Kirjoittaja Aihe: Miten usko syntyy? Miten tulit uskoon?  (Luettu 26744 kertaa)

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Miten usko syntyy? Miten tulit uskoon?
« : 08.01.14 - klo:21:37 »
Tämä ketju on jaettu ketjusta "Pelastus ilman uudestisyntymistä" -KnutL

Kun Raamattu kertoo, että ihmiset uskoivat julistetun sanan vaikutuksesta, se tarkoittaa samalla osallisuutta Pyhästä Hengestä. Pyhän Hengen tuleminen tai saaminen uskon syntymisen jälkeen tarkoittaa Pyhällä Hengellä täyttymistä.

Milloin usko mielestäsi syntyy?

Tuossa lihavoidussa menevät käsitteet sekaisin. Kovin yleistähän se on ja on aiheuttanut paljon sekaannusta kristikunnassa. Se tekee mahdolliseksi myös "voideltujen" harhaopettajien suosion.

Mutta miten usko syntyy? Se on hyvä kysymys. Sana sanoo, että usko tulee kuulemisesta. Ei mistä tahansa kuulemisesta, vaan siitä, että ihminen "sydämellään" uskoo evankeliumin. Silloin tapahtuu uudestisyntyminen ja se taas merkitsee Pyhän Hengen tulemista sydämeen. Se merkitsee Hengellä kastamista.

Mielestäni Room. 8:9 on kivijalka, jota ei millään olettamuksilla voi ohittaa. Samoin 1. Kor. 12:13.

Tämän hetkisen käsitykseni (ja oman ja monien muiden kokemusten mukaan) pelastavan uskon tuleminen on kaksivaiheinen. Ihminen käsittää jossakin vaiheessa, että evankeliumin kutsu on häntäkin varten ja ilmaisee sen jollakin tavalla, vaikka olisikin asiasta vielä epävarma. Hän voi ilmaista asian käden nostolla tai jollain muulla tavalla. Hän on usein vielä ns. jumalaton, koska ei ole vielä uudestisyntynyt. Jumalan maailmasta tätä seurataan tarkasti ja jos motiivi on vilpitön, Jumala lahjoittaa pelastavan uskon ja Pyhän Hengen. Jos tälle prosessille pitäisi asettaa jokin aikamäärite, niin se olisi luultavasti sekunnin murto-osasta useampaan vuoteen.

Jos luemme Korneliuksen tapauksen, mikä on kerrottu Ap. t. 10. ja 11. niin hän ja hänen perhekuntansa olisivat nykymittapuun mukaan monin paikoin olleet jo kastekelpoisia. Heillähän oli usko Jumalaan, mutta eivät olleet kuitenkaan uudestisyntyneitä. Siinä on erikoinen tapaus sikäli, että Pyhä Henki tuli ennen vesikastetta, kun useimmissa tapauksissa oli päinvastoin.
« Viimeksi muokattu: 09.01.14 - klo:08:48 kirjoittanut KnutL »
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa Natanael

  • Viestejä: 4474
  • Matkalla
Vs: Miten usko syntyy? Miten tulit uskoon?
« Vastaus #1 : 08.01.14 - klo:22:14 »
Milloin usko mielestäsi syntyy?
Kaiken kattavaa vastausta ei varmaan voi tehdä.
Tässä yksi yritys määritellä uskon syntymistä:

Ensiksi Jumala kutsuu ihmistä eri tavoin. Hän vaikuttaa ihmisessä synnintunnon, halun päästä eroon joistain asioista tai vain kaipuun paremmasta. Ihminen alkaa ajatella, että jotain tarttis tehdä ja alkaa etsiä - jotakin. Hän siis alkaa tehdä parannusta eli kääntyä eli muuttaa mieltään - tämä ei siis ole vielä uskoontulo.

