Kirjoittaja Aihe: Usko ja uskonnollisuus  (Luettu 18746 kertaa)

Poissa peneriktus16

  • Viestejä: 236
Vs: Usko ja uskonnollisuus
« Vastaus #60 : 27.07.19 - klo:14:37 »
Kyllä hän tekstin perusteella on ollut uskossa. Mutta monet luopuvat uskostaan tänä päivänä kun elämä ajautuu umpikujaan.  Kai se on ollut joskus itsellänikin mielessä. Mutta ajatus totuudesta saa minut pysymään. Koska ymmärrän että totuus ei ole minusta vaan ulkopuoleltani ja vaikka lähtisin totuus ei muutu. Ja jos joku on totta ja totuus niin Jeesus Kristus.
Lakihenkisyys on kamala tauti ja se tulee valkeuden vaatteissa.  Pakkohan sinun on olla kuuliainen suorita suorita. Onhan meillä nämä tavat ja kyllähän sinut pian tuomitaan josset jaksa näitä kantaa.
Onneksi olen tätänykyä armossa. Enkä elä toisen elämää enkä toisten odotuksissa.

Poissa Jano

  • Viestejä: 304
Vs: Usko ja uskonnollisuus
« Vastaus #61 : 27.07.19 - klo:15:29 »
Teksti ei varsinaisesti suoranaisesti koske uskoon tuloa ja uskossa elämistä, vaan mielenterveysongelmia. Joten mielestäni on mahdotonta sanoa tekstin perusteella onko kyseinen henkilö uskossa. Mutta siinähän hän esiintyy omalla nimellään, joten asia lienee helppo selvittää jos se noin kiinnostaa.

Poissa peneriktus16

  • Viestejä: 236
Vs: Usko ja uskonnollisuus
« Vastaus #62 : 27.07.19 - klo:15:41 »
Vois väittää ettei enää ole

Poissa Soltero

  • Viestejä: 2482
Vs: Usko ja uskonnollisuus
« Vastaus #63 : 27.07.19 - klo:15:44 »
Onkohan tuo edellä mainittu tyttö tullut joskus uskoon?
En löydä siitä mainintaa tekstissä.
Löytyy sieltä mainintoja:

Perhe oli syvästi uskova
Teini-ikäisenä Sydänlähde koki entistä voimakkaamman uskoontulon
Usko syveni

Vai tarkoitatko, että hän ei ole ollut oikeasti uskossa?
Ai se oli mainittu.  Hyvä.
Huomasin vain kerrottavan, että perhe oli uskova.

Mitä tarkoittaa "olla oikeasti uskossa"?

Poissa Oloneuvos

  • Viestejä: 908
    • Oloneuvoksen kotosivut
Vs: Usko ja uskonnollisuus
« Vastaus #64 : 27.07.19 - klo:16:43 »
Onkohan tuo edellä mainittu tyttö tullut joskus uskoon?
En löydä siitä mainintaa tekstissä.
Löytyy sieltä mainintoja:

Perhe oli syvästi uskova
Teini-ikäisenä Sydänlähde koki entistä voimakkaamman uskoontulon
Usko syveni

Vai tarkoitatko, että hän ei ole ollut oikeasti uskossa?
Ai se oli mainittu.  Hyvä.
Huomasin vain kerrottavan, että perhe oli uskova.

Mitä tarkoittaa "olla oikeasti uskossa"?

Tuo oli varsin hyvä kysymys: Mitä tarkoittaa "olla oikeasti uskossa"? Minusta olisi mielenkiintoista lukea palstalaisten vastauksia tuohon kysymykseen. Olen itse tehnyt aiheesta muutaman alustuksen mutta ole vielä päässyt selvyyteen mitä on uskon sisin olemus. Siinä on jotain mystistä kun ihminen uskoo "vaikka ei näe". Raamatusta tuskin löytyy tyhjentävää selitystä ellei sellaisina pidä näitä: "Usko on Jumalan lahja" ja "se on luja luottamus siihen mitä toivotaan, ojentautuminen sen mukaan mikä ei näy. Sillä sen [uskon] kautta saivat vanhat todistuksen."

