvasti joku julistaa joutuneen jonkun uhriksi politiikassa. Siis poliitikot sättivät sillä toisiaan. Missään maassa missä on todella sortoa, ei uskallettaisi niin äänekkäästi ja röykeästi syytellä toisia sorrosta. Eli he ikäänkuin käyttäytymisellään kiistävät sen mitä sanovat. ???

Tsekkasin tuon enkunkielisen kirjan kindlestä. Sekin on vielä sen verrain uusi,että on melko kallis, suhteellisesti ajatellen. Eihän 22 taalaa niin kauhea hinta ole.
Mutta pystyin lataamaan pätkän siitä että näen minkälaista tekstiä se on.
Aloin lukemaan illalla ja luin kohdan, missä kerrottiin että Trumpin voitettua vaalit jotkin yliopistot tarjosivat järkyttyneille opiskelijoille hiljaisuuden retrettejä, ilmaista kaakaota, kriisipalvelua yms. yms. vaalien traumasta toipumiseen.

Uhriutuminen tulee todella lähelle toista käsitettä: "victim stance thinking". En tiedä onko sille virallista suomennosta. Uskoisin että on. Mutta se puolestaan liittyy rikollisen  persoonan tutkimiseen.  Victim stance thinking on siis rikolliselle tyypillinen ajattelutapa. Kaikki syy on muissa, häntä pidetään toisten maalitauluna, jopa tehdään sääntöjä ja lakeja sitä varten että hänet sitten saataisin kiinni ja elämä tehtäisiin vaikeaksi jne.jne.
Otsikko: Vs: Uhriutumiskulttuuri
Kirjoitti: Oloneuvos - 22.07.20 - klo:20:35
Victim stance thinking on siis rikolliselle tyypillinen ajattelutapa. Kaikki syy on muissa, häntä pidetään toisten maalitauluna, jopa tehdään sääntöjä ja lakeja sitä varten että hänet sitten saataisin kiinni ja elämä tehtäisiin vaikeaksi jne.jne.

Tuo ei ole mitään uutta. Sehän on ollut noin ihmiskunnan ensimmäisestä rikoksesta lähtien. Herra kysyi Aatamilta: "Mitäs olet tehnyt?" Siihen Aatami: "Vaimo jonka sinä annoit minulle (langetti minut)...". Herra kysyi vaimolta: "Mitä olet tehnyt?" Vaimo vastasi: "Käärme (jonka Jumala loi) petti minut ja niin minä söin." Siispä ihmiskunnan ensimmäisestä synnistä lähtien syy on ollut jossakin muussa kuin tekijässä, usein lopuksi Jumalassa (olkoon kysymys sodista, nälänhädistä, ruttotaudeista yms.).

Vankilassa kuulin usein "soitettavan nauhaa", jossa vangit kertoivat tuomionsa syyksi vilpilliset naapurit, lahjotut poliisit, väärämieliset tuomarit ym. ja vangit kokivat olevansa vainon uhreja, kaikin puolin rehellistä sorttia. Olin kerran paikalla, kun ryhmä kavereita syyttömyyttään ja vilpittömyyttään vakuutti. Sitten siihen tuli eräs vanki, joka kertoi kyläkaupasta jossa ei ollut hälytyslaitteita. Silloin nämä viattomina tuomitut vangit melkein yhteen ääneen huudahtivat: "Missä se kauppaliike on?
Otsikko: Vs: Uhriutumiskulttuuri
Kirjoitti: sandia - 22.07.20 - klo:21:10
Ei luonnollisestikaan.
Itsekin meinasin juuri tulla mainitsemaan, että uhriutumisella on todella pitkät juuret. Ulottuu Aatamiin ja Eevaan.
Ajattelen, että se on ihmiselle luonnainen tapa selitellä omia tekemisiään ja olemisiaan. Rikollisilla sen volyymi on vaan ikäänkuin vääntetty tosi ylös.
Otsikko: Vs: Uhriutumiskulttuuri
Kirjoitti: sandia - 23.07.20 - klo:01:42
Sita vaan mietin, etta taman ajan kulttuuria leimaa ajattelutapa mika on tyypillista rikollisille.
Otsikko: Vs: Uhriutumiskulttuuri
Kirjoitti: TJ - 23.07.20 - klo:12:02
Sita vaan mietin, etta taman ajan kulttuuria leimaa ajattelutapa mika on tyypillista rikollisille.
Rikolliselle ajattelutavalle ei kait ole olemassa yksiselitteistä tulkintamallia?
Otsikko: Vs: Uhriutumiskulttuuri
Kirjoitti: sandia - 23.07.20 - klo:18:23
Sita vaan mietin, etta taman ajan kulttuuria leimaa ajattelutapa mika on tyypillista rikollisille.
Rikolliselle ajattelutavalle ei kait ole olemassa yksiselitteistä tulkintamallia?

Ehkä ei. Mutta se näkyy toimivan hyvin tulkitsemattakin.
Paitsi silloin, kun rikollinen jää kiinni.  :(
Otsikko: Vs: Uhriutumiskulttuuri
Kirjoitti: Soltero - 23.07.20 - klo:19:56
Uhriutuminen liittyy pitkälti siihen, että nykyään ajatellaan
kaiken olevan seurausta jostakin, joten jokaiselle ilmiölle etsitään vimmatusti syytä ja aiheuttajaa.
Ei todellakaan ole muotia elää tässä hetkessä, päivä kerrallaan.

Kaikkeen takerrutaan kiinni kaikin voimin ja ilmiöt analysoidaan puhki.
Menneisyydestä etsitään pahoja ihmisiä ja ilmiöitä ja olosuhteita,
joiden uhriksi nyt sitten on jouduttu.

Syyttäminen ja syyllistäminen on päivän sana.
Myös tästä ajasta etsitään pahiksia, joiden selitetään olevan vastuussa omista vaikeuksista.
Ollaan uskontojen ja kasvatuksen uhreja, sotien ja poliitikkojen uhreja,
toisen sukupuolen edustajien uhreja jne.
Kasveja, eläimiä, ilmastoa ym. luontoa ei enää nähdä osana Maapallon elämää,
vaan pahojen päättäjien ja typerien ihmisten uhreina.