Jossain vaiheessa ihminen näkee syntisyytensä. Siinä tilanteessa luettu tai kuultu evankeliumi antaa oivalluksen, jonkinlaisen kipinän tai toivon, että Jeesus on vastaus syntiongelmaan ja syntyy tarve tai halu päästä eroon synnistä tai elämän tyhjyydestä.

Tuohon kyselyyn ja tarpeeseen Jeesus synnyttää uskon Häneen. Tuossa hetkessä ihminen siis uudestisyntyy ja hänen sydämeensä painetaan Pyhän Hengen sinetti merkiksi siitä, että ihminen on Jumalan oma.

Sydämeen jo aiemmin kirjoitettu laki saa nyt päällensä armoistuimen, sen, jolta Jumala ilmestyy. Uskoon liittyy mielestäni erityisesti tarve vapautua synnistä ja saada anteeksianto.


 En oikein usko sellaiseen irralliseen päätökseen kuin 'alanpa uskoa Jumalaan'.
« Viimeksi muokattu: 09.01.14 - klo:08:49 kirjoittanut KnutL »

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Miten usko syntyy? Miten tulit uskoon?
« Vastaus #2 : 09.01.14 - klo:02:57 »
Ensiksi Jumala kutsuu ihmistä eri tavoin. Hän vaikuttaa ihmisessä synnintunnon, halun päästä eroon joistain asioista tai vain kaipuun paremmasta. Ihminen alkaa ajatella, että jotain tarttis tehdä ja alkaa etsiä - jotakin. Hän siis alkaa tehdä parannusta eli kääntyä eli muuttaa mieltään - tämä ei siis ole vielä uskoontulo. Jossain vaiheessa ihminen näkee syntisyytensä. Siinä tilanteessa luettu tai kuultu evankeliumi antaa oivalluksen, jonkinlaisen kipinän tai toivon, että Jeesus on vastaus syntiongelmaan ja syntyy tarve tai halu päästä eroon synnistä tai elämän tyhjyydestä. Tuohon kyselyyn ja tarpeeseen Jeesus synnyttää uskon Häneen. Tuossa hetkessä ihminen siis uudestisyntyy ja hänen sydämeensä painetaan Pyhän Hengen sinetti merkiksi siitä, että ihminen on Jumalan oma. Sydämeen jo aiemmin kirjoitettu laki saa nyt päällensä armoistuimen, sen, jolta Jumala ilmestyy. Uskoon liittyy mielestäni erityisesti tarve vapautua synnistä ja saada anteeksianto. En oikein usko sellaiseen irralliseen päätökseen kuin 'alanpa uskoa Jumalaan'.

Tässä vierelläni on henkilö, jonka uskoontulo oli juuri tällainen kaksivaiheinen. Hän oli hengellisessä tilaisuudessa, "otti sanan vastaan" ja "uskoi". Siis aivankuin Samarian herätyksessä. Mutta hän kuuli vain lain ja ajatteli mielessään, että nyt elämän täytyy sitten muuttua eikä hän voi enää mennä esim. tansseihin eikä meikata (se oli vielä luomuaikaa). Olisi  monessa seurakunnassa varmaankin katsottu jo kastekelpoiseksikin. Vähän aikaa meni raskaassa yrittämisessä, kunnes tuli Pyhä Henki kotona yksin ollessa kielilläpuhumisineen. Ei ollut enää ajatustakaan siitä, että olisi tarvinnut itse muuttaa itsensä. Uudestisyntyminen on armon kirkastumista liittyypä siihen sitten valtavia tunnekokemuksia tai ei.
« Viimeksi muokattu: 09.01.14 - klo:03:52 kirjoittanut Paulus »
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa Natanael

  • Viestejä: 4474
  • Matkalla
Vs: Miten usko syntyy? Miten tulit uskoon?
« Vastaus #3 : 09.01.14 - klo:08:42 »
Tähän ketjuun voi laittaa omia ajatuksia siitä miten usko syntyy?
Voit laittaa myös omakohtaisen kertomuksen uskoontulostasi.