"Oikea usko" voi kohdistua asioihin, joilla ei ole mitään varsinaista yhteyttä "ilmoituksen Jumalaan" mutta joka saa uskoonsa uskovan toimimaan uskonsa mukaan. Esimerkiksi haluan lähteä bussilla Helsinkiin. Katson netistä seuraavan bussin aikataulun ja nyt tulee mukaan usko. Minä joko uskon lukemani tekstin tai en usko. Jos uskon, niin se saa minut lähtemään bussipysäkille odottamaan bussin saapumista. Jos en usko, jään kotiin ja korkeintaan sanon mielessäni: "Ei sitä bussia kumminkaan tule, turha mennä pysäkille."

Niin ystävät !  Mitähän on se 'oikea usko' ja mitä tulla 'oikeasti uskoon'? Olenkohan minä tullut vain uskoon vaiko ihan oikeasti uskoon?

Poissa Soltero

  • Viestejä: 2482
Vs: Usko ja uskonnollisuus
« Vastaus #65 : 27.07.19 - klo:16:58 »
Oikea usko:

"Mutta usko on luja luottamus siihen, mitä toivotaan, ojentautuminen sen mukaan, mikä ei näy." (Hepr. 11:1)

"Meillä siis, veljet, on luja luottamus siihen, että meillä Jeesuksen veren kautta on pääsy kaikkeinpyhimpään."  (Hepr. 10:19)

"Se toivo meille on ikäänkuin sielun ankkuri, varma ja luja, joka ulottuu esiripun sisäpuolelle asti."  (Hepr. 6:19)

"Sillä sydämen uskolla tullaan vanhurskaaksi ja suun tunnustuksella pelastutaan."  (Room. 10:10)

Poissa Oloneuvos

  • Viestejä: 908
    • Oloneuvoksen kotosivut
Vs: Usko ja uskonnollisuus
« Vastaus #66 : 27.07.19 - klo:17:25 »
Oikea usko:

"Mutta usko on luja luottamus siihen, mitä toivotaan, ojentautuminen sen mukaan, mikä ei näy." (Hepr. 11:1)

"Meillä siis, veljet, on luja luottamus siihen, että meillä Jeesuksen veren kautta on pääsy kaikkeinpyhimpään."  (Hepr. 10:19)

"Se toivo meille on ikäänkuin sielun ankkuri, varma ja luja, joka ulottuu esiripun sisäpuolelle asti."  (Hepr. 6:19)

"Sillä sydämen uskolla tullaan vanhurskaaksi ja suun tunnustuksella pelastutaan."  (Room. 10:10)

Kyllä kyllä veli, mutta nuo raamatunpaikat eivät kuitenkaan avaa lukijalle uskon sisintä olemusta. En ehkä osannut selittää mihin edellisessä viestissä pyrin (ja se joutuu siitä, ettei minulla ole vastauksia uskon sisimpään olemukseen eikä moneen muuhunkaan asiaan jotka jäävät tässä ajassa Jumalan salaisuudeksi). Usko Jeesukseen on mitä kallisarvoisin asia, mutta ajassamme useimmat uskovat eivät osaa erottaa toisistaan edes "uskoa Jeesukseen" ja "Jeesuksen uskoa" joka onkin pyritty viimeisistä suomalaisista raamatunkäännöksistä kadottamaan kääntämällä kaikki vain uskoksi Jeesukseen.

Kiitos kuitenkin raamatunkohdista jotka toit esille. Ne ovat Jumalan muuttumatonta sanaa.

https://www.youtube.com/watch?v=YM3i2AJYXrM
Aamen.

Poissa Soltero

  • Viestejä: 2482
Vs: Usko ja uskonnollisuus
« Vastaus #67 : 27.07.19 - klo:19:15 »
Usko on aina yksilön oma juttu,
eikä sen tarvitse olla minkään määritelmien mukaista.
Pelastava usko on tietysti määritelty Raamatussa,
mutta usko ihmisten kokemuksena vaihtelee.

Usko myös muuttuu yksilön elämän aikana.
Jotkut puhuvat paljon pyhittymisestä, jossa Pyhä Henki vetää ihmistä yhä vahvemmin Jumalan yhteyteen.
Sen ei tarvitse merkitä uskon määrän jatkuvaa lisääntymistä.
Jotkut ovat uskoontulostaan alkaen hyvin vahvauskoisia.
He ovat varmaan luonteeltaan uskovaistyyppisiä, hartaita tai kiihkeitä, hurskaita,
mietiskeleviä ja herkkiä.