Uhriutumiseen kuuluu ennen kaikkea tekopyhyys, näennäisviisaus ja
henkilökohtaisen vastuun pakoilu.


Otsikko: Vs: Uhriutumiskulttuuri
Kirjoitti: sandia - 24.07.20 - klo:18:49
Tuohon ei voi oikein lisätä mitään, melko tyhjentävästi ilmaista.

Solteron viesti tuo esille, että ilmiö on vieläkin laajempi kuin tämän hetkinen poliittinen ilmapiiri. 
Otsikko: Vs: Uhriutumiskulttuuri
Kirjoitti: Mice - 24.07.20 - klo:23:26
En jaksa lukea nyt koko ketjua, mutta totean, että tämä uhriutumiskulttuuri vie "ilmatilaa" oikeilta uhreilta. Oikeasti kaltoinkohdelluilta yksilöiltä. Se on samaa tasapäistämistä kuin muukin sen suuntainen ajattelu. Se haluaa nähdä ihmiset ennekaikkea ryhmiensä edustajina. Ja se johtaa "mössökulttuuriin", missä et voi olla vain oma itsesi, vaan tahtomattasi edustat aina jotain ryhmää.

Se on ennenkaikkea verhon vetämistä todellisten ongelmien eteen.
Otsikko: Vs: Uhriutumiskulttuuri
Kirjoitti: sandia - 24.07.20 - klo:23:53
Niin. Samoin kuin se peittää alleen sen todellisen mahdollisuuden, että tietyissä tilanteissa jonkinlainen rotuprofilointi todella painaa alas eivalkoisen rotujen edustajia.
Otsikko: Vs: Uhriutumiskulttuuri
Kirjoitti: Mice - 25.07.20 - klo:14:27
Minusta kun on alkanut tuntua, että nimenomaan valkoisena ja varsinkin miehenä on alkanut olla vähän ahdas tunnelma tässä viime aikoina. Sinällään ei kiinnosta, mutta kun profilointi nousi esille.
Otsikko: Vs: Uhriutumiskulttuuri
Kirjoitti: Mice - 25.07.20 - klo:17:41
Itse en usko, että rasismia on olemassa. Mihinkään suuntaan. On olemassa pahuutta, mikä ilmenee aina mitä epäloogisimmilla tavoilla. Mutta termi rasismi on uusi. Syntiä ja suunnatonta typeryyttä on vihata ketään ihon värin takia. Turha on ismejä kehittää ja uhriutua. Maailma syntiin langenneena yrittää korjata synnistä johtuvia ongelmia keksimällä uusia ismejä.

PTHYI!
Otsikko: Vs: Uhriutumiskulttuuri
Kirjoitti: sandia - 25.07.20 - klo:20:12
Minun on vaikea sanoa, että rasismia ei ole olemassa,kun asun maassa minkä perustuslaki ei pitänyt mustia edes ihmisinä.
Ja näen täällä kyllä että heihin suhtaudutaan yhä jollain tavalla eri tavalla. Eli sitä ei täysin olla saatu kitketyksi yhteiskunnasta. Tietenkin kaikkien negatiivisten ilmiöiden taustalla on syntinen ihminen,mutta sen eri ilmentymiä on joskus mielestäni okei ottaa esille.

Ongelma on siinä, että se ei ole jäänyt siihen, vaan se johtaa erilaisiin muihin ongelmiin.
Nykyään näyttäisi olevan vallalla ajattelu, että on "cool" 8) olla hyvin tietoinen kaikesta kauheesta sorrosta mitä tapahtuu ja vaahdota siitä, ja sitä kautta kerätä pisteitä itselleen.

Mustien keskimääräinen yhteiskunnallinen asema on selvästi huonompi kuin valkoisten.

Mutta todella noita "rasismin korjausliikkeen" lieveilmiöitä on hyvin paljon. Koko tää älämölö on juuri sellainen "korjausliikkeen" epäterve ilmentymä, missä jotkin mustien edustajat ja muutkin käyttävät tätä surullista tilannetta, siis George Floydin murhaa omien intressien ajamiseen.
Sitten siihen sotkeutuu myös pelkkä rikollisuus ja katuväkivalta.

Black Lives Matter liikkeellä on taustallaan hyvin varakkaita rahoituslähteitä ja tiedä heidän motiiveistaan.

Pieni välähdys institutionaaliseen rasismiin. Jos alueelle muuttaa musta perhe, sen alueen kiinteistöjen arvo laskee. Tämä on siis tosi vanha ilmiö, mutta sekään ei lähde edes kulumalla pois.
Otsikko: Vs: Uhriutumiskulttuuri
Kirjoitti: Soltero - 25.07.20 - klo:21:47
Ihminen suhtautuu luonnostaan epäluuloisesti outoihin asioihin,
kuten kasvoiltaan omituisen näköisiin, vierasta kieltä puhuviin
ja kummallisesti käyttäytyviin ihmisiin.
He ovat mahdollinen uhka omalle turvallisuudelle.
Tämä on mielestäni tervettä, eikä jäänne mistään alkukantaisesta
eläimellisyydestä.

Siitä on tietysti pitkä matka esim. USA:n rotusortoon tai suomalaiseen
mustalaisten halveksintaan.
Näissä tapauksissa ns. rasismi on muodostunut vuosisatojen kuluessa
ja on kulttuurinen ilmiö, joka ei enää perustu yksilöiden kokemaan
tuntemattoman pelkoon.
Silti ihmisellä on jatkuvasti alttius varoa ja torjua oikeasti itsestä
liian poikkeavia henkilöitä ja ryhmiä.

Esim. huomasin tämän itsessäni tänään, kun istuskelin kävelykadulla täällä Turussa.
Eräs ulkomaalainen tumma nainen, joka näytti kovasti
romanialaiselta kerjäläiseltä,
tuli esittelemään pahvilapulle suomeksi kirjoitettua nyyhkytarinaa surkeasta tilanteestaan.
Samalla hän vaihtoi hetkessä luonnostaan iloisen ilmeensä ja loi minuun
lohduttoman itkuisen katseen pyytäen tietenkin rahaa.
Yleisen elämänkokemuksen nojalla tiedän tuonkin henkilön yrittävän
käyttää herkkäuskoisia ihmisiä taloudellisesti hyväkseen.