Leikkasin alustuksesti muutaman viestin toisesta ketjusta.
http://puimatanner.net/index.php?topic=194.0



Tätä ketjua tullaan moderoimaan tavallista tiukemmin ja poistamaan siitä asiaankuulumaton sinänsä hyväkin keskustelu.

 
« Viimeksi muokattu: 09.01.14 - klo:08:47 kirjoittanut KnutL »

Poissa Natanael

  • Viestejä: 4474
  • Matkalla
Vs: Miten usko syntyy? Miten tulit uskoon?
« Vastaus #4 : 11.01.14 - klo:01:08 »
Kuuntelin muutaman osan mielenkiintoisesta luentosarjasta. Raamattua opettaa italialainen Danilo Valla.

Tässä hän puhuu (puhe tekstitetty) siitä miten usko syntyy ja mitä sillä hetkellä Jumala lahjoittaa ihmiselle.

http://www.tv7.fi/vod/player/?program=23803

seuraavan osan alussa Danilo jatkaa hieman aiheesta
http://www.tv7.fi/vod/player/?program=23804
« Viimeksi muokattu: 11.01.14 - klo:01:12 kirjoittanut KnutL »

Poissa Natanael

  • Viestejä: 4474
  • Matkalla
Vs: Miten usko syntyy? Miten tulit uskoon?
« Vastaus #5 : 11.01.14 - klo:18:24 »
Tein Vallon opetuksessaan piirtämän kaavion ja lisäsin oheen siihen hänen esittämänsä ajatukset uudestisyntymisestä.

Tässä tilanne ennen uudestisyntymistä.

Poissa Natanael

  • Viestejä: 4474
  • Matkalla
Vs: Miten usko syntyy? Miten tulit uskoon?
« Vastaus #6 : 11.01.14 - klo:18:27 »
Tässä kaaviona esitetty ajatus siitä kuinka Jumala on lähestynyt ihmistä Pyhän Hengen kautta.
Pyhä Henki on osoittamut synnin, vanhurskauden ja tuomion.
Ihminen on ymmärtänyt olevansa syntinen ja  tarvitsevansa pelastusta.
Ihminen ymmärtää, että hän pääsee Jumalan luokse ristillä kuoleen Jeesuksen kautta.


Nämä kaaviot on siis kopioitu Danilo Vallan opetuksesta.

Lydia

  • Vieras
Vs: Miten usko syntyy? Miten tulit uskoon?
« Vastaus #7 : 11.01.14 - klo:18:46 »
Olipa kova prosessi lopulta tulla uskoon helluntaikodin lapsena. Kastettiin kun tytöt ovat jo sen ikäisiä sanoi saarnaaja. En ollut aito maailman enkä uskon puolella, minua revittiin molempiin suuntiin vuosikaudet. Kunnes lopulta sain rauhan Jumalassa karseiden vaiheiden jälkeen. En ole missään koskaan kertonut uskoontuloani.
« Viimeksi muokattu: 11.01.14 - klo:19:41 kirjoittanut Lydia »

Poissa Soltero

  • Viestejä: 2462
Vs: Miten usko syntyy? Miten tulit uskoon?
« Vastaus #8 : 11.01.14 - klo:18:53 »
Tuossa puhutaan uskosta, jonka Herra kirjoittaa ihmisten sydämiin:

"Katso, päivät tulevat, sanoo Herra, jolloin minä teen Israelin heimon ja Juudan heimon kanssa uuden liiton;
 en sellaista liittoa kuin se, jonka minä tein heidän isäinsä kanssa silloin, kun minä tartuin heidän käteensä ja vein heidät pois Egyptin maasta, ja jonka liittoni he ovat rikkoneet, vaikka minä olin ottanut heidät omikseni, sanoo Herra.