Minä en kuulu heihin.
Olen aina ollut heikkouskoinen.
Se ei tarkoita, että olisin koko ajan luopumassa uskosta,
vaan Jumalan minulle antamaa uskon määrää, joka on sopusoinnussa koko
minuuteni kanssa.
Olen aivan riippuvainen Herran minulle päivittäin antamasta uskon annoksesta.
Uskoni ei kerry mitenkään kumulatiivisesti, eli ei koko ajan suurene.
Mutta olen huomannut, että Jumala antaa minulle nykyään hiukan isompia uskon
sysäyksiä kuin aikaisemmin,
koska ehkä siedän niitä paremmin kuin ennen.
Välillä on taas matalauskoisuutta, ainakin joitakin tunteja tai jopa päiviä.
Mutta sitten voinkin saada erikoisannoksen uskoa,
jolla taas selviydyn eteenpäin.

Tietenkin saatan hitaasti muuttua uskovaisvuosikymmenten lisääntyessä,
mutta en oletettavasti koskaan kehity
korkeatasoiseksi uskovaisuuden edustajaksi.
Uskon sankarit ovat varmaan Raamatussa mainittuja jaloon käyttöön tarkoitettuja
kulta- ja hopea-astioita.
Mutta tarvitaan myös pelti- ja muoviastioita.

Olenkin oppinut tämän:
"Niinpä niin, oi ihminen, mutta mikä sinä olet riitelemään Jumalaa vastaan?
Ei kaiketi tehty sano tekijälleen: "Miksi minusta tällaisen teit?"
Vai eikö savenvalajalla ole valta tehdä samasta savensa seoksesta toinen astia jaloa, toinen halpaa käyttöä varten?"
(Room. 9: 20-21)


Poissa Jano

  • Viestejä: 304
Vs: Usko ja uskonnollisuus
« Vastaus #68 : 27.07.19 - klo:23:08 »
Mitä ajattelette siitä, että ihminen tulee aidosti uskoon ja elää vilpitöntä uskon elämää, mutta sitten uskonelämän vähitellen syrjäyttää muut elämän asiat. Varsinaisesti mikään määrätty synti ei ole esteenä, mutta usko vaan jää pois ja hän elää ihan tavallista elämää josta ei pysty mistään päättelemään että hän olisi uskossa.

Onko hän uskossa?

Poissa Soltero

  • Viestejä: 2482
Vs: Usko ja uskonnollisuus
« Vastaus #69 : 28.07.19 - klo:00:37 »
Jos usko jää elämästä pois, Pyhä Henki on etääntynyt ihmisestä.
Tämä ei voi tapahtua epähuomiossa, koska Herra pitää varmasti viimeiseen
asti kiinni jokaisesta, joka on joskus vastannut myöntävästi
Hänen kutsuunsa.
"Kateuteen asti hän halajaa henkeä, jonka hän on pannut meihin asumaan."
(Jaak. 4:5)

Harmaita ja synkkiä aikoja voi tulla jokaiselle uskovalle, pitkiäkin,
mutta ne ovat Jumalan sallimia ja menevät aikanaan ohi.

Mutta jos Pyhä Henki jättää ihmisen kokonaan,
uskosta luopuminen on jossain vaiheessa ollut valintakysymys,
ja luopunut henkilö on valinnut Jumalan hylkäämisen.

Jos ihminen kuitenkin edes joskus tosissaan rukoilee Jeesukselta Kristukselta
apua, armoa ja pelastusta, toivoa on vielä jäljellä.
Silloin Pyhä Henki rukoilee taivaassa omansa puolesta.

"Samoin myös Henki auttaa meidän heikkouttamme. Sillä me emme tiedä, mitä meidän pitää rukoileman, niinkuin rukoilla tulisi,
mutta Henki itse rukoilee meidän puolestamme sanomattomilla huokauksilla."
(Room. 8:26)

Vain Pyhä Henki antaa halun lähestyä Herraa, ja Hän kuuntelee.
"Ja on tapahtuva, että jokainen, joka huutaa avuksi Herran nimeä, pelastuu."
(Ap.t. 2:21)

Poissa sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6419
Vs: Usko ja uskonnollisuus
« Vastaus #70 : 28.07.19 - klo:02:58 »
Mitä ajattelette siitä, että ihminen tulee aidosti uskoon ja elää vilpitöntä uskon elämää, mutta sitten uskonelämän vähitellen syrjäyttää muut elämän asiat. Varsinaisesti mikään määrätty synti ei ole esteenä, mutta usko vaan jää pois ja hän elää ihan tavallista elämää josta ei pysty mistään päättelemään että hän olisi uskossa.