Minussa syntynyt torjunta ei ollut paheksuntaa hänen petollista toimintaansa kohtaan eikä myöskään välinpitämättömyyttä.
Kyse on siitä, että koen vaaralliseksi tukea tätä viime vuosina syntynyttä
alakulttuuria, joka ei ole hyväksi millekään osapuolelle.
Sitä olen kohdannut myös Espanjassa ja Portugalissa.
Ko. ryhmittymän edustajat pelaavat omia pelejään kansainvälisten ja
kansallisten auttamisjärjestelmien liepeillä, ja ottavat itselleen
heille virallisesti ohjatun avun, mutta esiintyvät silti
kaduilla kerjätessään kaikkien järjestelmien ulkopuolelle jääneinä hylkiöinä,
siis uhreina.

Käyttäytymistäni voidaan kutsua rasismiksi, kovasydämisyydeksi,
ennakkoluuloisuudeksi jne.
Mutta sen pohjalla on vain ihmisen (tässä tapauksessa minun) luonnollinen halu
säilyttää oman kulttuurin perusrakenteet ja arvot,
joihin ei kuulu esim. elannon ansaitseminen kerjäämällä
ja toisten petkuttaminen.

Sen sijaan annan aina rahaa esim. sitä avoimesti pyytävälle narkomaanille tai juopolle,
koska tiedän (myös omasta kokemuksestani), että on tilapäisiä ja pitkiäkin
jaksoja, jolloin putoaa pois auttamisjärjestelmistä ja on täysin avuton.
Sillloin vain toinen yksilö voi auttaa pahimmalla hetkellä.
Mutta hyvinvointivaltiosta toiseen laskelmoiden vaeltavan elintasokerjäläisen tilanne on aivan toinen.

Olen kyllä tietoinen siitä, että todellinen rasismi voi kasvaa vähitellen juuri minun kaltaisteni asennoitumisen pohjalta,
mutta silti en pidä ajatteluani vääränä- uskovanakaan.





Otsikko: Vs: Uhriutumiskulttuuri
Kirjoitti: sandia - 25.07.20 - klo:21:57
Soltero mainitsi Suomen romanit. Minulle esiteltiin mustalaiset seuraavalla tavalla kun olin pikkutyttö: asuin mummin luona ja olin siis päivät kotona mummin kanssa. Joskus mummi huusi minulle: " Sandia mene äkkiä piiloon, mie lukitsen ovet, mustalaiset on tulossa!! "

Hän kuitenkin sitten jossain vaiheessa ystävystyi yhden mustalaisrouvan kanssa, ja istuivat keittiössä kahvilla ja juttu kävi. :)
Otsikko: Vs: Uhriutumiskulttuuri
Kirjoitti: Mice - 26.07.20 - klo:00:49
Ei minua kiinnosta se mitä ihmiset tuntee ja kokee.
Rasismi on keksitty ismi muiden ismien kanssa.

Syntiä on olemassa.
Otsikko: Vs: Uhriutumiskulttuuri
Kirjoitti: TJ - 26.07.20 - klo:00:58
Pieni välähdys institutionaaliseen rasismiin. Jos alueelle muuttaa musta perhe, sen alueen kiinteistöjen arvo laskee. Tämä on siis tosi vanha ilmiö, mutta sekään ei lähde edes kulumalla pois.
"Ei meidän pihallemme" -ilmiö (nimby, not in my backyard) on tuttua Suomessakin.

Suomalaiset ovat yhä tarkempia siitä, keitä tai mitä he huolivat naapurikseen. MTV3 Uutisten kyselyssä epämieluisimmaksi naapureiksi nousivat moottoripyöräkerhot, ilotalot, päihdehuoltolaitokset ja vankien tukiasunnot. Kyselyyn vastanneista kolmannes valitsi epämieluisaksi naapuriksi afrikkalais- ja itäeurooppalaistaustaisen maahanmuuttajan.

Mieluisin naapuri kyselyn vaihtoehdoista oli vanhainkoti.

– Kaupunginosat tai talonyhtiöt kilpailevat yhä enemmän alueen arvostuksesta. Suomen nimby-ilmiössä on tiettyjä sosiaaliryhmiä, joita harvempi haluaa omalle alueelleen, sanoo sosiaalitieteiden tutkija Timo Kopomaa Helsingin yliopistosta.

Nimby-käsite tulee englannin kielen sanoista Not In my Back Yard, mikä tarkoittaa ei minun takapihalleni. Julkisuudessa nimby-ilmiön kasvua on kuvastanut vammaisasuntolan vastustus Espoossa ja penseys päihdekuntoutujien tukiasuntoja kohtaan Helsingin Töölössä

– En minä haluaisi ketään noista naapurikseni. Ne tekevät ilkivaltaa ja murtautuvat sisään, sanoo Anna-Liisa Dahlström Roihuvuoresta.

– En henkilökohtaisesti ymmärrä, miksi ihmiset pelkäävät niin paljon toisia ihmisiä, pohtii Precious Toppari Kalliossa.

Festivaalien vastustus oman kodin läheisyydessä oli kyselyssä myös voimakasta, mutta Kopomaa epäilee sen vain johtuvan vuodenajasta.

"Ympäristö halutaan nähdä peilinä"

Tutkijan mukaan omien asuinalueiden maine nähdään nykyään yhä tärkeämpänä.

– Ihmisen ympäristö on kuin peili. Me näemme ympäristössämme itsemme. Vieraalta tuntuvat ryhmät, joihin liitetään joitakin kielteisiä ominaisuuksia, herättää huolestuneisuutta, sanoo Kopomaa.

Tutkija muistuttaa, että suvaitsevaisuudesta on helppo puhua, mutta asenne voi muuttua, kun jokin turvattomalta tuntuva tuleekin lähelle.

– Nimby on toisaalta inhimillinen ilmiö. Uskon kuitenkin, että hyvässä mielessä sana kärsii vielä inflaation ja vuorovaikutus kasvaa, Kopomaa sanoo.