 Vaan tämä on se liitto, jonka minä teen Israelin heimon kanssa niiden päivien tultua, sanoo Herra: Minä panen lakini heidän sisimpäänsä ja kirjoitan sen heidän sydämiinsä; ja niin minä olen heidän Jumalansa, ja he ovat minun kansani.

 Silloin ei enää toinen opeta toistansa eikä veli veljeänsä sanoen: 'Tuntekaa Herra'. Sillä he kaikki tuntevat minut, pienimmästä suurimpaan, sanoo Herra; sillä minä annan anteeksi heidän rikoksensa enkä enää muista heidän syntejänsä."
  (Jer. 31: 31-34)

Tarkoittaakohan tämä vain juutalaisia, jotka aikanaan tulevat tunnustamaan Jeesuksen Messiaaksi, vai kaikkia Uuden liiton ajan ihmisiä?
Eivät kai kuitenkaan kaikki juutalaiset koskaan käänny Jeesuksen puoleen?

Jossain vaiheessa siis evankelioiminen loppuu, koska kaikilla on jo usko, kaikkein pienimmilläkin (vauvoilla?).

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Miten usko syntyy? Miten tulit uskoon?
« Vastaus #9 : 11.01.14 - klo:19:40 »
Olipa kova prosessi lopulta tulla uskoon helluntaikodin lapsena. Kastettiin kun tytöt ovat jo sen ikäisiä sanoi saarnaaja. En ollut aito maailaman enkä uskon puolella, minua revittiin molempiin suuntiin vuosikaudet. Kunnes lopulta sain rauhan Jumalassa karseiden vaiheiden jälkeen. En ole missään koskaan kertonut uskoontuloani.

Voitko kertoa sen verran, että suoritettiinko kaste ennen kuin sait rauhan?
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Lydia

  • Vieras
Vs: Miten usko syntyy? Miten tulit uskoon?
« Vastaus #10 : 11.01.14 - klo:19:41 »
Kyllä kastettiin ennen uskoontuloa.

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Miten usko syntyy? Miten tulit uskoon?
« Vastaus #11 : 11.01.14 - klo:19:47 »
Kyllä kastettiin ennen uskoontuloa.

Sait siis raamatullisen kasteen. Olen tullut siihen tulokseen yksinkertaisesti Uutta Testamenttia lukemalla.
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Lydia

  • Vieras
Vs: Miten usko syntyy? Miten tulit uskoon?
« Vastaus #12 : 11.01.14 - klo:19:51 »
Kyllä kastettiin ennen uskoontuloa.

Sait siis raamatullisen kasteen. Olen tullut siihen tulokseen yksinkertaisesti Uutta Testamenttia lukemalla.

Olisin halunnut mennä kasteelle vasta sitten kun löysin armollisen Jumalan henkilökohtaisesti. Mutta en ole kastetta pyytänyt enää myöhemmin.

Poissa Tosikko

  • Viestejä: 639
Vs: Miten usko syntyy? Miten tulit uskoon?
« Vastaus #13 : 11.01.14 - klo:21:56 »
Olipa kova prosessi lopulta tulla uskoon helluntaikodin lapsena. Kastettiin kun tytöt ovat jo sen ikäisiä sanoi saarnaaja. En ollut aito maailman enkä uskon puolella, minua revittiin molempiin suuntiin vuosikaudet. Kunnes lopulta sain rauhan Jumalassa karseiden vaiheiden jälkeen. En ole missään koskaan kertonut uskoontuloani.

Ei mitenkään tavaton tarina, mutta harva uskaltaa sitä näin julkisesti tunnustaa.

Lydia

  • Vieras
Vs: Miten usko syntyy? Miten tulit uskoon?
« Vastaus #14 : 11.01.14 - klo:22:28 »
Ei ole  hyvä asia tottua uskonasioihin  joista ei tule kuitenkaan omakohtaisia. Paljon riippuu vanhemmistakin ja heidän taidollisuudestaan ohjata lastaan.