Onko hän uskossa?

Tuo muistutti minua Jeesuksen vertauksesta kylväjästä. Kyllä Jeesus siinä aika vakavasti opettaa siiten miten Jumalan sana voi joko juurtua meissä tai sitten se tukahtuu arjen huoliin tai kasvaa maassa missä se ei voi juurtua jne.

Poissa Jano

  • Viestejä: 304
Vs: Usko ja uskonnollisuus
« Vastaus #71 : 28.07.19 - klo:11:09 »
Mietin lähinnä sitä, että jos ajatellaan että jotkut ulospäin näkyvät merkit ovat osoitus uskosta, niin mitkä merkit ovat sellaisia ja millä perusteella juuri ne merkit ovat? Onko esimerkiksi se että puhuu uskon asioista tai käy kristillisissä tilaisuuksissa tällaisia? Voiko ihminen olla oikeasti uskossa jos ei koskaan puhu uskostaan tai käy tilaisuuksissa? Vaikka pyrkisi elämään niin että kaikki teot ja valinnat ovat Jumalan mielen mukaisia?

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6782
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Usko ja uskonnollisuus
« Vastaus #72 : 28.07.19 - klo:12:12 »
Mietin lähinnä sitä, että jos ajatellaan että jotkut ulospäin näkyvät merkit ovat osoitus uskosta, niin mitkä merkit ovat sellaisia ja millä perusteella juuri ne merkit ovat? Onko esimerkiksi se että puhuu uskon asioista tai käy kristillisissä tilaisuuksissa tällaisia? Voiko ihminen olla oikeasti uskossa jos ei koskaan puhu uskostaan tai käy tilaisuuksissa? Vaikka pyrkisi elämään niin että kaikki teot ja valinnat ovat Jumalan mielen mukaisia?

Room. 8:9 on aika hyvä vastaus tähän kysymykseen. Elämä ilmenee aina jollakin tavalla.
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa Oloneuvos

  • Viestejä: 908
    • Oloneuvoksen kotosivut
Vs: Usko ja uskonnollisuus
« Vastaus #73 : 28.07.19 - klo:12:41 »
Voiko ihminen olla oikeasti uskossa jos ei koskaan puhu uskostaan tai käy tilaisuuksissa?

Oudolta se kuulostaa jos on saanut syntinsä anteeksi ja uuden elämän, mutta ei kerro siitä kenellekään. Paljon pienemmistäkin asioista kerromme, kuten minä lahjaksi saamastani Chrysler Sebringistä tai serkkuni vaimonsa isältä häälahjaksi saamastaan kartanosta.

Lainaus käyttäjältä: Jano
Vaikka pyrkisi elämään niin että kaikki teot ja valinnat ovat Jumalan mielen mukaisia?
Eihän sellaista ihmistä ole olemassakaan maan päällä, joka tuossa onnistuisi.

Poissa Jano

  • Viestejä: 304
Vs: Usko ja uskonnollisuus
« Vastaus #74 : 28.07.19 - klo:13:39 »
Voiko ihminen olla oikeasti uskossa jos ei koskaan puhu uskostaan tai käy tilaisuuksissa?

Oudolta se kuulostaa jos on saanut syntinsä anteeksi ja uuden elämän, mutta ei kerro siitä kenellekään. Paljon pienemmistäkin asioista kerromme, kuten minä lahjaksi saamastani Chrysler Sebringistä tai serkkuni vaimonsa isältä häälahjaksi saamastaan kartanosta.

Voihan sitä olla ihminen, joka ei ylipäätään tykkää puhua itsestään tai oman elämänsä asioista vaan mielummin kuuntelee toisia ja puhuu heidän asioistaan.

Lainaus käyttäjältä: Jano
Vaikka pyrkisi elämään niin että kaikki teot ja valinnat ovat Jumalan mielen mukaisia?
Eihän sellaista ihmistä ole olemassakaan maan päällä, joka tuossa onnistuisi.

Kaikkihan onnistuu pyrkimään mitä tahansa :)