Tutkimuksen toteutti MTV3 Uutisten pyynnöstä Think If Laboratories Oy 14.–18. kesäkuuta. Tutkimukseen vastasi 1721 henkilöä. Virhemarginaali on 3 prosenttiyksikköä suuntaansa.

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/mtv3-uutisten-kysely-inhokkinaapuri-on-moottoripyorakerho-tai-ilotalo/1899682#gs.b63uoi
Otsikko: Vs: Uhriutumiskulttuuri
Kirjoitti: Paulus - 26.07.20 - klo:10:28
Valitettavasti mustalaiset ovat itse olleet ainakin osittain syyllisiä siihen, että heihin on suhtauduttu rasistisesti. Kuulin kerrottavan, että pappani "hyysäsi" mustalaisia ja majoitti heitä saunaansa. Kerran eräs m-porukka sotki saunan perusteellisesti mm. ulosteella. Tämän jälkeen heillä ei ollut enää siinä talossa yösijaa.  >:(
Otsikko: Vs: Uhriutumiskulttuuri
Kirjoitti: Taisto - 26.07.20 - klo:11:08
Valitettavasti mustalaiset ovat itse olleet ainakin osittain syyllisiä siihen, että heihin on suhtauduttu rasistisesti. Kuulin kerrottavan, että pappani "hyysäsi" mustalaisia ja majoitti heitä saunaansa. Kerran eräs m-porukka sotki saunan perusteellisesti mm. ulosteella. Tämän jälkeen heillä ei ollut enää siinä talossa yösijaa.  >:(
Jos muutama puimatantereen heppu tulisi käymään luonasi ja ohjaisit heidät yöksi pihasaunaan, niin se taitaisi tuntua kävijöiden mielestä melko loukkaavalta ja alentavalta...   Ei oltaisi sen arvoisia että saisimme nukkua talossa, vaan saunan penkit ilman pehmusteita olisivat arvomme mukainen paikka nukkua.

Tällainen majoittaminen osoittaa syvää epäluuloa mustalaisia kohtaan, mutta saattaahan epäluuloon olla aihettakin... Pitkältä ajalta on kertynyt monenlaista epäluuloa, puolin ja toisin, ei ole helppoa sanoa kuka on enemmän syyllinen.
Otsikko: Vs: Uhriutumiskulttuuri
Kirjoitti: Paulus - 26.07.20 - klo:12:01
Valitettavasti mustalaiset ovat itse olleet ainakin osittain syyllisiä siihen, että heihin on suhtauduttu rasistisesti. Kuulin kerrottavan, että pappani "hyysäsi" mustalaisia ja majoitti heitä saunaansa. Kerran eräs m-porukka sotki saunan perusteellisesti mm. ulosteella. Tämän jälkeen heillä ei ollut enää siinä talossa yösijaa.  >:(
Jos muutama puimatantereen heppu tulisi käymään luonasi ja ohjaisit heidät yöksi pihasaunaan, niin se taitaisi tuntua kävijöiden mielestä melko loukkaavalta ja alentavalta...   Ei oltaisi sen arvoisia että saisimme nukkua talossa, vaan saunan penkit ilman pehmusteita olisivat arvomme mukainen paikka nukkua.

Tällainen majoittaminen osoittaa syvää epäluuloa mustalaisia kohtaan, mutta saattaahan epäluuloon olla aihettakin... Pitkältä ajalta on kertynyt monenlaista epäluuloa, puolin ja toisin, ei ole helppoa sanoa kuka on enemmän syyllinen.

Tässä on syytä huomioda se, etteivät olot talonväelläkään olleet kovin hääppöiset siihen aikaan. Käsitykseni mukaan talonväenkin olosuhteet olivat kovin vaatimattomat.

Ja mustalaiset kulkivat siihen aikaan hevospeleillä eivätkä taatusti olleet kovin siistiä porukkaa jo olosuhteista johtuen, joten aika sotkuisia ja meluisiakin ilmeisesti olivat. Minulle on jäänyt kuitenkin mielikuva tuosta papasta, että hänellä oli kovastikin myötätuntoa mustalaisia kohtaan mikä taisi olla kovin harvinaista niihin aikoihin. Monella kyläkunnalla ja monessa huushollissa heitä ei niihin aikoihin ensinkään otettu vastaan.
Otsikko: Vs: Uhriutumiskulttuuri
Kirjoitti: NanoK - 26.07.20 - klo:12:03
Mitä tulee synnin erittelyyn ja nimeämiseen, minusta on ihan hyvä että mainitaan nimeltä erilaiset synnin muodot. Asiat pitää tuoda valoon sellaisina kuin ne on. Sairauksiakin on erilaisia laatuja, niillä on omat nimensä että ne tunnistaa ja että niille osataan määrätä oikeanlainen hoito.

Tässä yksi päivä tuli mieleen sokeat; onkohan heillä luonnostaan vähemmän taipumusta ihmisten leimaamiseen, kun ei voi tehdä näköaistin perusteella ennakkoarvioita. Tässä mielessä näkevät ovat paljon sokeampia kuin sokeat. Koska näköaisti vääristää todellisuutta.
Otsikko: Vs: Uhriutumiskulttuuri
Kirjoitti: Mice - 26.07.20 - klo:13:19
Ihminen on niin kaikkivoipa, että keksii kyllä ismit jokaiselle mahdolliselle synnille ja luulee voivansa hoitaa asian niin. Nimeän ismin ja vastustan sitä, niin olen hyvä ihminen. Se on ihmisen logiikka. Synti on hoidettu ismejä vastustamalla.

Joskus aikoinaan erään kauppakeskuksen edessä oli joku vasemmistolainen porukka jakamassa rasismin vastaisia lappuja ja niissä luki, että heitä ennakkoluulosi roskikseen. Siihen lappuun olisi pitänyt kirjoittaa se oma ennakkoluulo ja sitten heittää se roskakoriin. Sillä tavallako ne ennakkoluulot OIKEASTI poistuvat? Itse luulen, että ne voivat poistua vain kohtaamisen ja kokemuksen kautta. Ja jos kokemukset ovat jatkuvasti negatiivisia, niin sitten ne luulot eivät poistu. Eikä se tee kenestäkään ns. rasistia.

Ihmiset heittelevät noita ismejä toistensa päälle mennen tullen. Itse en irtisanoudu ennakkoluuloistani, koska valehtelisin niin tekemällä. Ismeistä irtisanoudun, koska en usko niihin.

Otsikko: Vs: Uhriutumiskulttuuri
Kirjoitti: Soltero - 26.07.20 - klo:14:02
On myös ismejä, joihin "kuuluisi" suhtautua myönteisesti,
esim. feminismi.
Se on todellisuudessa ihmisyyttä ja yhteisöjä vähitellen rampauttava ja vinouttava oppi.
Feminismi perustuu kostoon, vallanhimoon, itsensä ihailemiseen, kateuteen ja ahneuteen.
Vaikka näitä ominaisuuksia pidetään modernien naisten oikeuksina, ne ovat kuitenkin ihmisen alhaisimpia ominaisuuksia.
Siksi niille rakennettu maailmankuva johtaa tuhoon.
Otsikko: Vs: Uhriutumiskulttuuri
Kirjoitti: sandia - 26.07.20 - klo:16:46
Ihminen on niin kaikkivoipa, että keksii kyllä ismit jokaiselle mahdolliselle synnille ja luulee voivansa hoitaa asian niin. Nimeän ismin ja vastustan sitä, niin olen hyvä ihminen. Se on ihmisen logiikka. Synti on hoidettu ismejä vastustamalla.

Joskus aikoinaan erään kauppakeskuksen edessä oli joku vasemmistolainen porukka jakamassa rasismin vastaisia lappuja ja niissä luki, että heitä ennakkoluulosi roskikseen. Siihen lappuun olisi pitänyt kirjoittaa se oma ennakkoluulo ja sitten heittää se roskakoriin. Sillä tavallako ne ennakkoluulot OIKEASTI poistuvat? Itse luulen, että ne voivat poistua vain kohtaamisen ja kokemuksen kautta. Ja jos kokemukset ovat jatkuvasti negatiivisia, niin sitten ne luulot eivät poistu. Eikä se tee kenestäkään ns. rasistia.

Ihmiset heittelevät noita ismejä toistensa päälle mennen tullen. Itse en irtisanoudu ennakkoluuloistani, koska valehtelisin niin tekemällä. Ismeistä irtisanoudun, koska en usko niihin.

Uhriutumiskulttuuri -sana ei ole -ismi. :)

10 käskyä on erittäin selvästi synnin eri muotojen määrittely. Ennenkuin Jumala kirjoitti kymmenen käskyä, ihminen oli jo rikkonut niitä kaikkia. Toisin sanoen 10 käskyä on ikäänkuin ihmisen syntisyyden eri muotojen lista.

Sen tähden sitten Jumala kirjoitti sen, ja hyvin moni  käsky alkaa sanalla ÄLÄ.

Olen lukenut viime päivinä Jeremian kirjaa ja on ollut lähes ällistyttävää lukea sitä, tähän mennessä 9 ekaa lukua ja todeta, että Jumala yksityiskohtaisesti kuvaa niissä luvuissa sen, miten jumalaton mieli toimii suhteessa itseensä ja Jumalaan. Yksi piirre tässä kuvauksessa on että siellä puhutaan sorrosta. Raamattu puhuu paljon synnin ilmentymisestä nimeltä sorto. Se on ainakin yhtä tavallinen rasismin ilmaisu kuin sana rasismi. Eli jotta olisimme enemmän Raamatun linjalla, pitäisi varmaan käyttää sanaa sorto.

Tuli mieleen se käsky "ÄLÄ sorra muukalaista joka asuu keskuudessasi."
Otsikko: Vs: Uhriutumiskulttuuri
Kirjoitti: sandia - 26.07.20 - klo:16:58
Valitettavasti mustalaiset ovat itse olleet ainakin osittain syyllisiä siihen, että heihin on suhtauduttu rasistisesti. Kuulin kerrottavan, että pappani "hyysäsi" mustalaisia ja majoitti heitä saunaansa. Kerran eräs m-porukka sotki saunan perusteellisesti mm. ulosteella. Tämän jälkeen heillä ei ollut enää siinä talossa yösijaa.  >:(
Jos muutama puimatantereen heppu tulisi käymään luonasi ja ohjaisit heidät yöksi pihasaunaan, niin se taitaisi tuntua kävijöiden mielestä melko loukkaavalta ja alentavalta...   Ei oltaisi sen arvoisia että saisimme nukkua talossa, vaan saunan penkit ilman pehmusteita olisivat arvomme mukainen paikka nukkua.

Tällainen majoittaminen osoittaa syvää epäluuloa mustalaisia kohtaan, mutta saattaahan epäluuloon olla aihettakin... Pitkältä ajalta on kertynyt monenlaista epäluuloa, puolin ja toisin, ei ole helppoa sanoa kuka on enemmän syyllinen.

Tässä on syytä huomioda se, etteivät olot talonväelläkään olleet kovin hääppöiset siihen aikaan. Käsitykseni mukaan talonväenkin olosuhteet olivat kovin vaatimattomat.

Ja mustalaiset kulkivat siihen aikaan hevospeleillä eivätkä taatusti olleet kovin siistiä porukkaa jo olosuhteista johtuen, joten aika sotkuisia ja meluisiakin ilmeisesti olivat. Minulle on jäänyt kuitenkin mielikuva tuosta papasta, että hänellä oli kovastikin myötätuntoa mustalaisia kohtaan mikä taisi olla kovin harvinaista niihin aikoihin. Monella kyläkunnalla ja monessa huushollissa heitä ei niihin aikoihin ensinkään otettu vastaan.

Saksalaisilla turisteilla oli samantapainen maine järvi- Suomessa 1970 luvulla . :D

Mutta joo tuossa kai kytee uhriutumiskulttuurin alku. Jos edellytettäisiin näiltä ihmisiltä vastuullista käyttäytymistä, niin sitä voisi sitten käyttää uhriutumisteorian tukemiseksi.

Tästä syystähän juuri Chigagon ja Portlandin pormestarit eivät uskalla edes sallia poliisin toimi lain säätämin tavoin ja laittamaan kaupungin tuhoajat edesvastuuseen. Se on tätä nykyä sortoa, rasismia, Trumpismia tai miksi sitä halutaankin sanoa.

Mutta jos tän suttusen saunaan majoitetun ryhmän perusteella leimataan kaikki mustalaiset, niin mitä sitten? Tai ajatellaan, että kaikki saksalaiset ovat röyhkeitä toisten paikkojen tuhrijoita.
Otsikko: Vs: Uhriutumiskulttuuri
Kirjoitti: sandia - 26.07.20 - klo:17:01
Ei minua kiinnosta se mitä ihmiset tuntee ja kokee.
Rasismi on keksitty ismi muiden ismien kanssa.

Syntiä on olemassa.

Niin no, eihän siitä tarvii käyttää sanaa rasismi.
Pitäisi sitten keksi jokin toinen tapa kuvailla tapahtumia, mitkä tavalla tai toiselle painavat jonkin ihmisryhmän elinolosuhteita ja tämän ihmisryhmän tunnistaa heidän ihonväristään.

Rasismilla ja rotuennakkoluuloilla ei ainakaan sosiologiassa tarkoiteta samaa asiaa.
Otsikko: Vs: Uhriutumiskulttuuri
Kirjoitti: Paulus - 26.07.20 - klo:17:33
Mutta jos tän suttusen saunaan majoitetun ryhmän perusteella leimataan kaikki mustalaiset, niin mitä sitten? Tai ajatellaan, että kaikki saksalaiset ovat röyhkeitä toisten paikkojen tuhrijoita.

Minua hieman häiritsee puheet suttuisesta saunasta. Käsitykseni mukaan sauna oli mun lapsuudessakin kodin puhtaimpia paikkoja ja sauna jos mikä edusti puhtautta ja oli lähes pyhä paikka. Siksi saunan sotkeminen oli äärimmäinen loukkaus talonväkeä kohtaan. Näin se ainakin silloin mielestäni koettiin.
Otsikko: Vs: Uhriutumiskulttuuri
Kirjoitti: sandia - 26.07.20 - klo:17:43
Mutta jos tän suttusen saunaan majoitetun ryhmän perusteella leimataan kaikki mustalaiset, niin mitä sitten? Tai ajatellaan, että kaikki saksalaiset ovat röyhkeitä toisten paikkojen tuhrijoita.

Minua hieman häiritsee puheet suttuisesta saunasta. Käsitykseni mukaan sauna oli mun lapsuudessakin kodin puhtaimpia paikkoja ja sauna jos mikä edusti puhtautta ja oli lähes pyhä paikka. Siksi saunan sotkeminen oli äärimmäinen loukkaus talonväkeä kohtaan. Näin se ainakin silloin mielestäni koettiin.

En kirjoittanut "suttuiseen saunaan majoitetun ryhmän"
Kirjoitin: "suttuisen saunaan majoitetun ryhmän"

Huomannet merkityseron?
Otsikko: Vs: Uhriutumiskulttuuri
Kirjoitti: Paulus - 26.07.20 - klo:17:48
Mutta jos tän suttusen saunaan majoitetun ryhmän perusteella leimataan kaikki mustalaiset, niin mitä sitten? Tai ajatellaan, että kaikki saksalaiset ovat röyhkeitä toisten paikkojen tuhrijoita.

Minua hieman häiritsee puheet suttuisesta saunasta. Käsitykseni mukaan sauna oli mun lapsuudessakin kodin puhtaimpia paikkoja ja sauna jos mikä edusti puhtautta ja oli lähes pyhä paikka. Siksi saunan sotkeminen oli äärimmäinen loukkaus talonväkeä kohtaan. Näin se ainakin silloin mielestäni koettiin.

En kirjoittanut "suttuiseen saunaan majoitetun ryhmän"
Kirjoitin: "suttuisen saunaan majoitetun ryhmän"

Huomannet merkityseron?

OK.  ;) ;) ;) ;)
Otsikko: Vs: Uhriutumiskulttuuri
Kirjoitti: sandia - 26.07.20 - klo:21:34
Katsoin juuri Law and Order SVU episodia, missä viittaattiin "race card'iin" Se toi mieleen tilanteen joskus 90 luvun alussa täällä töissä.
16 vuotias musta ghetossa elänyt nuori mies oli viikon ajan täysin laiminlyönyt koulutyönsä, ja koska hän oli meidän koulukodissa ollessaan ehdollisella, hänen oli määrä olla menemättä kotiin siksi viikonlopuksi. MInä jouduin ilmoittamaan hänelle tästä seurauksesta. Hän ei ollut yhtään iloinen ja yritti kaikin tavoin selittää itsensä pois edesvastuusta.

Mikään ei auttanut, joten sitten hän sanoi hieman vekkulimaisen näköisenä ja pehmeällä äänellä: " miten sä voit tehdä tän mulle varsinkin koska on Martin Luther King'n muistopäiväviikonloppu?!"

Olin hieman aikaa mykistynyt ja huomasin heittäväni nopean rukouksen Herralle.
Sitten huomasin melko äitimäiseen toruvaan sävyyn sanovan hänelle:" Mitä sinä luulet Martin Luther King sanoisi sinulle tässä tilanteessa?"

Olin pojan vuoro mykistyä. :D Sitten hänen melko uhkaava, suuttunut käyttäytymisensä hiljen, hän lähes lyhistyi tuolille ja sanoi hiljaa: "hän haluaisi että minusta tulee oppinut musta mies."

Jatkoin siihen, että, nyt tiedät mitä sinun pitää tehdä. Mene asuntolaasi ja tee rästityösi.

Poika teki työtä käskettyä.
Otsikko: Vs: Uhriutumiskulttuuri
Kirjoitti: TJ - 26.07.20 - klo:22:19
Valitettavasti mustalaiset ovat itse olleet ainakin osittain syyllisiä siihen, että heihin on suhtauduttu rasistisesti. Kuulin kerrottavan, että pappani "hyysäsi" mustalaisia ja majoitti heitä saunaansa. Kerran eräs m-porukka sotki saunan perusteellisesti mm. ulosteella. Tämän jälkeen heillä ei ollut enää siinä talossa yösijaa.  >:(
Jos muutama puimatantereen heppu tulisi käymään luonasi ja ohjaisit heidät yöksi pihasaunaan, niin se taitaisi tuntua kävijöiden mielestä melko loukkaavalta ja alentavalta...   Ei oltaisi sen arvoisia että saisimme nukkua talossa, vaan saunan penkit ilman pehmusteita olisivat arvomme mukainen paikka nukkua.

Tällainen majoittaminen osoittaa syvää epäluuloa mustalaisia kohtaan, mutta saattaahan epäluuloon olla aihettakin... Pitkältä ajalta on kertynyt monenlaista epäluuloa, puolin ja toisin, ei ole helppoa sanoa kuka on enemmän syyllinen.

Tässä on syytä huomioda se, etteivät olot talonväelläkään olleet kovin hääppöiset siihen aikaan. Käsitykseni mukaan talonväenkin olosuhteet olivat kovin vaatimattomat.

Ja mustalaiset kulkivat siihen aikaan hevospeleillä eivätkä taatusti olleet kovin siistiä porukkaa jo olosuhteista johtuen, joten aika sotkuisia ja meluisiakin ilmeisesti olivat. Minulle on jäänyt kuitenkin mielikuva tuosta papasta, että hänellä oli kovastikin myötätuntoa mustalaisia kohtaan mikä taisi olla kovin harvinaista niihin aikoihin. Monella kyläkunnalla ja monessa huushollissa heitä ei niihin aikoihin ensinkään otettu vastaan.

Saksalaisilla turisteilla oli samantapainen maine järvi- Suomessa 1970 luvulla . :D

Mutta joo tuossa kai kytee uhriutumiskulttuurin alku. Jos edellytettäisiin näiltä ihmisiltä vastuullista käyttäytymistä, niin sitä voisi sitten käyttää uhriutumisteorian tukemiseksi.

Tästä syystähän juuri Chigagon ja Portlandin pormestarit eivät uskalla edes sallia poliisin toimi lain säätämin tavoin ja laittamaan kaupungin tuhoajat edesvastuuseen. Se on tätä nykyä sortoa, rasismia, Trumpismia tai miksi sitä halutaankin sanoa.

Mutta jos tän suttusen saunaan majoitetun ryhmän perusteella leimataan kaikki mustalaiset, niin mitä sitten? Tai ajatellaan, että kaikki saksalaiset ovat röyhkeitä toisten paikkojen tuhrijoita.
Onko trumpismi tätä nykyä sortoa ja rasismia?
Otsikko: Vs: Uhriutumiskulttuuri
Kirjoitti: sandia - 27.07.20 - klo:01:54
Juu. Ja kaikkea muuta viela sen paalle.
Otsikko: Vs: Uhriutumiskulttuuri
Kirjoitti: TJ - 28.07.20 - klo:19:29
Niin. Samoin kuin se peittää alleen sen todellisen mahdollisuuden, että tietyissä tilanteissa jonkinlainen rotuprofilointi todella painaa alas eivalkoisen rotujen edustajia.
Miten voit antaa tekijästä tuntomerkkejä, jos hänen ihonvärinsä kertominen painaa alas eivalkoisen rotujen edustajia?

Sisäministeri Maria Ohisalo haluaa avointa keskustelua etnisestä profiloinnista ja vaatii siihen puuttumista.

Sisäministeri Maria Ohisalo (vihr.) perää puuttumista niin sanottuun etniseen profilointiin. Hän totesi asian Ylen Ykkösaamun haastattelussa perjantaina.

Ohisalon mukaan ilmiö täytyy tunnistaa ja siihen täytyy puuttua. Hän kertoi käyneensä aiheesta keskustelua poliisin kanssa.

Yhdenvertaisuusvaltuutetun tiistaina julkaistussa nettiselvityksessä nousi esiin, että osa afrikkalaistaustaisista henkilöistä kokee joutuneensa Suomessa etnisen profiloinnin kohteeksi.

Etninen profilointi on toimintaa, jossa esimerkiksi poliisi kohdistaa toimenpiteitä henkilöön pelkästään tämän oletetun etnisen taustan tai vaikkapa ihonvärin takia. Toimenpide voi olla esimerkiksi henkilöllisyystodistuksen tarkastaminen tai henkilötarkastus.

Etninen profilointi on yhdenvertaisuuslain tarkoittamaa syrjintää, joka on kiellettyä.

Ainoa varsinainen tutkimus aiheesta on Helsingin yliopistoon kuuluvan Svenska social- och kommunalhögskolanin tutkimus Pysäytetyt – etnisen profiloinnin tilat, merkitykset ja käytännöt vuodelta 2018.Tutkimuksen mukaan Suomen poliisi käytti etnistä profilointia.

Yhdenvertaisuusvaltuutetun avointa nettikyselyä ei voi pitää tutkimuksena, mutta se nostaa yhä esiin viitteitä etnisestä profiloinnista. Vastaajista viidennes kertoi kokeneensa tällaista.

Tekijöinä oli vastaajien mukaan poliisi, vartija tai muu turvallisuudesta vastaava toimija. Kysely ei erotellut, mikä on nimen omaan poliisin osuus.

Poliisitarkastaja Måns Enqvist Poliisihallituksesta, harjoitetaanko Suomen poliisissa etnistä profilointia?

– En sano, etteikö sitä tapahtuisi. Riski on aina suuri varsinkin, kun puhutaan ulkomaalaisvalvonnasta. On ehdottomasti kiellettyä kohdentaa toimenpiteitä henkilöön pelkän ulkonäön tai oletetun ulkomaalaisuuden perusteella.

– En voi sanoa, ettei sitä ilmenisi. Ainoa tapa saada asioita eteenpäin on, että se tuodaan poliisille tietoon tai että siitä kannellaan, jotta sitä voidaan tutkia.

Miten poliisi voi parantaa mahdollisten syrjivien käytäntöjen tunnistamista?

– Yhdenvertaisuusvaltuutetun kanssa on järjestetty koulutuksia siitä, mitä etninen profilointi tarkoittaa.

Enqvistin mukaan poliisissa on käynnissä parhaillaan myös nettikoulutushanke, jossa käsitellään muun muassa etnistä profilointia.

https://yle.fi/uutiset/3-11399553
Otsikko: Vs: Uhriutumiskulttuuri
Kirjoitti: TJ - 14.08.20 - klo:16:13
Katsoin juuri Law and Order SVU episodia, missä viittaattiin "race card'iin" Se toi mieleen tilanteen joskus 90 luvun alussa täällä töissä.
16 vuotias musta ghetossa elänyt nuori mies oli viikon ajan täysin laiminlyönyt koulutyönsä, ja koska hän oli meidän koulukodissa ollessaan ehdollisella, hänen oli määrä olla menemättä kotiin siksi viikonlopuksi. MInä jouduin ilmoittamaan hänelle tästä seurauksesta. Hän ei ollut yhtään iloinen ja yritti kaikin tavoin selittää itsensä pois edesvastuusta.

Mikään ei auttanut, joten sitten hän sanoi hieman vekkulimaisen näköisenä ja pehmeällä äänellä: " miten sä voit tehdä tän mulle varsinkin koska on Martin Luther King'n muistopäiväviikonloppu?!"

Olin hieman aikaa mykistynyt ja huomasin heittäväni nopean rukouksen Herralle.
Sitten huomasin melko äitimäiseen toruvaan sävyyn sanovan hänelle:" Mitä sinä luulet Martin Luther King sanoisi sinulle tässä tilanteessa?"

Olin pojan vuoro mykistyä. :D Sitten hänen melko uhkaava, suuttunut käyttäytymisensä hiljen, hän lähes lyhistyi tuolille ja sanoi hiljaa: "hän haluaisi että minusta tulee oppinut musta mies."

Jatkoin siihen, että, nyt tiedät mitä sinun pitää tehdä. Mene asuntolaasi ja tee rästityösi.

Poika teki työtä käskettyä.
Kontio and Parmas episodit seuraavat Valkeakosken poliisilaitoksen arkea toinen toistaan erikoisemmissa ja vaarallisimmissa tehtävissä aaltoilevissa sekä eksentrisissä ihmissuhteissa.
Otsikko: Vs: Uhriutumiskulttuuri
Kirjoitti: sandia - 14.08.20 - klo:17:01
Joo kumma kyllä täälläkin on tuollaisia todellisuutta seuraavia tv-sarjoja. Lienee puhdas sattuma. Tosin en katso niitä. Mä katon vaan fiksöniä.
Otsikko: Vs: Uhriutumiskulttuuri
Kirjoitti: sandia - 14.08.20 - klo:17:04
Ei oo enää kiva olla demokraatti New Yorkissa ja Californiassa, kun ökörikkaat muuttaa pois. :(
Niitten kuuluu olla siellä rahoittajina ja sortajina joiden uhrina voi sitten olla.
Otsikko: Vs: Uhriutumiskulttuuri
Kirjoitti: sandia - 09.11.20 - klo:18:57
Kuluneella viikonlopulla opin, että on olemassa mustien kansanliike, jos sitä termiä voi käyttää, en oo ihan varma, missä ajatuksena on, että USAn mustat ovat kyllästyneet olemaan siinä UHRIN roolissa mihin demokraatit ovat heidät istuttaneet vuosikymmiksi ja silti mitään parempaa ei olla saatu aikaan.

He ovat alkaneet nähdä, että tietyt vallassa olevan ryhmät haluavat heidän olevan siinä asemassa siitä syystä että voivat käyttää sitä välineenä oman vallan pönkittämiselle.

Tämä on ruohonjuuritasolta nouseva toteamus, ei siis salaliittoteoria, miksi jotkut sitä syyttää luonnollisestikin tukahduuttaakseen sen ajattelun.

Aloin itse tiedostaa pienistä huomioista käsin, jotka ikäänkuin näyttivät toistuvan eri yhteyksissä ja vihdoin tiedostin, että mitä kummaa. Heidäthän MÄÄRITELLÄÄN HEIDÄN ULKOPUOLELTAAN.
Siinä on kaikki sorron tuntomerkit, kun noin tapahtuu.

Minua on viimeist 30 vuotta kummastuttanut, että miksi ne tuttavat ja työtoverit, jotka edustavat USAn liberaalia linjaa ovat minua kohtaan kaikkein hylkivimpiä, koska en ole kasvanut samassa kulttuurissa kuin he. Se on jotenkin ristiriitaista, koska he sitten pönkittävät omaa olemassaoloaan juuri ylpeileämällä erilaisuuden arvostamisella.

Se on ollut minun vaikea niellä, koska erilaisuuteni takia en ole koskaan ollut hyväksytty heidän piireihinsä.

Eli tänne muualta tultuani olen kokenut erottelua ja ennakkoluuloja.
Ja kuten jo aiemmin ehkä tässäkin ketjussa totesin, se oli MUSTA HENKILÖ joka hoksasi kysyä minulta että olenko kokenut syrjintää. Sanoin, että olen.  En täytä niitä tuntomerkkejä, jotka tekisivät minut hyödylliseksi tulla tunnustetetuksi syrjityksi, joten olen ollut aina sivussa tässä yhteiskunnassa erilaisena, ei amerikkalaisena henkilönä.




Otsikko: Vs: Uhriutumiskulttuuri
Kirjoitti: sandia - 12.11.20 - klo:18:16
Tässä nuori musta nainen, meidän osavaltiosta, joka on tullut aktivistiksi. Hän ei siis ole politiikassa mukana muuten kuin yksityisenä henkilönä. Mutta hän puhuu juuri tuosta uhriutumisesta ja siitä miten valkoiset käyttävät sitä itse asiassa hyväkseen saadakseen valtaa. Tein tuon havainnon itse ja rupesin tutkailemaan ja törmäsin tähän henkilöön. Luen hänen tekemäänsä kirjaa parhaillaan. Hän on tässä kongressin kuulustelussa kun häntä syytettiin tykkäämästä Hitleriä koska hän käytti sanaa nationalismi globalismin vastakohtana.

https://www.youtube.com/watch?v=zMZxDv74rsk

Ikävä kyllä puhe on ainoastaan enkun kieleksi.